Gå til innhold



Foto

Problemer med varme i FSD / PMD?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
90 replies to this topic

#21 Chevy-Sheriff

Chevy-Sheriff

    Out for Justice

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3129 Innlegg:

Posted 05 October 2006 - 23:00

Jepp !!!
Fortjener garantert en link i "Nyttige emner". smile.gif


Mvh. Sheriffen
member of DORK
NY GARASJE
Gammel Garasje
BILDER
RIGS
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink...

#22 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 05 October 2006 - 23:00

Håper på det. Er ikke motor mann, men med kunnskapen GMC 2500 har så går det veldig greit å gjøre disse små forandringene som må til for å få en bedre motor.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

#23 thedole

thedole

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 06 October 2006 - 23:00

Tomler opp for dette prosjektet, har ikke lest igjennom alt enda jeg men det jeg har lest har vært interessant. Visste ikke at Fødesystemet var såpass underdimensjonert.. Keep it up! smile.gif

If it aint broke, break it!

#24 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 06 October 2006 - 23:00

Meget artig lesning, og et klapp på skuldra til gutta som gidder å feilsøke, og ikke minst dele informasjonen med felleskapet!
Vi (stort sett) lykkelige 6.5td eiere har mange artige mods å foreta, og mange av de er faen meg så verdt det ;o)

Jeg sitter på nettet nå og vurderer kjøp av div varer til min 1998 Sub 6.5td, og flere (HeathDiesel og SSDiesel Suply) selger FSD coolers.
http://www.ssdiesels...atSync_kit.html
http://www.heathdiesel.com/P/HDP1280/

1. -har noen erfaring med disse nettsidene og FSD kjølerene deres?

2. har ikke hatt noe FSD kjøle-problematikk, enda, men lurer på om det er verdt det å gjøre et kjøp, FØR det går til helv... hva tenker dere, kloke medlemmer?

3. vurderer (nei har bestemt meg) 4 " eksos, chip og nytt luftfilter med større kapasitet, er det noe problemer ved dette, og kan jeg forvente noen spesielle tiltak som forhandlerene ikke oppgir? Justering av vtilførsel pumpe/dyser? Eller ER det virkelig "bolt on"?

takknemlig for alt av (vettuge) svar. God høst ønskes til alle i Kongeriget fra Kabul-Kara ;o)

#25 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

jarlove kjøpte 4" eksos på ssdiesel, og det var omtrent bolt on. jeg har luftfilteret dems, og det var hvertfall bolt on. men en ting skal du være obs på.. da vil den dra luft fra innunder panseret.. denne lufta er allerede varm fra motoren, og på en heit sommerdag vil bilen gå dårlig.. VET ikke at det var dette som var problemet mitt i sommer, fordi jeg fikxa,trixa og mixa litt med mye rart. svar på det får jeg vel til sommern, men har uansett vurdert panser med flere scoop.. da vil også restvarmen fra motoren kunne komme seg lett ut, og fsd vil ikke bli killa etter stans og på tomgang..

Kai

Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!

#26 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

OK, du vurderer upgrade av dieselsystemet.
Prestanda for bedre ytelse.

Les test 1,2, 3 og 4 .
Det står utførlig hva disse motorene er utstyrt med.
Dette er bileiers egen rapport. ( jeg har kopi av eMail )

Det er MANGE der ute som lover gull og grønne skoger, bare du kjøper dems produkt.

Les det dem lover.
Finn EN plass der dem sier at diesel tilstrømning til dieselpumpe, er det største problemet.
Jeg vil påstå, INGEN av dem nevner dette.
Hvorfor??
Dem har ikke testet det dem selger.
Dem vet ikke hva dem holder på med.
Det er ene og alene, et produkt for salg, ikke for å øke din motorens ytelse.
Ikke for å gjøre deg fornøyd.

Som jeg nevner i forrige innlegg.
Løs opp på eksosens flow.
La den få en friere flyt ut.
Bare det, vil hjelpe på betraktlig.

FSD kjøling.
Nå er høsten her.
Tempen ute er for lav, til at vi kan få riktige målinger.
Det tar vi til våren..

FSD kjøler plasering.

Hva er det dem lover???

Se hvor FSD kjøleren er plassert.
Rett bak en vannslange, som fører + 90 - 95 C vann.
Her påstår dem at dem klarer + 55 C
I tilegg er FSD´en gjømt under kjøleren.
Bruk hode.
Om dem har klart +55C.
Så er testen foretatt i Nord Sverige midt vinters.

