Gå til innhold



Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#3881 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 April 2008 - 22:50

Noen som tør gjette?

Når bilen er varm og jeg åpner litt forsiktig på radiatorlokket så spruter vannet ut med voldsomt trykk. Slangen fra motoren og inn på radiatoren er knallhard av trykket i systemet. Når bilen har stått til den er helt kald er det fremdeles trykk nok til at det spruter ut en del kjøleveske når jeg åpner radiatorlokket. biggrin.gif

#3882 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 07:22

Jeg fåreslår at du monterer en tappekran med slangekobling. Så monterer du radiator i garasjen så har du varme på vintern der oppe på Lillehammer om vinteren. whistle.gif biggrin.gif

#3883 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 07:59

QUOTE(Svein54 @ 15 Apr 2008, 08:22) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fåreslår at du monterer en tappekran med slangekobling. Så monterer du radiator i garasjen så har du varme på vintern der oppe på Lillehammer om vinteren. whistle.gif biggrin.gif


Dette er vel det de kaller onboard trykkluft. biggrin.gif

#3884 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 08:19

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 14 Apr 2008, 21:50) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som tør gjette?

Når bilen er varm og jeg åpner litt forsiktig på radiatorlokket så spruter vannet ut med voldsomt trykk. Slangen fra motoren og inn på radiatoren er knallhard av trykket i systemet. Når bilen har stått til den er helt kald er det fremdeles trykk nok til at det spruter ut en del kjøleveske når jeg åpner radiatorlokket. biggrin.gif

Har du gåen topp-pakning kanskje?


Eller sprekt topp....

Edited by ZukiJack, 15 April 2008 - 08:19.


#3885 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 08:36

QUOTE(ZukiJack @ 15 Apr 2008, 09:19) <{POST_SNAPBACK}>
Har du gåen topp-pakning kanskje?
Eller sprekt tipp....

Jeg vet ikke men heller litt til pakning. Kan være en sprekk også når jeg får tid skal jeg åpne den og se.


Det gir ingen andre utslag og den motoren skal bare gå fra Lillehammer og til Trondheim brukes til og fra butikken der og så tilbake til Lillehammer i slutten av mai. Det regner jeg med går greit.

Har en verkstedoverhalt G13A liggende i garasjen og holder på å overhale en G16B som jeg har papirer på at jeg kan sette inn så jeg er vel ikke så fryktelig lei meg.

Tok ut pluggene i går og kikket litt på dem og har en misstanke til sylinder 1. De andre pluggene har en fin gylden bruntone mens denne er brun bare på en liten del rundt feltet der gnisten slår og resten er sort og oljete. Dette blir gjetting men har en misstanke om at dette har en sammenheng. Nå går jo alltid 1 sylinder kaldest men jeg har ikke sett så stor forskjell tidligere.

Det som er litt pussig er at jeg oppdaget det ved at vanntempmåleren begynte å bli ustabil. Den viste kald motor selv om motoren var varm. Pendlet litt opp og ned. Så jeg sjekket kontakten for irr uten at det endret seg. Når jeg nevnte det for en bekjent at vanntempmåleren begynte pendle og ta kvelden så hadde han hatt akkurat samme symptom på sin Jeep når topp-pakningen sprakk. Jeg klarer ikke helt forstå hvordan dette skulle henge sammen, men merkelig sammentreff.

Før jeg tar ut motoren skal jeg ta en skikkelig komptest på den.

Det skjedde samtidig med at jeg begynte bruke en annen type olje også. Gikk over fra 10-40 til 20-50 og da ble oljeforbruket halvert. Tidligere gikk det en halvliter fra Lillehammer til Trondheim og nå er det ca 2 dl. Hadde ikke trodd at det skulle være så stor forskjell på så litt endring i viskositeten.

Edited by Nöcke Gunnar, 15 April 2008 - 08:40.


#3886 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 09:45

Når tempføler begynner å jage eller svikte kan det være lite kjøleveske. Det kan også være eir mellom føler og gods. skru ut og gjør rent, fyll opp med kjøleveske.

Harald
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#3887 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 15 April 2008 - 12:10

QUOTE(toya @ 15 Apr 2008, 10:45) <{POST_SNAPBACK}>
Når tempføler begynner å jage eller svikte kan det være lite kjøleveske. Det kan også være eir mellom føler og gods. skru ut og gjør rent, fyll opp med kjøleveske.

Harald


Det er plenty kjølevæske så det kan som du skriver kanskje være ir mellom giver og gods.

#3888 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 10:38

Så til fargevalg:



Skal male over litt rust, i påvente av glassfiberdeler, har tenkt på matt sort som nå, eller LR sin sand / ørken farge. Liknende den til Reisnberg.

Noen innspill ? biggrin.gif
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#3889 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 10:43

QUOTE(vidar @ 21 Apr 2008, 11:38) <{POST_SNAPBACK}>
Så til fargevalg:



Skal male over litt rust, i påvente av glassfiberdeler, har tenkt på matt sort som nå, eller LR sin sand / ørken farge. Liknende den til Reisnberg.

