Gå til innhold

Foto

Ned reg Tahoe (Same ****, different day)

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
326 replies to this topic

#141 ewikran

ewikran

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 18 February 2007 - 23:24

Sitter også på gjerdet å venter (for jeves) på at Tahoe'en kan kjøres på klasse B.

Det er ikke noen her som kjenner noen, som kjenner noen , som ....., borte i statene? Kanksje den veien kunne vi fått noe skriftlig fra produsenten. Det må da være gyldig papir for Staten Norge?

Edited by ewikran, 18 February 2007 - 23:25.

Ex -97 G300DT LWB

#142 Rozzy

Rozzy

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 359 Innlegg:

Posted 20 February 2007 - 15:29

Ja vi er vel flere som sitter spent og venter på va dere og Amcar klarer å få til.

Men vi må vel kjøre opp til neste bokstav på lappen.

STÅ PÅ GUTTER!!!!

#143 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 22 February 2007 - 03:11

Var på Risløkka Trafikkstasjon og henta ut papirene på Tahoen her om dagen.
Siden bilen er sideimport, har ikke Bergheim hatt noe med den å gjøre.

Dokumentasjonen for totalvekt osv kommer fra Colosseum Bil & Gabb, dvs nåværende Colosseum Bil A/S.
Hvorfor har disse kunnet gi dokumentasjon på tillatt totalvekt 3501kg?
Hvordan har de fått denne dokumentasjonen?
Kan også disse utstede dokumentasjon på nedreg da eller?

Kan noen med litt mer peil på papir enn meg forklare meg dette? rofl.gif

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum

#144 Torgeir13

Torgeir13

Spekulant

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 23 February 2007 - 14:48

QUOTE(ChevyHoe @ 22 Feb 2007, 03:11) <{POST_SNAPBACK}>
Var på Risløkka Trafikkstasjon og henta ut papirene på Tahoen her om dagen.
Siden bilen er sideimport, har ikke Bergheim hatt noe med den å gjøre.

Dokumentasjonen for totalvekt osv kommer fra Colosseum Bil & Gabb, dvs nåværende Colosseum Bil A/S.
Hvorfor har disse kunnet gi dokumentasjon på tillatt totalvekt 3501kg?
Hvordan har de fått denne dokumentasjonen?
Kan også disse utstede dokumentasjon på nedreg da eller?

Kan noen med litt mer peil på papir enn meg forklare meg dette? rofl.gif

Kan ikke du ta en tlf dit da å høre med dem der om de kan utstede dokumentasjon og vise til en teknisk endring. det er jo tross alt de som har importert bilen. For alt vi vet så kanskje de har gjort en teknisk endring på din bil for å få den oppskrevet på totalvekt slik bergheim IKKE har gjort. Står det et typegodkjennings nr under "Register merknader"?

#145 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 24 February 2007 - 03:18

det skal jeg gjøre til uka, så får vi se..

står et nr under "tollvesenets merknader": 33-9704376
aner ikke hva det er..
men under "typegodkj.nr" står det ingenting.
vet fra før at bilen ikke er typegodkjent.. sier det deg noe?
Fant ikke den rubrikken du snakka om.

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

V8 Dieseltech Forum

#146 Torgeir13

Torgeir13

Spekulant

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 24 February 2007 - 15:07

QUOTE(ChevyHoe @ 24 Feb 2007, 03:18) <{POST_SNAPBACK}>
det skal jeg gjøre til uka, så får vi se..

står et nr under "tollvesenets merknader": 33-9704376
aner ikke hva det er..
men under "typegodkj.nr" står det ingenting.
vet fra før at bilen ikke er typegodkjent.. sier det deg noe?
Fant ikke den rubrikken du snakka om.

Det er nok bare en betalingsreferanse på engangsavgiften.
Min har vært typegodkjent, men typegodkjenninga er fjernet fra motorvognregisteret etter at jeg fikk lite smalt skilt bak. Nå står den bare notert i registermerknader for at den ikke skal bli helt borte i tilfelle man treng den en dag. Men hvis din bil ikke er typegodkjent så foreslår jeg at du tar en tlf til den trafikkstasjon der bilen er førstegangsregistrert og ber om en kopi av coc dokumentet (Certificat of confirmity) og registreringskortet/tollkortet. Der står nemlig vektene på bilen.

#147 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 24 February 2007 - 15:29

har som sagt hentet ut "alle" papirer på bilen, og det var 3 ark.

