Gå til innhold



Foto
* * * * * 2 votes

Frode sin garasje/ Nå CJ7 prosjekt


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
612 replies to this topic

#321 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 28 April 2007 - 16:44

Kommer nok ingen takgrind på Volvoen smile.gif

Dersom det er XJ'en du tenker på så skal jeg ha på takgrinda, ja.
Den er pulverlakkert sort, og det passer jo til rødt.
IPB Image

www.terrengbil.com

#322 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 02 May 2007 - 21:35

Da er det kun smådetaljer som bremserør og styresnekke igjen før ramma sendes til syredypping.
Tok av akslingene i dag. Delene fra LJ70 til spiralfjærombygging er på vei fra Bø i Telemark.
Scoutakslingene skal sandblåses i løpet av neste uke. Heavy duty rattstamme m/ tilt,rattgir og knekkpunkt er bestilt fra Flaming River.

Attached Thumbnails

  • cj711.jpg
  • cj712.jpg
  • cj713.jpg
  • cj714.jpg
  • cj715.jpg
  • cj716.jpg

IPB Image

www.terrengbil.com

#323 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 06 May 2007 - 13:26

Diverse bilder av ramma før bremserør blir demontert, ikke spesielt spennende, men greit å se etter når det skal settes sammen igjen.
Neste uke skal ramme, blokk og topp leveres til syrebad.
Blokk og topp skal sprøytes med billakk. Litt usikker på farge. Svart?
Aksler er levert til sandblåsing. Lakkes med Arcanol og Owatrol
Hydroboost og høytrykk-bremserør er bestilt fra Vancobs.

Attached Thumbnails

  • cj7ramme01.jpg
  • cj7ramme02.jpg
  • cj7ramme03.jpg
  • cj7ramme04.jpg
  • cj7ramme05.jpg
  • cj7ramme06.jpg
  • cj7ramme07.jpg
  • cj7ramme08.jpg
  • cj7ramme09.jpg
  • cj7ramme10.jpg
  • cj7ramme11.jpg
  • cj7ramme12.jpg
  • cj7ramme13.jpg
  • cj7ramme14.jpg
  • cj7ramme15.jpg
  • cj7ramme16.jpg
  • cj7ramme17.jpg
  • cj7ramme18.jpg
  • cj7ramme19.jpg
  • cj7ramme20.jpg
  • cj7ramme21.jpg
  • cj7ramme22.jpg
  • cj7ramme23.jpg
  • cj7ramme24.jpg

Edited by Frode, 06 May 2007 - 13:34.

IPB Image

www.terrengbil.com

#324 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 08 May 2007 - 22:15

I dag leverte jeg ramma til syre/lut-bad. Henter den på fredag, helt blank og fin både innvendig og utvendig. Blir spennende å se om det er mye skader etter korrosjon og aldersslitasje. Fikk bekreftet prisen på 6 kr pr kilo ramme inkludert varm galving. Ramma veier under 100 kg, så dette blir billig.
Om et par uker blir det tur nedover til Bækken offroad for å levere fra meg ramme og akslinger. Bækken skal tilpasse akslingene til bilen, justere caster på framaksling, ombygg til spiralfjærer på foraksling og montere giring/ARB.
Var tenkt å dyppe motor/topp også, men etter litt rådslagning med gutta som jobber med syre, så dropper jeg det.
IPB Image

www.terrengbil.com

#325 Coltaine

Coltaine

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 679 Innlegg:

Posted 08 May 2007 - 23:20

QUOTE(Frode @ 8 May 2007, 22:15) <{POST_SNAPBACK}>
Var tenkt å dyppe motor/topp også, men etter litt rådslagning med gutta som jobber med syre, så dropper jeg det.


