Gå til innhold

Foto
* * * * * 2 votes

Frode sin garasje/ Nå CJ7 prosjekt

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
612 replies to this topic

#441 yeyeye

yeyeye

londonbusseier

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 23:23

QUOTE(Frode @ 7 Feb 2008, 23:26) <{POST_SNAPBACK}>
Dersom ramma ikke har overlevd varmen håper jeg den ikke har tatt mer skade enn at den kan rettes i jig. Er litt på tynn is nå, men er villig til å ta den risken.

Trur isen er tykk nok angående ramma di, er ikke noen grunn til at en slik ramme skulle slå seg i varmebadet. Min"cj7" ramme(korando) er sikkert 99% lik, og kunne ikke se noen spor av at den hadde slått seg etter galving hos Ørstagjengen i Trondheim. En god tråd du lager foresten, skikkelig fin å følge med på.

Keep up the good work!

AR
oohh! silly me, again...

#442 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 23:51

Takk skal du ha!

Veldig fint å høre at ramma stod det over.. smile.gif
Har du oppdaget noen ulemper i forhold til galvingen?

Er det i selve Trondheim Ørsta Stål har galving?
En jeg kjenner jobbet et år på avdelingen i Trøndelag, da samboeren hans jobbet som dyrelege i Støren.
Trodde ikke avdelingen lå i Trondheim??
IPB Image

www.terrengbil.com

#443 yeyeye

yeyeye

londonbusseier

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 09 February 2008 - 17:27

Ørsta stål holder til på heimdal i industriveien, ca 10 min ut av Trondheim sentrum. Kaller det nå Trondheim æ da, men Heimdal e kansje rettere, Hitterværing æ shø, hehe!

Når det er snakk om negative ulemper med galvingen, er vel de få, jeg har ikke engang dekt over rammenummeret før galvingen,mener da det vistes etterpå,men ble usikker om jeg sjekket det, nå når du snakket om ovnskitt. Gjengene lot jeg bare være åpne der det var innvendige og lot mutter stå på de utvendige. Gjengetapp skal brukes der de er innvendige og varmer på mutrene til de løsner om de sitter. må vel friske over med gjengesnitt dær også. Varmgalvanisering har en tendens til å bli litt grov enkelte ganger, men om du skal ha lakkfinish, så kan den jo pusses litt før lakking om den blir grov, min ble ganske grei, men noen få plasser kommer jeg til å pusse litt lett over før lakking. Jeg betalte 10kr kiloen for galvingen, noe som er litt høyere en hos deg, men for 148kg med ramme er det jo råbillig uansett, og for ikke å snakke om hvor lenge den vil vare i forhold til prisen!

AR

PS: Hvor tungt ble det til deg?
oohh! silly me, again...

#444 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 09 February 2008 - 19:29

Hehe.. det var det jeg trodde at de ikke lå i Trondheim, ja..

Jeg har hatt på ovnskitt på utvendige og innvendige gjenger i kveld. Var fort gjort.
Jeg spurte bare på pris på Vestsink, mulig Ørsta Stål er litt dyrere? Men jeg slippe å ta ferge og det ligger ikke så lang herfra. Hvor mye den veier får jeg vite når jeg leverer den på mandag. Men jeg løfter den selv. Nesten 150kg? Jeg er jo sinsykt sterk, men så sterk??? biggrin.gif
Jeg tenkte også å gå over de groveste steden før de får den tilbake for pulverlakk.
Har du bilder?
IPB Image

www.terrengbil.com

#445 yeyeye

yeyeye

londonbusseier

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 10 February 2008 - 16:17

Er på besøk hos frua nå, har ikke noen bilder, men på korandoforumet ligger et par uten for store detaljene på! sist i tråden"hva gjør korandofolket for tiden" eller hva tråden heter!

AR
oohh! silly me, again...

#446 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 10 February 2008 - 17:17

Lette en stund etter den tråden, ja..
Men til slutt fant jeg ut at den heter "hva gjør Ssangyoung folket for tiden"..
Ble jo bra det der.. Ser du skriver at du skal behandle ramma innvendig med en tykk gugge. Har det noen hensikt? Den er jo galvet og tykk gugge er jo vanligvis til for å beskytte mot steinsprut eller lignende..
IPB Image

www.terrengbil.com

#447 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 17:01

Leverte ramma til galving i dag tidlig og hentet den i ettermiddag. Galvingen har gått helt supert og den er blank og fin. Maskering med ovnskitt fungerte fint. Skal gjenge opp gjengene i kveld og levere til pulverlakk på onsdag. Onsdag kveld er jeg klar til å starte med montering av bilen smile.gif

IMG_9264.JPG

IMG_9265.JPG

IMG_9266.JPG

Edited by Frode, 11 February 2008 - 17:30.

