BMW og Ford hadde(har?) også noe lignende...
SKRAVLEPLASS/chattekrok!
#5961
Posted 19 May 2010 - 19:48
BMW og Ford hadde(har?) også noe lignende...
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#5962
Posted 19 May 2010 - 21:29
Kan være, husker ikke de små detaljene på bilen vi hadde på begynnelsen av sekstitallet, men det er i alle fall en svært vanlg jekk fra sekstitallet og inn på syttitallet når bilene hadde et rør på jekkpunktene som en stakk jekkarmen inn i.
#5963
Posted 20 May 2010 - 14:31
#5964
Posted 20 May 2010 - 15:18
Jeg vil si at et litt stort batteri fra Biltema holder i bøtter og spann. Den fordelen Optima gir er at du ike ødelegger batteriet ved å bruke vinsjen slik at den blir ødelagt.
Når en vinsjer skal en aldri belaste vinsjen så hardt at turtallet på vinsjen går ned for da reduseres det magnetfeltet som skapes av viklingene som roterer i et magnetfelt. Det er dette feltet som skaper motstand i viklingene og når feltet forsvinner reduseresmotstanden og Amperen stiger drastisk.
Om en bruker kasteblokk ved belastninger, eventuelt to kasteblokker i ekstreme tilfeller så holdes belastningen på vinsjen lav og strømstyrken lav. Da brennes ikke vinsjen i stykker samtidig som vinsjen ikke trekker mer strøm enn hva dynamoen kan levere, kanskje litt mer ( en dynamo på en bil med vinsj bør levere 100A ) Om det da trekkes 20 til 30 ampere fra batteriet trenger en absolutt ikke noe Optima.
En skal heller ikke vinsje så lenge at det er behov for dyputladningstoleransen til Optima, da trekker en i såfall så mye strøm at en overskrider hva vinsjen er begegnet på.
Og det spiller ingen rolle om det er Warn eller annet merkeonani. Dette er rett frem elektromekaniske lover som sier noe om og til og med de merkene som koster mye penger er underlagt disse lovene. Fordelen med de dyre er at de yder mer. Holder lenger og ruster ikke i stykker. Men belastes de til de bare sviver rundt med nød og neppe så brenner de like godt som alt annet.
Selvsagt gjelder dette for elektriske vinsjer med fastmagnetisk induksjonsfeltbla bla bla og ikke hydrauliske så ikke trekk inn de i dette .
Min mening. Optima er merkeonani for folk som ikke har bruk for kapasiteten i batteriet før de bruker vinsjen på feil måte.
Skal vi se, hvem kjenner jeg som har Optima ;-) Hei Svenn. Dette gjelder selkvsagt ikke deg da, du skjønner det. Det er bare alle de andre.
#5965
Posted 20 May 2010 - 17:34
Men løsner ikke bilen etter at turtallet har sunket noen sekunder, da er det ikke nok å bare vente noen sekunder, da må man nok til å spenne om, eller å bruke kasteblokker... OG BRUKE LTT GOD TID før man trekker hardt igjen, for det er når motoren settes i bevegelse man forbruker mest effekt, og da strøm, og en vinsj har for det meste startsykluser samt lite eller ingen motorkjøling
Eller gjøre som meg.... montere vinsj med termisk vern i viklingssettet på motoren, så om jeg trekker svært hardt o g lenge kutter vinsjen og kobler seg ikke inn igjen før motoren har kjølt seg ned... men det erstatter likevel ikke å bruke huet...
#5966
Posted 20 May 2010 - 18:30
#5968
Posted 20 May 2010 - 18:53
det er ikke større enn 65 Ah, men det spiller liten rolle da det er startstrømmen ved belastning du trenger dyputladningskarakestikken til..
har hatt dager med mye vinsjing både av meg selv og andre uten nevneverdige problemer, til og med med original suzuki dynamo....
mn igjen, dette henger sammen med at man bruker huet:)
#5969
Posted 20 May 2010 - 21:10
Har hatt ett sånt batteri i mange år (har faktisk somlet det bort nå), har ikke brukt det til winch, men det gjør en like god jobb som ett Optima. Og er billigere...
#5970
Posted 21 May 2010 - 07:36
Hva mener du med det?
"har ikke brukt det til winch, men det gjør en like god jobb som ett Optima"
Det er jo liksom ved vinsjbruk at du finner ut om et batteri duger eller ikke....
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#5971
Posted 21 May 2010 - 13:04
"har ikke brukt det til winch, men det gjør en like god jobb som ett Optima"
Det er jo liksom ved vinsjbruk at du finner ut om et batteri duger eller ikke....
