Gå til innhold



Foto
* * * * - 14 votes

Wazzza`s RAMgarasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
1285 replies to this topic

#881 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 11 October 2010 - 07:20

Du har fått noe klin på frontruta di. Vi hadde nesten 30 grader i skyggen i Minneapolis på lørdagen hvis det er noe trøst smile.gif

Om du er tøff kan du jo ringe din lokale dealer. Sjekk så hos Aarnes før evnt Rock Auto. Hvis ikke de er aktuelle så kan jeg nok klare å få sendt de med post her fra USA siden jeg har nesten 14 dager til her borte.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#882 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 19 October 2010 - 19:55

Siden jeg er på havet blir det ikke skruing, men får gjort litt privatarbeid på fritia.. Holder på med brakett for lysbjelken.. U-boltene skal kappes til passe lengde og den løse plata skal sveises til den andre stålprofilen når jeg finner rett høyde. Alt er i syrefast cool.gif







Og så, noen stemningsbilder fra en morgen denne turen.. Kjempeflott lys.. Akkurat nå blåser det smådjævler rolleyes.gif






Edited by wazzza, 19 October 2010 - 19:56.

Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#883 4-fun

4-fun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 29 October 2010 - 18:54

En imponerende garasje !! Mange har sagt det,men jeg må si det jeg og...for et pågangsmot du har biggrin.gif
Hva har skjer/har skjedd med patroln i det siste,solgt eller?

#884 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 29 October 2010 - 21:40

Takk skal du ha. Det skjer ikke så mye med patrolen for tiden.. Skal bytte motorolje+filter når jeg kommer hjem fra havet for så å kjøre den til vinterlagring.. Den er til salgs om noen skulle være intr.. 25K, avhengig av dekk og annet utstyr...


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#885 BrageGundersen

BrageGundersen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 124 Innlegg:

Posted 29 October 2010 - 22:27

Fan så gromt med RAM! Kjeisamt at hjula ser så puslege ut.

Endelig ploga meg mellom 45 sider med Patrol. Som alle andre her seier, så fær eg slengja meg på og seia; utruleg arbeidsinnstilling! Den Patrolen ser ikkje ut til å vera så magnetisk lenger ...
Håpar då det hjelper seg med det nye offroadgliset, og 42" skodd om eit år eller to..(?)

Beint fram!
1994 Hilux 3.0td 37"
1982 Land Cruiser 4,2d 44"


#886 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 02 November 2010 - 08:37

Takk skal du ha.. Den patrolen har vært en drøm og et mareritt på samme tid.. Noen ganger var jeg så lei at jeg skulle ønske en buss kunne kjøre i sia på den så jeg ble kvitt den, mens andre ganger elsker jeg den..

Synes denne var tøff.. Litt sånn BAJA-stuk..


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#887 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 03 November 2010 - 19:24

Da har jeg pusla litt med RAM`en. Montert full DEFA-pakke med 10A lader, 2,1KW kupèvifte og motorvarmer.. Mangler bare sånn tidsur inni bilen, men ser ikke at jeg kommer til å få bruk for det. Tror den laderen kommer til å lønne seg, selv om den kostet 2500kr. Etterglødinga trekker enormt mye strøm så på mye småkjøring tror jeg batteriene kan tappes..

Har fundert litt på sentrallåsen. Alarmen min er en sånn universal sak med utgang til sentrallås. Trenger bare en spesiell plugg til å koble bakpå styreboksen og trekke to ledninger til ledningene som går over til førerdøra..


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#888 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 04 November 2010 - 06:30

Har du ikke orginal remote på sentrallåsen? Hvis ikke så finnes det å få orginal mener jeg til ettermontering. Jeg har blitt meget allergisk mot uorginale alarmer med masse fikse funksjoner. Det siste jeg opplevde var når jeg var i USA nå sist. Var på besøk hos Source Automotive i Portland og der fortalte de at når man fikk inn kundebiler med rare problemer så var første bud å demontere all elektronikk fra ettermarkedet, det løste de fleste problemene. Ikke før Rip hadde fortalt dette så kom en av mekanikerene hans tilbake fra prøvekjøring med en 3.gen som hadde et meget merkelig problem. Når man akselrerte forsiktig fra 55mph og oppover så låste plutselig bakhjula seg i et brøkdels sekund. Han hadde byttet injektorer og overhalt automat og byttet converter, men problemet var der allikevel etter masse feilsøking og 40 000 miles. Jeg ble med på prøvekjøring, og det var noe av det jævligste jeg har opplevd med en bil noen gang, det var som man hev inn parken i full fart. Det smallt noe forferdelig i hele drivlinja, 4wd spaken flytta seg helt fram til dashbordet og du hørte at overloadfjærene smallt imot anlegga sine, jeg kikka ut å så at bakhjula vred seg når dette skjedde.