IPB Image

www.terrengbil.com

#448 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 17:52

Ser jo helt nydelig ut. Burde nesten lage en egen tråd under teknisk om dette emnet så det blir lettere å finne med tiden.

#449 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 11 February 2008 - 17:55

Hehe.. Jo .. Jeg kan jo lage en tech-tråd om galving og pulverlakk en gang..

Edited by Frode, 11 February 2008 - 17:55.

IPB Image

www.terrengbil.com

#450 yeyeye

yeyeye

londonbusseier

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 22:10

QUOTE(Frode @ 10 Feb 2008, 17:17) <{POST_SNAPBACK}>
Lette en stund etter den tråden, ja..
Men til slutt fant jeg ut at den heter "hva gjør Ssangyoung folket for tiden"..
Ble jo bra det der.. Ser du skriver at du skal behandle ramma innvendig med en tykk gugge. Har det noen hensikt? Den er jo galvet og tykk gugge er jo vanligvis til for å beskytte mot steinsprut eller lignende..

Sant nok, men når jeg begynte med ramma var den omtrent helt fylt med sand/støv/salt og skitt ifra bakakselhumpen og bakover. Tenkte at litt billig gugge dær inne bare er bra, saltsuppe tar jo på galvaniseringen til slutt også, selv om denne er tykk og det kan ta en mannsalder,hehe. Vi får se va det blir til, blir jo litt gira til å gjøre ting selv,slik du får ting til å skje.

Galvingen din så bra ut ja, hakke blankere en min tror jeg, mere slag i galvbadet til Ørstagjengen hær i Trondheim,hehe.

AR
oohh! silly me, again...

#451 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 23:10

De sa her at stålkvaliteten har mye å si for hvor blankt det blir.
Det vil i såfall si at stålet i min ramme er bedre smile.gif

Men en ting jeg stusser over er at ramma di var 148kg.. Min var 82kg. Kan det virkelig være mulig at en Korando-ramme er nesten dobbelt så tung som en CJ7-ramme?

I morgen tidlig leverer jeg ramma til pulverlakking.
Så fra i morgen kveld er det montering og ikke demontering som gjelder biggrin.gif
IPB Image

www.terrengbil.com

#452 yeyeye

yeyeye

londonbusseier

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 21:33

Newton på korandoforumet har vel nevnt at korandoen er litt forsterket i forhold jeepen ja, men trodde ikke det var så stor forskjell på ramma da, den ser klin lik ut den.
Syntes du hørtes sterk ut da du løftet rundt på ramma di ja, jeg klarte så vitt å bære(delvis dra) min, måtte ha hjelp for å få den opp på hengeren på folkvis. Rammene våre har nok mistet noen kilo pga rust også, men ikke faen om din kan bære lettet med over 50kg, da burde den vel være ille. Korandoramma trengte vel å være litt tykkere, for sveiseren som hadde sveiset den hadde nok både lite gass og minst 100amp for mye på mig apparatet da den ble montert. På det ene karroserifestet hadde koreaneren klart å sveise hull i ramma, og der er det tykt.

AR
oohh! silly me, again...

#453 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 22:32

Siden min ble blankere og det skal bety bedre stål, så er muligens din tykkere og tyngre for å kompansere for dårligere stål? Bare en teori..

Pulverlakking ble ikke ferdig i dag, de fikk ikke begynt på sort farge i dag. Henter ramma etter jobb i morgen.
Har hentet hjem balja i dag, Takk til Yakuza og Roadrunner. Har begynt å demontere det jeg ikke rakk i fjor, varmeapp, rattstamme, instrumentpanel, baklys og aluplatene som er montert utenpå hjørna bak. Balja ser faktisk svært bra ut. Rust der veltebøyle har stått, i fortbrønnen framme, et punkt på ene "kanalen" og under aluplater bak. Tidligere eier la ut et bilde her i tråden av hvordan det så ut under før platene kom på, og bildene ga ingen stor grunn til bekymring. Jeg har uansett nye hjørner....

Edited by Frode, 13 February 2008 - 22:43.

