Før Du leser dette merk: Har sovet heller dårlig, trøbbel med ex`n, hun skylder meg penger, venter på vinterhjulene mine, det er overskyet på Hedmarken, lå alene i natt også.. Desværre..!
Punkt 1. Jeg forsvarer ingen handling som er nevnt i denne spesifikke tråden, men på en annen side vil jeg spørre: Hvem kan med hånda på hjertet, med en firehjulstrekker i garasjen, si at han eller hun har aldri brutt denne paragrafen med ferdsel i utmark..?
Da i den betydningen av ferdsel med fire hjul..!
Punkt 2. Det er mye snakk om en union, men hva er det som egentlig skjer, hvor blir det av de idealistene som virkelig har eller vil gjøre de tunge løftene for at noe skal skje, i samme åndedrag som det bare blir færre og færre kjøre områder.. Den ene og det andre kjøreområdet blir borte, de grønnkledde ( ikke millitæret ) puster oss i nakken og du får bare skummlere og skummlere blikk når du fyller fluid på grom vogna..
Punkt 3. En får så ørene står på vidt gap og henger med gjennom trekk i nepa, fordi en har tatt en "kose tur" på et område en kanskje absolutt burde holde seg unna, fordi en skader De som seriøst prøver og få til noe, og hvem var det igjen.. Jeg skal innrømme pent og pyntelig at Pajero`en og jeg har hvert på steder jeg og vogna kanskje ikke burde, til og med fått kjeft for det også, ja kjeft så det holder..! Ups glemte det, jeg er jo ingen offroader da, Jeg beveger meg jo stort sett litt utenfor parkeringsplassen jeg da.. ( kommentar fra en litt mer ivrig Offroader ) Bilen min er jo en Fjallaflopp.. Men jeg tror med hånda på hjertet kan si at der jeg har kjørt, har det stort sett hvert spor etter dekka mine og ingen olje dammer, eller annen form for unødig skadeverk på naturen.. Trade Lightly er det noe som heter..!!!!
Punkt 4. Har jeg ikke kommet frem, har jeg sluttet og spinne, men sakte og pent finni frem en egnet plass til vinsjen, for så å sakte og pent komme meg opp av knipa, vel har vel måtte bruke både traktor og tråkke maskin noen ganger også da.. Det jeg vil frem til er, hvordan få en seriøs vinkel på denne gromme hobbyen.... Når det er så vannvittig mange delte meninger rundt selve emnet..
Nå kommer godsakene:
Enkelte kjører biler ( i den grad en kan kalle det for det da ) som så vidt henger sammen, de ser ut som de er berget med et nød skrik rett forann bilkondemneringen.. De hopper og spretter ut i Guds frienatur og om de ikke kommer over steinen eller stubben, så tar de rennafart og hopper over til sine medsvornes store entusiasme.. De dytter store motorer i sine litt for små motor rom, de kjører i ring og sikk - sakk forbi og nesten over sine litt mer påkostede kollegaers kjøre doninger på til tider en imponerende måte også.. Det går så stubber og barnåler spruter i hytt og pine og brått så går det en stikkaksling eller to, kanskje ei fordelingskasse også, og brått blir det en Mobile Workshop under åpen himmel, kan det bli noe bedre.. Lykken står den kjekke bi..
Punkt 5. I min karriere som ( Offroader light, amazingly light ) har jeg fått pepper fordi jeg er arrogant, klysete oven-på, null respekt og usedvanelig selvsentret med null forståelse av andre i min omgangskrets.. Fått pepper fra visse i Trail miljøet fordi jeg beundret de som kjørte annerledes biler som ( Sugga til Mad Max og Sheriffens Pickup ) enn den hården som kjører visse andre standard kjøretøyer.. Men for all Del, de har livets rett de også som alle andre som ferdes der en kanskje ikke burde, i allefall sånn av og til.. Skal med en gang si at jeg mange ganger har blitt imponert de gangene jeg da har sett på Biltrail da, så for all del fortsett med det..
Ps: Den som får dette til og bli at jeg ikke tåler Biltrail og en viss type standard bil bør lese alt sammen en gang til, fordi dette er absolutt ikke poenget..
Punkt 6. Grunnen til dette innlegget, er IKKE for å fornedre, eller tråkke på noen, men et innlegg for å belyse kanskje andre sider, fra en kanskje litt annen vinkel.. Personlig tror jeg de som bryr seg, egentlig gir f i om det blir kjørt her og der, de tar en stakkar uheldig en, skviser hun eller han for noen Norske Oljedollar og ting blir glemt, tror ikke det blir den store forandringen om en uheldig en med Offroad.no logo blir tatt for ulovlig ferdsel uansett, og om det er sånn, hvorfor klistre det på bilen da..?
Punkt 7. Tror jeg brukere av Offroad.no har langt mer alvorlige ting og henge fingrene i enn og stå og fra skrive seg alt annsvar ovenfor en som har hvert uheldig, fordi jeg tror og hevder hardnakket at de aller fleste har gjort noe rimelig teit en eller annen gang, ja for meg kostet det masse penger..
Fordi her på Offroad.no finner du alt fra flott og innholdsrik filming fra brevandring på Island, som kjøring i Moab, videre flotte forseringer av elver og spennende Trail film snutter fra "over-there" og villmannskjøring med defekt motor i en Saab og Jorde crossing med en Sierra, forstå det den som vil med tanke på de to siste..
Punkt 7. Personlig synes jeg det burde være en streng sensur på de filmsnuttene og bildene som kan skade denne hobbyen i større grad enn en stakkar som er uheldig og kjører seg litt bort, fordi en diiiger olje-dam og et krater i ei ny-preppa løype gjør langt større skade enn en som har kjørt inn på en gammel traktor-sti og holdt seg på den.. Videre kan vi ikke holde på og skjule oss i umenneskelige tider, får ikke no mere kjøre områder av den grunn vil jeg tro.. Av og til må en være bare litt sånn ulydig for å stå på kravene, det er min helt og fulle personlige oppfattning..
Trade Lightly..