Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Wazzza`s RAMgarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1285 replies to this topic

#461 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 June 2008 - 09:11

HEi, jeg trodde jaggu jeg svarte i går men.. CB`en er kjøpt fra http://www.iccom.dk/ En kompis kjøpte masse greier derifra, så jeg har ikke fått eksakt pris hos han enda...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#462 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 16 June 2008 - 09:14

QUOTE(wazzza @ 15 Jun 2008, 21:30) <{POST_SNAPBACK}>
Tusen takk begge to.. Ga ikke opp til å begynne med, men nå gidder jeg ikke sveise mer.. Den bilen er så angrepet at den kan ikke reddes..

@Rocker.. Du kjenner ikke en Tore Andre fra vaksdal?? Han er tidligere tubinmekaniker på SFA.. Sluttet nettopp og ble helikopterpilot...



Morn smile.gif

Nope, kjenner ingen Tore Andre desverre...har bare bodd her i 3 år, så kjenner egentlig svært få/ingen her....
Ikke lett for en nordlenning å bli kjent med folk i nynorsk-land biggrin.gif

Skjønner jeg det sånn at du har gitt opp bilen?? blink.gif

Mvh
Rocker

#463 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 18 June 2008 - 20:34

Bilen er gitt opp ja.. Gidder ikke sveise mer.. Kommer fortsatt til å vedlikeholde den mekanisk så den består EU-kontroll.. Neste oppgave er å bytte tetteringen på piniongen på framakslingen.. Den lekker litt..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#464 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 00:26

Skaff deg en Y60 eller 61 nå smile.gif

#465 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 00:36

QUOTE(wazzza @ 18 Jun 2008, 21:34) <{POST_SNAPBACK}>
Bilen er gitt opp ja.. Gidder ikke sveise mer.. Kommer fortsatt til å vedlikeholde den mekanisk så den består EU-kontroll.. Neste oppgave er å bytte tetteringen på piniongen på framakslingen.. Den lekker litt..


Heia.

Kjipt du måtte gi opp, men en gang må man bare gi seg....sånn er det bare.
Stå på videre bare smile.gif

Mvh
Rocker

#466 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 19 June 2008 - 21:38

Skjønner at du begynner å møte veggen med den bilen din. Fy f du har sveisa rust i mange timer - det er jo en skikkelig dritjobb, som ikke er noe gøy, om man ikke er spes intresert.

Du får finne det et bedre utgangspunkt slik at du kan konsentrere deg om å gjøre ting du vil gjøre med bilen, istedet for å kose med rusten - går vell litt lettere da! Du har jo trossalt fått en god del "snacks" på denne bilen som du kan ta med deg på en "ny" bil biggrin.gif

Btw, jeg var i trondheim i går å så på en nissan, hadde penger med å full pakke i og med bilen hadde vært på verksted å avdekket det som skulle være av feil. Når jeg kom å skulle se på bilen så tror du faen ikke at venstre fremhjul står 2cm lengre frem i forhold til høyre fremhjul - damn! Ble tilbake til Mosjøen uten bil da gitt!

Edited by SkogsBjønn, 19 June 2008 - 21:40.


#467 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 20 June 2008 - 18:22

Kjipt det da Bjørn.. Blir Y61 neste gang.. Har mest lyst på 4,2TD da, men har ikke sett noen i Norge.. Kanskje import hadde vært noe... Blir uansett ikke å kjøpe noen ny bil før jeg har fast jobb. Kontrakten min med StatoilHydro går ut i februar 2009.. Skal i militæret i August 2009.. Etter det får jeg se hva som skjer..

Btw. idag røyk omformeren min.. Samtlige regulatorer sprakk. Mulig jeg kjøper en annen mer avansert en hvis jeg ikke får byttet min på garantien... Er knapt ett år gammel..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#468 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 Innlegg:

Posted 22 June 2008 - 22:35

om du bare har logge å pilsa heile helga? tongue.gif
Frode Flottorp

- 07 Toyota Hilux 37" AT
- 87 Toyota Hilux 38" Allpro V8

#469 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7426 Innlegg:

Posted 23 June 2008 - 16:52

Har desverre kommet til den samme konklusjonenn om min no, skal holde den ved like, og fortsette å flikke for at den skal SE bedre ut, men eg kommer nok aldri til å få den rustfri igjen, og det e bare et tidsspørsmål før kreften kommer til å ta livet av den... sad.gif

Skal klare neste EU-kontroll om 2 år, å kanskje den etter det, men så trur eg d slutt... sad.gif

Edited by HardKåre, 23 June 2008 - 16:53.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#470 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 24 June 2008 - 21:11

Er ferdig å pilse på ei stund nå tongue.gif eller.. Kåre.. Skulle vi kanskje tatt noen sørgepils en kveld?? tongue.gif

Var i et grustak og kjørte for ei stund siden.. Mens jeg fleksa som værst (ikke rare greiene) smalt det i forakslingen. Klarte ikke å se noen galt derogda, ,men nå som jeg har ligget under bilen i kveld så jeg at det ene staget fra stabstaget og opp til ramma var knekt.. Har tydeligvis kjørt lenge uten stabstag.. Skrudde vekk på andre siden også og tok en prøvetur.. Merker ingen forskjell...


Har byttet tetteringen på piniongen på forakslingen i kveld.. En veldig grei jobb, så fort man har fått løsna muttera på piniongen.. Den satt som bare F..




Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#471 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 26 June 2008 - 11:43

Parts has arrived!!

