Frode sin garasje/ Nå CJ7 prosjekt
#301
Posted 14 April 2007 - 23:38
I dag demonterte jeg setene (måtte kappe en skru), Mansjetter på girstenger, dørkplate rundt girstenger, bakluke (skruene på wire sitter som F), høytalere, tepper og har begynt på skruene til veltebøyle.
Har hentet material til vogna som balja skal stå på en stund. Bygger en ramme av 2X8" i tre, og setter på noen hjul med svingplate.

www.terrengbil.com
#302
Posted 15 April 2007 - 00:27
#303
Posted 15 April 2007 - 00:48
#304
Posted 15 April 2007 - 06:58
Tja.. Med sperrer og slikt er den vel egnet for både og... Men så lenge jeg har XJ'en er nok det den beste offroaderen..

www.terrengbil.com
#305
Posted 15 April 2007 - 19:26
Fant frem litt tømmer og hammer og snikret sammen vogna til balja.
Har også snakket med et par hyggelige karer i Telemark som ser ut til å kunne selge meg en foraksel fra en LJ70 (som jeg skal skjære ut fester og fjærskåler fra), stag, panhardstag, og de festene og skålene som sitter på ramma til den bilen. De foretar grovkapping, så tar jeg kirurgien. Er vistnok en CJ5 i Trøndelag som er godkjent med samme oppsettet.
Edited by Frode, 15 April 2007 - 19:27.

www.terrengbil.com
#306
Posted 17 April 2007 - 19:22
Balja er løftet av og satt på vogna jeg laget.
Nå skal ramma strippes og leveres til syrebad.
Noen bilder:
Palle med stroker motor.

www.terrengbil.com
#307
Posted 18 April 2007 - 14:51
#308
Posted 18 April 2007 - 15:29
Ikke for å være vanskelig, men jeg tror nesten du bare må følge med i tråden. Har en god dialog med BT på prosjektet og biler er blitt godkjent med lignende oppsett før, så jeg tror det skal gå fint. Sender inn papirer med beskriving av prosjektet en av dagene, så får vi se hva som kreves.
Motor har jeg anbefaling fra Amcar på.
Akslingbytte har BT godkjent dersom innfesting er grei. Ombygg til spiralfjærer framme er det BT som har foreslått...
Hevesett/Bodylift finnes det jo TÜV på.
35" hjul kan by på problem, men det er jo mange som har fått det godkjent før, også siste året.
TÜV godkjente felger er jo en måte.
Bygget blir velgjennomført helt fra grunnen, foringer, bremser og alt av slitedeler nytt. Hydroboost bremse, skivebremser over alt. Mao vesentlig forbedret bil. Jeg tror det går bra, mulig med litt kamp..

www.terrengbil.com
#309
Posted 18 April 2007 - 18:57
1. Mye bedre aksel. Tåler etter min erfaring nå MYE bedre enn D44, etter å ha sett hvor mye D44-biter Kenth (kjøpte einars rørbil på 900 kg) har knust med 36" irok, og sett hvor mye Hoel har knust med atskillig tyngre biler på samme dekk og toy-aksler...
2. En enorm fordel ikke så mange tenker over tydeligvis er at pga CV-ledd får du ikke den stygge slengingen på styring og hjul når du spinner med sving på hjula.
3. BRA bremser... og da mener jeg bra. På min tunge blybørse av en LJ70 er bremsepedalen fjærlett og kontant, ingen problem å låse 33" trxus på tørr asfalt når det skulle behøves. Gjør også bilen veldig lettkjørt i terrenget.
4. Det er det mest logiske mtp. godkjenning. Ingen sveising i aksel, alle belastninger blir påført der de skal gjennom sveiser som er der fra fabrikk. Her kommer også bremsene inn, og ikke minst kan man vise til egen- og totalvekt på LJ70/73 som vel er 17-1800 kg egen, over to tonn totalvekt, som beviser at bremseeffekten er tilstrekkelig til x % større hjul, det er sånn argumentasjon de jeg har snakket med som har godkjent akselbytter og store hjul har fått det gjennom (Frank Almaas (Wagoneer på 38), MAS (Hilux D44 + 38" + V8) m.fl.)
5. Tilgang. Det du ikke får til en toyotaaksel får du ikke.... Alle mulige utvekslinger, høy og lav pinjong, stikkaksler, forsterka cv-ledd, alle mulige sperrer og bremser, high steer, axle truss, forsterka lokk, frihjulsnav bblablabla, og brukte deler vokser på trær, overhalingssett koster ikkeno og ligger på lager hos meg osv osv.
#310
Posted 18 April 2007 - 20:46
Edited by Frode, 19 April 2007 - 08:15.

