Når bilen er varm og jeg åpner litt forsiktig på radiatorlokket så spruter vannet ut med voldsomt trykk. Slangen fra motoren og inn på radiatoren er knallhard av trykket i systemet. Når bilen har stått til den er helt kald er det fremdeles trykk nok til at det spruter ut en del kjøleveske når jeg åpner radiatorlokket.
SKRAVLEPLASS/chattekrok!
Posted 14 April 2008 - 22:50
Når bilen er varm og jeg åpner litt forsiktig på radiatorlokket så spruter vannet ut med voldsomt trykk. Slangen fra motoren og inn på radiatoren er knallhard av trykket i systemet. Når bilen har stått til den er helt kald er det fremdeles trykk nok til at det spruter ut en del kjøleveske når jeg åpner radiatorlokket.
Posted 15 April 2008 - 07:22
Posted 15 April 2008 - 07:59
Dette er vel det de kaller onboard trykkluft.
Posted 15 April 2008 - 08:19
Har du gåen topp-pakning kanskje?
Eller sprekt topp....
Edited by ZukiJack, 15 April 2008 - 08:19.
Posted 15 April 2008 - 08:36
Eller sprekt tipp....
Jeg vet ikke men heller litt til pakning. Kan være en sprekk også når jeg får tid skal jeg åpne den og se.
Det gir ingen andre utslag og den motoren skal bare gå fra Lillehammer og til Trondheim brukes til og fra butikken der og så tilbake til Lillehammer i slutten av mai. Det regner jeg med går greit.
Har en verkstedoverhalt G13A liggende i garasjen og holder på å overhale en G16B som jeg har papirer på at jeg kan sette inn så jeg er vel ikke så fryktelig lei meg.
Tok ut pluggene i går og kikket litt på dem og har en misstanke til sylinder 1. De andre pluggene har en fin gylden bruntone mens denne er brun bare på en liten del rundt feltet der gnisten slår og resten er sort og oljete. Dette blir gjetting men har en misstanke om at dette har en sammenheng. Nå går jo alltid 1 sylinder kaldest men jeg har ikke sett så stor forskjell tidligere.
Det som er litt pussig er at jeg oppdaget det ved at vanntempmåleren begynte å bli ustabil. Den viste kald motor selv om motoren var varm. Pendlet litt opp og ned. Så jeg sjekket kontakten for irr uten at det endret seg. Når jeg nevnte det for en bekjent at vanntempmåleren begynte pendle og ta kvelden så hadde han hatt akkurat samme symptom på sin Jeep når topp-pakningen sprakk. Jeg klarer ikke helt forstå hvordan dette skulle henge sammen, men merkelig sammentreff.
Før jeg tar ut motoren skal jeg ta en skikkelig komptest på den.
Det skjedde samtidig med at jeg begynte bruke en annen type olje også. Gikk over fra 10-40 til 20-50 og da ble oljeforbruket halvert. Tidligere gikk det en halvliter fra Lillehammer til Trondheim og nå er det ca 2 dl. Hadde ikke trodd at det skulle være så stor forskjell på så litt endring i viskositeten.
Edited by Nöcke Gunnar, 15 April 2008 - 08:40.
Posted 15 April 2008 - 09:45
Harald
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt
Posted 15 April 2008 - 12:10
Harald
Det er plenty kjølevæske så det kan som du skriver kanskje være ir mellom giver og gods.
Posted 21 April 2008 - 10:38

Skal male over litt rust, i påvente av glassfiberdeler, har tenkt på matt sort som nå, eller LR sin sand / ørken farge. Liknende den til Reisnberg.
Noen innspill ?
Founder Suzuki 4x4 Norway
Posted 21 April 2008 - 10:43

Skal male over litt rust, i påvente av glassfiberdeler, har tenkt på matt sort som nå, eller LR sin sand / ørken farge. Liknende den til Reisnberg.
Noen innspill ?
Det er en bil som tåler begge deler godt. Fordelen med en sand khakifarge er at detaljer kommer mye bedre frem.
Det synes jeg er beste argumentet for en litt lysere farge. Sort gjør at detaljene blir borte.
En sandfarge gir også en hint av offroad og ørken og det er noe som fremhever bilens identitet. Sammen med at snorkelen kommer tydeligere frem og viser bilens evne til å takle ekstreme utfordringer.
Posted 21 April 2008 - 11:40
Men blir du ikke enig med deg selv så kan jeg løse det problemet for deg. Er bare å gi bilen til meg, så slipper du å tenke mer på det
Posted 21 April 2008 - 12:12
Men blir du ikke enig med deg selv så kan jeg løse det problemet for deg. Er bare å gi bilen til meg, så slipper du å tenke mer på det
Bare ikke gi den til noen som bygger den om. En slik bil bør holdes original etter min mening. Den er i ferd med å bli et bilhistorisk klenodie. I Tyskland går helrenoverte eksemplarer for langt over hundre tusen kroner.
Jeg har faktisk en liten garasje hvor den kunne passet perfekt.
Posted 21 April 2008 - 15:00
Posted 21 April 2008 - 23:07
Noen som vet av hvor en får tak i bare en slik topp. Resten vil jeg lage selv og ikke betale masse pengar for. Jeg skal ikke ha en sånn rund topp
Posted 22 April 2008 - 17:07
Jeg må ha begge skjermer foran nye, frontruta, frontklipsen, ja...hele bilen ny snart....men 32 000 kr for hele kaross er litt for mye for meg p.t. for ikke å snakke om tiden det tar å gjøre det...
Ja, salg var faktisk aktuelt en stund i vinter...men heldigvis kom jeg på bedre tanker, den skal ikke modifiseres så mye mer, kan tilbakestilles til orginal ganske raskt.
Hevesettet på +4cm OME, er egentlig helt påkrevd, da de gamle fjærene hadde negativ bue foran
Tror jeg tar innsiden sand farget også, prøvde å finne rette fargen da jeg lakket hardtoppen inni, men den ble for gul...
Edited by vidar, 22 April 2008 - 17:11.
Founder Suzuki 4x4 Norway
Posted 22 April 2008 - 20:16
Posted 22 April 2008 - 22:02
Jeg vil anbefale en liten grad mørkere/brunere fremdeles i sandfarge men for å få den litt mer ørken kaki. Viktig at den ikke blir for lys og for blank. Sand er litt matt og det må komme frem i lakken.
Jeg får såå lyst på en LJ når jeg ser den for meg i de fargene. Den fronten med den jeep look`en og de to runde lyktene er bare et designikon. De skulle fortsatt å bruke den på SJ`ene.
Gleder meg til å se bilder av den ferdig. :-))
Posted 23 April 2008 - 00:22
ta et bilde av sanden du har lyst på da vel, og tryll den ut og folier hele bilen med den, stort mer naturtro sand får du jo ikke....
ikke trenger du være redd for riper i lakken heller
neida, sandfarge er kult det... De av oss som har vært her på forumet noen år husker kanskje bilen til Jabh
Posted 23 April 2008 - 07:10
Det er som Sven sier, dra ut på Solastranda og ta et bilde av sanden der og jeg printer ut den på hel folie og folierer hele bilen med ekte sandfarge.