Gå til innhold



Foto
- - - - -

Junkern's garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
138 replies to this topic

#21 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 01 January 2004 - 00:00

God bedring, både til deg og ladaen din, det tror jeg dere kan trenge begge to.

Neida, det er dårlig med sperre på den, men diffbremsen bak er faktisk ganske bra og hjelper godt, ome-fjærene som sitter på er av den stive sorten fordi forrige eier skulle ha både vinsj og masse stæsj på bilen, og den flekser derfor litt dårlig foreløpig. Men alt i alt så er det ingen tvil om at bilen fungerer mye bedre i skauen enn ex'en som hadde både sperrer og vinsj. Mye lavere giring og overhalt girkasse og motor fra 97 gjør at den er tight og fin, alle girskift o.li. går så silkemykt, finnes ikke slark noe sted i drivverket og spiralfjærene og avfjæra forseter, hjelper godt. Eneste ankepunktet jeg ser, bortsett fra rusten i ramma er støtfangerne som spesielt foran er for lav og litt for langt fram slik at det hender den butter litt her og der. Bak er det også dårlig foreløpig, men det blir nok en liten ubjelke der etter hvert. Vedr. å sveise i ramme, så er det lov, men det skal gjøres ordentlig og aller helst skal man kappe ut det dårlige stykket og felle inn. I mitt tilfelle var det jo ikke noe igjen av det dårlige stykket og man merker dessverre også at stålet er av svært uren kvalitet. ER derfor veldig vanskelig å sveise bra selv om det er slipt helt reint, blir bare mer og mer overbevist om den russer-stål historien som er ute og går om at disse greiene bare er opphugde skip som er smelta sammen til nytt stål.når det gjelder sveisinga så tror jeg dette er en like god løsning, og flere verksteder jeg prata med skulle ha ca. 10000 for jobben og de ville gjøre akkurat det samme så da regner jeg med at det går greit, men treffer jeg på rette folka kan jeg nok risikere å få litt problemer i forbindelse med godkjenning. Har vært og sett på flere biler av samme typen, ALLE jeg har sett på i prisklasse 20 til 80000 har hatt like rusten og jævlig ramme (sett på seks biler). Også på denne fant jeg rust da jeg kjøpte den, men jeg dro på sjøen rett etter overdragelsen og jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg sier at det dårlige området var fordoblet da jeg kom tilbake, det ruster nemlig altfor fort, og tankene på å skifte ut bilen svirrer kontinuerlig i hodet. Heldigvis er det mest rustent bak hjuloppheng og slikt, så det er ikke så kritisk som det kan se ut som, men jeg skal ikke benekte at rust er motivasjonsdreper nr.1.

Skjermutbyggere er bestilt og kommer visstnok på nyåret, er så og si like som de som står på den svarte med 38 tommere. 38 tommere blir nok kun for konkurransebruk da jeg tviler på at jeg kommer til å gire om akslingene og de MÅ være billige

#22 Stian F

Stian F

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 01 January 2004 - 00:00

Sitat:

Hvorfor gidder du å legge så mye arbeid i den bilen

Fordi det er best




Man kjører ikke rundt i LADA og tror man er kongen over alle offroadere...

Stian F

#23 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 23 March 2004 - 00:00

Nei, slike dekk vil jeg ikke ha. Hadde det vært BF'ene jeg hadde før, hadde de lagt seg ut mye mer. det er 0,2 bar/ca. 3pund i dekkene på bildene, og da følger det også historien at det ene dekket løsnet dagen før med 0,4 bars trykk.

Nok en gang utsettelse av dekk. Nå vil de ikke engang love at dekkene kommer med neste levering om tre-fire uker heller. To dekk kommer over helgen, og det hjelper jo selvfølgelig VELDIG mye. NOT!devil.gifdevil.gifdevil.gif

#24 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 01 January 2004 - 00:00

Aha så det var ikke værre forskjell enn det..
Har jo selv hatt en LJ70 men ikke så tøff som den der..
Takk for infoen...

Tron Rui 91846960

NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#25 Toy1

Toy1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 404 Innlegg:

Posted 01 January 2004 - 00:00

LJ 70 er kortere å har hel tak konstruksjon.
LJ73 er litt lengre





BIG BOYS RIDE BIG TOYS

#26 Mad Max

Mad Max

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3468 Innlegg:

Posted 01 January 2004 - 00:00

Noe har tydligvis gått meg huset forbi, vis noen hadde spurt meg om hvilken Toyota som var på disse bildene så hadde jeg svart LJ70.
Kan noen fortelle meg forskjellen mellom en LJ70 og en LJ73???


