Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#3921 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 27 April 2008 - 18:54

Jeg hadde ute stikkakslene bak for å bytte diff nå, oppdaget at jeg nesten har vridd splines ett hakk rundt på stikkakslen gitt... Men dette er jo en Vitara med sperre og 33" som har fått mye juling. Skjedde sikkert den gangen jeg nesten rev av opphenget til bakakslen. Bra driv opp en bratt skråning på 2 lav og fullt turtall, så gjør bilen ett hopp og lander på bakhjula igjen, fortsatt med full gass...
Tlf: 98883546

#3922 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 27 April 2008 - 19:22

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 27 Apr 2008, 11:40) <{POST_SNAPBACK}>
Men så er det 6,4:1 som gir utrolig utveksling på lavserien og bare 1% anderledes enn 4,9:1 på høyserien.

Jeg kjører med 6.4:1 med 31" nettopp på grunn av at det er levelig reduksjon i høyserien. Fungerer bra sammen med original utveksling i diffene. 33" tror jeg ville ha vært optimalt. Men med 33" burde man helst gire ned diffene for å få flytta momentet vekk fra transfer og mellomaksling. Men så er jo alt et kompromiss
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#3923 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 09:46

Tenkte at siden jeg skal overhale forakslingen og sette inn forsterkede stikkakslingenr kunne det passet å sette inn en ARB. Får en ARB for kr 5.000,- hjem hit inkl mva og det hele. Siden jeg likevel har en sending på gang blir den ekstra fraktkostnaden også liten. Men 5 lapper for en ARB inklusive alle kostnader må vel sies å være billig. biggrin.gif

#3924 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 15:02

QUOTE(ShuDuck @ 27 Apr 2008, 20:22) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kjører med 6.4:1 med 31" nettopp på grunn av at det er levelig reduksjon i høyserien. Fungerer bra sammen med original utveksling i diffene. 33" tror jeg ville ha vært optimalt. Men med 33" burde man helst gire ned diffene for å få flytta momentet vekk fra transfer og mellomaksling. Men så er jo alt et kompromiss

Jeg skal bytte ut hele innmaten i transferkassa så den blir jo sterkere enn originalt pluss at jeg har kjøpt festet som Calmini lager og så skrur jeg det fast med noen nye fester som er "solid". Det vil gi litt mer vibrasjon opp gjennom balja men det holder i alle fall transferen på plass. For det er jo noe skit når den løsner og begynner å vri seg rundt. Det har jeg gjort en gang for mye. Da er det bedre med litt vibrasjon.

Nå skal jeg ut og måle opp tid og strekning på 0-60 0-100 60-100 km/t (om jeg finner ei flate lang nok til å få opp 100 km) og så skal jeg sammenligne nøyaktig med dette når jeg er ferdig med ombyggingen.

Skal også ta en komptest på motoren jeg tar ut. Som den er nå er det ikke mulig å presse bilen over 100 km/t på flata. Ikke etter flere kilometer med gassen i bånn. Tidligere kunne jeg bunne spedometeret men nå er det stopp på 100. Det som er merkelig er at den virker like sprek på lavere hastigheter. 3.dje gir i 60 går an ved forbikjøring av saktegående kjøretøy. Og da drar den raskt opp i 80. Men videre er det evigheter.

Nå går den på 235/75-15 dimmensjon og original utveksling.

