Gå til innhold

Foto
* * * * * 2 votes

Frode sin garasje/ Nå CJ7 prosjekt

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
612 replies to this topic

#401 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 00:42

OK! Er det en enkel prosess?

#402 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 00:47

QUOTE(Rett til himmels @ 8 Jan 2008, 00:42) <{POST_SNAPBACK}>
OK! Er det en enkel prosess?

Bækken tar vel ca 3000 for jobben. Jeg mener det er vel verdt pengene. Det er nok en slik ting som man bør vite hva man gjør. Trenger litt utstyr og det blir fort dyrt om man gjør feil. Jeg driver helst med det jeg kan og lærer meg det jeg kan få nytte av også ved flere anledninger. Montere ARB tror jeg ikke en av de tingene selv om jeg har fått instalert fire to siste årene shifty.gif

Edited by Frode, 08 January 2008 - 01:12.

IPB Image

www.terrengbil.com

#403 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 09 January 2008 - 09:32

Here are some stats:

...The Ring gear on the AMC 20 is 3/8" larger than the Scout II
...The Scout II has a larger contact area on the ring & pinion gearset for the same ratios (45/11 for the Scout and 41/10 for the AMC)
...The Scout II uses thicker axle tubes
...The Scout II uses 1.31" axle shafts and the AMC 20 uses 1.25"
...The Scout II uses 30 splines and the AMC has 29
...The Scout II rear drum brakes are 42% larger than the AMC 20
...The Scout II rear axle is 2" wider per side than the AMC 20 widetrack
...The Scout II uses equal length axles on each side, the AMC doesn't
...The Scout II yoke is approximately 1/4" closer to the transfer case than the AMC 20
...The Scout II uses shims to adjust the bearing preload, the AMC uses a crush sleeve, which, I have heard, can relax over time and heavy wheeling
IPB Image

www.terrengbil.com

#404 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 18:29

Nå er det stortsett kun montering av giring/ARB som Bækken har igjen.
Jeg henter nok bilen ganske snart og beggynner på resten av arbeidet.
Det ble en del tenking ang hvordan styringen skal settes sammen.
Ved full innflex vil en normal pitmanarm ta borti paralellstaget. Jeg må derfor får laget en pitmanarm etter mål. Den må ha 1" lift og være 5 3/4" lang. Hvem lager sånt?
Ellers så bygger jeg om til inverted t-steering, dvs at styrestaget går nedpå paralellstaget. Slik.
Stagene kommer veldig fint og høyt opp. Litt spent på hvor mye sving jeg får pga kontrollarmene, men bilen blir jo kort og veldig bred så det blir sikkert nok.
De orginale styrekulene var gåen, men de får stå på til nye styrestag er bygget.
Panhardstaget kommer også veldig bra ute av veien, høyt oppe.
Her er noen bilder:

IMG_7046.JPG IMG_7049.JPG

IMG_7052.JPG IMG_7055.JPG

IPB Image

www.terrengbil.com

#405 Roar

Roar

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 20:21

Du skrev lenger opp angående godkjenning - hvordan har du tenkt å få til det med spiralfjæringa? Jeg gjorde det bortimot identisk med det du gjør bortsett fra at jeg bruke Mercedes stag og du bruker vel Toyota ser det ut som?

Bare nysgjerrig da jeg gjorde denne ombygginga på min CJ7 for over 10 år siden, men har aldri fått det "godkjent" selv om det aldri blir påpekt under EU kontroll.
Roar, Lightfoot Racing

#406 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 10 January 2008 - 21:28

Hei, Roar.

Jeg lagde en grundig søknad der jeg presenterte hva jeg vil gjøre, hvor jeg tar delene fra og hva jeg kan skaffe papirer på. Jeg prøvde også så godt jeg kunne å forklare på hvilke punkt min ombygging forbedrer bilen sine egenskaper, foreks med skivebremser rund baut og hydroboost.
Når man skal ha Scoutakslinger må bladfjærene komme på utsida av ramma framme på grunn av at diffen kommer så langt til siden. Dette var mannen på BT ikke helt happy for, så han foreslo i steden at jeg bygde om til spiraler. Jeg hadde ikke drømt om å spørre engang, men ble i fyr og flamme når han foreslo det. Dermed diskuterte vi litt løsninger og ble enige om at et oppsett fra enten mercedes eller Toyota var kurant.
IPB Image

www.terrengbil.com

#407 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 18:28

Etter litt måling er konklusjonen at pitmanarmen må være flat og 6" lang.
Ramma og akslingene blir hentet til neste helg, håper jeg.

