Kevins Suzuki
#81
Posted 04 December 2007 - 17:12
Renoverer eksosen fra midten og bakover, blir 2".
Ingen har en værre potte enn meg
#82
Posted 04 December 2007 - 21:17
Jeg følger med her jeg og koser meg med bilder.
Iriterer meg at jeg ikke fikk tak i den pickup'n jeg hadde på hånden for to år siden.
Hadde jeg hatt pengene i hpnden skulle jeg fått tak i den for 2-3 tusinger...
#83
Posted 05 December 2007 - 10:08
For jeg har fjærer liggende, og trenger bare de gode bildene og beskrivelsene som du er så dreven på å legge ut .
Gav 2500 for pickupen min, da viste jeg ikke at det fantes SJ pickup engang.
Han som hadde den hadde jo ikke peiling
Pickup er gull, men det jeg ikke liker er at på de fleste jeg har sett er planet fryktelig dårlig
Spist opp av rust.
Men ellers er hvertfall resten av balja og ramma bra.
Tenker jeg spyler grundig under min til våren, også tar den som er og tektylerer.
Imens jeg venta på at grunninga på demperfestene tørka begynte jeg så vidt å rette ut litt bulker også.
Lemmene på planet var mye værre enn jeg trodde, og har også begynt å ruste.
Sparkel er ikke vits, for det sprekker med en gang, men retter det ut så godt jeg kan.
#85
Posted 24 December 2007 - 23:17
- Varmeapparatet er fikset
- Bladfjæra forran buer andre veien
Får ikke gjort så mye på zukien nå, holder på å fikse firehjulingen, sprekt kåpe og litt kosmetiske skader
Igjen en God jul og et godt nytt år til alle !
#86
Posted 09 April 2008 - 09:07
Men nå skal jeg snart gjennoppta prosjektet mitt
Hilux aksler er kjøpt inn, har volvofjærer, og lurer fælt på å mekke meg k-link.
Men så var det det å vite hvordan det skal gjøres da :/
Er det en walkthrough eller en faq noen vet om for å bygge k-link ?
Jeg vet sånn ca hvordan det skal gjøres, men ike helt i detalj
#87
Posted 11 April 2008 - 22:26
www.zukikrawlers.com
som har mange fine detaljer om K-link/4-link på suki...
1v6pony build info and photos
2slo rockrat's zuk buggy build.
4RnrRick Tuki Suzuki - Toyota drivetrain, Samurai body
azhuntnut Huntin rig
billsbar budget redneck 4x4 project
CHOPVUKI CHOPVUKI - Kick Build up
Danazook Part 1..... Rear Wishbone 3 link
elotsip stretch and build up thread
elotsip Toyota axle swap
Hack Hack II
Hardline Hardlines version 2.1
holeshot 4.3 V6 and Auto Trans Swap.
Holeshots Body swap
hypozook HYPOZOOK Build
Itsmejoe231 Suspension, Cage and More
Itsmejoe231 Tube Doors W/Skins
Jackson no named nothing special build
Joe S. Project Grocery Getter
JoJon Fiberglass Hood Mold Build
LA-1 Performance Zuki Build
LostSoul Point of no return!
martyman Little Red Sammy
mikevyota Narrowed 'Yota
mikeymoto '87 Samurai build
oklazukguy Official Build Thread!!
podarok podarok`s and ded_khan`s ZUKI build
quadracer812 my coil stretch project
Rally suzuki with portal axels
Ranger-Herb Flatt-bed Zuk
Ranger-Herb Tintop driver build
Rusty88SoftTop 18inch strech YJ springs Toy axles
sammi_davis The start of it all
savvyaggie Building a sammy for wife
shorty changing of junk
Soonerzuk FRONT 3 link build
Soonerzuk rear 3-link build
SuiSUKi Project SuiSUKi 40's 107" w.b. Toy Drive
suzota suzota's new build
TEXCRAWLER A New Beginning
toykilla5150 sami truck build
Troll Troll minor build..........