Og til deg TEAM LOW COST OFFROAD, vi gutta på dette forumet har en lidenskap og den lidenskapen er en 4X4 bil uansett om det er en Toyota, Suzuki eller Chevy.. Dette vill si at vi kan koste på vår lille lidenskap alt i denne verden fordi vi har dette som en interesse og ikke for å være poppis i 14 dager for en neve dumme kjærringer..

MR Junkeren; du har sveiset en del på ramma di, hva sier BT om det??

Tron Rui 91846960

NO GUTZ NO GLORY !!!
http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#27 noclass

noclass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 31 December 2003 - 00:00

Sitat:

Kjærra di er sinnsykt fet den Junkern!
Og de fleste av oss (med unntak av "Team Low Cost Offroad") skjønner godt hvorfor du sveiser sammen bilen igjen!
Godt nyttår forresten

Dead Indian

Endret av - jma on 31 des 2003 23:23:26



"Team Low Cost Offroad" skjønner faktisk ikke en dritt... Det ser man på alle innleggene hans

Det ser ut som om du har sveisa før... Det ser skiklig fint ut.. Stå på videre...


http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#28 Toy1

Toy1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 404 Innlegg:

Posted 31 December 2003 - 00:00

Dette er en livsstil!!
Stå på







BIG BOYS RIDE BIG TOYS

#29 jma

jma

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1227 Innlegg:

Posted 31 December 2003 - 00:00

Kjærra di er sinnsykt fet den Junkern!
Og de fleste av oss (med unntak av "Team Low Cost Offroad") skjønner godt hvorfor du sveiser sammen bilen igjen!
Godt nyttår forresten

Dead Indian

Endret av - jma on 31 des 2003 23:23:26

#30 Henning

Henning

    Grunnlegger Harstad Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4712 Innlegg:

Posted 31 December 2003 - 00:00

Sitat:

Hvorfor gidder du å legge så mye arbeid i den bilen

Fordi det er best




Dette må jo være SPAM

Pynt e for homsa å småpie!

#31 noclass

noclass

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 31 December 2003 - 00:00

Sitat:

Hvorfor gidder du å legge så mye arbeid i den bilen

Fordi det er best




Dettte tror jeg ikke du har noe som helst greie på.... hold deg til Lada'n din du


http://www.offroad.n...page=1&ARCHIVE=

#32 Tom A-G

Tom A-G

    Leder NAF MR Offroaders

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 995 Innlegg:

Posted 31 December 2003 - 00:00

Uffameg, da Junkern! Det var da noe skremmende bilder av en fæl ramme! Jeg misunner deg ikke akkurat den jobben du har hatt/har igjen...

Har du sperrer i akslene?

Godt nytt år og lykke til!

Prates.. Tom
'87 MB 280GE
'63 Unimog-S 404

#33 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 02 March 2004 - 00:00

[quote]Du kan låne mine 35" med Beadlocks, not for street use, står det på lappen til felgene..... det kjenner man under kjøring også, men jeg har kjørt tur retur Svindal fra Eidsvoll uten heft av den grunn.

-Det hadde passet helt perfekt, hvis det ikke blir for mye styr for deg, holern! Takk skal du ha!

Nå er faktisk alle bredderne på plass, ferdig lakkert. Det eneste som mangler nå er en skikkelig fin fuge mellom bredder og skjerm. Fant fort ut at jeg ikke akkurat kan kalle meg noen ekspert innen område.
I slike øyeblikk er det godt å kunne skylde på at man i hvertfall ikke er bilfagmann, men kun 3 års skolegang fra musikklinja:D:DB)

user posted image
Ikke bra. Dette bildet er tatt etter at jeg begynte å fjerne silkonen:)smile.gifsmile.gif

user posted image
Betydelig bedre foranB)cool.gif

user posted image
Klinte på et skikkelig tjukt lag tectyl mellom bredder og skjerm for å forhindre at breddern ble liggende rett på lakken og slite slik at det begynte å ruste. Har holdt på nok med disse bilene til at jeg VET at dette ruster opp igjen, men jeg tror dette bremser det godt. Dessuten ble det faktisk en flott fuge på utsiden ettersom det overflødige tøyt ut. Da var det bra å maskere, en smule acrysol på fingern og dra over en gang, ble faktisk den beste fugen jeg har laga så langtB).
user posted image
Blir spennende å se hvordan denne tectyl-fugen utvikler seg, er jo ganske elastisk guffe dette her, men det er vel ikke akkurat det optimale å bruke til slike ting. Noen som har erfaringer å dele her? Får aldri somlet meg til å skaffe sikafleks, så da måtte man bruke det som var tilgjengelig.

user posted image
Slik så kjerra ut i går kveld. Nå er det på tide å gjøre siste finishen på bredderne, legge på site laget med steinsprutbeskyttelse i skjermene og feste støtfangere og rydde opp innvendig.

