Frode sin garasje/ Nå CJ7 prosjekt
#401
Posted 08 January 2008 - 00:42
#402
Posted 08 January 2008 - 00:47
Bækken tar vel ca 3000 for jobben. Jeg mener det er vel verdt pengene. Det er nok en slik ting som man bør vite hva man gjør. Trenger litt utstyr og det blir fort dyrt om man gjør feil. Jeg driver helst med det jeg kan og lærer meg det jeg kan få nytte av også ved flere anledninger. Montere ARB tror jeg ikke en av de tingene selv om jeg har fått instalert fire to siste årene
Edited by Frode, 08 January 2008 - 01:12.

www.terrengbil.com
#403
Posted 09 January 2008 - 09:32
...The Ring gear on the AMC 20 is 3/8" larger than the Scout II
...The Scout II has a larger contact area on the ring & pinion gearset for the same ratios (45/11 for the Scout and 41/10 for the AMC)
...The Scout II uses thicker axle tubes
...The Scout II uses 1.31" axle shafts and the AMC 20 uses 1.25"
...The Scout II uses 30 splines and the AMC has 29
...The Scout II rear drum brakes are 42% larger than the AMC 20
...The Scout II rear axle is 2" wider per side than the AMC 20 widetrack
...The Scout II uses equal length axles on each side, the AMC doesn't
...The Scout II yoke is approximately 1/4" closer to the transfer case than the AMC 20
...The Scout II uses shims to adjust the bearing preload, the AMC uses a crush sleeve, which, I have heard, can relax over time and heavy wheeling

www.terrengbil.com
#404
Posted 10 January 2008 - 18:29
Jeg henter nok bilen ganske snart og beggynner på resten av arbeidet.
Det ble en del tenking ang hvordan styringen skal settes sammen.
Ved full innflex vil en normal pitmanarm ta borti paralellstaget. Jeg må derfor får laget en pitmanarm etter mål. Den må ha 1" lift og være 5 3/4" lang. Hvem lager sånt?
Ellers så bygger jeg om til inverted t-steering, dvs at styrestaget går nedpå paralellstaget. Slik.
Stagene kommer veldig fint og høyt opp. Litt spent på hvor mye sving jeg får pga kontrollarmene, men bilen blir jo kort og veldig bred så det blir sikkert nok.
De orginale styrekulene var gåen, men de får stå på til nye styrestag er bygget.
Panhardstaget kommer også veldig bra ute av veien, høyt oppe.
Her er noen bilder:

www.terrengbil.com
#405
Posted 10 January 2008 - 20:21
Bare nysgjerrig da jeg gjorde denne ombygginga på min CJ7 for over 10 år siden, men har aldri fått det "godkjent" selv om det aldri blir påpekt under EU kontroll.
#406
Posted 10 January 2008 - 21:28
Jeg lagde en grundig søknad der jeg presenterte hva jeg vil gjøre, hvor jeg tar delene fra og hva jeg kan skaffe papirer på. Jeg prøvde også så godt jeg kunne å forklare på hvilke punkt min ombygging forbedrer bilen sine egenskaper, foreks med skivebremser rund baut og hydroboost.
Når man skal ha Scoutakslinger må bladfjærene komme på utsida av ramma framme på grunn av at diffen kommer så langt til siden. Dette var mannen på BT ikke helt happy for, så han foreslo i steden at jeg bygde om til spiraler. Jeg hadde ikke drømt om å spørre engang, men ble i fyr og flamme når han foreslo det. Dermed diskuterte vi litt løsninger og ble enige om at et oppsett fra enten mercedes eller Toyota var kurant.

www.terrengbil.com
#408
Posted 11 January 2008 - 21:32
Jeg brukte også opprinnelig Dana 44 aksel fra Scout som ble kortet inn på "lange" siden, men har etter hvert gått over til en Ford 9"/Dana 44 hybrid aksel.
Til info så brukte jeg en pitman arm fra en Bronco (tror jeg). Den er rett og relativt lang sammenlignet med originalt.
Jeg har også sveiset inn en "V" i ramma fra under motorfestene og frem til den fremre traversen fordi bilen ble veldig myk i trynet uten. Hele ramma flyttet seg sidelengs når jeg svingte - selv med støttestag på styresnekka.
#409
Posted 11 January 2008 - 22:38
Edited by Frode, 11 January 2008 - 22:40.

www.terrengbil.com
#411
Posted 12 January 2008 - 22:06
Jeg byttet den ut etter noen ras av kronhjul og pinion samt bøyd hylse og etter hvert brudd i selve akselhylsa. "Brukte" denne bilen hardt den gang
Litt vanskelig å ta bilde av V staget, men det er 2 stk 38mm rør som går ut fra midten av den framre traversen (sveiset i den flate delen i bakkant av denne) og bakover ut til hver sim rammevange ved motorfestet. Jeg har Chevrolet motor så motorfestene i ramma er sveiset fast - egen konstruksjon for å få motoren så lavt som mulig i chassis.
Hvordan løser du dette med fjærstoppere forresten? Jeg har dette inne i spiralfjærene, men er ikke 100% fornøyd med dette.
Vurderer coilovers foran med gummistoppere på for å rette på dette med er litt usikker på om det blir mere pes på EU kontroll med et slikt oppsett. Har et sett FOX 14" liggende ser du....
Edited by Roar, 12 January 2008 - 22:11.
#412
Posted 13 January 2008 - 16:05
Bumpstoppen har jeg ikke tenkt på enda. Må rådføre meg litt med mine faste konsulenter i prosjektet
Jeg tviler på at min bil brukt like hardt som din. Jeg greide meg fint med Dana 30 på XJ'en så jeg kan ikke forstå at jeg skal greie å knuse en D44 så fort.
Ett sett med 32" hjul er på vei ned til Bækken nå i dag. Får sikkert hjem ramma til neste helg. Gler meg til å se den med hjul på. Det blir 35" når bilen skal på vei. Ser ut til at de fleste anbefaler BF MT til min bruk. Mye vei og noe offroad.
Edited by Frode, 15 January 2008 - 14:25.

www.terrengbil.com
#413
Posted 13 January 2008 - 20:11
Ikke å anbefale egentlig
#414
Posted 14 January 2008 - 09:35
En nabo av meg som kjører trailer leverte dekka til Bækken i går kveld
Bækken var like spent som meg og satte de rett på.Med 32x11.5" subbet dekket så vidt borti kontrollarmen samtidig som styringen nådde stoppeskruen. Med 35x12.5" blir dekket både høyere og bredere. Dette vil nok utlignes litt av at 10" felgen bygger 2" mer utover. Men stoppeskruen må nok justeres noe utover.
Edited by Frode, 15 January 2008 - 14:24.

www.terrengbil.com
#415
Posted 15 January 2008 - 13:07

www.terrengbil.com
#417
Posted 15 January 2008 - 13:33
Samsoffroad, er dett Sam Patton som driver? han med den lilla burgunder cj7 med Boggere?
#418
Posted 15 January 2008 - 13:52
Jeg aner ikke noe om Sams offroad, bare fant den pitmanarmen jeg trengte der og prøvde å bestille den.
Heldigvis ville Larry bestille den inn til seg, så jeg slapp alt styret som Sams offroad la opp til.

www.terrengbil.com
#419
Posted 16 January 2008 - 11:29

www.terrengbil.com
#420
Posted 16 January 2008 - 11:59







