Gå til innhold



Foto
* * * * * 2 votes

Kevins Suzuki


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
122 replies to this topic

#81 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 04 December 2007 - 17:12

Ferdig med demperfester.


Renoverer eksosen fra midten og bakover, blir 2".
Ingen har en værre potte enn meg smile.gif

>>> Min garasje <<<

#82 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 04 December 2007 - 21:17

Bare hold på du...
Jeg følger med her jeg og koser meg med bilder.

Iriterer meg at jeg ikke fikk tak i den pickup'n jeg hadde på hånden for to år siden.
Hadde jeg hatt pengene i hpnden skulle jeg fått tak i den for 2-3 tusinger...

#83 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 05 December 2007 - 10:08

Jeg ser fram til du begynner med spiral jeg smile.gif
For jeg har fjærer liggende, og trenger bare de gode bildene og beskrivelsene som du er så dreven på å legge ut .

Gav 2500 for pickupen min, da viste jeg ikke at det fantes SJ pickup engang.
Han som hadde den hadde jo ikke peiling tongue.gif

Pickup er gull, men det jeg ikke liker er at på de fleste jeg har sett er planet fryktelig dårlig mad.gif
Spist opp av rust.
Men ellers er hvertfall resten av balja og ramma bra.
Tenker jeg spyler grundig under min til våren, også tar den som er og tektylerer.

Imens jeg venta på at grunninga på demperfestene tørka begynte jeg så vidt å rette ut litt bulker også.
Lemmene på planet var mye værre enn jeg trodde, og har også begynt å ruste.
Sparkel er ikke vits, for det sprekker med en gang, men retter det ut så godt jeg kan.
>>> Min garasje <<<

#84 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 24 December 2007 - 10:45

God Jul til alle sammen! smile.gif
>>> Min garasje <<<

#85 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 24 December 2007 - 23:17

Dette har skjedd i det siste:
- Varmeapparatet er fikset smile.gif
- Bladfjæra forran buer andre veien mad.gif

Får ikke gjort så mye på zukien nå, holder på å fikse firehjulingen, sprekt kåpe og litt kosmetiske skader tongue.gif

Igjen en God jul og et godt nytt år til alle !
>>> Min garasje <<<

#86 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 09 April 2008 - 09:07

Har hatt mye å gjøre og lite tid til suzukien nå etter jul.

Men nå skal jeg snart gjennoppta prosjektet mitt smile.gif

Hilux aksler er kjøpt inn, har volvofjærer, og lurer fælt på å mekke meg k-link.
Men så var det det å vite hvordan det skal gjøres da :/

Er det en walkthrough eller en faq noen vet om for å bygge k-link ?
Jeg vet sånn ca hvordan det skal gjøres, men ike helt i detalj tongue.gif
>>> Min garasje <<<

#87 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 11 April 2008 - 22:26

Siden jeg ikke har kommet i gang enda med mitt K-link prosjekt, så får jeg vel heller hjelpe deg på annen måte da...hehe

Mange spennde prosjekter fra
www.zukikrawlers.com
som har mange fine detaljer om K-link/4-link på suki...


1v6pony build info and photos

2slo rockrat's zuk buggy build.

4RnrRick Tuki Suzuki - Toyota drivetrain, Samurai body

azhuntnut Huntin rig

billsbar budget redneck 4x4 project

CHOPVUKI CHOPVUKI - Kick Build up

Danazook Part 1..... Rear Wishbone 3 link

elotsip stretch and build up thread

elotsip Toyota axle swap

Hack Hack II

Hardline Hardlines version 2.1

holeshot 4.3 V6 and Auto Trans Swap.

Holeshot’s Body swap

hypozook HYPOZOOK Build

Itsmejoe231 Suspension, Cage and More

Itsmejoe231 Tube Doors W/Skins

Jackson no named nothing special build

Joe S. Project Grocery Getter

JoJon Fiberglass Hood Mold Build

LA-1 Performance Zuki Build

LostSoul Point of no return!

martyman Little Red Sammy

mikevyota Narrowed 'Yota

mikeymoto '87 Samurai build

oklazukguy Official Build Thread!!

podarok podarok`s and ded_khan`s ZUKI build

quadracer812 my coil stretch project

Rally suzuki with portal axels

Ranger-Herb Flatt-bed Zuk

Ranger-Herb Tintop driver build

Rusty88SoftTop 18inch strech YJ springs Toy axles

sammi_davis The start of it all

savvyaggie Building a sammy for wife

shorty changing of junk

Soonerzuk FRONT 3 link build

Soonerzuk rear 3-link build

SuiSUKi Project SuiSUKi 40's 107" w.b. Toy Drive

suzota suzota's new build

TEXCRAWLER A New Beginning

toykilla5150 sami truck build

Troll Troll minor build..........