Tweeder Build Up
TX_ZUKI Zuk is going on a Diet
WVhillbilly WVhillbilly build
xanthias Mighty Mite Build
zukinoobi Phoenix Project
zukiWilson ZukiWilson's Build
Old Man old man Build
...
Tekte at jeg får vel "hjelpe" deg såpass så du blir ferdig til Suzuki-treffet i august...
Edited by ZukiJack, 11 April 2008 - 22:24.
#88
Posted 13 April 2008 - 00:44
Grunnet økonomien
Men her fikk jeg jo plenty lesestoff å kikke imellom..
4/k-link skal det bli, det er bestemt, vet bare ikke når.
Må jo se om jeg kommer meg en tur innom treffet
Du må få begynt å bygd litt du, så jeg har noen å se etter
Har forresten begynt på bakre hiluxaksel, tatt den helt fra hverandre og pussa ned alt, skal gå over bremsene i morra og legge oppp nye rør..
Hørte jeg noe sted at klokka med lamellsperre bak kunne byttes over med den forran ?
Også sveise den ?
#89
Posted 13 April 2008 - 09:23
Grunnet økonomien
Men her fikk jeg jo plenty lesestoff å kikke imellom..
4/k-link skal det bli, det er bestemt, vet bare ikke når.
Må jo se om jeg kommer meg en tur innom treffet
Du må få begynt å bygd litt du, så jeg har noen å se etter
Har forresten begynt på bakre hiluxaksel, tatt den helt fra hverandre og pussa ned alt, skal gå over bremsene i morra og legge oppp nye rør..
Hørte jeg noe sted at klokka med lamellsperre bak kunne byttes over med den forran ?
Også sveise den ?
Hiv ut LSD'n (Limited Slip Diferensial) ut av bakakselen og plukk ut diff'n av forakselen, sveise den og putt den bak. Og så setter du LSD'n fremme. Om du vet hvordan eller kjenner noen som vet, så sjimser du opp LSD'n litt før du setter den inn også. Til vårt bruk så blir den fort slitt og virkningen i den blir svekket.
Da er det greit å ha skimset den opp litt slik at den blir strammere og bremser bedre i diff'n.
Orginalt skal den bremse/sperre ca.70%.
HUSK, VIKTIG: Ikke bruk vanlig diferensialolje i LSD-diff'n. Da ødelegger du den på et blunk.
Du må bruke Limited Slip diferensialolje.
Lykke til med servicen av akslene.
Du har vel allerede funnet mine bilder og forklaring fra da jeg gjorde det samme.
Jeg måtte forresten åpne knokkelhusene to ganger før jeg hadde bilen i kjørbar stand, fordi da jeg byttet ut orginale paralell-staget og styrearmene med High Steer Kit, så fant jeg utslitte og rustne sving-lagre.
Da dro jeg til BG Nor og kjøpte et komplett paknings-/lager-sett.
Det kostet ikke avkrekkende mye.
Da fikk jeg med alle sving-lager, simringer, og alle pakninger til knokkelhusene.
Her er kopi av innlegget mitt her fra dette...
Glemte å ta blider av den før jeg gikk inn.
Fikk masse extra jobb da jeg tok av den orginale styrearmen på den ene siden da styrelagret på toppen der vist var ødelagt. Blikkramma i lagret som holdt rullene på plass var gått helt i oppløsning, så da jeg løftet opp styrearmen var det ikke noe lenger som holdt rullene på plass i lagret. 15 stk. ruller fra lagret falt da seff. ned i knokkelhuset og jeg måtte av med frihjulsnavet og hele greia og ut med drivknute og stikkaksel og få ut alt fettet for å finne igjen de 15 rullene. Fikk ryddet opp i rotet og var innom BG-Nor og kjøpte liksågodt komplett sett med alle fire styrelagrene og alle simringer og pakninger rund baut til knokkelhuset.
Og så er Hi-steer'n ferdig.
Har skiftet alle kingboltlagrene og alle pakninger rundt på knokkelhuset.
Gamle dårlige lagre gitt...
Paralellstaget over bladfjærene og drag linken inn på styrearmen.