Eksos system.
Kjøp en god lydpotte.
En med god flow.
Kjøp av 4" down pipe, er bare tull.
Ikke hør på selgers fantastiske argumenter.

Har du turbo?
Da vil den skape den motstand motoren behøver.
Resten kan være fri flow, bare det ikke bråker for mye.

Luftfilter:
Tror at den type filter lager mer problem enn nytte.

Bruk hode, da kommer du best ut av det.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#27 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Trudde ikke jeg heller hadde problemer med FSD , bilen gikk fint , trudde jeg. Bestilte gjennom Jarl Ove ny FSD på mistanke om den gamle kanskje skulle ta kveld på en ugunstig plass,og angrer ikke. Disse settene fra ss d.med ny FSD og kjøler er sikkert bra,bare ikke plasseringen. Kjøler ser stor og fin ut,men som sagt , plasseringen liker jeg ikke,gjelder også disse som Minge forhandler. Du har sikkert sett hvordan jeg har plassert min kjøler og dette ga MEGA resultat. Lave temperaturer ute å går der i gården og det uten vifter. Skal skjerme litt til så følg med på test sidene til GMC 2500.

Når det gjelder eksos anlegg, har jeg snakket med en som har montert 3" down pipe og 4" resten bakover.Han har en 95 mod sub. Han har også KN filter.
Hans konklusjon var at det ble litt mere drag i bakkene og tøff lyd,men ellers var det ikke så mye å snakke om.
Vurderte dette selv , men har slått tanken i fra meg. Det er for mye penger og arbeid for så lite.
Bruker heler tiden til andre ting som er billigere og ikke koster skjorta av deg for å få mere futt. Les test sidene så ser du.
Som GMC 2500 sier kommer vinteren nu , så vi får godt tid å ruste oss opp til varmen kommer igjen.

Håper dette kan hjelpe deg litt og ikke forville deg FairDinkum.


JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

#28 FairDinkum

FairDinkum

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 482 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Takker for bra innlegg gutter.
Tror det blir 4" eksos. Føler at en motor av denne størrelsen må få pustet ut ordentlig, og da bør jeg vel også sørge for nok luft-fllow inn?!
Skal se nærmere på testen dere kjører GMC og Ski-Doo.

Har lyst å komme under panseret på de US Army sine Sub'er her i Kabul. Lurer på om de har modda FSD-kjølerene. Her er det jo som kjent ofte mildt og godt ;o) I itllegg har de noen MONSTRE av noen kufangere, som sikkert veier et halvt tonn! De er panser for motor og radiator, og må stjele noe enormt med kjøling. De kjører M Y E Chevy. Og da mener jeg MYE. Mest Duramax, men fortsatt mange av typen jeg har, med dobble firkanta headlights. En klassiker spør du meg. Chevy er stort sett eneste kj.tøy de bruker. Har noen Ford F-series og, men det er vel fordi Chev kanskje ikke har like store "rigs", bruker bare F550 og 450. Svææære greier det der. Alle pansret selvsagt. Må jo veie nærmere 10 tonn. De små Mercedesene vi bruker veier jo nesten 5tonn, og da snakker vi to-dørs MB Gelendewagen, pansret.
Vel, nok om det... Takk for svar.
PS Kai du må huske å studere litt også, ikke bare surfe på nettet ;o)
Tango Tango, slutt.

Sic vis pacem para bellum!

#29 BGK0581

BGK0581

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

Jeg har 3" downpipe og 4" SS exhaust + 80hp chip og "KN" filter fra SSD. Funker utmreket, spesiellt merker jeg stor forskjell når jeg har tung last.

Måtte sveise litt på opphenget/ klemmene som følger med for å tilpasse det til bilen.

Litt plunder med å få på downpipen, men det gikk bra til slutt. Jeg måtte skru av traversen under girkassen for å få den opp.

Husk også å sjekke hvilken MAP sensor du har. Den som sto i hos meg var en 2 bar sensor. Måtte bytte den til en 3 bar for å unngå feilkoder. (2 barA er 1 barG, og med et ladetrykk på 1.2 barG så vil en 2 bar MAP sensor gi ut 5 V som vil gi feilkode 238.)

Før du evt. monterer chip og ny exhaust, bør du montere temperaturføler på turboen. Det blir fort varm når du drar på i oppoverbakkene. Monteres slik at du måler temperaturen inn på turbo. (Maks 1100 degF/ 600 degC)

Jeg kjøpte et sett med instrumenter for ladetrykk og temperatur på turbo og girkasse fra SSD. Ingen store problemer med montering.

