Problemer med varme i FSD / PMD?
#21
Posted 05 October 2006 - 23:00
Fortjener garantert en link i "Nyttige emner".
Mvh. Sheriffen
member of DORK
NY GARASJE
Gammel Garasje
BILDER
RIGS
Go Chevy and Go Diesel - twice the size and twice the stink...
#22
Posted 05 October 2006 - 23:00
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
#23
Posted 06 October 2006 - 23:00
If it aint broke, break it!
#24
Posted 06 October 2006 - 23:00
Vi (stort sett) lykkelige 6.5td eiere har mange artige mods å foreta, og mange av de er faen meg så verdt det ;o)
Jeg sitter på nettet nå og vurderer kjøp av div varer til min 1998 Sub 6.5td, og flere (HeathDiesel og SSDiesel Suply) selger FSD coolers.
http://www.ssdiesels...atSync_kit.html
http://www.heathdiesel.com/P/HDP1280/
1. -har noen erfaring med disse nettsidene og FSD kjølerene deres?
2. har ikke hatt noe FSD kjøle-problematikk, enda, men lurer på om det er verdt det å gjøre et kjøp, FØR det går til helv... hva tenker dere, kloke medlemmer?
3. vurderer (nei har bestemt meg) 4 " eksos, chip og nytt luftfilter med større kapasitet, er det noe problemer ved dette, og kan jeg forvente noen spesielle tiltak som forhandlerene ikke oppgir? Justering av vtilførsel pumpe/dyser? Eller ER det virkelig "bolt on"?
takknemlig for alt av (vettuge) svar. God høst ønskes til alle i Kongeriget fra Kabul-Kara ;o)
#25
Posted 07 October 2006 - 23:00
Kai
Tahoe Z-71
Biler som bruker under 1,5 liter på mila er FEMI!
#26
Posted 07 October 2006 - 23:00
Prestanda for bedre ytelse.
Les test 1,2, 3 og 4 .
Det står utførlig hva disse motorene er utstyrt med.
Dette er bileiers egen rapport. ( jeg har kopi av eMail )
Det er MANGE der ute som lover gull og grønne skoger, bare du kjøper dems produkt.
Les det dem lover.
Finn EN plass der dem sier at diesel tilstrømning til dieselpumpe, er det største problemet.
Jeg vil påstå, INGEN av dem nevner dette.
Hvorfor??
Dem har ikke testet det dem selger.
Dem vet ikke hva dem holder på med.
Det er ene og alene, et produkt for salg, ikke for å øke din motorens ytelse.
Ikke for å gjøre deg fornøyd.
Som jeg nevner i forrige innlegg.
Løs opp på eksosens flow.
La den få en friere flyt ut.
Bare det, vil hjelpe på betraktlig.
FSD kjøling.
Nå er høsten her.
Tempen ute er for lav, til at vi kan få riktige målinger.
Det tar vi til våren..
FSD kjøler plasering.
Hva er det dem lover???
Se hvor FSD kjøleren er plassert.
Rett bak en vannslange, som fører + 90 - 95 C vann.
Her påstår dem at dem klarer + 55 C
I tilegg er FSD´en gjømt under kjøleren.
Bruk hode.
Om dem har klart +55C.
Så er testen foretatt i Nord Sverige midt vinters.
Eksos system.
Kjøp en god lydpotte.
En med god flow.
Kjøp av 4" down pipe, er bare tull.
Ikke hør på selgers fantastiske argumenter.
Har du turbo?
Da vil den skape den motstand motoren behøver.
Resten kan være fri flow, bare det ikke bråker for mye.
Luftfilter:
Tror at den type filter lager mer problem enn nytte.
Bruk hode, da kommer du best ut av det.
Kjør Diesel...Bensin lukter python
www.v8dieseltech.net
#27
Posted 07 October 2006 - 23:00
Når det gjelder eksos anlegg, har jeg snakket med en som har montert 3" down pipe og 4" resten bakover.Han har en 95 mod sub. Han har også KN filter.
Hans konklusjon var at det ble litt mere drag i bakkene og tøff lyd,men ellers var det ikke så mye å snakke om.
Vurderte dette selv , men har slått tanken i fra meg. Det er for mye penger og arbeid for så lite.
Bruker heler tiden til andre ting som er billigere og ikke koster skjorta av deg for å få mere futt. Les test sidene så ser du.
Som GMC 2500 sier kommer vinteren nu , så vi får godt tid å ruste oss opp til varmen kommer igjen.
Håper dette kan hjelpe deg litt og ikke forville deg FairDinkum.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
#28
Posted 07 October 2006 - 23:00
Tror det blir 4" eksos. Føler at en motor av denne størrelsen må få pustet ut ordentlig, og da bør jeg vel også sørge for nok luft-fllow inn?!