Melding til fortolling,
melding til registrering, og
ECE dokumentasjon fra Colosseum bil. Var ingen flere... de "norske" vektene står i ECE

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

V8 Dieseltech Forum

#148 Torgeir13

Torgeir13

Spekulant

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 24 February 2007 - 20:19

jaha? hmmm. den der ece har æ jammen lyst å se litt nærmere på.

#149 LARSEN2

LARSEN2

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 13:27

Hei. dette er interesant lese stoff. sjekket på døra i min egen Tahoe og der står det 2771kg. det vil si at noen har juska på nesten 500kg. prøvde å ta bilde men det ble like bra som å se når man har 5 i promille. Importøren av JEEP gikk på en smell i fjor eller 2 år siden med grønne skilter på disse GRAND CHEROCKEE elller hva de heter. der var det noen på avdelingen som hadde triksa og miksa med målene på bilen. Der ble det mange lykklige eiere, mener jeg å huske. Skal ikke se bort i fra at det er noen av oss tahoe eiere som kan bli lykklige også.

#150 v8

v8

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 14:32

Bergheim har nok sitt på det tørre når de oppgraderte Tahoene til over 3,5. De har alle nødvendige kontakter i GM og har fabrikanten først gått god for totalvekten er det jo en enkel sak for importøren å få bilene godkjent. Selv vegdirektoratet legger seg flat for fabrikkens dokumentasjon. Diesel Tahoe har jo omtrent samme akslinger , bremser hjul og konstruksjon som bensin Suburban, Kan godt tenkes at det har vært kjørt bremsetester og alt slikt som er nødvendig for å få Tahoen godkjent over 3,5. Man har vel antagelig godkjent samme ca totalvekt på Tahoe som det bensinsubbene har.

Men mange sideimportører sliter med sine dokumenter. Er en del biler som har blitt inkallt fordi tilsynet tviler på dokumentasjonen.Dette er biler som har blitt importert av de mindre importørene og som har vært godkjent i landet i mange år. Utrolig at biltilsynet gidder å legge seg opp i slike gamle saker.Er en del bileiere som sliter...

Når det gjelder varebil klasse2 saken med Jeep (VW hadde vel samme problem) så viste det seg at bilen var 1 cm eller 2 for liten til at EUkassen gikk inn i bilen. Bilene var godkjent hos biltilsynet , men en senere kontroll viste at det manglet bittelitt på målet.

Hvis man virkelig satte advokater i sving og etter ørten retssrunder kom fram til at Dieseltahoene ikke skulle hatt over 3,5 tonn totalvekt (det gjør man neppe så lenge Bergheim har papirer rett fra fabrikken) ville det gitt enorme problemer for alle som har disse bilene! Toll og avgift ville kastet seg over alle sammen og bilene ville blitt beslaglagt/fått enorme avgiftskrav. Som sagt vet jeg at dette har skjedd med bla en kompis sin Dodge Ram og en Hummer H1).

Men ellers er jeg enig at det burde være en bagatell å klasse ned en bil til en lavere vekt en det den hadde opprinnelig. Hva er det man skal dokumentere? At bilen som tålte 3501 kilo også tåler 3400 kilo? Direkte latterlig er det. At man må ha dukumentasjon for å øke totalvekten er jo logisk, men for å senke den? Den eneste grunne må være at biltilsynet ikke gidder alt ekstraarbeidet de ville fått når hundrevis av bileiere ønsker nedklassing.

Edited by v8, 25 February 2007 - 14:34.

Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#151 kaiat

kaiat

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 50 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 15:31

I Jeep-saken var det importøren som fikk avgiftssmellen. De prøvde seg med lastebil-registrering av Grand Cherokee, noe som ikke gikk så bra. Kundene fikk omregistrert bilene sine til varebil kl.1, og kunne da omregistrere de videre til personbil - avgiftsfritt siden det er samme avgifter på varebil kl.1 som på personbil. Deretter ble det samme krav til varerom på lett lastebil som på varebil kl.2. Det var mye i media om dette.

Var det ikke Bergheim som fikk trøbbel med en slik Tahoe, da de hadde sagt til kunden at det var greitt å sette opp baksetet som "hvilebenk"? Tahoe-eieren kom selvsagt i kontroll og fikk avgiftskrav på direkten. Var noe styr med rettssak og greier, tror det var Bergheim som måtte ta avgiftskravet til slutt. Det kan ha vært en parallell-importør også, husker ikke alt nå.