For å si det sånn, jeg har drevet med litt mer hardcore bilstereo enn de fleste, med amper og sub'er som har krevd masse "mat" for å levere sakene sine. Fikk batteriet av en kompis som ble europamester i bilstereo i 2009. Han byttet det ut bare pga at han fikk spons på ett mye dyrere batteri.
#5972
Posted 21 May 2010 - 14:21
Kan være enig i det.
Man, nå bruker vel flesteparten her inne ikke batteriet til å drive 2kW forsterkere.. Mere 2kW winsjer... :-)
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#5973
Posted 22 May 2010 - 14:09
Men løsner ikke bilen etter at turtallet har sunket noen sekunder, da er det ikke nok å bare vente noen sekunder, da må man nok til å spenne om, eller å bruke kasteblokker... OG BRUKE LTT GOD TID før man trekker hardt igjen, for det er når motoren settes i bevegelse man forbruker mest effekt, og da strøm, og en vinsj har for det meste startsykluser samt lite eller ingen motorkjøling
Eller gjøre som meg.... montere vinsj med termisk vern i viklingssettet på motoren, så om jeg trekker svært hardt o g lenge kutter vinsjen og kobler seg ikke inn igjen før motoren har kjølt seg ned... men det erstatter likevel ikke å bruke huet...
Det er godt du ikke er det Sven, for jeg er ikke helt enig selv heller. Det finnes ingen absolutte sannheter, jeg vet ikke av noen i hvert fall.
Kjempepoeng det du er inne på med startstrøm. Folk vinsjer til det knaker i kjøretøy og fester og så begynner det bli komplisert med videre vinsjing. Dermed blir det masse starting og stopping av vinsjen, vinsje litt, sjekke litt, masse spenn i wiren. Og startstrømmen i vinsjen er da enorm. Første 2/10 sekund raser det strømmer på mange hundre ampere. Ren kortslutningsstrøm. Det dreper både vinsjen OG batteriet når det tappes slik.
Som du skriver. Bruker en hodet. Legger på kasteblokk. Reduserer belastningen og får en lav vinsjhastighet så kan en holde vinsjen i gang på lave strømstyrker og induksjonen av magnetisk felt beskytter både vinsj og batteri hele veien.
En kan sammenligne ei krypekasse med kasteblokka. Clutchen er batteriet/vinsjen. Med krypekasse kan en slippe clutchen og snirkle seg frem i lavhastighet og ha kontroll hele veien. Uten krypekasse blir hastigheten for storslik at en må inn og ut med clutchen hele tiden og det svir clucth så fort som bare helv. Det lukter fort svidde lameller når en filer på clutchen for å komme kontrollert over en stor stein. Med skikkelig krypekasse er det rolig kontrollert uten å brenne clutch for hundrevis av kroner på noen minutter.
God vinsjing såvel som god kjøring er som Svein skriver noe som starter inne i hodet. Uten å bruke innsida av hodet blir som regel utstyret fort ødelagt.
Sven, jeg skal svelge litt kamelhår og akseptere at Optima har egenskaper som kan være avgjørende i spesielle situasjoner, MEN for 90% av de som kjører offroad vil jeg påstå at ved å montere en 100A dynamo og bruke kasteblokka flittig så gjør et vanlig Biltemabatteri jobben.
Vi kjørte to Toyota Hiluxer fra Managua til Bluefields og det er ikke akurat høy standard på de vegene, de påstod det var en veg nedi gjørma et sted, og det ble en god del vinsjing. Der var det 120 A dynamoer og standard batterier. Fungerte godt nok i massevis for oss som bare skulle frem for å gjøre en jobb.
Hvorfor blir alle innleggene mine så jævli laaange.
#5974
Posted 22 May 2010 - 22:37
#5975
Posted 23 May 2010 - 08:55
#5976
Posted 23 May 2010 - 12:08
Åssen var det?
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#5977
Posted 23 May 2010 - 15:03
#5979
Posted 28 May 2010 - 08:26
Akurat som om vinsjen skal straffes for at bilen har satt seg fast. Men for all del jeg har også observert den der noen ganger. Om folk først haret problem ødelegger de gjerne nye ting på bilen før de får roet seg.
#5980
Posted 31 May 2010 - 08:55
Det som er herlig med å komme seg til plasser lenger syd, er at kjøretøyparken og endres i tillegg til temperatur (for ikke å glemme bekledning.....)! Så MANGE SJ'er og Samuraier, men å ha kameraet klar til en hver tid er ikke lett! Fikk da knipset et par.
Står en Samurai inni der!
Denne hadde gått 234000 km, og eieren hadde ingen planer om å bytte den ut. -97 mod
Det krydde selvfølgelig av Jimnyer. Mye cab.
Edited by JarleA, 31 May 2010 - 09:04.