Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#4641 Esbensj

Esbensj

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 11:39

ja hadde det gjeldt alle ny inkjøpte deler så vet nå hvertfall jeg om en som hadde møtt opp tidlig wink.gif hehe

#4642 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 11:48

QUOTE(Bergum @ 2 Nov 2008, 10:15) <{POST_SNAPBACK}>
Det kryr av svarte Sj'er der oppe (Tveit)
Gudene skal vite hvem det var :-)
Sto det noe reklame på siden av den?

Sliten kalæsj og ingen klistremerker
sjåføren så litt asiatisk ut wink.gif ...var som sagt litt travelt i den rundkjøringa.

#4643 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 12:00

Ingen reklame på den da jeg så bilde av den på nettet. Gubben brukte den kun att og frem til jobb. Var akkurat EU godkjent, med lite rust.
Gunnar da er jeg på vei oppover for å hente ramma og rørbøyern tongue.gif cool.gif Tok med en gammel moped som du kan sette i stand. jump.gif

Edited by Svein54, 02 November 2008 - 12:00.

#4644 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 13:00

pumpene passer overens på g13 og g16, det er bare det at en kan ikke montere pumpa i orginalposisjon pga. den da vil gå i snekka. "adapteret" man bruker er bare for å få løfta festepunktet lenger opp og ut av veien

hvorfor all denne feilinformasjonen??

Edited by ShuDuck, 02 November 2008 - 13:11.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#4645 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 13:21

Men om de gjør at motoren ikke får plass i ramma, passer de da? Det blir litt som om 32" paser på en original 413. Ja, men du kan ikke kjøre med det. Men jeg var ikke klar over at de passet der, men passer og passer. Hva må e bygge om da for at det skal fungere? Flytte på styresnekka?

Det jeg erfarte var at den ikke passet på G13 motoren når den satt i bilen og dermed antok jeg at den ikke passet i det hele tatt, men ok.

Edited by Nöcke Gunnar, 02 November 2008 - 13:33.

#4646 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 16:12

Jeg tror Jimny snekka er mye mindre enn Vitara snekka, dette gjør at når man har Jimny snekka tror jeg man kan bruke orginalfestene(brakettene) men med Vitara snekka må man ha en spesiell brakett som gjør at man monterer servopumpa ca, 3cm høyere. Det jeg kommer til er at jeg må modifisere festene til AC kompressor og sveise en ny brakett til å feste i motoren. Festene i motoren er lik på både G16 og G13, jeg brukte samme brakett som jeg bruker nå på min gamle G13. Spørsmålet er om AC Kompressor fra Samurai - Vitara - Baleno er den samme? Det går ann å få Samurai AC komp. fra USA til ferdig på døra for ca. 1700,- Vitara/Baleno AC Komp. får man her hjemme til 1500,-
Eneste problemet hvis man bruker Samurai AC komp. er at denne har V spor på reima, på en G16 har man flatreim. Derfor skulle valget være enkelt.

#4647 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 16:27

går kanskje an å bytte reimskive?
G16 og G13 har like boltmønstre på blokka i alle fall. "problemet" med kollisjon ved servomontering er den samme uansett blokk.

Har suzuki AC komp. egen smøring? Er det til luftforsyning den er tenkt?

eg innbiller meg at Viair/T-max og lignande kompressorer som går på strøm er en smule meir pålitelige enn ombygd AC, men dette kan såklart være et feil inntrykk eg har. lønner seg i alle fall å sjå på levert luftmengde opp i mot investert krone her.
Med 31" dekk går det betydelig mindre luft enn 33" også, vil tru det nermer seg det dobbelte av luftmengde som skal inn i et 33" dekk i forhold til et 31".
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#4648 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 18:30

svært få pumper som har egen smøring.... Den pleier å være tilsatt i kjølemediet,,,

det som burde gå an om man skal ha onboard air er å sette på en tåkesmører i innsuget....

#4649 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 21:59

Her er en link som viser hva jeg tenker på. http://acksfaq.com/ac-conv.php
Her er noen bilder av hvordan tenkt bygd opp
fig1.jpg
fig2_3.jpg
fig4.jpg
Fant på eBay en fin tank i aliminium som passer perfekt.
I tilegg monterer man en enveisventil så luften ikke går tilbake i systemet.

#4650 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 November 2008 - 22:56

Hvis du hadde letet litt på forumet ville du funnet ferdige bilder av hvordan det blir når en bygger det i virkeligheten. smile.gif

#4651 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 03 November 2008 - 00:07

HVOR? smile.gif

#4652 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 November 2008 - 07:38

QUOTE(Svein54 @ 3 Nov 2008, 00:07) <{POST_SNAPBACK}>
HVOR? smile.gif

http://www.offroadbl...S...r_&note=398

Enkelte ting her ville jeg ikke kopiert. Luftinntaket bør inn i samme boks som der snorkelen leverer luft. Det å sette uttaket i front på bilen er ikke spesielt lurt for da fylles det bare med skit. Jeg monterer mitt i en boks i motorrommet. Jeg vil heller åpne panseret de få gangene jeg skal ha trykkluft. Og så bruker jeg 6 kilo pulverapparet som trykktanker.