Det er ikke eierene av bilene som får avgiftskravet. Det er importørene som er ansvarlige, og det er de myndighetene går på hvis det mangler noen avgiftskroner. Har du derimot importert bilen selv, er det en annen sak...

Edited by kaiat, 25 February 2007 - 15:36.

#152 LARSEN2

LARSEN2

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 15:49

QUOTE(kaiat @ 25 Feb 2007, 15:31) <{POST_SNAPBACK}>
I Jeep-saken var det importøren som fikk avgiftssmellen. De prøvde seg med lastebil-registrering av Grand Cherokee, noe som ikke gikk så bra. Kundene fikk omregistrert bilene sine til varebil kl.1, og kunne da omregistrere de videre til personbil - avgiftsfritt siden det er samme avgifter på varebil kl.1 som på personbil. Deretter ble det samme krav til varerom på lett lastebil som på varebil kl.2. Det var mye i media om dette.

Var det ikke Bergheim som fikk trøbbel med en slik Tahoe, da de hadde sagt til kunden at det var greitt å sette opp baksetet som "hvilebenk"? Tahoe-eieren kom selvsagt i kontroll og fikk avgiftskrav på direkten. Var noe styr med rettssak og greier, tror det var Bergheim som måtte ta avgiftskravet til slutt. Det kan ha vært en parallell-importør også, husker ikke alt nå.

Det er ikke eierene av bilene som får avgiftskravet. Det er importørene som er ansvarlige, og det er de myndighetene går på hvis det mangler noen avgiftskroner. Har du derimot importert bilen selv, er det en annen sak...

Jeg tror det er derfor Bergheim er lite behjelplig på vekt reduksjon på tahoe. De vet at de har tukla med "papirene" og er redde for den "lille"avgift smellen de vil gå på hvis noen begynner å snoke dypere i papir mølla på disse bilene. Jeg mener at hvis bilen hadde vært "utstyrt" for nesten 6.tonn totalvekt, hadde det stått i døra isteden for de 2,8t som står der. Og da hadde vel også bilene vert noe forsterket ett sted. og ihvertfall papirer på hva og hvor. Og at Importør kunne gitt ut disse papirer.

#153 LARSEN2

LARSEN2

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 17:34

QUOTE(ewikran @ 18 Feb 2007, 23:24) <{POST_SNAPBACK}>
Sitter også på gjerdet å venter (for jeves) på at Tahoe'en kan kjøres på klasse B.

Det er ikke noen her som kjenner noen, som kjenner noen , som ....., borte i statene? Kanksje den veien kunne vi fått noe skriftlig fra produsenten. Det må da være gyldig papir for Staten Norge?

Jeg kjenner en som bor i statene, prater ikke så mye med han, men en annen kamerat av meg prater mye med han. whistle.gif

#154 Torgeir13

Torgeir13

Spekulant

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 922 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 17:56

QUOTE(LARSEN2 @ 25 Feb 2007, 17:34) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kjenner en som bor i statene, prater ikke så mye med han, men en annen kamerat av meg prater mye med han. whistle.gif

Trukke det hjelper oss så stort om vi greier å få fatt i dokumentasjon på orginaltotalvket, det vi må ha er en dokumentasjon på en teknisk endring samt ny totalvekt, det kan de nok ordne i usa etter loven da de er fabrikant, men spørs om de vil gjøre det. Ikke sikkert de gidder sette seg inn i saken engang, de vil nok bare henvise oss videre til GM norge som igjen henviser oss til bergheim. Føler at vi sitter litt fast. Hadde vært nyttig å vist om Bergheim har GM`s vegsignelse på å justere opp totalvekten. dry.gif Har de det, har de sitt på det tørre. turned.gif

#155 v8

v8

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 993 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 18:26

Det har nok Bergheim garantert . Det er jo solgt flere Tahoer i Norge enn i resten av Europa tilsammen. Så USGM har nok vært villige til å strekke seg litt. Bergheims Tahoer er nok typegodkjent med 3501 og er levert og registrert med fabrikkens velsignelse.
I lastebil verdenen er det ikke uvanlig at fabrikantene godtar høyere totalvekt enn det bilene i utgangspunktet var levert med dersom man ber/søker om det. Av og til må man bytte dekk og gjøre konstruksjonsmessige forandringer men ikke alltid.