Sandblås det, teip over oljekanaler og kjølekanaler og sett i gang og sandblås(evt bruk glassblåsing), tar tid men du får en veldig pen motor etterpå smile.gif



#326 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 09 May 2007 - 06:11

QUOTE(Coltaine @ 8 May 2007, 23:20) <{POST_SNAPBACK}>
Sandblås det, teip over oljekanaler og kjølekanaler og sett i gang og sandblås(evt bruk glassblåsing), tar tid men du får en veldig pen motor etterpå smile.gif

Ja... Det var plan B.
IPB Image

www.terrengbil.com

#327 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 16 May 2007 - 08:50

Da er akslingene ferdig sandblåst.
Hentet dem i går og smurde på Owatrol. Venter med lakk til braketter er sveiset på.
Vi sandblåste også en Ford 8.8 som skal på en Wrangler, den fikk svart farge..

Til helga skal jeg og Yakuzi på turne. Vi skal levere motorfeste på lillehammer(Holmis), bladfjærer på Dokka, narrowtrack aksler på Eidsvoll (Holern), Suzuki HT, skjermbreddere og Samurai aksler i Oslo.
Vi skal innom Bækken offroad-service med jeep-ramme og D44 aksler.
På vei hjem blir det handel på Ikea og henting av en Berner Sennen som skal omplasseres.

Fyldig reisebrev kommer senere.

d4401.jpg d4404.jpg
Owatrol på D44-bakaksling

d4403.jpg
Ford 8.8 bakaksling ble behandlet med svartbengalakk blandet med Owatrol

d4402.jpg
Arbeidet skjer i garasjen til Yakuzi, på hengeren i bakgrunnen ligger D44 framaksling.

Edited by Frode, 16 May 2007 - 09:00.

IPB Image

www.terrengbil.com

#328 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 16 May 2007 - 14:26

Gi Fenris en klapp fra meg når dere er hos Bækken :-)
Stopper bare for tog og elefanter !

#329 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 16 May 2007 - 17:39

QUOTE(Buhund @ 16 May 2007, 14:26) <{POST_SNAPBACK}>
Gi Fenris en klapp fra meg når dere er hos Bækken :-)

Klart det smile.gif Forutsatt at Fenris er hunden hans.... blink.gif
IPB Image

www.terrengbil.com

#330 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 16 May 2007 - 20:32

Fenris er en stor og veldig snill rottweiler :-)

Edited by Buhund, 17 May 2007 - 00:23.

Stopper bare for tog og elefanter !

#331 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 16 May 2007 - 22:18

Ble det like bra som det ser ut på bildene etter den sandblåsinga?

#332 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 17 May 2007 - 11:13

QUOTE(Rett til himmels @ 16 May 2007, 22:18) <{POST_SNAPBACK}>
Ble det like bra som det ser ut på bildene etter den sandblåsinga?


Det blir helt rent, ja.

Hentet ramma etter syrebading i går. Bilder kommer når jeg er kommet ned til Bækken. Den er pakket inn.
Der som var rust eller lakk er det helt rent stål. Der det var tectyl må jeg sandblåse. En erfaring rikere smile.gif
IPB Image

www.terrengbil.com

#333 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 17 May 2007 - 14:12

Konklusjonenen er at det er like greit å sandblåse ramma uten å ta veien om syrebehandling?

#334 cj-tøffen

cj-tøffen

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 525 Innlegg:

Posted 17 May 2007 - 16:36

Er vel ikke så lett å få sandblåst en ramme inni. smile.gif

#335 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 17 May 2007 - 18:11

QUOTE(cj-tøffen @ 17 May 2007, 17:36) <{POST_SNAPBACK}>
Er vel ikke så lett å få sandblåst en ramme inni. smile.gif


...det tenkte jeg ikke på... rolleyes.gif

#336 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 17 May 2007 - 22:41

Ja, det er heller vanskelig å sandblåse inni... smile.gif
Uansett er sandblåsing mye dyrere enn syring.
Syring koster ca 3 kr kilo, dvs max 300,- for ramma. Sandblåsing blir vel minst 10-dobbelt.
Men syring er ugunstig i plateskjøter og andre steder man ikke får skylt den skikkelig bort. Dvs at balja bør sandblåses..

Edited by Frode, 17 May 2007 - 22:44.

IPB Image

www.terrengbil.com

#337 mastermedic

mastermedic

    Master of medics.

