Gå til innhold

Foto
* * * * * 2 votes

Frode sin garasje/ Nå CJ7 prosjekt

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
612 replies to this topic

#301 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 14 April 2007 - 23:38

Må skrive mens jeg husker. Bilder kommer, kameralinse ligger i posten, men ikke fått tid til å hente.

I dag demonterte jeg setene (måtte kappe en skru), Mansjetter på girstenger, dørkplate rundt girstenger, bakluke (skruene på wire sitter som F), høytalere, tepper og har begynt på skruene til veltebøyle.

Har hentet material til vogna som balja skal stå på en stund. Bygger en ramme av 2X8" i tre, og setter på noen hjul med svingplate.
IPB Image

www.terrengbil.com

#302 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 15 April 2007 - 00:27

Hva er planen? Skal dette bli en cruiser eller en offroader?

#303 Jørn Larsen

Jørn Larsen

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 15 April 2007 - 00:48

høres ut som en flott plan for sjuern herre frode akurat no så savne æ sjuern det begynne å bli litt vårlig stemning hær no faen æ savne draget i stroker motorn dribble.gif
Jørn Larsen
IPB Image

#304 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 15 April 2007 - 06:58

QUOTE(Rett til himmels @ 15 Apr 2007, 00:27) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er planen? Skal dette bli en cruiser eller en offroader?

Tja.. Med sperrer og slikt er den vel egnet for både og... Men så lenge jeg har XJ'en er nok det den beste offroaderen..
IPB Image

www.terrengbil.com

#305 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 15 April 2007 - 19:26

Fant fram et annet kamera i dag, og tok noen bilder. I dag har jeg demontert reservehjul og holder. Fortsatte litt med veltebøylen, men de skruene som sitter i gulvet er noe rustet, så torx-bitset passer ikke skikkelig. Mulig jeg må til med vinkelsliper, men får prøve med rustløser og varme først.

Fant frem litt tømmer og hammer og snikret sammen vogna til balja.

Har også snakket med et par hyggelige karer i Telemark som ser ut til å kunne selge meg en foraksel fra en LJ70 (som jeg skal skjære ut fester og fjærskåler fra), stag, panhardstag, og de festene og skålene som sitter på ramma til den bilen. De foretar grovkapping, så tar jeg kirurgien. Er vistnok en CJ5 i Trøndelag som er godkjent med samme oppsettet.

CJ721.jpg CJ722.jpg CJ723.jpg

CJ724.jpg CJ725.jpg CJ726.jpg

Edited by Frode, 15 April 2007 - 19:27.

IPB Image

www.terrengbil.com

#306 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 17 April 2007 - 19:22

Da er karosserifestene løsnet, midtkonsoll demontert, ledninger/stag/wirer/slanger mellom ramme og balje løsnet, rattstamme delt.

Balja er løftet av og satt på vogna jeg laget.
Nå skal ramma strippes og leveres til syrebad.

Noen bilder:

demontering01.jpg demontering02.jpg demontering03.jpg

demontering04.jpg demontering04.jpg demontering05.jpg

demontering06.jpg demontering07.jpg demontering08.jpg

demontering09.jpg demontering10.jpg demontering11.jpg

demontering13.jpg demontering14.jpg demontering15.jpg
Palle med stroker motor.

demontering16.jpg demontering17.jpg demontering18.jpg

Attached Thumbnails

• demontering12.jpg

IPB Image

www.terrengbil.com

#307 Hoggy Bear

Hoggy Bear

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 145 Innlegg:

Posted 18 April 2007 - 14:51

Hvordan skal du gå fram for å få dette godkjent?

#308 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 18 April 2007 - 15:29

QUOTE(Hoggy Bear @ 18 Apr 2007, 14:51) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan skal du gå fram for å få dette godkjent?

Ikke for å være vanskelig, men jeg tror nesten du bare må følge med i tråden. Har en god dialog med BT på prosjektet og biler er blitt godkjent med lignende oppsett før, så jeg tror det skal gå fint. Sender inn papirer med beskriving av prosjektet en av dagene, så får vi se hva som kreves.

Motor har jeg anbefaling fra Amcar på.
Akslingbytte har BT godkjent dersom innfesting er grei. Ombygg til spiralfjærer framme er det BT som har foreslått...
Hevesett/Bodylift finnes det jo TÜV på.
35" hjul kan by på problem, men det er jo mange som har fått det godkjent før, også siste året.
TÜV godkjente felger er jo en måte.
Bygget blir velgjennomført helt fra grunnen, foringer, bremser og alt av slitedeler nytt. Hydroboost bremse, skivebremser over alt. Mao vesentlig forbedret bil. Jeg tror det går bra, mulig med litt kamp..
IPB Image

www.terrengbil.com

#309 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 18 April 2007 - 18:57

Bare et forslag Frode... hvis du skal bruke LC-oppheng ville jeg absolutt brukt LC-akslinger også... hvis du ikke allerede sitter dypt i det med Scout eller no. Fordi.