#3925 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 18:33

Du vet hva du må gjør for at den skal gå raskere wink.gif shifty.gif
Bilen min runda 2100 km idag med turbo.
Ingen tegn på slitasje eller oljeforbruk.
Ikke så mye som en tikkelyd biggrin.gif
Eneste problemet er det ene blinklyset mitt,den har fått litt for mye ladetrykk så det blinker raskere til høyre en venstre rolleyes.gif

#3926 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 18:51

QUOTE(terje takras @ 29 Apr 2008, 19:33) <{POST_SNAPBACK}>
Du vet hva du må gjør for at den skal gå raskere wink.gif shifty.gif
Bilen min runda 2100 km idag med turbo.
Ingen tegn på slitasje eller oljeforbruk.
Ikke så mye som en tikkelyd biggrin.gif
Eneste problemet er det ene blinklyset mitt,den har fått litt for mye ladetrykk så det blinker raskere til høyre en venstre rolleyes.gif

Det var godt å høre fra deg igjen Terje. Har vært litt tomt her i det siste. Jeg har noen fantasier langt baki om en lavtrykkturbo en gang i fremtiden. Men jeg er ikke der enda. Det er for mye om tenning og ladetrykk kombinasjonen jeg ikke kan.

Målte komp på varm motor 160-170-160-160 psi. Det er egentlig ikke så ille synes jeg (bortsett fra at det viser at motoren er klar for overhaling). Så klarte jeg ta hull på radiatoren i dag. Fin tynn vannstråle. Enten får jeg sveise det eller ta en annen radiator fra lageret. biggrin.gif

Har begynt plukke ned bilen men tok en sving uten tak, uten dører, uten frontrute. Merket godt at den var noen kilo lettere. I morgen går reservehjulet og bakdøra. Spørs om jeg ikke plukker av hele balja når jeg er i gang.

Du må sette på pære med amperkuttventil. Da kobles den økte amperen ut gjennom voltfilteret og det gjennoppretter impedansen slik at det blinker saktere og da får du riktig resistans og dermed blinker det i rett hastighet igjen. whistle.gif

Edited by Nöcke Gunnar, 29 April 2008 - 19:39.

#3927 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 19:31

Fikk en suzuki 413 85 mod på dungen på lørdag.
Skal ut dit nærmeste dager og plukke den i fillebiter.
Trenger masse reservedeler smile.gif
Og det var en heil radiator på den og wink.gif

#3928 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 19:38

QUOTE(terje takras @ 29 Apr 2008, 20:31) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk en suzuki 413 85 mod på dungen på lørdag.
Skal ut dit nærmeste dager og plukke den i fillebiter.
Trenger masse reservedeler smile.gif
Og det var en heil radiator på den og wink.gif

Det er alltid greit å ha en ekstra radiator liggende. Jeg har bestilt meg en kjøler til servoen også. Bare en liten sak for å unngå at den blir så inni h varm når en står og dreier hjula fra side til side i gjørme.

Ta for all del dørhengslene. Skal du ikke ha dem selv så kjøper jeg dem av deg. For nå skal jeg lage halvdører i rør.

Det blir mye jobbing med bilen fremover.

#3929 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 19:51

Dørhengslene er det første som skal plukkes av,for mine er det minst 5 cm slakk på

#3930 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 20:23

QUOTE(terje takras @ 29 Apr 2008, 20:51) <{POST_SNAPBACK}>
Dørhengslene er det første som skal plukkes av,for mine er det minst 5 cm slakk på

De er litt utsatt men Aiolos hadde en ide om hvordan en kan fikse dem opp litt. Men det er klart at 20 år uten smøring det tar på.

Når jeg plukker ned bilen nå så blir jeg så inni h.. oppgitt over hvor dårlig arbeid folk gjør. Hva er poenget med å male over rust og male uten å gjøre grunnarbeid bruke skruer og muttere som ikke er rustfrie og til pog med denge karosseriskruer inn i et feste hvor det har vært gjenger. Kan ikke folk fikse opp litt skadde gjenger eller bruker de bare den første skruen de finner. Og han jeg har kjøpt bilen av er bilmekaniker. rofl.gif

Hvor mye veier bare balja når den er ribbet for alt som kan skrues løs? Noen som vet. ca?

#3931 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 20:56

Hvor mye veier bare balja når den er ribbet for alt som kan skrues løs? Noen som vet. ca?