Vi må jo bare prise oss lykkelig for denne muligheten og inderlig håpe at myndighetene ikke nekter å godta vekter som aviker fra fabrikkens opprinnelige tall i framtiden. Det hadde knapt vært en eneste Tahoe her i landet i såfall! Bensin Tahoene (2000 og opp) er jo heller ikke 3,5 opprinnelig.Det samme gjelder Dakotaer USForder +++

Ikke alltid så lurt å lage noe stort nummer ut av gamle "synder". Lager lett ris til egen bak!
Forhjulstrekk er feminint
Too much rice makes me sick!

#156 LARSEN2

LARSEN2

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 18:57

QUOTE(v8 @ 25 Feb 2007, 18:26) <{POST_SNAPBACK}>
Det har nok Bergheim garantert . Det er jo solgt flere Tahoer i Norge enn i resten av Europa tilsammen. Så USGM har nok vært villige til å strekke seg litt. Bergheims Tahoer er nok typegodkjent med 3501 og er levert og registrert med fabrikkens velsignelse.
I lastebil verdenen er det ikke uvanlig at fabrikantene godtar høyere totalvekt enn det bilene i utgangspunktet var levert med dersom man ber/søker om det. Av og til må man bytte dekk og gjøre konstruksjonsmessige forandringer men ikke alltid.

Vi må jo bare prise oss lykkelig for denne muligheten og inderlig håpe at myndighetene ikke nekter å godta vekter som aviker fra fabrikkens opprinnelige tall i framtiden. Det hadde knapt vært en eneste Tahoe her i landet i såfall! Bensin Tahoene (2000 og opp) er jo heller ikke 3,5 opprinnelig.Det samme gjelder Dakotaer USForder +++

Ikke alltid så lurt å lage noe stort nummer ut av gamle "synder". Lager lett ris til egen bak!

Hvis bergeheim/GM-Norge har alt sitt på det tørre, hvorfor kan de da ikke bare gi oss de opplysningene om hva som eventuelt er gjort med dissse bilene, for å få opp tot.vekt? Så vi som har lyst til å lage klasse B bil ut av dette kan gjøre det. Det er noe muffens her.

Edited by LARSEN2, 25 February 2007 - 18:58.

#157 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 25 February 2007 - 23:53

tror nok kanksje ikke hvis GM fikk høre om dette, så hadde de muligens lurt på hvem i h**** som hadde godkjent dette..
Det er jo en MULIGHET at bilen var påtenkt en større totalvekt enn den opprinnelige, men jeg tviler på det...

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

V8 Dieseltech Forum

#158 jrh

jrh

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 262 Innlegg:

Posted 26 February 2007 - 11:53

Fikk nedregistreringspapirene på min 03 tahoe i dag!!! :-) Samt nye spiralfjører bak. Da er det bare å bestille time på bt. Ble 5618,- da, 2500,- for papirer og resten for fjørene...

#159 LARSEN2

LARSEN2

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 26 Innlegg:

Posted 26 February 2007 - 19:13

QUOTE(ChevyHoe @ 25 Feb 2007, 23:53) <{POST_SNAPBACK}>
tror nok kanksje ikke hvis GM fikk høre om dette, så hadde de muligens lurt på hvem i h**** som hadde godkjent dette..
Det er jo en MULIGHET at bilen var påtenkt en større totalvekt enn den opprinnelige, men jeg tviler på det...

Kanskje en skulle ringe eller kontakte TOLL og AVGIFTDIRETORATET og hørt med disse menskene. Sjekket en chevy pick-up i dag, der sto det 3907kg og den har jo mye kraftigere aksler og diffsperre på bakaksel. Dette er en 2500. så jeg tviler på at Tahoe var tilregnet for større vekt. Men hva er det Bergheim svarer når man spør om slike papirer, drar de bare på skulderne?? Er det noen der som har konkrete svar å gi?

#160 Jeeps

Jeeps

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 26 February 2007 - 19:20

QUOTE(jrh @ 26 Feb 2007, 11:53) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk nedregistreringspapirene på min 03 tahoe i dag!!! :-) Samt nye spiralfjører bak. Da er det bare å bestille time på bt. Ble 5618,- da, 2500,- for papirer og resten for fjørene...

Og resten av jobben??? hehe, antar den er varebil biggrin.gif
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!