Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#5121 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 22:21

QUOTE(Annnte @ 29 May 2009, 00:08) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk sjokk i dag da jeg fylte opp tanken på 410`n. 0,59l pr mil ohmy.gif Har aldri brukt så lite før. Da er det gøy å fylle bensin tongue.gif

Bare pass deg så du ikke kjører så magert at du ruinerer motoren, for mager blanding kan være knusende for stemplene.

#5122 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 30 May 2009 - 18:19

Har andelig fått rydda utfor hallen våres idag
kjørte ned til metall motaket med 10 motorer + 2 hengere med metall

Gjett hva vi fikk for 3 tonn metall?

Ifjor så kunne man få 1820 kr per tonn

Litt kul måte den maskinen brukte på å "kaste" motorene tom for olje smile.gif

#5123 Annnte

Annnte

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 31 May 2009 - 17:33

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 29 May 2009, 23:21) <{POST_SNAPBACK}>
Bare pass deg så du ikke kjører så magert at du ruinerer motoren, for mager blanding kan være knusende for stemplene.

Jeg har ikke gjort noe annet enn å fylle bensin. Jeg rører ikke forgasseren smile.gif Bytter heller motor enn å fikle med forgassern tongue.gif
Men det viste seg at jeg ikke hadde fylt helt full...så jeg ble lurt.... Den ligger på 0,8...
Fis en bris...

#5124 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 31 May 2009 - 18:23

Har suzukien min eget laderegulator utenom dynamoen?
Nå har jeg mistet ladingen på den nye dynamoen....nesten....
først så lader den,men bare opp til 13.2 V....så kutter den plutselig å lade uansett hvor høgt turtall jeg gir den.
så kommer den på igjen...ladelampa lyser litt svakt enkelte tider.
den slukker selv om det ikke lader.
fikk mistanke på dårlig lading når bilen hørtes ut som nyttårsaften med flammer svartrøyk osv ....volten på batteriet var på 8 v
G R R R R R R...... sad.gif

Edited by terje takras, 31 May 2009 - 18:43.

#5125 tåffår

tåffår

Suzuki nærd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 10:06

Terje: nå er vell iikkje dessa motorane og girkassane dåkke kom med Klasse 1 jern heller? Er vell heller kompleksjern(dårligaste sort) så ikkje beste betalinga.. KA liggg KG prisen på nå da??

Er artige dei maskinane der, lengter tilbake til gamlejobben når eg ser dei cool.gif Kasting er morro biggrin.gif
www.zuki.no
Min Blogg

Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt

#5126 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 10:15

Vi fikk 356 kr tonnet sad.gif
Han sa no ikke om type kvalitet vi hadde bare at vi kunne ha fått 6000 for samme stålet ifjor en i år

#5127 tåffår

tåffår

Suzuki nærd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 10:16

I dag er ein sørgelig dag, Gobilen får sin siste kjøretur inn på låven, for å bli høgd og biter putta på lagring..

Det er med tunkt hjerte når ein tenker på alle de gode stunder eg og sikkert ein del andre har hatt med den.

Attached Thumbnails

• Zuki_i_Svarstad_04.JPG

www.zuki.no
Min Blogg

#5128 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 10:56

QUOTE(terje takras @ 1 Jun 2009, 11:15) <{POST_SNAPBACK}>
Vi fikk 356 kr tonnet sad.gif
Han sa no ikke om type kvalitet vi hadde bare at vi kunne ha fått 6000 for samme stålet ifjor en i år

Jeg kjøpte meg en jernbjelke som passer inne i støtfangeren bak som er så tung at jeg akurat klarer å løfte på den uten hjelpemiddel og den kostet 600 kr. 100 kg gjemt inne i støtfangeren bak utgjør nesten tyve kilo på forakslingen eller vektforskjellen opp til ett dekk i 33". Sammen med komplett glassfiberkaross med rørdører skal det bli lett nok til å få til godkjenning.

Jern er dyrt, særlig når en kjøper.