1. Mye bedre aksel. Tåler etter min erfaring nå MYE bedre enn D44, etter å ha sett hvor mye D44-biter Kenth (kjøpte einars rørbil på 900 kg) har knust med 36" irok, og sett hvor mye Hoel har knust med atskillig tyngre biler på samme dekk og toy-aksler...

2. En enorm fordel ikke så mange tenker over tydeligvis er at pga CV-ledd får du ikke den stygge slengingen på styring og hjul når du spinner med sving på hjula.

3. BRA bremser... og da mener jeg bra. På min tunge blybørse av en LJ70 er bremsepedalen fjærlett og kontant, ingen problem å låse 33" trxus på tørr asfalt når det skulle behøves. Gjør også bilen veldig lettkjørt i terrenget.

4. Det er det mest logiske mtp. godkjenning. Ingen sveising i aksel, alle belastninger blir påført der de skal gjennom sveiser som er der fra fabrikk. Her kommer også bremsene inn, og ikke minst kan man vise til egen- og totalvekt på LJ70/73 som vel er 17-1800 kg egen, over to tonn totalvekt, som beviser at bremseeffekten er tilstrekkelig til x % større hjul, det er sånn argumentasjon de jeg har snakket med som har godkjent akselbytter og store hjul har fått det gjennom (Frank Almaas (Wagoneer på 38), MAS (Hilux D44 + 38" + V8) m.fl.)

5. Tilgang. Det du ikke får til en toyotaaksel får du ikke.... Alle mulige utvekslinger, høy og lav pinjong, stikkaksler, forsterka cv-ledd, alle mulige sperrer og bremser, high steer, axle truss, forsterka lokk, frihjulsnav bblablabla, og brukte deler vokser på trær, overhalingssett koster ikkeno og ligger på lager hos meg osv osv.

#310 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 18 April 2007 - 20:46

Du har sikkert rett, Amund. Men tanken på Toyota byr meg i mot.. Føles som at bilen blir for mye bastard. Med Scoutaksler er det fortsatt amerikansk, og et svært vanlig swap til bilene.. selv de få festene jeg skal bruke fra en japse føles feil. No offence, ikke umulig jeg kjøper LC med tiden, men jeg bygger nok ikke en jeep om til japse med mindre det skulle være en trial-bil.

Edited by Frode, 19 April 2007 - 08:15.

IPB Image

www.terrengbil.com

#311 pkk

pkk

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 223 Innlegg:

Posted 19 April 2007 - 08:03

"
Men tanken på Toyota byr meg i mot.. Føles som at bilen blir for mye bastard.

GO FRODE! gun.gif

Er det amcar, så er det amcar biggrin.gif

Artig prosjekt forresten

Edited by Frode, 19 April 2007 - 08:16.

PK

#312 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 19 April 2007 - 12:38

Ang behandling av ramme har jeg nå tatt et valg.. Har luftet dette på to forum, og snakket med minst 10 firma som driver med diverse former for korrosjonsbehandling.

Jeg kommer til å levere ramma til syrebad. De dypper den deretter i lut, for å nøytralisere syren. Da er ramma helt renn innvendig og utvendig. Deretter går jeg over og ser etter sprekker og lignende som må fikses, samt at jeg sveiser på fester og braketter til det som trengs for ombygging til spiral framme. Så blir det en liten dypp i syre igjen, bare for å "skylle" bort rusten som har kommet siden sist dypping. Til slutt blir det varm galvanisering, lakking og understellsmasse. Her er mange teorier om hva som kan skje, alt fra vridning i ramma, sinkslepp og brist i galv ved kjøring. De firma som har gjort dette på tilsvarende biler har ikke noe negativt å melde. Termisk sprøyting kan umulig være spes mye billigere. Hele denne prosessen med syre og galving koster meg ca kr8,- pr kg ramme. Dersom den veier 100kg snakker vi om 800,- + mva...
Skulle det vise seg at dette ikke virker får jeg heller kjøpe ny ramme om 15 år.
IPB Image

www.terrengbil.com

#313 512TR

512TR

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 19 April 2007 - 12:42

QUOTE(Frode @ 19 Apr 2007, 12:38) <{POST_SNAPBACK}>
Ang behandling av ramme har jeg nå tatt et valg.. Har luftet dette på to forum, og snakket med minst 10 firma som driver med diverse former for korrosjonsbehandling.

Jeg kommer til å levere ramma til syrebad. De dypper den deretter i lut, for å nøytralisere syren. Da er ramma helt renn innvendig og utvendig. Deretter går jeg over og ser etter sprekker og lignende som må fikses, samt at jeg sveiser på fester og braketter til det som trengs for ombygging til spiral framme. Så blir det en liten dypp i syre igjen, bare for å "skylle" bort rusten som har kommet siden sist dypping. Til slutt blir det varm galvanisering, lakking og understellsmasse. Her er mange teorier om hva som kan skje, alt fra vridning i ramma, sinkslepp og brist i galv ved kjøring. De firma som har gjort dette på tilsvarende biler har ikke noe negativt å melde. Termisk sprøyting kan umulig være spes mye billigere. Hele denne prosessen med syre og galving koster meg ca kr8,- pr kg ramme. Dersom den veier 100kg snakker vi om 800,- + mva...
Skulle det vise seg at dette ikke virker får jeg heller kjøpe ny ramme om 15 år.