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 830 Innlegg:

Posted 18 May 2007 - 07:59

Jeg har drevet å syrevasket litt. Jeg har brukt en fosfor-basert syre som har vist seg fantastisk til alle typer stål. Har ikke hatt noen problemer på noe som helst vis. Det har fungert svært bra på steder som har vært utsatt for grovrust/overflaterust.

Fordelen med syrevasking er at syra forebygger fremtidig rust, og fjerner korrosjon i metallets porer. Det er selvfølgelig svært viktig å skylle godt med vann etter syrebad, samt lufttørking.
Jeg hadde ikke nølt med å velge syrevasking, ramma/andre deler vil med god grunning/lakk etterpå sansyligvis leve lenger en du uansett.

Syra har litt varierende effekt på olje, lakk og f.eks zinkspray. For at syre skal være 100 % effektiv bør man eksponere metallet først (sandblåsing, stålbørste). Siden syre er mest effektiv på bart metall.
......Dæven.... det smalt i bilen....... STOPP for faen,,

#338 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 May 2007 - 11:06

QUOTE(Frode @ 16 May 2007, 09:50) <{POST_SNAPBACK}>


d4403.jpg
Ford 8.8 bakaksling ble behandlet med svartbengalakk blandet med Owatrol

d4402.jpg
Arbeidet skjer i garasjen til Yakuzi, på hengeren i bakgrunnen ligger D44 framaksling.


her trengs det litt rettingar: Frode smører på Ballantines 12 years 40% noexpression.gif , og på Fordakselen var det arcanol/owatrol i 20/80% forhold. rolleyes.gif

Edited by yakuza, 21 May 2007 - 11:07.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#339 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 25 June 2007 - 23:11

Det skjer ikke så altfor mye for tiden, hagen, husmaling, dåp, campingvogn osv tar mye av tiden nå når snøen er borte. Ramme og akslinger er som kjent hos Bækken. Han venter på at jeg skal ettersende delene fra LJ70 som skal brukes for å få spiralfjærer framme på CJ7'en. Jeg er nesten ferdig å skjære de løs fra aksling og ramme, legger ut bilde snart.

Bækken kom forresten med en genial løsning for problemet med at diffen på frontakslingen kommer for lang ut til ene siden. Vi bruker en akslinghylse og stikkaksel fra en D44 Dodge, og får dermed flyttet diffen lenger inn mot diffen. Da får vi også endret på Caster (?)-vinkelen.

Jeg purret på mannen på BT i Trondheim, siden det er lenge siden jeg sendte inn forhåndssøknad. Fikk mail fra ham i dag. Jeg hadde listet opp alt som skal gjøres/bygges om på bilen og forklarte hvilken dokumentasjon jeg ville levere med. Jeg skrev også at jeg vurderte bytte av balje til YJ-balje.

Det viser seg at det som har tatt så lang tid er dette med bytte av balje. All annen ombygg vurderte de selv, men bytte av balje ble lagt fram for SFOOR wtf.gif
Etter 2 måneder kom naturligvis SFOOR til at bytte til YJ-balje ikke kan godkjennes, selv om jeg hadde forklart detaljert hvor like de er. Noen som har hørt om noe SFOOR har godkjent??

Uansett så er ikke dette et problem siden CJ-baljen skal brukes. Dessuten ville de jo aldri ha sett det om jeg byttet uten å spørre.
Alt annet ble godtatt dersom jeg legger frem dokumentasjonen som beskrevet. Dette er lett tilgjengelige papirer og byr ikke på noe problem. Eneste han ville se før han forhåndsgodkjente er TÜV på felgene som gir meg 35" dekk. Amund skaffer meg en kopi som de kan vurdere.

Jeg fikk en god dose med øket arbeidlyst i dag. Kommer til å legge ut XJ'en til salgs for å ha penger til videre framdrift på CJ7.

Edited by Frode, 25 June 2007 - 23:22.

IPB Image

www.terrengbil.com

#340 Buhund

Buhund

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1600 Innlegg:

Posted 26 June 2007 - 06:54

Sier de noe om hvorfor dette baljebyttet ikke blir godkjent ?
Stopper bare for tog og elefanter !