#5129 tåffår

tåffår

Suzuki nærd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 13:06

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 1 Jun 2009, 10:56) <{POST_SNAPBACK}>
Jern er dyrt, særlig når en kjøper.

Og jern er dårlig prisa når du leverer til skraphandlar...

Terje: er typisk d at de ikkje nevner kvalitet wink.gif Ja prisene har stupt pga at ettespørselen har gått ned...
www.zuki.no
Min Blogg

#5130 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 June 2009 - 20:03

QUOTE(tåffår @ 1 Jun 2009, 14:06) <{POST_SNAPBACK}>
Og jern er dårlig prisa når du leverer til skraphandlar...

Terje: er typisk d at de ikkje nevner kvalitet wink.gif Ja prisene har stupt pga at ettespørselen har gått ned...

At prisen har gått ned er et resultat av at utbyggingstakten i Kina har blitt redusert samt at bilprodusksjonen har stupt.

Edited by Nöcke Gunnar, 01 June 2009 - 20:20.

#5131 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 02 June 2009 - 01:10

QUOTE(tåffår @ 1 Jun 2009, 11:16) <{POST_SNAPBACK}>
I dag er ein sørgelig dag, Gobilen får sin siste kjøretur inn på låven, for å bli høgd og biter putta på lagring..

Det er med tunkt hjerte når ein tenker på alle de gode stunder eg og sikkert ein del andre har hatt med den.

Måtte zuki få hvile i fred....

iallefall til han plutselig dukker fram igjen som en fin originalbil:)

#5132 tåffår

tåffår

Suzuki nærd

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 02 June 2009 - 22:28

Ja han er blitt fredelig nå... har fjerna ein bærepose med overskuddskabel fra vitara nettet...

www.zuki.no
Min Blogg

#5133 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 03 June 2009 - 21:56

Fikk meg en skrekkopplevelse på mandagen.
Ene bremseslangen fremme sprakk plutselig når jeg skulle bremse inn i ei rundkjøring,ble flat pedal med en gang og klarte ikke å pumpe opp trykk.
Viste seg at jeg har gjort en dårlig jobb med å montere den riktig på kalipteren.
Den pekte nedover slik at den gnagde på boltene til kingboltlagerene...bare sånn ops ops til dere som kan ha gjort samme feil wink.gif
Fort gjort når man har det travelt wink.gif

#5134 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 03 June 2009 - 23:00

QUOTE(terje takras @ 3 Jun 2009, 22:56) <{POST_SNAPBACK}>
Ene bremseslangen fremme sprakk plutselig når jeg skulle bremse inn i ei rundkjøring,ble flat pedal med en gang og klarte ikke å pumpe opp trykk.
Viste seg at jeg har gjort en dårlig jobb med å montere den riktig på kalipteren.
Den pekte nedover slik at den gnagde på boltene til kingboltlagerene...bare sånn ops ops til dere som kan ha gjort samme feil wink.gif

Skummelt noexpression.gif kjenner følelsen whistle.gif Har hatt et ublidt møte med verkstedporten på jobben pga flat pedal. Det er en skikkelig fæl følelse rolleyes2.gif

Men åssen gikk det? Rasa du rett over?
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#5135 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 June 2009 - 10:09

QUOTE(terje takras @ 3 Jun 2009, 22:56) <{POST_SNAPBACK}>

Men det er to kretser. Om den ene faller ut skal det fremdeles være effekt på den andre kretsen. Om den ene slangen til caliperen foran sprekker hos meg vil bremsene på det forhjulet og motsatt bakhjul falle ut. Det andre forhjulet og det diagonalt plasserte bakhjulet vil fremdeles fungere og om en ikke begynner pumpe på bremsene men bare trykker pedalen kraftigere inn vil en beholde rundt 35 til 40% reell bremseeffekt.

Det en må unngå i en slik situasjon er å begynne å pumpe på bremsepedalen for da tømmes bremsevæskereservoaret og da mister en alle bremsene.