#34 ljokjell

ljokjell

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 290 Innlegg:

Posted 10 March 2004 - 00:00

Ble veldig bra de nye bredderene! Er de produsert i Norge? Må vel være litt mere forsiktig i skogen så de ikke knekker. Men bilen er jo for å brukes!

Vet du om det er enkel jobb å få justert speedometeret selv? Må en bytte tannhjul og greier eller er det kun justeringsskruer? Min viser 70 når jeg har 80. LJ'ene ble levert med to forskjellige overganger mellom reduksjonskassen og speedometerwiren. Jeg har den som gir minst utslag.

Hadde vært arti å få sett bilen hvis du kommer til Trøndelag. Lykke til.

Rikard L
LJ 73 www.offroad.no/?Page=Rig&Mode=View&RID=402
Volvo Feltvogn

#35 Blom

Blom

    Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Så du låner dekk av Toy1 og tar deg en tur til Trondhjæm og viser den ?

Hva som er reell diameter og hva som står i STRO er jo 2 forskjellige ting. Oppdaget noe artig idag, nemlig at Super Swamper TSL/Radial har 36,2" i diameter på 36x12,5x15 mens størrelsen over, 36x14,5x15 har 35.7" i diameter...

Mine nye Procomp MT i 35x12,x15 står oppgitt til 34,7" i diameter men får ikke målt dem før i morgen kveld. Mud King i samme strørrelsen målte blankt 34" men de var bittelitt slitt.

Må vel ønske deg velkommen i 36" klubben da, sånn på forskudd... (er jo det som står i vognkortet som teller, synes nå jeg wink.gif)

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#36 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Yes, definitivt for småe hjul:D:D. Som sagt tror jeg det blir brukbart når felgen bygger 1,5 cm lenger ut, og dekket i tillegg er en tomme bredere (og to høyere). Nå er det jo ikke det visuelle som er det vesentlige for meg, men jeg tror det er viktig at bilen ser mest mulig "forskriftsmessig" og så pen og ordentlig som mulig da den skal vises. Inbiller meg at førsteinntrykket er svært avgjørende for om jeg får den gjennom nåløyet. Er trossalt en ganske omfattende sak å få godkjent bilen med så store dekk. Vet at flere er godkjent med 35x12,5 der hvor min skal vises. Da følger det også historien at det er få av disse dekkene som faktisk ER 35". Jeg tipper av BF sine er ca. 33,5 i diameter, og 36 tommerne jeg skal vise den med er sannsynligvis ikke noe særlig større enn 35 tommer. Bakdelen er at jeg har mistanke om at dekkene jeg får lånt ikke er radialdekk, og da blir den jo ikke så veldig behagelig å kjøre langs veien (dette kan forhåpentligvis Toy 1 bekrefte eller avkrefte?). Dessuten skal den vises med 36x14,5, så da blir jo ikke bredderne så veldig mye større enn de bør være. Skal nok også hive på noen ordentlige skvettlapper.

Slik jeg ser det nå, så burde det være håp i sikte, selv om jeg er innstilt på det værste. Det er nye bremseklosser på bilen, gode bremser, selv med 35 tommere (finnes ikke kast). Styringa er forsterket med kraftig ome-styredemper. Alle foringer i forstilling er bestilt, og blir byttet ila kort tid. Ramma er nysveisa (der får jeg papirer fra karr.verksted som har gjort mesteparten), speedometer er kalibrert (har papirer). Bodyliften er satt på ordentlig (har dessuten kvittering på bodyliften fra BG Nor) og alle slanger er gått over slik at det ikke finnes noen lekkasjer på bilen. Har i tillegg tuv-papirer på ome-fjærene. Hjullagerne skal også byttes eller i første omgang etterstrammes slik at de er 110%. Utover det så stikker i hvertfall ikke hjulene utenfor og det er jo ikke noe kufanger, ekstralys el.li. som burde skape noe problemer.
Noe jeg har glemt da som burde være med? Har ikke papirer på større hjul, men har funnet papirer som bekrefter at det er like store bremser på denne bilen som på luxene AT modifiserer med stor stil.

#37 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Jaja, det er jo løsningen på problemet det....!biggrin.gif

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Delespørsmål:23032000
Mfa@offroad.no

Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#38 Stian F

Stian F

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Kopi av melding:
Bjørnar, du har for breie breddere.......!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Delespørsmål:23032000
Mfa@offroad.no

Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

Opprinnelig postet av Per F



Det heter vel at han har for smale dekk;)wink.gif

Stian F

#39 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

Bjørnar, du har for breie breddere.......!

Per
91791531 / 64988722
Per@offroad.no / Ptf@c2i.net
Delespørsmål:23032000
Mfa@offroad.no

Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)

#40 junkern

junkern

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1451 Innlegg:

Posted 09 March 2004 - 00:00

user posted image

Fra Rena i helgen

user posted image