Gå til innhold



Foto

Problemer med varme i FSD / PMD?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
90 replies to this topic

#1 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 23 September 2006 - 23:00

OK folkens.

GM 6,5 L TD og den beryktede FSD / PMD

Her kommer resultater fra en liten test som er foretatt.

Alle vet vi at FSD´en blir for varm, så varm at den kollapser.
Nå er det mange som har flyttet den, for å holde den kald.
Det klarer noen, men ikke alle.
De fleste sliter med varmgang i FSD

Hvorfor blir den så varm?

I forbindelse med en test som ble startet, tidligere i sommer.
Har vi nå kommet fram med noen meget gode resultater.
Nå begynner vi å forstå hvorfor varmen kommer.

Ski-Doo, har et system der han ikke kommer over + 41 C i FSD´en
Han sier, som en liten spøk.
”Blir den kaldere nå, så må han ha ekstra forvarmer på vinteren, for å få start”

Vi er ikke ferdig med testen.
Som dere forstår, så er det ikke gjort i en bråfart og fikse dette.

Nå regner vi med at det er flere der ute, som kan ha nytte av de resultater, som har kommet fram

Derfor blir den nå tilgjengelig, for dem som vil ha nytte av den.

Sett Dere godt til rette.
Fyll opp kaffe koppen.
Her er det en god del å lese.

FSD / PMD Test

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

Edited by GMC 2500, 04 June 2007 - 11:22.


#2 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 06 October 2006 - 23:00

Det er skikkelig morro og se ar Dere følger med.
Og har nytte av testen, som er i gang.

Nå er sommeren over for i år.
Så de største utfordringene, må vente til neste sommer.
Testen er dermed ikke avsluttet.
Det er ennå en god del som må undersøkes.

Bare gutta, som har dette i bilene, vil fortsette, så skal jeg prøve å følge opp så godt jeg kan.

Har en liten misstanke, om at det er enkelte ting, som kan få disse motorene til å yte mer.
Så vi har jo litt vinterarbeid.

Det er jo med 6,5 L som med 6,2 L
Det kommer rapporter om sprekk i topper.

Dette har med at dem får for lite diesel.
Det utvikles en enorm varme, når motorene går så mager.

Så til Dere som tenker på og modifisere eksos siden, gjør det, fort som svint.
Det at motoren blir kvitt eksosen, uten for mye motstand, vil hjelpe.
Dere vil også merke at bilen blir mer responsvillig.
Det hjelper faktisk også på dieselforbruket, det minsker.

Nå er jeg tilbake, fra en tur til Alta, så nå går vi på igjen.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#3 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 24 September 2006 - 23:00

Fine greier det hær,GMC 2500. Håper på mange innspill fra medlemmene som kanskje har flere ide`er.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

#4 ØHN

ØHN

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 869 Innlegg:

Posted 24 September 2006 - 23:00

Jeg er imponert over de som bidrar til dette prosjektet. En stor takk til dere!!

Kjør biler med sjel!

#5 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 30 September 2006 - 23:00

Ser ut for at dette ikke er noe stort problem ,da det ikke er så mange kommentarer på dette . Personlig har jeg fått en bil som fungere mye bedre og håper det er noen som har innspill så man kan komme til en god løsning på dette.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

#6 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 30 September 2006 - 23:00

Ser på loggen at det er stor trafikk på sidene.
Det er nok mange som har dette problemet.
Noen er klar over det, andre ikke.
Tror dem ligger i bakgrund og venter på flere resultater.
Bare jeg kommer meg tilbake fra Alta, så fortsetter vi testen.
Har flere ting som skal testes.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#7 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 01 October 2006 - 23:00

gleder oss! bare si ifra, så kan jeg plukke med meg deler fra oslo

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

#8 yankee-fan

yankee-fan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 01 October 2006 - 23:00

Bare en liten "kort innpå". Da jeg ikke vet den rette betegnelsen på den optiske føleren/sensoren, så er jeg ikke sikker på om den har hvert oppe til diskusjon i denne utredningen. Denne er i hvertfall også "i faresonen" pga. varme. Har selv bytta den på min bil, ca. et år etter at FSD'n gikk.



Optisk sensor


Tahoe -94

#9 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 01 October 2006 - 23:00

Den omtales bare som Optical Sensor.
Den leser av pumpakslingens possisjon og sender signaler til ECM.
Disse signalene, sammen med signaler fra Cranksensor, sender signaler til FSD / PDM.
Dette er signaler om når Fuel Sensor skal stenge og åpne.
Meget kort forklart.