#30 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 07 October 2006 - 23:00

God aften Ø.

Morro å se at du er med.

Tror at vi må se på det som er ditt problem.
Når du drar tungt og lenge, så får du en altfor høy temp på eksosen.
Legg merke til at det kommer når trykket nermer seg 0 psi.
Det kan indikere på at motoren går for mager.
Det er også en mulighet for at motoren drar inn for varm luft.
Tror at du må prøve det som Ski-doo har testet.
Jeg sender deg slange sokkler, så fikser du det.
Skal muligens til Voss på lørdag.
Får se om det blir tid for en tur til Bergen.


Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#31 west coast chevy

west coast chevy

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 260 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Det eg lure på,er om at vakumet fra tanken kan ver et problem,med tanke på forlite gjennom strømning av diesel i systemet,eller om den vakumen må ver så kraftig for å suge returen tilbake?

Drive us-cars

#32 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Her er du inne på noe vesentlig viktig.

Det er en ventil i tanklokket.
Den har en tendens til å sette seg fast, slik at det oppstår vacum i tanken.
Om det oppdages at man har vacum, så borr et lite hull i lokket.

Er det vacum i tanken, vil det hindre dieselstrømmen til pumpa.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#33 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Hmmmm.... må sjekke det.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

#34 west coast chevy

west coast chevy

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 260 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Då må nok eg borre et lite hull ja.... men en annen ting eg tenkte på,var at når(ikke hvis) fsd en ryker,så vil eg prøve å montere den inne i bilen på en greie plass,inkl cooler,eller er ikke det så lurt?(jaffal litt meir stabile temp der) kansje og lodde på kabler med større tversnitt..

Drive us-cars

#35 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Lang kabel til FSD
Du kan prøve.
Stanadyne sendte ut en Service Bulletin, der dem påstod at dem fikk feilcoder ved lang kabel.
Påstod at motoren fikk cutting og vegring, ved 3100 RPM
Men kjørte dem med normalt dieselsystem, så forstår jeg at det oppstod.
Tror ikke det er nødvendig å dra FSD´en inn i bilen.
Jobber nå med en annen type kjøler.
Vi får se hva som kommer av temp med den.

Kjør Diesel...Bensin lukter python

www.v8dieseltech.net

#36 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Trur ikke det blir så mye kjøling inne i kupeen,blir vel nesten som tomgangs kjøring. trur nok jeg må borre også,passer bra nå når jeg har montert opp trykk måler og modda litt.
Blir artig å se....

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

#37 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

Plasseringen av kjøleren er viktig,hvis du leser testen som GMC 2500 har lagt ut , på test 4 så ser du , mest sannsynlig , den beste plasseringen. Som du ser tidligere på tråden,så forsker jeg litt på luft kjøling når det er tomgangs kjøring og kø kjøring(som ikke jeg er plaget med).Angående kabler, jeg forlenga ledningene med 1,5 og 2,5 mm/2 ,man tager vad man haver,disse var større en de jeg kuttet på FSD kontakten. Kanskje disse har innvirkning på de lave temp.som jeg har.

Det er GMC 2500 som er guruen i denne testen , og jeg er bare glad for å få være med , det trur jeg de andre også er.

Bra dere kommer med forslag og løysninger, sammen kan vi komme i mål med dette problemmet.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

#38 west coast chevy

west coast chevy

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 260 Innlegg:

Posted 08 October 2006 - 23:00

ja eg følger nøye med eg og,er og takknemlig for alle som holder på å forske på dette,kommer og til å se etter løysninger på dette(er utdannet innen elektronikk,og jobbet med det tidligere) skulle nok ha handla inn en fsd,og montert den.kunne hatt den orginale i reserve,eller motsatt.

Drive us-cars

#39 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 09 October 2006 - 23:00

Har selv den gamle som reserve med motstand i, kjøpte ny motstand til den nye , var for mye pirking for å få ut den gamle.
Driver innen elektro jeg også, men er nok litt grovere sort enn en print i en FSD.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!

#40 Ski-doo

Ski-doo

    Test driver

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 690 Innlegg:

Posted 11 October 2006 - 23:00

Har borra et lite hull nå,så nå får vi se hva som skjer. Skal mekke litt i helga og forbedre ting så følg med på test sidene , sender alt jeg gjør til GMC 2500 så har vi alt på en plass. Snakka i kveld med en kompis som har samme bil som meg og vi skal teste litt på bilen hans , han har en annen føde pumpe , så får vi se hva som skjer.

JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!