Noen innspill ? biggrin.gif

Det er en bil som tåler begge deler godt. Fordelen med en sand khakifarge er at detaljer kommer mye bedre frem.
Det synes jeg er beste argumentet for en litt lysere farge. Sort gjør at detaljene blir borte.
En sandfarge gir også en hint av offroad og ørken og det er noe som fremhever bilens identitet. Sammen med at snorkelen kommer tydeligere frem og viser bilens evne til å takle ekstreme utfordringer.

#3890 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 11:40

Tror en lys sandfarge med sorte detaljer ville blitt fint på den bilen.

Men blir du ikke enig med deg selv så kan jeg løse det problemet for deg. Er bare å gi bilen til meg, så slipper du å tenke mer på det biggrin.gif Den står nemlig høyt på ønskelista mi!
Tlf: 98883546

#3891 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 12:12

QUOTE(Roar Hovet @ 21 Apr 2008, 12:40) <{POST_SNAPBACK}>
Tror en lys sandfarge med sorte detaljer ville blitt fint på den bilen.

Men blir du ikke enig med deg selv så kan jeg løse det problemet for deg. Er bare å gi bilen til meg, så slipper du å tenke mer på det biggrin.gif Den står nemlig høyt på ønskelista mi!

Bare ikke gi den til noen som bygger den om. En slik bil bør holdes original etter min mening. Den er i ferd med å bli et bilhistorisk klenodie. I Tyskland går helrenoverte eksemplarer for langt over hundre tusen kroner.

Jeg har faktisk en liten garasje hvor den kunne passet perfekt. biggrin.gif biggrin.gif

#3892 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 15:00

Er enig at ørkenfargen (Camel trophy-fargen) vil bli tøft på den.

#3893 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 15:12

For min del blir jeg bare mer og mer begeistret for den bilen. Jeg begynner seriøst å vurdere å kjøpe glassfiber sett med LJ 80 utseende for å sett på min 413.

Det hadde bare blitt übercool.


wolpi.gif

#3894 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 April 2008 - 23:07

For kort tid tilbake så jeg en nettside hvor de solgte innsugsdelen til snorkel maken til den australske. Husker ikke hva den heter i farten. Den suger luften inn rett forfra og har et system slik at eventuelt regnvann renner ut på siden i noen spor.

Noen som vet av hvor en får tak i bare en slik topp. Resten vil jeg lage selv og ikke betale masse pengar for. Jeg skal ikke ha en sånn rund topp

#3895 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 22 April 2008 - 17:07

ja, da er det avgjort...sand blir det, noen som vet hva slags fargekode LR eller Suzuki bruker på sine sandfarger?

Jeg må ha begge skjermer foran nye, frontruta, frontklipsen, ja...hele bilen ny snart....men 32 000 kr for hele kaross er litt for mye for meg p.t. for ikke å snakke om tiden det tar å gjøre det... smile.gif

Ja, salg var faktisk aktuelt en stund i vinter...men heldigvis kom jeg på bedre tanker, den skal ikke modifiseres så mye mer, kan tilbakestilles til orginal ganske raskt.

Hevesettet på +4cm OME, er egentlig helt påkrevd, da de gamle fjærene hadde negativ bue foran smile.gif

Tror jeg tar innsiden sand farget også, prøvde å finne rette fargen da jeg lakket hardtoppen inni, men den ble for gul...


Edited by vidar, 22 April 2008 - 17:11.

Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#3896 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 22 April 2008 - 20:16

Jeg kan sikkert høre hvilken fargekode kompisen min har brukt på denne Vidar: http://www.offroad.n...showtopic=85433
Tlf: 98883546

#3897 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 22 April 2008 - 20:43



#3898 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 April 2008 - 22:02

QUOTE(Roar Hovet @ 22 Apr 2008, 21:16) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kan sikkert høre hvilken fargekode kompisen min har brukt på denne Vidar: http://www.offroad.n...showtopic=85433

Jeg vil anbefale en liten grad mørkere/brunere fremdeles i sandfarge men for å få den litt mer ørken kaki. Viktig at den ikke blir for lys og for blank. Sand er litt matt og det må komme frem i lakken.

Jeg får såå lyst på en LJ når jeg ser den for meg i de fargene. Den fronten med den jeep look`en og de to runde lyktene er bare et designikon. De skulle fortsatt å bruke den på SJ`ene.

Gleder meg til å se bilder av den ferdig. :-))

#3899 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 23 April 2008 - 00:22

QUOTE(vidar @ 22 Apr 2008, 17:07) <{POST_SNAPBACK}>
ja, da er det avgjort...sand blir det, noen som vet hva slags fargekode LR eller Suzuki bruker på sine sandfarger?



ta et bilde av sanden du har lyst på da vel, og tryll den ut og folier hele bilen med den, stort mer naturtro sand får du jo ikke.... devil.gif dribble.gif dribble.gif

ikke trenger du være redd for riper i lakken heller devil.gif

neida, sandfarge er kult det... De av oss som har vært her på forumet noen år husker kanskje bilen til Jabh




#3900 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 23 April 2008 - 07:10

Hei Vidar,
Det er som Sven sier, dra ut på Solastranda og ta et bilde av sanden der og jeg printer ut den på hel folie og folierer hele bilen med ekte sandfarge. rolleyes2.gif