Gå til innhold

Foto
* * * * * 2 votes

Frode sin garasje/ Nå CJ7 prosjekt

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
612 replies to this topic

#421 Shortlux

Shortlux

Bygger rc biler,,

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 13:29

QUOTE(Frode @ 15 Jan 2008, 13:52) <{POST_SNAPBACK}>
Den blir nok dobbelt så kul som XJ'en. biggrin.gif

Jeg aner ikke noe om Sams offroad, bare fant den pitmanarmen jeg trengte der og prøvde å bestille den.
Heldigvis ville Larry bestille den inn til seg, så jeg slapp alt styret som Sams offroad la opp til.

Da gleder jeg meg til å se slutt resultatet

Etter litt googling fant jeg ut att samsoffroad er eid og drives av sam patton
Han har en syk kul cj7, deltok og vant top truck challenge 2001 og har værdt med en del ganger på ultimate adventure. Har en kul måte å kjøre på, da han bruker høyre foten mest biggrin.gif
Bilen hans
ultimate05.jpg

#422 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 22:18

Hehe.. Jeg også gleder meg til å se resultatet, selv om det nok er en stund til den er ferdig.

IPB Image

www.terrengbil.com

#423 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 23:10

QUOTE(Frode @ 16 Jan 2008, 22:18) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe.. Jeg også gleder meg til å se resultatet, selv om det nok er en stund til den er ferdig.

Det gjør vi alle! Stå på!!!

#424 mæjus

mæjus

Delvis offroader

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3608 Innlegg:

Posted 16 January 2008 - 23:35

Ser utroli bra ut!!!
............................................................................................................................................
Hvorfor må man tenke før man snakker, når man ikke vet hva man skal si før man har sagt d?

Min Chevy og Eks Ford garasje

Marius S. Markussen
Mob 95928863
mariusmarkussen@hotmail.com

IPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB ImageIPB Image

#425 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 17 January 2008 - 22:12

Er rimelig fornøyd selv også til nå smile.gif

Sendte noen bilder til mannen på BT og han syntes arbeidet som er gjort til nå så bra ut.

Amund er på vei fra Bækken til BG med ramma og framakslingen, nå. Den blir stående inne lukket og låst til en trailer henter den en av de nærmeste dagene... Har ryddet plass i garasjen og ser fram til å få den i hus.
IPB Image

www.terrengbil.com

#426 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 21 January 2008 - 22:20

Da er adapter for sammenkobling av AW4 og Dana 300 bestilt fra Novak .

http://www.novak-ada...log/kit_153.htm

Motoren er levert til borring og veiva blir slipt samtidig.

Edited by Frode, 21 January 2008 - 22:55.

IPB Image

www.terrengbil.com

#427 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 23 January 2008 - 21:31

Ramma er på plass i garasjen hjemme smile.gif

Skal sveise på ny travers bak, og sveise på noen nye plater oppå festene for karosseriet. De gamle var litt redusert av tidens tann.
Dana 300 transfer er plukket ned og selve kassa er sandblåst. Kassa er lakket med motormaling fra Bill Hirsch. Kjøpte den hos www.gasolin.no. Takk til Renegade for tipset.
Skal ha et strøk til før jeg setter sammen kassa. Lavgirsett (4.0:1), kraftigere utg aksling og ovehalingssett ligger klar.

DSC01078.JPG

Edited by Frode, 23 January 2008 - 21:46.

IPB Image

www.terrengbil.com

#428 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 24 January 2008 - 11:03

Svarte f.. mad.gif

Så litt over delene til fordelingskassa i dag og oppdaget at den forsterkede utg akslingen er lenger enn den gamle. Det begynte å røre seg litt i bakhodet at 1980 Dana300 er kortere enn andre. Men bilen min skal jo være 1981? Fant frem balja og vin-nr og fant en vin kalkulator på nettet. I følge den er bilen produsert i Japan i 2007 og har en 2.5l TD.
Kalkulatoren gikk fra 1981-87. Fant en annen side som listet vin-kodene fra alle åra. Min vin-kode ga mer betydning for 1975-80, ja..
Bilen er altså en 1980 modell og heldigvis ikke produsert i Japan. biggrin.gif
Men dette betyr at jeg må ha en annen utg aksling enn den jeg har kjøpt.. Min Dana 300 er kortere enn andre, noe som forsåvidt er en fordel med mitt oppsett. AW4-kassa er jo en del lenger enn vanlige CJ7-kasser.
Nå har jeg altså et sett med forsterket utg aksling for 191-1986 Dana 300 til salgs. Går for kostpris...
IPB Image