Hvis det er så billig er det jo ikke mer å fundere på smile.gif
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#314 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 19 April 2007 - 22:10

QUOTE(512TR @ 19 Apr 2007, 12:42) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis det er så billig er det jo ikke mer å fundere på smile.gif

Nei.. Eneste om dystre spådommer skulle slå til.. Kjedelig om ramma vrir seg.

I kveld har jeg bestilt litt deler fra quadratec.com. En kompis skulle bestille så jeg slengte meg med.

Nytt ledningsnett painless wire m/ 7 ekstra sikringer
Nye frontlys, baklys og parklys
Beskyttelse for baklykter
Nytt speedometer og wire
Nye knotter til bryterne
Daystar 1" BL i rød polyritan
Jeep-klokke neon til garasjen
IPB Image

www.terrengbil.com

#315 512TR

512TR

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1189 Innlegg:

Posted 19 April 2007 - 22:27

Hvor stor temperatur er galvaniseringen?

Jeep-klokke neon til garasjen

Hvordan ser denne ut?
512TR

"There is only ONE true American sportscar...the JEEP" -- Enzo Ferrari

#316 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 19 April 2007 - 22:39

QUOTE(512TR @ 19 Apr 2007, 22:27) <{POST_SNAPBACK}>
Hvordan ser denne ut?

Slik:

p27088c.jpg

QUOTE(512TR @ 19 Apr 2007, 22:27) <{POST_SNAPBACK}>
Hvor stor temperatur er galvaniseringen?

Ca 430 grader..

Edited by Frode, 19 April 2007 - 22:38.

IPB Image

www.terrengbil.com

#317 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 24 April 2007 - 10:22

Da er jeg kommet et hakk lenger.

Balja er nesten nedplukket. Det er noe rust på den. Hull i gulvet der veltebøyle har stått nedpå og begge hjørner bak er dårlig. Blir spennende å se når jeg har fått av aluplatene som er montert på hjørnene hvor mye galt det er..
Ramma har jeg kun motor/gir og aksler før den er "ren". Ramma ser svært bra ut, vi får se om det inntrykket stemmer når den er syredyppet.
Ringte BT i går for å diskutere hva jeg gjør med rammenr når jeg galver. Han mente at de skal ta bilde av nr slik det er i dag, så stempler jeg det inn på nytt etter galving. Men det fantastiske med samtalen var når jeg spurte om jeg bare skulle laste ramma på en henger og stikke innom BT så sier fyren: "Jeg kan jo bare stikke innom deg i garsjen og ta bilder om det passer".. God service?? smile.gif smile.gif

Jeg har fått tilbud om en YJ-balje. Venter bare på at selger skal få den av ramma så vi ser om den er bra.
Fordelen med den er jo uansett at den er galvet, så det bør ikke være noe rust i plateskjøter ol.

Forhåndssøknad på ombygget ble sendt biltilsynet i Trondheim for noen dager siden. Går utfra at jeg får tilbakemelding om ikke så lenge.

CJ03.jpg CJ02.jpg CJ04.jpg

CJ05.jpg CJ06.jpg CJ07.jpg

CJ01.jpg

IPB Image

www.terrengbil.com

#318 Jeepsan

Jeepsan

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 42 Innlegg:

Posted 24 April 2007 - 21:39

QUOTE(Frode @ 24 Apr 2007, 10:22) <{POST_SNAPBACK}>
Da er jeg kommet et hakk lenger.

Balja er nesten nedplukket. Det er noe rust på den. Hull i gulvet der veltebøyle har stått nedpå og begge hjørner bak er dårlig. Blir spennende å se når jeg har fått av aluplatene som er montert på hjørnene hvor mye galt det er..

Har du ikke fått av aluplatene ennå kan jeg jo legge inn et par bilder fra før platene kom på. Her er områdene gjort rene før behandling med ruststopper og lakkering og deretter aluplater.

CIMG1092.JPG CIMG1093.JPG

Følger med på jobben du gjør med min gamle bil vettu smile.gif
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler...

#319 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 27 April 2007 - 23:13

Ikke offroad akkurat..
Et par bilder av hvordan volvoen ble til slutt.

lastebil01.jpg lastebil02.jpg

IPB Image

www.terrengbil.com

#320 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 28 April 2007 - 11:39

Ble litt mere røffere når takgrinda kom på bilen og er det samme farge på den som du hadde på Ladan? Det ligger litt lada i lufta på den;-)
Billøs, men ikke hjelpeløs!