Ved å legge utgående luft fra kompressoren i en sløyfe som går gjennom spylertanken får du både kjølet ned luften og du får oppvarmet spylervæske.

Cool

#4653 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 03 November 2008 - 18:09

Noen av dere som har overhalt girkasse til 413?
5 giret mitt og 3 er heilt kaputski....romlelyder og vibrasjoner sad.gif

#4654 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 November 2008 - 18:14

QUOTE(terje takras @ 3 Nov 2008, 18:09) <{POST_SNAPBACK}>

er ikke det gir som går gjennom den øvre kubben som ikke får så mye olje på lagrene.

gå på suzukiinfo.com der ligger det komplette beskrivelser for overhaling av girkasse. samme som mekanikerne benytter om de ser etter noe sted.

men som regel gjør de ikke det og det er derfor det går gæli for dem også innimellom biggrin.gif

#4655 Aiolos

Aiolos

Olivenbonde

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 03 November 2008 - 18:35

Jeg overhalte min et er en enkel jobb, det eneste problemet jeg fikk var at jeg var litt for hard når jeg delte kassa
den øvre delen må dras rett opp noe jeg ikke gjorde å jeg brakk av en liten alubit inne i kassa men det har ikke skapt noen problemer siden har kjørt
20 000 km siden uten de alubitene, Jeg kjøpte repsett til kassa fra http://www.drivetrain.com/ det ble ca 900 kr med frakt, de solgte på ebay før men har ikke sett det på en stund nå.
Ελευθερία ή θάνατος,

DON'T GIVE OUT DUFF ADVICE. IF YOU DON'T KNOW THE ANSWER THEN DON'T ANSWER - SIMPLE!!!,

#4656 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 04 November 2008 - 08:31

Jeg har også hatt kassa i fra hverandre og skiftet alt av lager og simringer. Største problemet var å få av den fremre delen. Litt lirking hit og dit så var den fra hverandre. HUSK på å legg alle delene etter hverandre på benken på et hånkle, da ligger dem rolig. Ta gjerne et bilde av alt før du begynner å demontere drev og lager. Det er veldig fort gjort å snu et drev. Du trenger også 2 stk avtagere, en stor og en liten.Kjøpte på biltema (ca100mm og ca 250mm) Husk også tetningssement når du skrur i sammen igjen. Brukte et par kvelder. rolleyes.gif Lykke til.

#4657 vidar

vidar

Vidar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 04 November 2008 - 20:01

Hekkan, noen amatører har prøvd å stjele Lj80´en min. Kom ut på mandag morgen og tenkte, hei jeg parkerte ikke bilen der, midt i veien ved barnehagen...

Det viser seg at "kroppen" har først prøvd å starte den med en dirk, da det ikke funket, kutta han ledningene og koblet disse, han kom seg 10 meter før rattlåsen slo inn, så har han stukket avgårde.

Skal aldri mer parkere "juvelen" på felles p-plass. Vi får se om det blir DNA treff, hadde vært gøy smile.gif.....

MEN siden egenandelen er høy (lurt.... thumbsdown.gif) så blir det nok til at jeg reparerer selv smile.gif

MEN2: er glad den ikke forsvant jump.gif
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#4658 Buford T Justice

Buford T Justice

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 04 November 2008 - 20:24

offa, folk er so greinalause altså... Er ikkje det berre å knekke rattlåsen då? Det gjor eg og nokre kompisar på en Rekord som vi ikkje fann nøklane på, bilen starta og gikk fint etter å ha stått i ei garasje sidan 2000 tongue.gif
There's no substitute for cubic inches

#4659 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 November 2008 - 20:26

gi en lyd om du skal handle lagersett.... mulig jeg skal ha et og...

#4660 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 November 2008 - 20:40

QUOTE(vidar @ 4 Nov 2008, 20:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hekkan, noen amatører har prøvd å stjele Lj80´en min. Kom ut på mandag morgen og tenkte, hei jeg parkerte ikke bilen der, midt i veien ved barnehagen...

Det viser seg at "kroppen" har først prøvd å starte den med en dirk, da det ikke funket, kutta han ledningene og koblet disse, han kom seg 10 meter før rattlåsen slo inn, så har han stukket avgårde.

Skal aldri mer parkere "juvelen" på felles p-plass. Vi får se om det blir DNA treff, hadde vært gøy smile.gif.....

MEN siden egenandelen er høy (lurt.... thumbsdown.gif) så blir det nok til at jeg reparerer selv smile.gif

MEN2: er glad den ikke forsvant jump.gif

Kjedelig Vidar.... alltid synd at noen må være så j****a klåfingra...

siden du har den jobben du har bør jeg kanskje ikke tilby å banke litt vett inn i vedkommede om du finner ut hvem det er da biggrin.gif cool.gif