IMG_7057.JPG IMG_7060.JPG

IPB Image

www.terrengbil.com

#408 Roar

Roar

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 21:32

Litt morsomt å se bildene fordi løsningene og festene du har laget er bortimot identisk med det jeg har på min bil.
Jeg brukte også opprinnelig Dana 44 aksel fra Scout som ble kortet inn på "lange" siden, men har etter hvert gått over til en Ford 9"/Dana 44 hybrid aksel.

Til info så brukte jeg en pitman arm fra en Bronco (tror jeg). Den er rett og relativt lang sammenlignet med originalt.

Jeg har også sveiset inn en "V" i ramma fra under motorfestene og frem til den fremre traversen fordi bilen ble veldig myk i trynet uten. Hele ramma flyttet seg sidelengs når jeg svingte - selv med støttestag på styresnekka.
Roar, Lightfoot Racing

#409 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 11 January 2008 - 22:38

Noen spesiell grunn til at du skiftet akslingen igjen? Jeg var ikke tenkt å korte den inn. Det er vel egentlig ikke noe stort problem at bilen er bred. Det var helt ok for BT bare jeg hadde skjermbreddere. Kunne du ha sendt meg et par bilder av forsterkingen? Jeg skal galvanisere ramma så det hadde vert fint om all sveising var unnagjort før galving. Jeg har liggende det støttestaget du også har. Fikk tak i pitmanarmen jeg skal ha i dag. Et firma i usa som hadde den. Problemet er at de ville ikke selge overseas for under $500 og tok ikke visa fra oss kjeltringer som bor utenfor usa. Fikk derfor min venn i Mad4wd til å bestille den inn til seg.

pitman.jpg

Edited by Frode, 11 January 2008 - 22:40.

IPB Image

www.terrengbil.com

#410 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 08:16

Da er fronten ferdig!
Bakaksling er påbegynt.
Så ikke veldig bra ut inne i bakakslingen, bra alt skal byttes.

IMG_7062.JPG IMG_7063.JPG

IMG_7064.JPG IMG_7067.JPG

Edited by Frode, 13 January 2008 - 15:30.

IPB Image

www.terrengbil.com

#411 Roar

Roar

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 12 January 2008 - 22:06

Jeg kortet akselen fordi den gangen jeg byttet ut den gamle 30'n så var sheriffen litt mer stressa på sånt enn de er nå. Kjørte du med 35" ble de betraktet som traktorhjul..... Dette var på begynnelsen av 90 tallet en gang.

Jeg byttet den ut etter noen ras av kronhjul og pinion samt bøyd hylse og etter hvert brudd i selve akselhylsa. "Brukte" denne bilen hardt den gang smile.gif

Litt vanskelig å ta bilde av V staget, men det er 2 stk 38mm rør som går ut fra midten av den framre traversen (sveiset i den flate delen i bakkant av denne) og bakover ut til hver sim rammevange ved motorfestet. Jeg har Chevrolet motor så motorfestene i ramma er sveiset fast - egen konstruksjon for å få motoren så lavt som mulig i chassis.

Hvordan løser du dette med fjærstoppere forresten? Jeg har dette inne i spiralfjærene, men er ikke 100% fornøyd med dette.
Vurderer coilovers foran med gummistoppere på for å rette på dette med er litt usikker på om det blir mere pes på EU kontroll med et slikt oppsett. Har et sett FOX 14" liggende ser du....

Edited by Roar, 12 January 2008 - 22:11.