www.terrengbil.com

#429 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 00:35

I kveld har jeg tatt siste strøket på transferen. Jeg har også funnet ut at Low gear kit og masteroverhaul kit passer selv om jeg har en "shorty". Da hopper jeg over oppgradering til kraftigere utg aksling og håper det gir meg en unnskyldning til å oppgradere til Atlas en gang. smile.gif

Jeg har også demontert alt på ramma, dvs girkassetravers, framakslingen, styresnekke og fjærer bak. I morgen skal jeg finne fram vinskelsliperen og se om jeg får bort den gamle bakerste traversen og sveise på den nye. Skal også ut og handle noen bolter som kan stå i de gjengede hullene i ramma under galvaniseringen. Kan jo håpe på sandblåsing i neste uke..

Edited by Frode, 25 January 2008 - 00:35.

IPB Image

www.terrengbil.com

#430 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 23:11

Alenepappa i helga, kona er på Ikeatur..
Eneste jeg har fått gjort i kveld er å få av den bakerste traversen. Hva gjorde man før plasmaen? smile.gif
Skal sveise på den nye i morgen og lage platene som skal forsterke karosserifestene.

IMG_9216.JPG IMG_9217.JPG

IMG_9218.JPG IMG_9219.JPG

IPB Image

www.terrengbil.com

#431 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 25 January 2008 - 23:20

smile.gif Jeg var på "sveisedemokurs" hos Tess idag og hjem med en Kemppi. 5. forsøket og strøken sveis!!! dribble.gif Trenger du hjelp? Kemppisperre eller noe? wink.gif

#432 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 00:05

Ville isåfall blitt en Migatronic-sperre hos meg, men jeg tror uansett jeg holder meg til ARB.. smile.gif

Så nå er du blitt sveiser? Flammelakkert maske?
IPB Image

www.terrengbil.com

#433 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 17:34

Da har jeg sveiset på den nye traversen og laget hull i den så man ser inn gjennom enden på ramma.
ER en fordel i forhold til galving, og gjør det også mulig å vaske etter et besøk i myra.

Kuttet av boltene som holdt ene stabstag braketten framme, de gikk rundt inn i ramma. Stabstaget blir heller ikke montert på samme måten som med det gamle oppsettet.

Mandag skal ramma på sandblåsing for å få bort tectyl som syra ikke tok. Så tar jeg den hjem og går over gamle sveiser og evt sprekker. Sveiser da på noen ekstra plater med nye hull oppå brakettene til karosserifestene. Blir forhåpentligvis galving om en ukes tid.

IMG_9220.JPG IMG_9221.JPG

IMG_9222.JPG

Servosnekke, heavy duty festebrakett og støttestag over i andre rammevang.

IPB Image

www.terrengbil.com

#434 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 26 January 2008 - 19:35

QUOTE(Frode @ 26 Jan 2008, 00:05) <{POST_SNAPBACK}>
Så nå er du blitt sveiser? Flammelakkert maske?

Flammelakkert maske... Hmm - det kunne vært noe! (En kjedelig svart en, men automatisk blendig - fine greier!)

Bonden gleder seg til sveise hjelp under våronna - skulle se om han ikke kunne finne en snøplog eller noe jeg kunne trene på så lenge biggrin.gif I mellom tiden skummer jeg nettet for alt av sveisetråder thumbsup.gif

#435 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 00:06

I kveld har ramma blitt sandblåst. Jeg kjørte den hjem i regn uten noe dekke, så selv om jeg har tørket av den og satt på varme så er den nok rød i morgen. Men det spiller egentlig ingen rolle siden den skal galves.

Har hentet meg en 3mm stålplate i dag så i morgen skal jeg lage nye toppplater på karosserifestene.