Vi diskuterte fram og tilbake om hva dette kunne være, jeg mente det var fordelingskassa, Rip trodde det var lockupen eller converter, mekanikeren hans hadde opplevd noe lignende tidligerer men det var på dynoen på hardt trimmede commonrail når man sugde railen tom for diesel. Men her var det ikke feilkoder og man hadde fullt trykk i railen hele tiden etter instrumentene. Mekanikeren søkte litt på diverse forum og fant en som hadde hatt noe lignende, og der var det ettermontert en alarm med fjernstart. Mekanikeren koblet alarmen fra sensorene på motoren og kjørte avgårde, problemet borte! Her hadde kunden brukt titusener av dollar for å finne feilen, og så var det noe så enkelt som å dra ut en kontakt. Men jeg tør ikke tenke på hva slags juling dette har gitt hele drivlinja, at kryss og tannhjul har holdt er et mysterium.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#889 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 04 November 2010 - 09:41

Noen av disse har orginal alarm med sentrallås, men de har også mer utstyr enn min. Skinnseter, elektriske speil, elektriske seter osv.. Min er basic og har ikke noe av dette.. Jeg fant alarm-enheten i går. Nå må jeg finne en passende plugg og måle litt hvor jeg har spenning og ikke...

At drivlinja holdt på den 3.Gen du snakker om er jo ikke så rart.. Det er jo en Dodge RAM cool.gif
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#890 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 04 November 2010 - 14:29

Har du en reinskrapa modell du da smile.gif Nå er det meste av ekstrautstyret på Ram delt inn i spesielle optiongrupper, og det som kalles "Keyless Remote" faktisk ikke har noe med orginalalarmen å gjøre. Keyless inngikk i i gruppe som het conveinence group om jeg ikke husker feil, der var også kjørekomputer og elsete på førerstol og elspeil innkludert.

Men alarmen var aldri med i noen slik gruppe, og er også ganske sjeldent option på samme linje som soltak. Det meste kunne jo krysses av i optionlista så noen komplteterte fra andre grupper ved spesialbestillinger, men i USA er det veldig vanlig å svinge innom dealeren å velge ut en bil de har på lager, signere kontrakt og reise hjem med nybilen samme dag. Derfor har de aller fleste bilene bare options fra de forskjellige gruppene siden dealeren bestillte inn bilene til lager i påvente av kundene skulle komme stormende smile.gif.

Men nå skal jeg slutte å spamme garasjen din med uvesentligheter smile.gif
Lykke til med koblingen, skulle være en smal sak om man har manualen til alarmen.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#891 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 07 November 2010 - 02:30

Snufs.. Da var patrolen solgt.. Steiki jeg kommer til å savne den bilen.. Var skikkelig vemodig å pakke den med vinterdekk og andre deler han fikk med.. Fikk det jeg forlangte for den, nemlig 25K med alt utstyr. Synes ikke det var noen upris... OME hevesett, Rockcrawler felger, Seipede BFG MUD-dekk, dobinson sjakler. Viaair luftkompressor, Vinsj, godkjent heving og vinsj osv.... Bilen blir å gå her i byen, så jeg blir vel å se den med jevne melomrom...

Så får jeg heller være uten offroadbil en stund fremover.. Har hele tiden hatt lyst på en cherokee.. Får se hva som skjer fremover...
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#892 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 09 November 2010 - 19:11

Da har jeg kobla "keyless entry" på RAM`en. Det viste seg å ikke være så fryktelig enkelt som jeg hadde trodd. Endte opp med å bruke 4 relèer, to til å drive motorene lock/unlock med triggersignal fra alarmen og to til å jorde andre siden av motorene.. En annen bakdel er at jeg var nødt til å koble fra den orginale lock/unlock bryteren på døra.. Ganske enkelt fordi at når den ikke ble betjent lå den og jordet begge ledningene til begge motorene.. Jeg blåste noen sikringer før jeg skjønte hva som skjedde.. Siden kontakten til den bryteren også inneholder ledningene til vindusheisene ble jeg nødt til å pille ut de ledningene som tilhører låsene fra denne kontakten og isolere de... De kan veldig enkelt kobles til igjen..

