Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#3321 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 11:41

QUOTE(terje takras @ 13 Dec 2007, 07:49) <{POST_SNAPBACK}>
Minner meg om motorolja mi når jeg kun småkjører i lengre tid(2 km for dagen)
Får utrulig mye kondens i olja,men etter et par timer i skogen så er olja blank igjen.

Er ramma på suzukien rustfri???
Har noen skrapemerker i ramma under,og har hatt det i 1 år no uten at det ruster.
Like fin å blank overflate! blink.gif

Nei men det er veldig god kvalitet på metallet som er brukt i ramma slik at det ruster ikke så lett. Derfor er det nesten aldri problemer med rust i rammene på 413.

Jeg klarer ikke se hva bildet er. Som Terje sier minner det om en oljeperle som roteres og blander seg med vann men jeg tror det er noe mye mer finurlig enn det.

Men artig sak.

Nå skal jeg ut og prøve å få løs kula på styrestaget fra pitmannarmen. Jeg vil ikkke bruke en brytegaffel for da går gummipakninhen føyken så jeg var og kjøpte en sak som er en mellomting mellom en avdrager og brytegaffel. Så får jegse hvordan den fungerer. Etter det begynner sammenmonteringen, men jeg fatter ikke hvordan en skal kunne stramme reima på dette opplegget så det blir kanskje en utfordring.

#3322 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 11:45

QUOTE(Nöcke @ 13 Dec 2007, 11:41) <{POST_SNAPBACK}>
Nå skal jeg ut og prøve å få løs kula på styrestaget fra pitmannarmen. Jeg vil ikkke bruke en brytegaffel for da går gummipakninhen føyken så jeg var og kjøpte en sak som er en mellomting mellom en avdrager og brytegaffel.

Jeg pleier å legge en tung hammer på den ene siden og tar en annen tung hammer å banker til på andre siden (på pitmanarmen), da pleier det å løsne.
Tlf: 98883546

#3323 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 16:38

QUOTE(Roar Hovet @ 13 Dec 2007, 11:45) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg pleier å legge en tung hammer på den ene siden og tar en annen tung hammer å banker til på andre siden (på pitmanarmen), da pleier det å løsne.

Jeg kjøpte meg en kloning mellom en brytegaffel og avdrager.

Den fungerte kjempefint. Skrudde den til skikkelig taith og så banket jeg en gang på pitmannarmen og spjong så løsnet det og gummidekslet var uten skade og alt kan brukes på nytt.

Med bare ren brytegaffel går alltid de gummidekslene i stykker og det er greit om en skal bytte kula men skal en buke den videre er det litt kjipt for uten gummidekslet går kula i stykker på kort tid.

Nå er servosnekka på plass, ble en jimnysnekke så jeg har ei vitarasnekke til overs. Servopumpa, nytt hjul til reima er på plass.

Bare få inn den armen som går fra torpedoveggen og inn på snekka. Sliter med å få den inn på leddet ved torpedoveggen. Ser ut til at jeg må plukke ut hele skiten

#3324 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 19:23

QUOTE(Nöcke @ 13 Dec 2007, 11:41) <{POST_SNAPBACK}>
Nei men det er veldig god kvalitet på metallet som er brukt i ramma slik at det ruster ikke så lett. Derfor er det nesten aldri problemer med rust i rammene på 413.
Jeg klarer ikke se hva bildet er. Som Terje sier minner det om en oljeperle som roteres og blander seg med vann men jeg tror det er noe mye mer finurlig enn det.

Men artig sak.

Nå skal jeg ut og prøve å få løs kula på styrestaget fra pitmannarmen. Jeg vil ikkke bruke en brytegaffel for da går gummipakninhen føyken så jeg var og kjøpte en sak som er en mellomting mellom en avdrager og brytegaffel. Så får jegse hvordan den fungerer. Etter det begynner sammenmonteringen, men jeg fatter ikke hvordan en skal kunne stramme reima på dette opplegget så det blir kanskje en utfordring.

det første bildet er det vi tappa av kjølesystemet, og det andre er fra bunnpanna:)

det første bildet er rent vann fra radiatoren:) med litt olje i....

men grunnen til dette er noe av det rareste jeg har sett....

#3325 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 19:49

QUOTE(sven @ 13 Dec 2007, 19:23) <{POST_SNAPBACK}>
det første bildet er det vi tappa av kjølesystemet, og det andre er fra bunnpanna:)

det første bildet er rent vann fra radiatoren:) med litt olje i....
men grunnen til dette er noe av det rareste jeg har sett....

Jamen fortell meg mer om dette da mann......

Du kan da ikke bare si at det er noe av det rareste og så ikke mer

har du sagt A får du komme med resten av alfabetet også jeg sitter bare inne på forumet og venter jeg nå ;-)

#3326 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 20:35

okei:)

dette er resultatet av en frostplugg som har løsna... blink.gif

Edited by sven, 13 December 2007 - 20:36.

#3327 Aiolos

Aiolos

Olivenbonde

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 20:38

Ikke så vanlig, 410 med BMW motor og gir.
Ser ut til at han får bra pris for den..

http://cgi.ebay.de/O...1QQcmdZViewItem
Ελευθερία ή θάνατος,

DON'T GIVE OUT DUFF ADVICE. IF YOU DON'T KNOW THE ANSWER THEN DON'T ANSWER - SIMPLE!!!,

#3328 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 21:56

QUOTE(sven @ 13 Dec 2007, 20:35) <{POST_SNAPBACK}>
okei:)

dette er resultatet av en frostplugg som har løsna... blink.gif

Nei, du har aldeles rett. For min del hadde jeg aldri kommet til å gjette på det.

Men cool.