IMG_9223.JPG IMG_9224.JPG

IMG_9227.JPG IMG_9228.JPG

IPB Image

www.terrengbil.com

#436 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 29 January 2008 - 16:08

Har ringt litt rundt i dag og funnet ut at jeg ikke kan legge to lag med plater på karosserifester.. Det blir problem under galving. Jeg lager bitene og kapper bort et nesten tilsvarende område av det gamle. ca 0.5cm overlapp. Har bestilt meg en hullsag (158,-) på 33mm i dag for å lage de nye hulla.

Skal ut i garasjen senere og kappe til bitene jeg trenger.

Ramme nr dekker jeg med ovnskitt. Det skal vist tåle galvingen. Jeg drar en tur på BT en dag og får fotografert rammenr i tilfelle trikket med ovnskitt ikke virker. Alle gjenger blir smurt med smørning som tåler høy varme før skruer/mutrer blir montert for å beskytte mot sinken.
IPB Image

www.terrengbil.com

#437 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 05 February 2008 - 15:10

Da har jeg punktet fast alle platene som skal utgjøre nye karosserifester (rettere sagt toppen av de).
Deretter snudde jeg ramma og borret 33mm hull i de nye platene. Jeg borret fra undersiden, slik at jeg fikk bruke de gamle hulla som mal til plassering. Deretter merket jeg platene og festene med streker slik at jeg finner tilbake til plasseringen. Jeg sliper opp punkta og kutter bort mesteparten av de gamle topp-platene med plasma. Så er det bare å legge på de nye platene igjen og sveise de fast. Dette har jeg gjort med en plate til nå. Lurte litt på de små hulla som er på de gamle platene. Spurte om dette i en tråd i CJ-seksjonen på www.jeepclubnorway.no og svaret var at de bare er til drens. Dvs da er det ikke viktig hvor jeg lager de.
Fikk også et tips om www.cjoffroad.com Genial side som ser ut til å hjelpe meg mye med bytte til 4.0l
Jeg fikk også svar på en annen ting jeg har lurt på.. Jeg skal vist bruke motorfestene fra 258-motoren, må bare borre og gjenge et hull i 4.0l blokka. Muligens er det et alternativ å borre et nytt hull i motorfestet?

Prøve å legge inn litt bilder i kveld.
IPB Image

www.terrengbil.com

#438 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 23:29

Bilder av de forsterkede karosserifestene:

IMG_9249.JPG IMG_9250.JPG

IMG_9251.JPG IMG_9252.JPG

IMG_9263.JPG

Årets kalender thumbsup.gif

Edited by Frode, 06 February 2008 - 23:32.

IPB Image

www.terrengbil.com

#439 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 23:26

Da flyttet jeg prosjektet hit. Ble litt kjedelig under prosjektdelen på Jeep.
Litt av vitsen med slike tråder er kommentarer og besøk.
Jeg kan heller flytte den tilbake til Jeep-prosjekter når bilen er ferdig.
Det kan jo være at tråden til slutt inneholder info andre kan dra nytte av. smile.gif

I dag er ramma lastet på henger og skal til BT i morgen for å få kontrollert rammenr. Bare i tilfelle det blir skadet under galving.

I helga legger jeg på ovnskitt på gjengene og der rammenr er. Det skal holde unna galvingen.
Mandag blir ramma levert til galving. Går det bra med den skal jeg hente den hjem for å gjenge opp gjengene, før den igjen blir levert på Ørsta Stålindustri for pulverlakkering. Dersom ramma ikke har overlevd varmen håper jeg den ikke har tatt mer skade enn at den kan rettes i jig. Er litt på tynn is nå, men er villig til å ta den risken.

Mandag går det avgårde en pakke fra min venn Larry i mad4wd. 3 x moser-akslinger, spesiallaget skuddsikkert styrestag og paralellstag, Novak-adapter til Aw4/D300, pitman arm,motorfester, spindel-mutterer, calipere og klosser framme.

Edited by Frode, 08 February 2008 - 00:25.

IPB Image

www.terrengbil.com

#440 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 11:55

Da har jeg vert på BT og vist fram rammenr.
Sikker ikke helt nødvendig, men jeg vil gjerne at alt skal vere rett med denne bilen.
Han tok bilde av det rammenr som står på enden av fremste travers VS.
Det er ett til på bilen, oppe på ramma over bakasklingen på HS. Det ville han helst at jeg fjernet.
Da er det bare å maskere rammenr og gjenger før ramma skal til galving på mandag.
IPB Image

www.terrengbil.com