Tre mann bærer den lett.
Eg velta ei balje lett aleine når den låg på to bildekk på kanalen ved å dra i targaen. Denne balja var nok litt letta pga rust.
Balja var uten innredning, front, dører og dasjbord.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3932 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 21:43

QUOTE(yakuza @ 29 Apr 2008, 21:56) <{POST_SNAPBACK}>
Tre mann bærer den lett.
Eg velta ei balje lett aleine når den låg på to bildekk på kanalen ved å dra i targaen. Denne balja var nok litt letta pga rust.
Balja var uten innredning, front, dører og dasjbord.

Spørs om jeg ikke tar den av så jeg får sandblåst den under. Da bør den bli bra. Det er så kjedelig å jobbe med en bil og så kommer rusten og ødelegger alt. Men det kan se ut som om det meste av sommeren kommer til å gå uten. Jeg får rote fram YZF 600 R en tur. I fjor var den ikke ute av garasjen. Litt skammelig egentlig.

#3933 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 22:43

BSteknikk.no

om du vil gjøre det 100% rustfritt:)

#3934 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 April 2008 - 23:46

QUOTE(sven @ 29 Apr 2008, 23:43) <{POST_SNAPBACK}>
BSteknikk.no

om du vil gjøre det 100% rustfritt:)

kom ikke inn på nettsiden deres. Virker som om den var offline. Men det er notert. Takkar,

#3935 Buford T Justice

Buford T Justice

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 30 April 2008 - 19:12

Hei

Skal eg bruke forvarma loft til forgassaren på sommartid? Med tanke på dette er ein gamal motor ol. For augenblinken har eg ikkje det. smile.gif
There's no substitute for cubic inches

#3936 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 April 2008 - 20:28

QUOTE(Buford T Justice @ 30 Apr 2008, 20:12) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Skal eg bruke forvarma loft til forgassaren på sommartid? Med tanke på dette er ein gamal motor ol. For augenblinken har eg ikkje det. smile.gif

Jeg bruker bare forvarmet luft når det er fare for ising i forgasseren dvs når det er under 5 plussgrader.

#3937 Buford T Justice

Buford T Justice

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 30 April 2008 - 23:00

Ok, i dette været er ikkje det noko å lure på, var ganske varmt ute i dag tongue.gif tippar 15 grader omtrent
There's no substitute for cubic inches

#3938 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 30 April 2008 - 23:04

Er nok sommar no ja Marius, eg stikk kanskje innom i løpet av helga..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3939 vidar

vidar

Vidar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 01 May 2008 - 06:23

Supercharger til f10a motor smile.gif

http://cgi.ebay.com....1QQcmdZViewItem
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#3940 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 May 2008 - 08:37

QUOTE(vidar @ 1 May 2008, 07:23) <{POST_SNAPBACK}>
Supercharger til f10a motor smile.gif

http://cgi.ebay.com....1QQcmdZViewItem

Hadde jeg hatt en LJ så hadde jeg nok blitt ufattelig fristet til å sette på en slik. Tatt en komplett motoroverhaling og puttet inn de mest solide delene er får til innmaten og satt på en slik supecharger.

Det er egentlig ikke en ombygging som ødelegger det å holde bilen original slik jeg ser det. Nå vrir det seg sikkert hos de som ikke engang kan endre farge i forhold til den originale men dette synes jeg ville vært megastilig.

QUOTE(Buford T Justice @ 1 May 2008, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Ok, i dette været er ikkje det noko å lure på, var ganske varmt ute i dag tongue.gif tippar 15 grader omtrent

Når en må kjøre frem snøfresen er det tid for å bruke forvarmet luft. Når en tar frem gressklipperen kan en stenge av forvarmingen. tongue.gif

Jeg må ha slike enkle huskeregler så hvis jeg flytter i blokk kommer jeg aldri til å vite når jeg skal ha forvarmet eller ikke. rofl.gif