Junkern's garasje
#21
Posted 01 January 2004 - 00:00
Neida, det er dårlig med sperre på den, men diffbremsen bak er faktisk ganske bra og hjelper godt, ome-fjærene som sitter på er av den stive sorten fordi forrige eier skulle ha både vinsj og masse stæsj på bilen, og den flekser derfor litt dårlig foreløpig. Men alt i alt så er det ingen tvil om at bilen fungerer mye bedre i skauen enn ex'en som hadde både sperrer og vinsj. Mye lavere giring og overhalt girkasse og motor fra 97 gjør at den er tight og fin, alle girskift o.li. går så silkemykt, finnes ikke slark noe sted i drivverket og spiralfjærene og avfjæra forseter, hjelper godt. Eneste ankepunktet jeg ser, bortsett fra rusten i ramma er støtfangerne som spesielt foran er for lav og litt for langt fram slik at det hender den butter litt her og der. Bak er det også dårlig foreløpig, men det blir nok en liten ubjelke der etter hvert. Vedr. å sveise i ramme, så er det lov, men det skal gjøres ordentlig og aller helst skal man kappe ut det dårlige stykket og felle inn. I mitt tilfelle var det jo ikke noe igjen av det dårlige stykket og man merker dessverre også at stålet er av svært uren kvalitet. ER derfor veldig vanskelig å sveise bra selv om det er slipt helt reint, blir bare mer og mer overbevist om den russer-stål historien som er ute og går om at disse greiene bare er opphugde skip som er smelta sammen til nytt stål.når det gjelder sveisinga så tror jeg dette er en like god løsning, og flere verksteder jeg prata med skulle ha ca. 10000 for jobben og de ville gjøre akkurat det samme så da regner jeg med at det går greit, men treffer jeg på rette folka kan jeg nok risikere å få litt problemer i forbindelse med godkjenning. Har vært og sett på flere biler av samme typen, ALLE jeg har sett på i prisklasse 20 til 80000 har hatt like rusten og jævlig ramme (sett på seks biler). Også på denne fant jeg rust da jeg kjøpte den, men jeg dro på sjøen rett etter overdragelsen og jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at det dårlige området var fordoblet da jeg kom tilbake, det ruster nemlig altfor fort, og tankene på å skifte ut bilen svirrer kontinuerlig i hodet. Heldigvis er det mest rustent bak hjuloppheng og slikt, så det er ikke så kritisk som det kan se ut som, men jeg skal ikke benekte at rust er motivasjonsdreper nr.1.
Skjermutbyggere er bestilt og kommer visstnok på nyåret, er så og si like som de som står på den svarte med 38 tommere. 38 tommere blir nok kun for konkurransebruk da jeg tviler på at jeg kommer til å gire om akslingene og de MÅ være billige
#22
Posted 01 January 2004 - 00:00
Sitat:
Hvorfor gidder du å legge så mye arbeid i den bilen
Fordi det er best
Man kjører ikke rundt i LADA og tror man er kongen over alle offroadere...
Stian F
#23
Posted 23 March 2004 - 00:00
Nok en gang utsettelse av dekk. Nå vil de ikke engang love at dekkene kommer med neste levering om tre-fire uker heller. To dekk kommer over helgen, og det hjelper jo selvfølgelig VELDIG mye. NOT!
#24
Posted 01 January 2004 - 00:00
Har jo selv hatt en LJ70 men ikke så tøff som den der..
Takk for infoen...
Tron Rui 91846960
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=
#25
Posted 01 January 2004 - 00:00
LJ73 er litt lengre
BIG BOYS RIDE BIG TOYS
#26
Posted 01 January 2004 - 00:00
Kan noen fortelle meg forskjellen mellom en LJ70 og en LJ73???
Og til deg TEAM LOW COST OFFROAD, vi gutta på dette forumet har en lidenskap og den lidenskapen er en 4X4 bil uansett om det er en Toyota, Suzuki eller Chevy.. Dette vill si at vi kan koste på vår lille lidenskap alt i denne verden fordi vi har dette som en interesse og ikke for å være poppis i 14 dager for en neve dumme kjærringer..
MR Junkeren; du har sveiset en del på ramma di, hva sier BT om det??
Tron Rui 91846960
NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=
#27
Posted 31 December 2003 - 00:00
Sitat:
Kjærra di er sinnsykt fet den Junkern!
Og de fleste av oss (med unntak av "Team Low Cost Offroad") skjønner godt hvorfor du sveiser sammen bilen igjen!
Godt nyttår forresten
Dead Indian
Endret av - jma on 31 des 2003 23:23:26
"Team Low Cost Offroad" skjønner faktisk ikke en dritt... Det ser man på alle innleggene hans
Det ser ut som om du har sveisa før... Det ser skiklig fint ut.. Stå på videre...
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=
#28
Posted 31 December 2003 - 00:00
Stå på
BIG BOYS RIDE BIG TOYS
#29
Posted 31 December 2003 - 00:00
Og de fleste av oss (med unntak av "Team Low Cost Offroad") skjønner godt hvorfor du sveiser sammen bilen igjen!
Godt nyttår forresten
Dead Indian
Endret av - jma on 31 des 2003 23:23:26
#30
Posted 31 December 2003 - 00:00
Sitat:
Hvorfor gidder du å legge så mye arbeid i den bilen
Fordi det er best
Dette må jo være SPAM
Pynt e for homsa å småpie!
