SKRAVLEPLASS/chattekrok!
#5641
Posted 20 December 2009 - 21:55
Fylte en henger med opphøyningskarmer heilt opp med verktøy og 4 hjul da jeg flyttet ut av garasjen min forje mnd..bare sveiseapparatet koster 25 lapper
Sitter å tenker på innsprøytning til suken min...den tenningsgiveren som skal stå på registerhjulet...kan jeg bruke ka som helst hjul som er til 4 sylinder? og tenningsanlegg til hvilken som helst bil?
Feks colt,corsa,fiest ?
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#5642
Posted 21 December 2009 - 10:44
Fylte en henger med opphøyningskarmer heilt opp med verktøy og 4 hjul da jeg flyttet ut av garasjen min forje mnd..bare sveiseapparatet koster 25 lapper
Sitter å tenker på innsprøytning til suken min...den tenningsgiveren som skal stå på registerhjulet...kan jeg bruke ka som helst hjul som er til 4 sylinder? og tenningsanlegg til hvilken som helst bil?
Feks colt,corsa,fiest ?
I prinsippet ja. Det er bare 4 magneter som er lagt inn i et utfreset spor og når de passerer føleren som sitter inntil hjulet får styringen signal slik at den vet hvor stemplene befinner seg.
Når det gjelder tenningsanlegget så er det tilpasset den bilen det sitter på. Det å flytte tenningsanlegg/styringen fra bil til bil blir litt som å flytte forgasser fra bil til bil.
Om en tar det fra toppen (mye av dette blir sikkert banalt kjedelig men ellers mister jeg oversikten)
Bensinpumpa til inj kan flyttes mellom de aller fleste biler. (De aller fleste pumpene klarer levere nok bensin til å holde trykket oppe inntil 150 HK)
Innsprutningsdysene. Samme med dysene. Bygger en fra bunnen av er det lurt å ta ei dyse og koble den til strøm og bensin og la den spyle ned i et litermål i 15 sek gang med fire slik at du vet hvor mye de gir pr minutt. Særlig om du skal ha datasprut da MÅ du ha det tallet.
Luftmengdemåleren går stort sett alltid om hverandre så lenge en ikke blander ulike prinsipper. noen kjøler en tråd med luftstrømmen og måler motstand andre har et spjel etc
Temp måler i innluften er safe å bytte rundt på de fleste
Motortempmåler er safe å bytte rundt på de fleste
Oksygensensor eller lambda som vi helst kaller det. Her finnes to ulike det er med oppvarming og uten oppvarming. Skilles fra hverandre gjennom antall ledninger.
Noen systemer har to lambdaer. Noen eksosanlegg sniffer den på to av sylindrene mens andre sniffer den på alle fire
Gass spjeld føler (Trottle position) kan byttes rundt på de fleste. gjør at pådraget kommer mer momentant. om den kobles vekk reagerer bilen mye tregere
Cam posisjonsføler Her er det masse forskjellige løsninger men det handler om et signal fra en magnet og de aller aller fleste gir 4 signal pr omdreining
Noen har en turtallsføler mens andre bruker info fra camposisjonsføleren til å regne ut turtall
Om en bygger inj fra bunnen av med datasprut så kan en stort sett bruke hva som helst av deler og så måle hver enkelt del og legge de verdiene inn i dataprogrammet.
Om en bruker en hjerne fra en bestemt bil må en være mer forsiktig for da må alle delene en benytter gi signalverdier som er identiske med de som hjernen er programmert for. Da er det enkleste å ribbe en bil for absolutt alt en kan ribbe og så få tak i signalverdiene på det en ikke får montert av slik at en kan skaffe noe som gir identiske verdier.
Hjernen i inj kan nesten sammenlignes med dysene i en forgasser, det er den som bestemmer hvor mye bensin som skal sprutes inn. Fordelen med inj er at en kan programmere inn slik at detblir tilsvarende variable dyser i en forgasser. Problemet når en tar en hjerne fra en motor så kan en ikke endre på det den er programmert til. Så en må ha en fra en bil hvor motoren ligner mest mulig på den motoren en skal bruke den på.
Var det i det hele tatt noe svar til deg Terje? eller ble det bare masse svada?
Edited by Nöcke Gunnar, 21 December 2009 - 11:06.
#5643
Posted 21 December 2009 - 13:14
Som Gunnar seier, enten så beholder en et komplett system til den motoren en har, eller så kjører en dette med fullt programmerbar hjerne som f.eks megasquirt.
Det fins også frittståande tenningsmodular for coil on plug men desse er svindyre, sjøl brukt. Prøvde ei stund få tak i ein slik men komplett motor med alt som hørte til vart langt billigare.
godt mulig det fins enkle utgaver av coilonplug el.l. på andre bilar som vil kunne kommunisere med di innsprøytning eller motorstyring, eller har frittståande givarar for pådrag, vacuum osv. men eg fant aldri peikarar eller referanser for slike ombyggingar når dette var aktuelt for meg.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#5644
Posted 21 December 2009 - 16:51
Med tid og stunder setter jeg nok på en datasprut, men først skal jeg se om det som følger motoren ikke er godt nok. Om antagelsene mine holder blir dette en lettvint ombygging. Det jeg lurer på er om jeg skal senke kompresjonen litt med en kobberplate lagt mellom to toppakninger.
Det vil jo redusere effekten når jeg kjører i gang frem til jeg får ladetrykket. Men først skal bilen godkjennes med G16 motoren og alle godkjennbare ombygginger og etter det kan jeg begynne å eksperimentere litt.