Tweeder Build Up

TX_ZUKI Zuk is going on a Diet

WVhillbilly WVhillbilly build

xanthias Mighty Mite Build

zukinoobi Phoenix Project

zukiWilson ZukiWilson's Build

Old Man old man Build

...


Tekte at jeg får vel "hjelpe" deg såpass så du blir ferdig til Suzuki-treffet i august... rofl.gif

Edited by ZukiJack, 11 April 2008 - 22:24.


#88 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 00:44

Jeg tror jeg skal gjøre som du gjorde i første omgang, flytte bladfjærene utover også montere akslene på de.
Grunnet økonomien tongue.gif

Men her fikk jeg jo plenty lesestoff å kikke imellom..
4/k-link skal det bli, det er bestemt, vet bare ikke når.

Må jo se om jeg kommer meg en tur innom treffet wink.gif

Du må få begynt å bygd litt du, så jeg har noen å se etter smile.gif





Har forresten begynt på bakre hiluxaksel, tatt den helt fra hverandre og pussa ned alt, skal gå over bremsene i morra og legge oppp nye rør..

Hørte jeg noe sted at klokka med lamellsperre bak kunne byttes over med den forran ?
Også sveise den ?
>>> Min garasje <<<

#89 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 09:23

QUOTE(Suzuki_KevvE @ 12 Apr 2008, 23:44) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg tror jeg skal gjøre som du gjorde i første omgang, flytte bladfjærene utover også montere akslene på de.
Grunnet økonomien tongue.gif

Men her fikk jeg jo plenty lesestoff å kikke imellom..
4/k-link skal det bli, det er bestemt, vet bare ikke når.

Må jo se om jeg kommer meg en tur innom treffet wink.gif

Du må få begynt å bygd litt du, så jeg har noen å se etter smile.gif
Har forresten begynt på bakre hiluxaksel, tatt den helt fra hverandre og pussa ned alt, skal gå over bremsene i morra og legge oppp nye rør..

Hørte jeg noe sted at klokka med lamellsperre bak kunne byttes over med den forran ?
Også sveise den ?
Ja,med stor fordel.
Hiv ut LSD'n (Limited Slip Diferensial) ut av bakakselen og plukk ut diff'n av forakselen, sveise den og putt den bak. Og så setter du LSD'n fremme. Om du vet hvordan eller kjenner noen som vet, så sjimser du opp LSD'n litt før du setter den inn også. Til vårt bruk så blir den fort slitt og virkningen i den blir svekket.
Da er det greit å ha skimset den opp litt slik at den blir strammere og bremser bedre i diff'n.
Orginalt skal den bremse/sperre ca.70%.
HUSK, VIKTIG: Ikke bruk vanlig diferensialolje i LSD-diff'n. Da ødelegger du den på et blunk.
Du må bruke Limited Slip diferensialolje.


Lykke til med servicen av akslene.
Du har vel allerede funnet mine bilder og forklaring fra da jeg gjorde det samme.
Jeg måtte forresten åpne knokkelhusene to ganger før jeg hadde bilen i kjørbar stand, fordi da jeg byttet ut orginale paralell-staget og styrearmene med High Steer Kit, så fant jeg utslitte og rustne sving-lagre.
Da dro jeg til BG Nor og kjøpte et komplett paknings-/lager-sett.
Det kostet ikke avkrekkende mye.
Da fikk jeg med alle sving-lager, simringer, og alle pakninger til knokkelhusene.

Her er kopi av innlegget mitt her fra dette...

QUOTE
Hi Steer....paralellstag med styrearmer som ligger over bladfjærene og med drag link inn på styrearmen.
Glemte å ta blider av den før jeg gikk inn.

Fikk masse extra jobb da jeg tok av den orginale styrearmen på den ene siden da styrelagret på toppen der vist var ødelagt. Blikkramma i lagret som holdt rullene på plass var gått helt i oppløsning, så da jeg løftet opp styrearmen var det ikke noe lenger som holdt rullene på plass i lagret. 15 stk. ruller fra lagret falt da seff. ned i knokkelhuset og jeg måtte av med frihjulsnavet og hele greia og ut med drivknute og stikkaksel og få ut alt fettet for å finne igjen de 15 rullene. Fikk ryddet opp i rotet og var innom BG-Nor og kjøpte liksågodt komplett sett med alle fire styrelagrene og alle simringer og pakninger rund baut til knokkelhuset.