Edited by ZukiJack, 13 April 2008 - 09:29.
#90
Posted 13 April 2008 - 17:53
Er det sånn at jeg kan sette over hele sulamitten, eller er det bare innmaten som passer over ?
#91
Posted 13 April 2008 - 19:26
#92
Posted 13 April 2008 - 19:54
Jeg la ut en forklaring her, men har nå tenkt meg om og kom på at...ja du kan flytte over hele sulamitten du holder på det bildet.
På den diff'n du flytter bak vil du vel sveise inn sperre i, og da vil jeg anbefale deg å dele den diff'n så du unngår å få sveisepærler i drev eller lagre.
Noen vet jeg sveiser der den sitter sammenskrudd, men da må du være VELDIG nøye med å få dekket til over alt hvor det ikke må komme sveisepærler.
Om du bestemmer deg for å dele gjør du som vist under her, men da må du også huske på at det må justeres sammen så godt som mulig igjen.
Her ser du på en måte hvordan det er delt.
Dette er fra Suki-aksel, men prinsippet er helt likt på hvordan diff'n er montert.:
Så skru av de seks boltene på toppen og fjerne de to klipsene som holder justeringsringene som man justerer sammenføyningene av drevene med.
Og så fjerne opplagringen og justeringringene og løfte ut hele innmaten..
(jeg har ikke i hodet de helt riktige benevnelsene på alle delene her...)
De to store gjengede ringene som sitter på hver side av diff'n er de man bruker til å justere trykket/slarken mellom sol-drevet på diff'n og pinion-drevet.
Profesjonellt, så bruker man en spesiell maling som man maler på sol-drevet. så snurrer mann diff'n rundt og justerer trykket mot pinion-drevet til malingen blir slitt bort på riktig måte.
Jeg vet ikke helt hvordan "riktig måte" er, så derfor strammet jeg til slarken var aaaaakurat så vidt forsvunnet. (om du forstår)?? Stor slark gir hurtig slitasje, og for stram justering dreper lagrene og drevene kjapt.
Justeringen skjer ved at du strammer de to store gjengede skivene inn mot lagrene på diff'n. Så skrur du litt på den ene siden slik at sol-drevet nærmer seg pinion-drevet. Stram så etter på den andre siden...litt og litt gjør du dette til diff'n har et passe tight og forsiktig trykk mot pinion-drevet.
Den likke vinklede braketten skrues så på plass på hver side så de låser inn i hollene på de gjengede skivene.
Jeg kjøpte mitt Hight Steer Kit brukt ferdig laget.
Det er en del jobb å lage det, så en Idè er på kjøpe ferdige styrearmer eller hele kittet hos BG Nor.
Her er en link til et tilbud på komplett sett hos BG-Nor:
http://www.offroad.n...=...st&id=18127
Hoelern nevnte for meg at bare armene koster rundt eller litt i overkant av tusenlappen.
Det er det verdt for å slippe jobben å lage armene selv... Hoel sa at orginale paralellstaget kunne brukes i disse nye armene, men uansett må du ha nytt styrestag, så da kanskje det er like greit å kjøpe komlett kitt.
Edited by ZukiJack, 13 April 2008 - 20:17.
#93
Posted 13 April 2008 - 21:25
Og når jeg monterte det igjen brukte jeg et måleur og justerte slarken etter det.
Fattern har mye lesestoff om overhaling og justeringer osv av sånt.
Tenkte på det å flytte hele sulamitten over for å spare inn litt jobb, men jeg skal alikevel ta begge fra hverandre, for å skimse opp LSDen (fått tak i en bekjent som kan ordne for meg )
Også ta den andre fra hverandre å sveise den.
Vet du hvilket moment du skal trekke til opplagringen til de gjengede ringene med ?
Edited by Suzuki_KevvE, 13 April 2008 - 21:28.
#94
Posted 13 April 2008 - 21:42
Og når jeg monterte det igjen brukte jeg et måleur og justerte slarken etter det.
Fattern har mye lesestoff om overhaling og justeringer osv av sånt.