Men å bygge om en G13 til inj Terje, det hadde jeg ikke begynt på om jeg var deg. Kjøp deg en G16 motor med inj og sett på en turbo der i stedet. Du som ikke liker elektriske anlegg og elektronikk bør gjøre det så enkelt som mulig på det området. Det lille du må koble for å sette inn en G16 med inj i bilen kan jeg ta med deg på nett og telefon om du vil, værre er ikke det. Skal du mekke sammen hele anlegget fra bunnen av e det mye mer jobb så da må jeg i såfall ta turen innom på Stord. Vi har hytte ute på Ljøkelsøy og det er vel ikke mer enn en halvtime over med båten om det er greit vær.
#5645
Posted 21 December 2009 - 20:12
Jeg må først skaffe meg motoren med alt ledningsnett og overhale motoren skikkelig så den tåler litt,så når alt er klart til å smette det oppi så gir jeg deg en lyd...
Hadde vært gøy å se om jeg klarer dette på egenhånd,men kjekt å ha mulighet til å ta en tlf til en som har vært borti dette før
MEN!!
Føler liksom at 1.6 16V er blitt prøvd før(dere ) at jeg kansje skulle ta det neste steget med en 2.0 men da dukker jo aksling,fjører,driverk,gir og slikt opp
Vet jo nå hva driv verket mitt tåler ettersom jeg har slete opp et komplett sett drivlinje på 2 år med grisekjøring
Det er jo begrensinger på hva ting tåler har eg skjønt ;;
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#5646
Posted 21 December 2009 - 21:22
Jeg må først skaffe meg motoren med alt ledningsnett og overhale motoren skikkelig så den tåler litt,så når alt er klart til å smette det oppi så gir jeg deg en lyd...
Hadde vært gøy å se om jeg klarer dette på egenhånd,men kjekt å ha mulighet til å ta en tlf til en som har vært borti dette før
MEN!!
Føler liksom at 1.6 16V er blitt prøvd før(dere ) at jeg kansje skulle ta det neste steget med en 2.0 men da dukker jo aksling,fjører,driverk,gir og slikt opp
Vet jo nå hva driv verket mitt tåler ettersom jeg har slete opp et komplett sett drivlinje på 2 år med grisekjøring
Det er jo begrensinger på hva ting tåler har eg skjønt ;;
Ikke for å skuffe deg men om du trenger bilder av 2.0 l og hvordan den monteres så er det bare å si fra. Det største problemet er å få til clutchen på en 2.0 l motor. Men trenger du bilder av hvordan montere automat i SJ så bare si fra.
Jeg tror du vil bli mer enn fornøyd med en G16 med turbo, det kommer til å gå helvete mye råere enn en G13 med turbo.
#5647
Posted 21 December 2009 - 23:54
Automaten ødelegger litt av gleden ved å ha turbo...menmere effektiv ved offroadkjøring ja
Jeg kjører ikke offroad lengere fordi forgasseren setter en viss hellegrense...det renner over og motoren stopper pga for mye bensin
Derfor lurte eg på innsprøytning som et alternativ til jeg får igang den nye motoren...dom garantert tar litt lengere tid en den motoren jeg har i nå
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#5648
Posted 21 December 2009 - 23:55
tror heller jeg vill satsa på ei glødd kobberplate, da kan du drite i hele pakningen....
får du et motorverksted til å frese ringer i blokk og topp kan du bruke pianotråd som tetning.... DA går iallefall ikke pakningen din ved 150 hk.... Det oppsettet kjører de glatt 4-500 hester på på cosworthmotorene.
#5649
Posted 22 December 2009 - 07:59
Eller bare snurrer man tråen et par ringer rundt?
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#5650
Posted 22 December 2009 - 17:03
Da jeg betalte dem i usa betalte eg frakta og i samme slengen...er det normalt?
Trudde eg fikk regning eller måtte betale når postmannen når han sto på døra
Men men ...nå er den hær og det må jo være tidenes beste julegave til meg selv
Betalte 204 dollar totalt
Edited by terje takras, 22 December 2009 - 17:09.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#5651
Posted 23 December 2009 - 09:00
dersom en bruker jetcarrier tek dei seg av dette med frakt og mva.
Edited by yakuza, 23 December 2009 - 09:24.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#5652
Posted 23 December 2009 - 22:37
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#5653
Posted 24 December 2009 - 01:00
#5654
Posted 24 December 2009 - 15:09
#5655
Posted 28 December 2009 - 23:17
Vurderer å selge supervitara'n nå, plukket av skiltene idag for levering til BT.
Hadde egentlig tenkt å pusse den litt opp først før salg, men vet ikke helt om jeg har så mye tid til overs til vitara'n nå til våren
Så lurer litt på hva jeg kan forlange for den sånn som den står nå..? ( Og evt hvor mye jeg kan forlange etter PKK? )
Det som må gjøres er: Sveise gulv ("nytt" gulv følger med) Ta en kikk over motoren, en PKK og så er vel alt i orden Følger med nesten en hel delbil i deler...hardtop, soft top, 33" og 31"...++++
Noen som har noen formening? Garasje: http://www.offroad.n...-...html&st=120
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#5656
Posted 29 December 2009 - 22:02
Founder Suzuki 4x4 Norway
#5657
Posted 30 December 2009 - 16:51
#5658
Posted 30 December 2009 - 16:53
Gjett hvem som har kjøpt hva! Ingen google surfing nå. Kun gjetting!
Edited by JarleA, 30 December 2009 - 18:11.
#5659
Posted 30 December 2009 - 18:06
tipper at DU har kjøpt noe Suzuki greier?
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80
Mats Moe
#5660
Posted 30 December 2009 - 18:11