Hos noen er fohjulene en krets mens bakhjulene er krets nummer to. Om du har det oppsettet på din Terje ville du kunne opprettholdt rundt 15 til 20% bremseeffekt ved å trykke pedalen inn til maks bremsing uten låsing.

Men om en ikke er veldig bevisst på det når en aldri tenke på om en skal pumpe eller ikke, og noen ganger skal en pumpe opp trykk så om en ikke vet hva som har skjedd er det litt håpløst. Jeg har forsøkt tilsvarende en gang med fading, bremseveska så varm at den koker. Da er bremsene også bare borte. Etter det har jeg blitt litt mer obs på bytting av bremsevæske og myeog lang bruk av bremsene (hard kjøring i nedoverbakker)

#5136 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 June 2009 - 16:39

har du montert slik er det feil ja Terje... på kalipperen er det to spor, et på hver side av banjobolten som skal holde banjokoblingen på plass.... det er en fare til om man ikke monterer dette riktig, og det er at bolten igjennomkoblinga kan jobbe seg løs slik at ikke ringene på hver side av banjoen tetter linger...

bremser som ikke funker er ikke morro, nei.... det er rett og slett livsfarlig...

Husker jeg sto på veiskuldra på vei ned fra zinnvald på den tysk/tjekkiske grensen i retning praha, hadde en halvtimes rast der på vei til praha, For de som har kjørt der er det JÆVLIG bratt(16% tror jeg), og med flere sandfeller.... Mens vi stod der kom det et vogntog i ei helvetes fart, og bare la seg ut i sandfella.... han hadde brukt bremsene helt til de var så varme at de ikke fungerte lenger, jeg tør gjette på at 60/70 km/t og ned til 0 gkk på 5-6 meter..

Derfor bruker jeg så å si ikke bremsene i nedoverbakker utenom å korrigere meg inn imot svinger, men holder igjen på giret... bremsene mine blir derfor heller nesten aldri så varme at det gjør noe...

#5137 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 June 2009 - 18:34

QUOTE(sven @ 4 Jun 2009, 17:39) <{POST_SNAPBACK}>
Husker jeg sto på veiskuldra på vei ned fra zinnvald på den tysk/tjekkiske grensen i retning praha, hadde en halvtimes rast der på vei til praha,

Den vegstrekningen er kjent for to ting. Bratt og horer.

#5138 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 04 June 2009 - 18:55

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 4 Jun 2009, 19:34) <{POST_SNAPBACK}>
Den vegstrekningen er kjent for to ting. Bratt og horer.

Er det noen sammenheng mellom de to tingene cool.gif så bratt at du har tid til andre ting på veien ned rolleyes.gif eller biggrin.gif

#5139 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 June 2009 - 19:20

skal love deg at skal man ha et nummer på vei ned der uten bremser skal du være faen så rask.....

når det gjelder horene har de ikke lov til å stå langs veien lenger, sist jeg kjørte der sto de i glasshus som var satt opp på de 200 pubbene nedover fra grensa...

Har vært på et par tre idrettsturer i praha, og 14-15 årige gutter er ikke lett å få til å sitte stille i bussen nedover fra grensa.... vi hadde slagside med bussen flere ganger på vei ned biggrin.gif

#5140 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 04 June 2009 - 22:01

Jeg her fått flat pedal før mange ganger pga varmgang(kokt bremseveske) og det eneste som hjalp litt da var å pumpebremse,derfor prøvde jeg det først før eg røsket i handbrekket.
Jeg klarte ikke å stoppe så jeg måtte bare gi flat pedal for å komme før bilen,bare så flaks at jeg kom før den andre bilen.
Merket at det bremste pittelittesåjævliglite på venstre side....så jeg lurer på om jeg må ta en tur rundt bilen å lufte litt bremser.
Har en liten lekasje bak på venstre nå som må fikses også

En annen ting,kan jeg bruke denne? : http://cgi.ebay.com/...sQ5fAccessories

Har brent opp 2 sett med clutch til nå på 23 000 km

Edited by terje takras, 04 June 2009 - 22:13.