Fikk en pakke fra summitracing hjem på døra i går.. 25 dollar frakt... Supert opplegg... Tok ikke mange dagene heller.. Bestilte noen pyrometer (eksostermometere), diesel-turteller, og eksoswrap.. turtelleren og 3 av pyromterne skal kompiser ha.. Klarte ikke å dy meg så jeg måtte koble det opp i natt før jeg skulle på jobb.. Ledningsnettet til instrumentet var laget klart fra før av, så jeg trengte bare å trekke kabelen til termoelemnetet og bore/gjenge hull i eksosen.

Hadde først planer om å montere termoelementet rett før turboen, men siden jeg har innsug og eksos på samme side ble det jævla trangt.. Endte med at jeg borret hullet i den støpte albuen rett etter turboen.. Sto i instruksjonen at det også kunne gjøres... Har ikke testet så mye, men i motbakke på 5. gir og 80 km/t lå tempen på ca 430 grader...

EDIT: Har testa litt ikveld.. Trødde på det bilen hadde å gi opp finnvikdalen for de som er lokalkjent.. Til tider bratt og lange bakker... Flatt jern på 3, 4, og 5. gir.. Ble nesten 600 grader på det meste.. Oljetempen holdt seg stabil, men kjølevannstempen steg en del...


Har også fått komplett sett med smørbare sjakler fra BGnor...




Edited by wazzza, 26 June 2008 - 20:57.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#472 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 05 July 2008 - 22:53

Skjer lite i garasjen.. Har byttet til smørbare sjakler fremme.. Bak sitter de DØNN fast i foringene.. Husker at jeg måtte bruke hammer på de for å vri de da jeg monterte nye fjærer... Lurer på hvordan jeg skal få de ut... Dette hindrer nok litt av flexen min bak.

Testa fleks i dag..







Legger ved et par bilder jeg tok klokka 4 natt til fredag.. Når jeg ikke er offshore jobber jeg for et installatørfirma i byen og trekker nye kabler til kantlysene på flystripa i tromsø...




Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#473 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 13 July 2008 - 13:57

Er på jobb nå og tok med meg pyrometeret til en kompis (likt mitt) ut for å testet det.. Bruker en multikalibrator til å simulere termoelementet (type-K).. Måleren har helt OK nøyaktighet.. Ikke helt lineær og har størst avvik på 25 grader ved 800 grader. Skal muligens teste selve termoelementet også, men den kalibreringsovnen går bare til et par hundre grader.. Er egentlig bergnet på PT100 elementer osv…




Utsikten fra verkstedet.. Overskyet og kjedelig vær
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#474 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 19 July 2008 - 08:16

Det skjer litt på garasjefronten selv om jeg er på jobb.. Har fått mekket sammen dysetesteren min nå... Kun testet på hydraulikkolje enda, men skal teste den på diesel også... Om det er interesse kan jeg ta bilder og lage en liten beskrivelse på hvordan jeg lagde den..

Prøvde den så vidt i går kveld etter jobb og fikk litt over 200 bar på den før den løsna fra skrustikka... Jeg og en kompis (Stian F på forumet) regnet oss fram til at den skal klare ca 400 bar før overtrykksventilen slår ut.. Dette er langt over det vi trenger.. NB!! På bildene ser dere at det er en haug med overganger opp til manometeret.. De skal fjernes og et annet manometer skal på.. Satte det kun på for testing..

Nåleventilen (den med det runde rattet) bruker jeg for å finjustere trykket.. Volumet i linjen minsker når jeg skrur den til... Gleder meg til å teste dette når jeg kommer hjem..

Jeg har laget en overgang fra dyser til gyrolok, slik at jeg kan teste flere typer dyser...




Kappet dyserør og klemt på gyrolok fittings..

Edited by wazzza, 19 July 2008 - 08:30.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#475 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 27 July 2008 - 17:36

Har endelig fått bytta sjaklene bak.. De orginale var skikkelig rustsprengt og satt bom fast... Rå makt måtte til for å få de løs.. Med nye dobinson smørbare sjakler er bilen mykere på hekken og den flekser bedre.

Dro sammen med noen kompiser opp på skogsveien hos besteforeldrene mine og kjørte litt idag.. En nabo der ute eier et grustak vi fikk tillatelse til å kjøre i.. Var morsomt med litt teknisk kjøring.. En kompis tok flere bilder av bilen min. Legger de ut når jeg får de hos han..


Hentet nøkkel til porten og klar til kjøring


Så langt veien gikk







Litt fleksbilder av en LJ70 med dobinson-fjærer.Bilen sto med ene bakhjulet i lufta..








Edited by wazzza, 27 July 2008 - 17:36.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#476 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 27 July 2008 - 17:54

Artig å se litt kjørebilder i garasjen din også smile.gif

Du er kansje med til Lapland Trophy neste år???

#477 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 27 July 2008 - 18:02

Blir mest skruing ja.. Får c om æ kommer.. Om mi flaks slår t så e æ nok på jobb under treffe, akkurat som i år...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#478 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 28 July 2008 - 17:06

I natt var jeg en plass med patrolen som ikke mange andre patroler har vært biggrin.gif Beklager det dårlige bildet..

Dro ifra firmabilen iværtfall.. (Ford Transit)


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#479 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 28 July 2008 - 18:02

Litt bilder og film fra kjøringa










Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#480 Rebel-Rider

Rebel-Rider

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 83 Innlegg:

Posted 28 July 2008 - 21:02

Regner med at dette i troms en plass? Flott kjøreområde ivertfall. Er det bare meg eller er golyden tilbake igjen?
Garasje: Hilux 3.0D4-D SR+ - F.A.Q lykter, lys & regler
Quote Craig Ferguson: "Wellcome wellcome wellcome!, its very nice to see ya, how are ya doing?"
Quote Johny Rotten: “Im fat, 50, and im back!.”