www.terrengbil.com
#311
Posted 19 April 2007 - 08:03
GO FRODE!
Er det amcar, så er det amcar
Artig prosjekt forresten
Edited by Frode, 19 April 2007 - 08:16.
#312
Posted 19 April 2007 - 12:38
Jeg kommer til å levere ramma til syrebad. De dypper den deretter i lut, for å nøytralisere syren. Da er ramma helt renn innvendig og utvendig. Deretter går jeg over og ser etter sprekker og lignende som må fikses, samt at jeg sveiser på fester og braketter til det som trengs for ombygging til spiral framme. Så blir det en liten dypp i syre igjen, bare for å "skylle" bort rusten som har kommet siden sist dypping. Til slutt blir det varm galvanisering, lakking og understellsmasse. Her er mange teorier om hva som kan skje, alt fra vridning i ramma, sinkslepp og brist i galv ved kjøring. De firma som har gjort dette på tilsvarende biler har ikke noe negativt å melde. Termisk sprøyting kan umulig være spes mye billigere. Hele denne prosessen med syre og galving koster meg ca kr8,- pr kg ramme. Dersom den veier 100kg snakker vi om 800,- + mva...
Skulle det vise seg at dette ikke virker får jeg heller kjøpe ny ramme om 15 år.

www.terrengbil.com
#313
Posted 19 April 2007 - 12:42
Jeg kommer til å levere ramma til syrebad. De dypper den deretter i lut, for å nøytralisere syren. Da er ramma helt renn innvendig og utvendig. Deretter går jeg over og ser etter sprekker og lignende som må fikses, samt at jeg sveiser på fester og braketter til det som trengs for ombygging til spiral framme. Så blir det en liten dypp i syre igjen, bare for å "skylle" bort rusten som har kommet siden sist dypping. Til slutt blir det varm galvanisering, lakking og understellsmasse. Her er mange teorier om hva som kan skje, alt fra vridning i ramma, sinkslepp og brist i galv ved kjøring. De firma som har gjort dette på tilsvarende biler har ikke noe negativt å melde. Termisk sprøyting kan umulig være spes mye billigere. Hele denne prosessen med syre og galving koster meg ca kr8,- pr kg ramme. Dersom den veier 100kg snakker vi om 800,- + mva...
Skulle det vise seg at dette ikke virker får jeg heller kjøpe ny ramme om 15 år.
Hvis det er så billig er det jo ikke mer å fundere på
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#314
Posted 19 April 2007 - 22:10
Nei.. Eneste om dystre spådommer skulle slå til.. Kjedelig om ramma vrir seg.
I kveld har jeg bestilt litt deler fra quadratec.com. En kompis skulle bestille så jeg slengte meg med.
Nytt ledningsnett painless wire m/ 7 ekstra sikringer
Nye frontlys, baklys og parklys
Beskyttelse for baklykter
Nytt speedometer og wire
Nye knotter til bryterne
Daystar 1" BL i rød polyritan
Jeep-klokke neon til garasjen

www.terrengbil.com
#315
Posted 19 April 2007 - 22:27
Hvordan ser denne ut?
"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari
#316
Posted 19 April 2007 - 22:39
Ca 430 grader..
Edited by Frode, 19 April 2007 - 22:38.

www.terrengbil.com
#317
Posted 24 April 2007 - 10:22
Balja er nesten nedplukket. Det er noe rust på den. Hull i gulvet der veltebøyle har stått nedpå og begge hjørner bak er dårlig. Blir spennende å se når jeg har fått av aluplatene som er montert på hjørnene hvor mye galt det er..
Ramma har jeg kun motor/gir og aksler før den er "ren". Ramma ser svært bra ut, vi får se om det inntrykket stemmer når den er syredyppet.
Ringte BT i går for å diskutere hva jeg gjør med rammenr når jeg galver. Han mente at de skal ta bilde av nr slik det er i dag, så stempler jeg det inn på nytt etter galving. Men det fantastiske med samtalen var når jeg spurte om jeg bare skulle laste ramma på en henger og stikke innom BT så sier fyren: "Jeg kan jo bare stikke innom deg i garsjen og ta bilder om det passer".. God service??
Jeg har fått tilbud om en YJ-balje. Venter bare på at selger skal få den av ramma så vi ser om den er bra.
Fordelen med den er jo uansett at den er galvet, så det bør ikke være noe rust i plateskjøter ol.
Forhåndssøknad på ombygget ble sendt biltilsynet i Trondheim for noen dager siden. Går utfra at jeg får tilbakemelding om ikke så lenge.

www.terrengbil.com
#318
Posted 24 April 2007 - 21:39
Balja er nesten nedplukket. Det er noe rust på den. Hull i gulvet der veltebøyle har stått nedpå og begge hjørner bak er dårlig. Blir spennende å se når jeg har fått av aluplatene som er montert på hjørnene hvor mye galt det er..
Har du ikke fått av aluplatene ennå kan jeg jo legge inn et par bilder fra før platene kom på. Her er områdene gjort rene før behandling med ruststopper og lakkering og deretter aluplater.
Følger med på jobben du gjør med min gamle bil vettu
#320
Posted 28 April 2007 - 11:39