Roar, Lightfoot Racing

#412 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 16:05

Ok.. Jeg må tenke litt på den avstivingen. Se om det er mulig å få til noe med braketter og stag som kan tas av.
Bumpstoppen har jeg ikke tenkt på enda. Må rådføre meg litt med mine faste konsulenter i prosjektet smile.gif

Jeg tviler på at min bil brukt like hardt som din. Jeg greide meg fint med Dana 30 på XJ'en så jeg kan ikke forstå at jeg skal greie å knuse en D44 så fort.

Ett sett med 32" hjul er på vei ned til Bækken nå i dag. Får sikkert hjem ramma til neste helg. Gler meg til å se den med hjul på. Det blir 35" når bilen skal på vei. Ser ut til at de fleste anbefaler BF MT til min bruk. Mye vei og noe offroad.

Edited by Frode, 15 January 2008 - 14:25.

IPB Image

www.terrengbil.com

#413 Roar

Roar

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1459 Innlegg:

Posted 13 January 2008 - 20:11

Vel - hard bruk innebefattet 400 hk, 35" boggere, hard skogsbruk og enkelte Monster Race løp med mye hopping og annen grisekjøring.

Ikke å anbefale egentlig smile.gif
Roar, Lightfoot Racing

#414 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 14 January 2008 - 09:35

Hehe.. Den får nok ikke samme behandling som din, nei smile.gif
En nabo av meg som kjører trailer leverte dekka til Bækken i går kveld
Bækken var like spent som meg og satte de rett på.Med 32x11.5" subbet dekket så vidt borti kontrollarmen samtidig som styringen nådde stoppeskruen. Med 35x12.5" blir dekket både høyere og bredere. Dette vil nok utlignes litt av at 10" felgen bygger 2" mer utover. Men stoppeskruen må nok justeres noe utover.

IMG_7067.JPG IMG_7068.JPG

IMG_7069.JPG IMG_7071.JPG

Edited by Frode, 15 January 2008 - 14:24.

IPB Image

www.terrengbil.com

#415 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 15 January 2008 - 13:07

Da er Bækken så godt som ferdig. Odd Arild Hoel skal opp til Bækken med en aksling som det skal ARB i, så han tar med seg ramma ned til BG og transportøren henter ramma der.Gler meg til å klargjøre den til galvanisering. Skivebremsesettet var ikke helt bolt on, noe maskinering må til for å få det til å passe. Settet er egentlig til en Jeep Dana 44.

IMG_7081.JPG IMG_7082.JPG

IMG_7083.JPG IMG_7085.JPG

IMG_7087.JPG

IPB Image

www.terrengbil.com

#416 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 15 January 2008 - 13:25

Fin ordliste.

Attached Thumbnails

• ordliste.jpg

IPB Image

www.terrengbil.com

#417 Shortlux

Shortlux

Bygger rc biler,,

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 15 January 2008 - 13:33

Kult proskjekt, hvis denne blir halvparten så kul som cherokeen din blir den drit kul!

Samsoffroad, er dett Sam Patton som driver? han med den lilla burgunder cj7 med Boggere?

#418 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 15 January 2008 - 13:52

Den blir nok dobbelt så kul som XJ'en. biggrin.gif

Jeg aner ikke noe om Sams offroad, bare fant den pitmanarmen jeg trengte der og prøvde å bestille den.
Heldigvis ville Larry bestille den inn til seg, så jeg slapp alt styret som Sams offroad la opp til.
IPB Image

www.terrengbil.com

#419 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 11:29

Støtte på et problem under tilpasing av skivebremsesettet. Dette er beregnet for en Jeep D44 (tror jeg) og hullene i i flensen på akselhylsa passet ikke. Dette ble ordnet. Neste problem er da at omdrådet der hjullageret sitter på stikkakslingen er for kort. Det må være 18mm lenger, ellers når ikke stikkakslingen inn i diffen. Dermed er Moser stikkakslinger bestilt. Egentlig heilt greit, da har jeg oppgraderte stikkakslinger fra dag en. Skal se om jeg finner fram litt bilder av dette senere i dag.
IPB Image

www.terrengbil.com

#420 Mr.Webergen

Mr.Webergen

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 81 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 11:59

Blir sikkert bra detta:)