Gå til innhold



Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#6001 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 10 June 2010 - 05:45

Yakuza ; Utrolig enig i den siste logiske casen din ! wink.gif
Jarle - Mange i den klubben...
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#6002 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 15 June 2010 - 23:25

For 1 uke siden stod 413 innerst i møkkakjelleren, nesten urørt siden i høst, uten forgasser og lakk kjølevæske. Så virkelig stakkarslig ut der den stod... Var nesten redd for at det kom til å spøke for treffet for min del rolleyes2.gif

Nå derimot har den frie bremser, vannpumpe er bestilt, forgasser montert og motoren starter før den har sveiva en runde biggrin.gif Så blir det montere eksosanlegg i morra og vannpumpe på torsdag smile.gif Forgasseren må muligens justeres noe tongue.gif Noen som har lyst til å hjelpe meg med det på treffet hvis jeg ikke får tid i morra eller torsdag? whistle.gif

Edited by Øyvind Dotsetsveen, 15 June 2010 - 23:25.

If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#6003 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 18 June 2010 - 22:55

Fikk en Swift 2 idag jeg. 1,6 (G16b) som skal rett i 413'a mi! biggrin.gif
Men er det mye elektronisk mikkmakk på denne? Var ingen coil on plug eller el-dyser. Så mer ut som en forgasser som lurket under luftfilteret.
Uansett, 95hk er mye bedre enn de stakkars 64 som er i den dag i dag!


#6004 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 June 2010 - 16:07

QUOTE(Lundblad @ 18 Jun 2010, 23:55) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk en Swift 2 idag jeg. 1,6 (G16b) som skal rett i 413'a mi! biggrin.gif
Men er det mye elektronisk mikkmakk på denne? Var ingen coil on plug eller el-dyser. Så mer ut som en forgasser som lurket under luftfilteret.
Uansett, 95hk er mye bedre enn de stakkars 64 som er i den dag i dag!


Det er vel en TBI tenker jeg. Husk at du får med mest mulig av ledningene fra hjernen.
Absolutt ikke vanskelig å koble opp det elektriske på den motoren.

#6005 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 19 June 2010 - 17:48

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 19 Jun 2010, 17:07) <{POST_SNAPBACK}>
Det er vel en TBI tenker jeg. Husk at du får med mest mulig av ledningene fra hjernen.
Absolutt ikke vanskelig å koble opp det elektriske på den motoren.


Fant en fin howto her på hvordan det skal gjøres, så kurrant ut!
Prøvekjørte bilen, å den går jo som en kule! Blir gøy å få denne i SJ'en biggrin.gif
Har tidligere prøvd å fått tak i folka på DG tuning uten noen hell.. Tenkte jeg skulle få kjøpt adapteret til fordeleren, så jeg slipper unna å skaffe kam og fordeler fra vitara..
Noen som har erfaring fra DG?

#6006 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 June 2010 - 12:26

dersom du har en dreiebenk, en 413 fordeler, en swiftfordeler, og is i magen, kan du lage ditt eget adapter.. husk smøring til foringa/drevet.

ei mulighet er også å bytte kammen til vitarakam for vinkeldrev, hør med samuraisalvage.com
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6007 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 21 June 2010 - 21:29

Jeg må vel se å få koblet opp styringa på G16 16V motoren min også.

Skammeligat jeg ikke har gjort det ferdig for lenge siden.

#6008 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 21 June 2010 - 21:34

QUOTE(yakuza @ 21 Jun 2010, 13:26) <{POST_SNAPBACK}>
dersom du har en dreiebenk, en 413 fordeler, en swiftfordeler, og is i magen, kan du lage ditt eget adapter.. husk smøring til foringa/drevet.

ei mulighet er også å bytte kammen til vitarakam for vinkeldrev, hør med samuraisalvage.com



Hehe, tror jeg står over det.. Er ikke stabil på dreiebenken i det hele tatt.. Hadde jeg hvert det, hadde ikke dreva til krypekassa ligget på bordet..
Så satser på å få tak i gutta på DG smile.gif

#6009 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 29 June 2010 - 10:01

Da har jeg fått kjøpt meg 1,9TD.....

http://pirate4x4.no/...ad.php?p=209196

Attached Thumbnails

  • Samurai.jpg

________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#6010 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 June 2010 - 12:16

QUOTE(Bergum @ 29 Jun 2010, 11:01) <{POST_SNAPBACK}>
Da har jeg fått kjøpt meg 1,9TD.....

http://pirate4x4.no/...ad.php?p=209196


Gratulerer så meget. Om jeg nå får gjennom tüv-papirene på spoa og 33" så ville den vært perfekt for et slikt prosjekt. Og etterpå kunne du puttet på en garret t15 turbo og nappet ut rundt 100-110 HK med godt dreimement. Da hadde du hatt en kjempebil.

Jeg fikk endelig tatt meg en tur ned til Arendal i går og hentet tin-top taket og baksetene mine og ikke minst en hyggelig prat med Tommy.

#6011 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 29 June 2010 - 12:55

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 29 Jun 2010, 13:16) <{POST_SNAPBACK}>
Gratulerer så meget. Om jeg nå får gjennom tüv-papirene på spoa og 33" så ville den vært perfekt for et slikt prosjekt. Og etterpå kunne du puttet på en garret t15 turbo og nappet ut rundt 100-110 HK med godt dreimement. Da hadde du hatt en kjempebil.


Jatakk :-)
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#6012 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 29 June 2010 - 13:10

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 29 Jun 2010, 13:16) <{POST_SNAPBACK}>
Gratulerer så meget. Om jeg nå får gjennom tüv-papirene på spoa og 33" så ville den vært perfekt for et slikt prosjekt. Og etterpå kunne du puttet på en garret t15 turbo og nappet ut rundt 100-110 HK med godt dreimement. Da hadde du hatt en kjempebil.