IPB Image

www.terrengbil.com

#454 yeyeye

yeyeye

londonbusseier

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 17:36

Nja, den teorien tror jeg gutta kan ha for seg selv. Har jobbet som industrirørlegger innen verftsindustrien i en del år tidligere og der var alltid resultatet varierende,på rør og stålkonstruksjoner vi sendte. Selv på samme røret/konstruksjonen kunne man se store forskjeller, slik er det også på ramma mi, selv om den egentlig er meget bra iforhold til mye jeg har sett. Er klart at jo bedre(glattere stålet er) jo finere finish får en, men tror nok både tempraturen og overflateslag i badet er mye mere resultatgivende. Min teori dog. At stålet til koreanerne er noe dårligere kan jo hende, men nå er jo ikke CJ ramma av de soligste eller da, kan koreanerne gått for en forbedring, AMC var jo 50% medeier en tid, kansje de tipset om en forbedringsmulighet,hehe. Er nok også en mere Jeepman en koreanertilhenger egentlig, men nå har jo amrikanern laget såpass mye ræl oppigjenom tidene, at det får ikke kvalitetsstempelet sånn helt uten grundige tester. En ting er sikker dog, ingen har laget flere smykker av noen biler, og ikke snakk om sjel.

Jeg både hater og elsker amrikanerne, hadde de droppet "God bless us all" på 50% av dere taler og samtaler, så hadde jeg gitt dem 50%mere kreditt. Er nok litt sjalu på dem også,er så mye fint over dær,hehe.

Edited by Frode, 14 February 2008 - 18:26.

oohh! silly me, again...

#455 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 17:50

QUOTE(Frode @ 13 Feb 2008, 22:32) <{POST_SNAPBACK}>
Har hentet hjem balja i dag, Takk til Yakuza og Roadrunner.

Ein god ting kan ikkje seiast for ofte biggrin.gif

Ser så strøkent ut Frode, gleder meg til fortsettinga!
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#456 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 17:57

Hehe.. Support our troops biggrin.gif

Kom akkurat igjen fra pulverlakkering.
Det ble helt kanon bra finish. Litt mørkt ute så det er ikke sikkert det viser,
men det ble intet annet enn perfekt. Gleder meg til å montere.
Bestilte nye karosseriforinger innebygget i 1" BL i dag. Bestilte også et sett med samtlige skruer til bilen i rustfritt.. Pakket i fine små poser, merket med hvor de hører til smile.gif

IMG_9267.JPG

IMG_9268.JPG

Edited by Frode, 14 February 2008 - 18:12.

IPB Image

www.terrengbil.com

#457 Finepix

Finepix

Helt vanlig medlem

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 752 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 12:44

Dette ser virelig bra ut Frode! Må samle gjengen å ta oss en rølarkveld i garasja di snart...

#458 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 00:51

QUOTE(Finepix @ 15 Feb 2008, 12:44) <{POST_SNAPBACK}>
Dette ser virelig bra ut Frode! Må samle gjengen å ta oss en rølarkveld i garasja di snart...

lure på om vi må ta oss en skikkelig turne ka? en time ut med Frode, 4 minutt bortme meg, og so en time på Sæbø smile.gif
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#459 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 22:11

Berre å kome. Skal koste golvet smile.gif smile.gif
IPB Image

www.terrengbil.com

#460 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 16 February 2008 - 22:30

I dag fikk jeg ikke gjort noe annet enn å skru fast snekka til ramma.
Det neste blir å levere alle småbraketter og støttestag ol. til pulverlakk.
Framakslingen skal sandblåses lett før behandling med epoxygrunning og sortlakk.
Så skal framakslingen monteres på. Deretter skal Moserne på plass i bakakslingen.
Lakking av den og montering på bilen. Kommer ikke til å sveise den fast til brakettene før motor/gir er på plass. Langsmed blir det å jobbe med balja.

Har begynt å tenke litt på breddere.
Bilen min blir like bred som Per Lys sin og Olmliane (han har vel solgt sin?).
Olmliane-bilen ser ut til å ha noen kjøpte breddere som ser ok ut. Noen som aner hvem som leverer?

Jeg har også lyst på noen slide bars ala de som er på det vedlagte bildet. Vil dette se rart ut når det er så brede breddere på bilen? Har ikke lyst på stigtrinn ala de to andre.

slidebars.jpg

olmaliane.jpg

perlys.jpg

IPB Image

www.terrengbil.com