Skal se nærmere på testen dere kjører GMC og Ski-Doo.
Har lyst å komme under panseret på de US Army sine Sub'er her i Kabul. Lurer på om de har modda FSD-kjølerene. Her er det jo som kjent ofte mildt og godt ;o) I itllegg har de noen MONSTRE av noen kufangere, som sikkert veier et halvt tonn! De er panser for motor og radiator, og må stjele noe enormt med kjøling. De kjører M Y E Chevy. Og da mener jeg MYE. Mest Duramax, men fortsatt mange av typen jeg har, med dobble firkanta headlights. En klassiker spør du meg. Chevy er stort sett eneste kj.tøy de bruker. Har noen Ford F-series og, men det er vel fordi Chev kanskje ikke har like store "rigs", bruker bare F550 og 450. Svææære greier det der. Alle pansret selvsagt. Må jo veie nærmere 10 tonn. De små Mercedesene vi bruker veier jo nesten 5tonn, og da snakker vi to-dørs MB Gelendewagen, pansret.
Vel, nok om det... Takk for svar.
PS Kai du må huske å studere litt også, ikke bare surfe på nettet ;o)
Tango Tango, slutt.
Sic vis pacem para bellum!
#29
Posted 07 October 2006 - 23:00
Måtte sveise litt på opphenget/ klemmene som følger med for å tilpasse det til bilen.
Litt plunder med å få på downpipen, men det gikk bra til slutt. Jeg måtte skru av traversen under girkassen for å få den opp.
Husk også å sjekke hvilken MAP sensor du har. Den som sto i hos meg var en 2 bar sensor. Måtte bytte den til en 3 bar for å unngå feilkoder. (2 barA er 1 barG, og med et ladetrykk på 1.2 barG så vil en 2 bar MAP sensor gi ut 5 V som vil gi feilkode 238.)
Før du evt. monterer chip og ny exhaust, bør du montere temperaturføler på turboen. Det blir fort varm når du drar på i oppoverbakkene. Monteres slik at du måler temperaturen inn på turbo. (Maks 1100 degF/ 600 degC)
Jeg kjøpte et sett med instrumenter for ladetrykk og temperatur på turbo og girkasse fra SSD. Ingen store problemer med montering.
#30
Posted 07 October 2006 - 23:00
Morro å se at du er med.
Tror at vi må se på det som er ditt problem.
Når du drar tungt og lenge, så får du en altfor høy temp på eksosen.
Legg merke til at det kommer når trykket nermer seg 0 psi.
Det kan indikere på at motoren går for mager.
Det er også en mulighet for at motoren drar inn for varm luft.
Tror at du må prøve det som Ski-doo har testet.
Jeg sender deg slange sokkler, så fikser du det.
Skal muligens til Voss på lørdag.
Får se om det blir tid for en tur til Bergen.
Kjør Diesel...Bensin lukter python
www.v8dieseltech.net
#31
Posted 08 October 2006 - 23:00
Drive us-cars
#32
Posted 08 October 2006 - 23:00
Det er en ventil i tanklokket.
Den har en tendens til å sette seg fast, slik at det oppstår vacum i tanken.
Om det oppdages at man har vacum, så borr et lite hull i lokket.
Er det vacum i tanken, vil det hindre dieselstrømmen til pumpa.
Kjør Diesel...Bensin lukter python
www.v8dieseltech.net
#33
Posted 08 October 2006 - 23:00
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
#34
Posted 08 October 2006 - 23:00
Drive us-cars
#35
Posted 08 October 2006 - 23:00
Du kan prøve.
Stanadyne sendte ut en Service Bulletin, der dem påstod at dem fikk feilcoder ved lang kabel.
Påstod at motoren fikk cutting og vegring, ved 3100 RPM
Men kjørte dem med normalt dieselsystem, så forstår jeg at det oppstod.
Tror ikke det er nødvendig å dra FSD´en inn i bilen.
Jobber nå med en annen type kjøler.
Vi får se hva som kommer av temp med den.
Kjør Diesel...Bensin lukter python
www.v8dieseltech.net
#36
Posted 08 October 2006 - 23:00
Blir artig å se....
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
#37
Posted 08 October 2006 - 23:00
Det er GMC 2500 som er guruen i denne testen , og jeg er bare glad for å få være med , det trur jeg de andre også er.
Bra dere kommer med forslag og løysninger, sammen kan vi komme i mål med dette problemmet.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
#38
Posted 08 October 2006 - 23:00
Drive us-cars
#39
Posted 09 October 2006 - 23:00
Driver innen elektro jeg også, men er nok litt grovere sort enn en print i en FSD.
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!
#40
Posted 11 October 2006 - 23:00
JO STØRRE, JO BEDRE!!!!!!!!!!