Her er et skjema jeg lagde da jeg dreiv med dette. Jeg har skrevet litt på et amerikansk forum også.. Derfor er det på engelsk.. Ja, det er laget i paint, så ikke mobb smile.gif




Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#893 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 15 November 2010 - 16:09

Da har jeg hatt litt kvalitetstid med RAM`en.. Fikk endelig byttet motorlje+filter. Jævlene skulle ha 450kr for oljefilter!! Orginalt MOPAR sådan, men allikevel.. Fylte opp med 10w40 Valvoline "fleet power" elns. Sto merket med "for super high perfomance diesel", så tenkte at det var den jeg skulle ha biggrin.gif Fylte opp filteret med olje før jeg monterte og vips, oljetrykk så "med en gang"...

Har montert UHF/VHF-antenne og trekt kabel inn i bilen. Antennekabalen går inni bøyla ned til karmen og vidre i et solid svart K-rør.. Har også begynt å koble lysene på bøyla.. 6 små gule diodeblinkere er montert. Alt av kabler blir trekt inni bøyla med dobbel isiolasjon. Videre går de i rør til en tett koblingsboks under bilen med PG-nipler på innføringene.. I den boksen er det relè og andre ting, så alt jeg trenger inn i bilen er en styrekabel, f.eks 7-polet tilhengerkabel..










Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#894 svempa

svempa

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 680 Innlegg:

Posted 15 November 2010 - 18:38

Faan...digger Dodgen din altså....hmm, får sinnsykt lyst på en jeg også.
-04 Dodge Ram 5.9 Cummins HD QCSB
-90 GMC Sierra 6.2 Detroit Diesel QCLB
-12 Yamaha Nytro X-ride MCX 300 turbo
-02 Chrysler Grand Voyager 2.5 CRD
-00 BMW E46

#895 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 15 November 2010 - 19:31

Det går vel ikke så lenge før du e i gang med offroad kjøretøy igjen.... Noe som kommer på bilhenger bak Ram'en til Finnland! Regner med du e klar til LT2011!

#896 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 16 November 2010 - 14:54

Takk skal du ha Svempa smile.gif Tror ikke det blir noen ny offroadbil før finland.. Men at noe kommer til å henge etter ram`en til finland skal du ikke se bort i fra.. Om ikke annet kan jeg jo kjøre med tom tralle ned.. Skal jo kjøre med noen landrovere, så who knows.. biggrin.gif

Da er jeg endelig ferdi med lyspåbøyleprosjektet for ei stund.. Alt er koblet og iorden. Alt er koblet sammen i en koblingsboks under bilen, innenfor plansiden. Boksen har klassifisert til IP68, og med tette K-rør og PG-nipler bør den være tett nok.. Inn til boksen går alle ledningene til lysene på bøyla. Jeg har trukket ledninger til 4 "kurser" opp til bøyla. Hver kurs har sin egen sikring og eget relè. Alt dette i boksen. Inn til boksen har jeg også trukket 6^2 konstant 12V og jord. For å styre relèene har jeg trukket en 7-polet tilhengerkabel inn i bilen. 4 av lederne går med til å styre relène, mens 3 andre er reserve og styring av gulblinkerne.. Etterhvert vil jeg lage en konsoll for brytere og samband, men inntill videre har jeg bare to brytere som sto i bilen.. En til rotorbjelke og strober, og en til arbeidslys.. Har 4 arbeidslys på taket nå..













Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#897 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 17 November 2010 - 20:55

Ser bra ut detta. Jeg offret askebegeret jeg og har bryterpanel m/ fire brytere som styrer ekstralys, Whelen strobebjelken og arbeidslysa på bøylen, og en bryter i reserve. Er relativt sjelden man bruker disse bryterene så når askebegeret er stengt er alt skjult, vipper man det ut så dukker det opp et litet bryterpanel smile.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#898 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 23 November 2010 - 20:21

Måtte bare knipse et bilde smile.gif


Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#899 Trond (spydebergskrens)

Trond (spydebergskrens)

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1368 Innlegg:

Posted 23 November 2010 - 20:31

QUOTE(wazzza @ 23 Nov 2010, 20:21) <{POST_SNAPBACK}>
Måtte bare knipse et bilde smile.gif




Fløttbar flexrampe jo!!! laugh.gif
"Men som de sier, menn uten pickup er direkte stygt"
-sitat kurt kvasi

Garasjen

#900 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 23 November 2010 - 21:20

Du øystein, ka e det med di speil arman? Ser for mæ jævlig lang ut!