QUOTE(Aiolos @ 13 Dec 2007, 20:38) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke så vanlig, 410 med BMW motor og gir.
Ser ut til at han får bra pris for den..
http://cgi.ebay.de/O...1QQcmdZViewItem

Med tanke på at en vanlig 413 går for opp til 25 tusen kroner her hjemme synes jeg ikke det er noen ille pris med noenogtredvetusenkroner for en med BMW 316 motor med 100 HK og 5 trinns kasse pluss ARB bak og trykkluft med tank og store dekk og alt er godkjent av TÜV for gatebruk.

Pluss at bilen ser ut til å være skikkelig strøken. Kunne godt tenkt meg en slik selv

Kunne bare vært importert til Norge og regget. Men toll og avgifter blir håpløse.

#3329 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 22:28

det sitter fire frostplugger under kamakselen, en av disse hadde vippet opp på høykant, akkurat som om det skulle vært nor som hadde dunket til den, men ikke noen løse deler å finne noen sted, og alt under toppdekelet satt der det dkulle... blink.gif

#3330 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 22:58

kjedelig...må du ta en lettere overhaling no?

#3331 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 13 December 2007 - 23:12

jepp...

men hadde heldigvis toppakning, og har sendt toppen til planing og litt hullborring.... så får vi se om ikke det har gått bra likevel:)

håper jo det siden det er kjøring lille nyttårsaften...

#3332 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 00:16

QUOTE(sven @ 13 Dec 2007, 22:28) <{POST_SNAPBACK}>
det sitter fire frostplugger under kamakselen, en av disse hadde vippet opp på høykant, akkurat som om det skulle vært nor som hadde dunket til den, men ikke noen løse deler å finne noen sted, og alt under toppdekelet satt der det dkulle... blink.gif

Har du noen aning om hva som kan ha forårsaket det? Gjetting?

#3333 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 15:10

nope... ingen anelse i det heletatt. det som gjør det så irriterende... ingenting som skulle tilsi en slik feil

#3334 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 December 2007 - 17:54

QUOTE(sven @ 14 Dec 2007, 15:10) <{POST_SNAPBACK}>
nope... ingen anelse i det heletatt. det som gjør det så irriterende... ingenting som skulle tilsi en slik feil

ikke hatt dårlig frostveske, ikke at jeg egentlig tror du har hatt det men det er vel som regel det som sprenger ut frostpluggene.

Dersom topp-pakningen ryker kan det føre til så mye trykk at pluggen presses ut? Trykket burde jo egentlig forsvinne ut en annen vei men kan det være en mulig forklaring.

Om en ser bort fra mekanisk påvirkning som du ville funnet om det var tilfelle er det vel ikke noe annet enn trykket fra sylinderen som er kraftig nok til å blåse en slik plugg, som jeg tenker i alle fall. Men hvordan, vet jeg ikke..

#3335 vidar

vidar

Vidar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 15 December 2007 - 18:33

OI.... smile.gif har lyst på :

http://www.blocket.s...4669.htm?ca=3_s

Inn i Norge med alt utstyr, ca 120 000 kr for en 2005 modell med så mye utstyr.

Noen som husker om en får godkjent kufanger om den kommer fra ARB, evtn med TuV
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#3336 JarleA

JarleA

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 15 December 2007 - 21:32

Tøff bil. Du karer ikke å få helt fred for Jimnyen? Hvorfor automat i en slik bil?
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#3337 vidar

vidar

Vidar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 15 December 2007 - 23:40

Automat er konge med lavserie, ikke noe sluring på "clutchen" mer lavserie

Kossen går det med Norges fineste 410?
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#3338 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 December 2007 - 23:40

QUOTE(JarleA @ 15 Dec 2007, 21:32) <{POST_SNAPBACK}>
Tøff bil. Du karer ikke å få helt fred for Jimnyen? Hvorfor automat i en slik bil?

Automat er ultimat. En dag skal jeg ha automat i min 413....en dag..

Da er servostyringen på plass. Og siden jeg ikke hadde skrudd til godt nok nede på innporten på snekka kom servooljen ut igjen og lagde et jævli griseri.

Men den er nesten litt for lett på rattet. Nesten som en gammel amerikaner. Snurrer litt for lett. Kanskje det kan bedres noe med styredemper? Egentlig tror jeg ikke det men.

Edited by Nöcke, 16 December 2007 - 00:05.

#3339 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 16 December 2007 - 03:19

QUOTE(Nöcke @ 16 Dec 2007, 00:40) <{POST_SNAPBACK}>
Automat er ultimat. En dag skal jeg ha automat i min 413....en dag..

Da er servostyringen på plass. Og siden jeg ikke hadde skrudd til godt nok nede på innporten på snekka kom servooljen ut igjen og lagde et jævli griseri.

Men den er nesten litt for lett på rattet. Nesten som en gammel amerikaner. Snurrer litt for lett. Kanskje det kan bedres noe med styredemper? Egentlig tror jeg ikke det men.

Har du ikke noen bilder av bilen din og skruingen???
blink.gif
Må få se hva du driver med shifty.gif

#3340 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 16 December 2007 - 12:24

QUOTE(terje takras @ 16 Dec 2007, 03:19) <{POST_SNAPBACK}>
Har du ikke noen bilder av bilen din og skruingen???
blink.gif
Må få se hva du driver med shifty.gif

Tenkte jeg skulle lage en garasje etterhvert så jeg har tatt noen bilder underveis mens jeg har skrudd.

Men oljereservoiret fra vitara passet dårlig siden retningen på tilkoblingene blir helt feil så jeg må stikke bort på skroten og se om jeg kan finne en annen som har mer passende retninger på uttakene eller så må jeg lage noen rør med vinkler på som gjør at slangene kan legges litt mer fornuftig enn jeg har gjort nå.

Edited by Nöcke, 16 December 2007 - 12:28.