#31
Posted 31 December 2003 - 00:00
Sitat:
Hvorfor gidder du å legge så mye arbeid i den bilen
Fordi det er best
Dettte tror jeg ikke du har noe som helst greie på.... hold deg til Lada'n din du
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=
#32
Posted 31 December 2003 - 00:00
Har du sperrer i akslene?
Godt nytt år og lykke til!
Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404
#33
Posted 02 March 2004 - 00:00
-Det hadde passet helt perfekt, hvis det ikke blir for mye styr for deg, holern! Takk skal du ha!
Nå er faktisk alle bredderne på plass, ferdig lakkert. Det eneste som mangler nå er en skikkelig fin fuge mellom bredder og skjerm. Fant fort ut at jeg ikke akkurat kan kalle meg noen ekspert innen område.
I slike øyeblikk er det godt å kunne skylde på at man i hvertfall ikke er bilfagmann, men kun 3 års skolegang fra musikklinja:D:DB)
Ikke bra. Dette bildet er tatt etter at jeg begynte å fjerne silkonen:)
Betydelig bedre foranB)
Klinte på et skikkelig tjukt lag tectyl mellom bredder og skjerm for å forhindre at breddern ble liggende rett på lakken og slite slik at det begynte å ruste. Har holdt på nok med disse bilene til at jeg VET at dette ruster opp igjen, men jeg tror dette bremser det godt. Dessuten ble det faktisk en flott fuge på utsiden ettersom det overflødige tøyt ut. Da var det bra å maskere, en smule acrysol på fingern og dra over en gang, ble faktisk den beste fugen jeg har laga så langtB).
Blir spennende å se hvordan denne tectyl-fugen utvikler seg, er jo ganske elastisk guffe dette her, men det er vel ikke akkurat det optimale å bruke til slike ting. Noen som har erfaringer å dele her? Får aldri somlet meg til å skaffe sikafleks, så da måtte man bruke det som var tilgjengelig.
Slik så kjerra ut i går kveld. Nå er det på tide å gjøre siste finishen på bredderne, legge på site laget med steinsprutbeskyttelse i skjermene og feste støtfangere og rydde opp innvendig.
#34
Posted 10 March 2004 - 00:00
Vet du om det er enkel jobb å få justert speedometeret selv? Må en bytte tannhjul og greier eller er det kun justeringsskruer? Min viser 70 når jeg har 80. LJ'ene ble levert med to forskjellige overganger mellom reduksjonskassen og speedometerwiren. Jeg har den som gir minst utslag.
Hadde vært arti å få sett bilen hvis du kommer til Trøndelag. Lykke til.
Rikard L
LJ 73 www.offroad.no/?Page=Rig&Mode=View&RID=402
Volvo Feltvogn
#35
Posted 09 March 2004 - 00:00
Hva som er reell diameter og hva som står i STRO er jo 2 forskjellige ting. Oppdaget noe artig idag, nemlig at Super Swamper TSL/Radial har 36,2" i diameter på 36x12,5x15 mens størrelsen over, 36x14,5x15 har 35.7" i diameter...
Mine nye Procomp MT i 35x12,x15 står oppgitt til 34,7" i diameter men får ikke målt dem før i morgen kveld. Mud King i samme strørrelsen målte blankt 34" men de var bittelitt slitt.
Må vel ønske deg velkommen i 36" klubben da, sånn på forskudd... (er jo det som står i vognkortet som teller, synes nå jeg )
Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80
#36
Posted 09 March 2004 - 00:00
Slik jeg ser det nå, så burde det være håp i sikte, selv om jeg er innstilt på det værste. Det er nye bremseklosser på bilen, gode bremser, selv med 35 tommere (finnes ikke kast). Styringa er forsterket med kraftig ome-styredemper. Alle foringer i forstilling er bestilt, og blir byttet ila kort tid. Ramma er nysveisa (der får jeg papirer fra karr.verksted som har gjort mesteparten), speedometer er kalibrert (har papirer). Bodyliften er satt på ordentlig (har dessuten kvittering på bodyliften fra BG Nor) og alle slanger er gått over slik at det ikke finnes noen lekkasjer på bilen. Har i tillegg tuv-papirer på ome-fjærene. Hjullagerne skal også byttes eller i første omgang etterstrammes slik at de er 110%. Utover det så stikker i hvertfall ikke hjulene utenfor og det er jo ikke noe kufanger, ekstralys el.li. som burde skape noe problemer.
Noe jeg har glemt da som burde være med? Har ikke papirer på større hjul, men har funnet papirer som bekrefter at det er like store bremser på denne bilen som på luxene AT modifiserer med stor stil.
#37
Posted 09 March 2004 - 00:00
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Delespørsmål:23032000
Mfa@offroad.no
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#38
Posted 09 March 2004 - 00:00
Kopi av melding:
Bjørnar, du har for breie breddere.......!
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Delespørsmål:23032000
Mfa@offroad.no
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
Opprinnelig postet av Per F
Det heter vel at han har for smale dekk;)
Stian F
#39
Posted 09 March 2004 - 00:00
Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Delespørsmål:23032000
Mfa@offroad.no
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)
#40
Posted 09 March 2004 - 00:00
Fra Rena i helgen