Tenkte på det å flytte hele sulamitten over for å spare inn litt jobb, men jeg skal alikevel ta begge fra hverandre, for å skimse opp LSDen (fått tak i en bekjent som kan ordne for meg )
Også ta den andre fra hverandre å sveise den.
Vet du hvilket moment du skal trekke til opplagringen til de gjengede ringene med ?
Jeg tok det på fealingen.
Hadde uansett bare en vanlig momentnøkkel tilgjengelig, og jeg vet ikke hvordan jeg skulle klare å kble den til og bruke den der.
Trykket man drar til der blir jo "arbeidstrykket" i lagrene, så derfor gjorde jeg det litt slik jeg har lært i forhold til gammeldags hjul-lager-stramming. Stramme til LITT godt og så en liten dreining tilbake...hehe
Her er det helt sikkert et korekt moment å forholde seg til, men da må man kanskje ha et spesialvektøy å koble moment-nøkkelen til.
Siden du da skal ha diff'ene frahverandre, så sjekk også om du har slark i pinion-lager og at simringen der er tett og fin.
Jeg måtte skifte pinion-lagret, simringen og spennhylsa i forakselen min.
Edited by ZukiJack, 13 April 2008 - 21:46.
#95
Posted 14 April 2008 - 12:07
Det kan også komme fra pakningen mellom akselhus og "sulamitten" xD
Kan man bruke vanlig pakningsstoff på tube der, eller må jeg ha en papp pakning ?
#96
Posted 14 April 2008 - 13:15
Det kan også komme fra pakningen mellom akselhus og "sulamitten" xD
Kan man bruke vanlig pakningsstoff på tube der, eller må jeg ha en papp pakning ?
Tube-pakning går greit der.
Det er ikke noe trykk eller noe. Bare pass på å bruke noe som tåler oljen.
La akslingen ligge med fiff'n hengende ned en stund. Er simringen dårlig, så vil det synes tydelig da.tørk over godt først så du ser hvor nytt søl kommer fra bare...
#97
Posted 30 May 2008 - 21:47
Har demontert lamelldiffen og skal shimse den opp, som jeg ble anmodet om å gjøre.
Altså, skal det legges shims mellom fjærene og platene som presser mot lamellene ?
Og hvor hvilken dimensjon skal det være på shimsene ?
Har også fått gjort litt annet, kall det gjerne en liten oppdatering.
"Ikke forhast deg da Kevin"
- Sveiset bakdiffen
- Montert sammen bakakselen, mangler bare bremserør og noe pirk.
- Plukket forakselen fra hverandre og skjært bort unødvendige fester.
Bilder kommer i løpet av helgen.
Slenger ut et bilde av Suzukien til naboen fra kveldens gøy ^^
#98
Posted 01 June 2008 - 21:25
Den er boltet til kronhjulet med 8 bolter.
Når jeg setter det isammen, så setter jeg planethjulene og solhjulene i posisjon så de skal treffe riktig..
Så setter jeg i boltene og skrur, skrur, skrur og kryss strammer i det evige..
Til slutt smalt det, og det hadde skallet av en liten bit av alle planethjulene..
Hvordan skal jeg korrekt sette det sammen ?
Edited by Suzuki_KevvE, 01 June 2008 - 21:36.
#99
Posted 10 June 2008 - 22:59
Får oppdatere litt
Bakakselen er kommet isammen, mangler bare bremserør og noe småtteri.
Foraksel er under sammensetning, venter bare på fett også litt småtteri her også.
Alt til forakselen rangert i kasser, greit å ha orden i sakene.. (Mopeddeler i kassa til høyre ja )
4.16:1 under oppbygging.
Skaffet meg et ratt som jeg mikka til et passende boss.
Angående det fettet til knokkelhusene/drivknutene, hvilken type fett skal jeg bruke der ?
Har hørt jeg ikke kan smøre på hva som helst.
#100
Posted 12 June 2008 - 10:42
Du kjører nok fra meg lett.. Hehe ;P
Skulle bare hatt spoa på min nå