Dette kommer jeg tilbake til senere.
Først er det varmen i FSD som må ellimeneres.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#10 yankee-fan

yankee-fan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 01 October 2006 - 23:00

GMC 2500:
Ja funksjonen er jeg kjent med, og den er vel også føler for dieseltemperaturen. Men det som jeg ville med innlegget, var bare at folk skal være litt ops og tenke på denne sensoren også ved symptomer a'la FSD varme. (Før man røsker av seg parykken i fortvilelse over at det allikevel ikke var nødvendig å kjøp ny FSD) - Okay - det var satt på spissen.. - men, som sagt - det var bare ett lite ops.
PS: En annen ting er vel også at hvis løsningen på FSD blir å få kjørt nok diesel gjennom pumpa til å kjøle FSD'n på originalplassen, så er det samme problemet løst mht optisk sensor også.

Tahoe -94

#11 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 02 October 2006 - 23:00

Riktig som du beskriver om den optiske sensoren.
Problemer med den, da kommer det fram en feilkode.
Det gjør det ikke med FSD´en.

Kjøle ned FSD´en på pumpa, kan bli et problem.
Det blir så mye diesel i retur, at det varmer opp dieselen i tanken.
Da er løsningen, som Øytein sier, sette på en kjøler på returdieselen.
Men her kommer det også inn et annet problem.
Hvilke signaler sender da den optiske sensoren.
Blir dieselen for kald?

Så summen er, tror jeg.
Det er bare å teste å se.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#12 diesel daniel

diesel daniel

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 509 Innlegg:

Posted 02 October 2006 - 23:00

Et vilt forslag. Enn å sette FSD inni ACen da blir den vel kald nok:D

#13 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 02 October 2006 - 23:00

Har vært inne på tanken,filofisere litt på å utnytte kulden av ac annlegget til kjøling av FSD. Men må vel sette motor varmer isteden for å ikke drepe FSD`en i kulde,da jeg ikke får den så varm.HE,HE. Vis du leser testen som GMC 2500 har lagt ut , så se du at ting er på gang. Så forslaget er ikke vilt,bare man får tenkt litt på løsninger så kan det gå. Har ikke så mye peiling på motor,men pusler med mye annet rart. Du vet når man bor i grisgrente strøk må man finne opp kruttet på nytt.
http://www.v8dieselt...gm65td/test.htm

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

#14 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 03 October 2006 - 23:00

Forslaget er ikke så vilt.
Det å bruke AC kondensatoren til å kjøle ned FSD´en, har vært oppe til vurdering.
Problemet er at den står på samme side som turboen.
Det blir litt for varmt på den siden av motoren.
Det er en liten mulighet for å bruke AC kondensatoren som sekundær kjøler.
Vi prøver først på venstre side av motoren, så ser vi hva som hender.


Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#15 yankee-fan

yankee-fan

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 155 Innlegg:

Posted 03 October 2006 - 23:00

Kopi av melding:


Hvilke signaler sender da den optiske sensoren.
Blir dieselen for kald?

Så summen er, tror jeg.
Det er bare å teste å se.

Opprinnelig postet av GMC 2500



Kan dieselen bli for kald, så lenge bilen går greit i -30c?

Tror det som disse bilene skulle hatt, er et stort "scoop", eller utlufting i panseret, for å slippe ut all denne varmen som en stor V-8'er med lite space under panseret gir... Eller et EGET luftinntak - (ikke bak radiatoren) - med f.eks ei vifte inni en 3-4" luftekanal, som retningsstyrer dette mot dieselpumpe/originalplassert FSD. --Well, det høres ikke pent ut, men kanskje det hadde funka?

Tahoe -94

#16 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 03 October 2006 - 23:00

Holder på å utforske luft kjøling uten vifter, vil ha det helt enkelt , det er nok å bli feil på under der. Har en løsning på gang som jeg tester ut nå,skal utforske mer etter hvert så følg med.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

#17 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 04 October 2006 - 23:00

Ja, nå har Ski-doo fått kjørt seg litt.
Han har bygd om på dieselsystemet og kjørt en lang test tur.

Torfinn The Ski-doo Man

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

Edited by GMC 2500, 04 June 2007 - 11:24.


#18 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 04 October 2006 - 23:00

YES!!!!! Nu e det artig å kjøre stor bil , og enda artigere skal det bli!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

#19 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 04 October 2006 - 23:00

Dette er virkelig artig og interresant lesing...smile.gifsmile.gifsmile.gif

Det er skikkelig gøy å ha en mistanke til ett problem, finne løsninger, og teste dem ut.
Dere ser ut til å ha utført en temmelig uavhengig test, med så mange biler involvert....

I'll stay tuned....wink.gif.....skal bli artig å følge dette videre.smile.gif

Mvh. Sheriffen
member of DORK
NY GARASJE
Gammel Garasje
BILDER
RIGS
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink...

#20 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 05 October 2006 - 23:00

Takker og bukker på vegne av GMC 2500 og de andre som er med på dette for den Chevy-Sheriff. Veldig artig å få bilen til å gå bedre uten å innvistere i alle mulige dippe duter og bokser som koster en formue og i verste fall knuse motoren. Det som jeg har gjort har ikke kostet skjorta og kan gjøres av alle. FSD`en måtte flyttes uansett så det var bare å trøkke på med GOD hjelp av folk her på forumet.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!