Jeg fikk endelig tatt meg en tur ned til Arendal i går og hentet tin-top taket og baksetene mine og ikke minst en hyggelig prat med Tommy.

Fins vel ikkje TUV -papir til desse? hvertfall gjaldt ikkje TUV til OME eller Trailmaster til desse sist eg sjekka desverre..

står en bensinbil med G13BB (?) på vigra på finn. den har ikkje servo..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6013 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 29 June 2010 - 16:47

QUOTE(yakuza @ 29 Jun 2010, 14:10) <{POST_SNAPBACK}>
Fins vel ikkje TUV -papir til desse? hvertfall gjaldt ikkje TUV til OME eller Trailmaster til desse sist eg sjekka desverre..

står en bensinbil med G13BB (?) på vigra på finn. den har ikkje servo..



Nei, du har så rett. Vektgrensen på 650 kg foran som stopper den.

Derfor er det best å håpe på at vegdir. godtar de tuv-papirene som åpner for 33" og spoa.

Ellers er det ikke så lenge til vi får nytt lovverk og da kommer det nye muligheter.

#6014 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 06:05

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 29 Jun 2010, 17:47) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, du har så rett. Vektgrensen på 650 kg foran som stopper den.

Derfor er det best å håpe på at vegdir. godtar de tuv-papirene som åpner for 33" og spoa.

Ellers er det ikke så lenge til vi får nytt lovverk og da kommer det nye muligheter.


Min har 700kg som framakselvekt....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#6015 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 08:16

Grattis med ny bil Bergum!

Eg trudde at det rett og slett var biltypen/årsmodellen som ikkje var dekt av TUV-papira. meen kan ta feil ja.

håper at nytt lovverk gjer det enklare og ikkje verre å få godkjent ting..

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6016 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 10:32

QUOTE(yakuza @ 30 Jun 2010, 09:16) <{POST_SNAPBACK}>
Grattis med ny bil Bergum!

Eg trudde at det rett og slett var biltypen/årsmodellen som ikkje var dekt av TUV-papira. meen kan ta feil ja.

håper at nytt lovverk gjer det enklare og ikkje verre å få godkjent ting..


Nei, det er vekten som stanser den. Jeg leste litt for fort gjennom tuv-papirene første gangen og trodde de gav grunnlag for å øke forakselvekten til 650 kg, men dengang ei.

Akslingen benyttes på mer enn den vekten, dekkene tåler det, fjærene tåler det, ramma tåler det. Fjærene tåler det.

I det hele tatt: Abslolutt alle deler tåler 650 kg, men det går ikke an å få oppjustert max aksellast uten fabrikken sin godkjenning. Det er slike ting et nytt lovverk må bli en fiks på.

Eller omvendt slik at en kan sette ned maks last med feks 50 kg for å kunne bruke OME fjærene.

I det hele tatt at den muligheten til teknisk vurdering og testing som BT i dag har lagt død, blir tatt i bruk av folk som ønsker trafikksikre ombygginger velkommen

Edited by Nöcke Gunnar, 30 June 2010 - 10:39.


#6017 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 10:45

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 30 Jun 2010, 11:32) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, det er vekten som stanser den. Jeg leste litt for fort gjennom tuv-papirene første gangen og trodde de gav grunnlag for å øke forakselvekten til 650 kg, men dengang ei.

Akslingen benyttes på mer enn den vekten, dekkene tåler det, fjærene tåler det, ramma tåler det. Fjærene tåler det.

I det hele tatt: Abslolutt alle deler tåler 650 kg, men det går ikke an å få oppjustert max aksellast uten fabrikken sin godkjenning. Det er slike ting et nytt lovverk må bli en fiks på.

Eller omvendt slik at en kan sette ned maks last med feks 50 kg for å kunne bruke OME fjærene.

I det hele tatt at den muligheten til teknisk vurdering og testing som BT i dag har lagt død, blir tatt i bruk av folk som ønsker trafikksikre ombygginger velkommen

Garantert meg som missforstår, men i mine papirer står det at max axelvekt forran er 700kg og 930 bak.
Hva er da problemet med Ome fjærene?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#6018 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 19:08

i TUV papirene til 80mm står det faktisk berre 580kg. kjem nok neppe under det med traktormotor..


sjekk teksta i kursiv ved alle hevesetta til samurai:
http://trailmaster.d...erke_suzuki.htm

mulig pga vekta? rart at det står SJ419 i TUV papira på f.eks 80mm settet likavel..

Edited by yakuza, 30 June 2010 - 19:14.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6019 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 19:19

Meir interresant der var igrunn +50mm sett til Jimny med TUV..
http://trailmaster.d...erke_suzuki.htm

Edited by yakuza, 30 June 2010 - 19:19.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6020 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 30 June 2010 - 19:24

QUOTE(Bergum @ 30 Jun 2010, 11:45) <{POST_SNAPBACK}>
Garantert meg som missforstår, men i mine papirer står det at max axelvekt forran er 700kg og 930 bak.
Hva er da problemet med Ome fjærene?

Veit ikkje kva vekt som står i OME men sidan bilen hverken praktisk eller teoretisk kjem under den vekta som det står i TUV -papira at fjørene tåler kan det ikkje godkjennast så lenge BT ikkje godtek noko som helst endringa av vekter i vognkort utan dokumentasjon frå produsent.
Har hørt frå amcarhold, og også frå bobil/camping at dei godtek merkeskilt som er på chassi/karosseri som slik dokumentasjon. så sjekk kva som står der folkens, kan vere ei muligheit..

'91 kort sammy cab med G13BA: 580/820

Edited by yakuza, 30 June 2010 - 19:28.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)