Og så er Hi-steer'n ferdig.
Har skiftet alle kingboltlagrene og alle pakninger rundt på knokkelhuset.

Gamle dårlige lagre gitt...


Paralellstaget over bladfjærene og drag linken inn på styrearmen.





Edited by ZukiJack, 13 April 2008 - 09:29.


#90 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 17:53

Litt bilder:








Er det sånn at jeg kan sette over hele sulamitten, eller er det bare innmaten som passer over ?
>>> Min garasje <<<

#91 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 19:26

Og hvor/hvordan fikk du tak i/laga HiSteer på din Terje(var det ikke det du het? tongue.gif ) ?
>>> Min garasje <<<

#92 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 19:54

Jepp... Jeg heter Terje...


Jeg la ut en forklaring her, men har nå tenkt meg om og kom på at...ja du kan flytte over hele sulamitten du holder på det bildet.

På den diff'n du flytter bak vil du vel sveise inn sperre i, og da vil jeg anbefale deg å dele den diff'n så du unngår å få sveisepærler i drev eller lagre.
Noen vet jeg sveiser der den sitter sammenskrudd, men da må du være VELDIG nøye med å få dekket til over alt hvor det ikke må komme sveisepærler.

Om du bestemmer deg for å dele gjør du som vist under her, men da må du også huske på at det må justeres sammen så godt som mulig igjen.

Her ser du på en måte hvordan det er delt.


Dette er fra Suki-aksel, men prinsippet er helt likt på hvordan diff'n er montert.:
Så skru av de seks boltene på toppen og fjerne de to klipsene som holder justeringsringene som man justerer sammenføyningene av drevene med.
Og så fjerne opplagringen og justeringringene og løfte ut hele innmaten..
(jeg har ikke i hodet de helt riktige benevnelsene på alle delene her...)





De to store gjengede ringene som sitter på hver side av diff'n er de man bruker til å justere trykket/slarken mellom sol-drevet på diff'n og pinion-drevet.

Profesjonellt, så bruker man en spesiell maling som man maler på sol-drevet. så snurrer mann diff'n rundt og justerer trykket mot pinion-drevet til malingen blir slitt bort på riktig måte.
Jeg vet ikke helt hvordan "riktig måte" er, så derfor strammet jeg til slarken var aaaaakurat så vidt forsvunnet. (om du forstår)?? Stor slark gir hurtig slitasje, og for stram justering dreper lagrene og drevene kjapt.
Justeringen skjer ved at du strammer de to store gjengede skivene inn mot lagrene på diff'n. Så skrur du litt på den ene siden slik at sol-drevet nærmer seg pinion-drevet. Stram så etter på den andre siden...litt og litt gjør du dette til diff'n har et passe tight og forsiktig trykk mot pinion-drevet.
Den likke vinklede braketten skrues så på plass på hver side så de låser inn i hollene på de gjengede skivene.

Jeg kjøpte mitt Hight Steer Kit brukt ferdig laget.
Det er en del jobb å lage det, så en Idè er på kjøpe ferdige styrearmer eller hele kittet hos BG Nor.

Her er en link til et tilbud på komplett sett hos BG-Nor:
http://www.offroad.n...=...st&id=18127

Hoelern nevnte for meg at bare armene koster rundt eller litt i overkant av tusenlappen.
Det er det verdt for å slippe jobben å lage armene selv... Hoel sa at orginale paralellstaget kunne brukes i disse nye armene, men uansett må du ha nytt styrestag, så da kanskje det er like greit å kjøpe komlett kitt.

Edited by ZukiJack, 13 April 2008 - 20:17.


#93 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 21:25

Når jeg sveisa ESAB på zukiakselen min tok jeg det fra hverandre etter anvisningen i garasjen din, eller slik du har ovenfor her.
Og når jeg monterte det igjen brukte jeg et måleur og justerte slarken etter det.
Fattern har mye lesestoff om overhaling og justeringer osv av sånt.

Tenkte på det å flytte hele sulamitten over for å spare inn litt jobb, men jeg skal alikevel ta begge fra hverandre, for å skimse opp LSDen (fått tak i en bekjent som kan ordne for meg smile.gif )
Også ta den andre fra hverandre å sveise den.


Vet du hvilket moment du skal trekke til opplagringen til de gjengede ringene med ?

Edited by Suzuki_KevvE, 13 April 2008 - 21:28.

>>> Min garasje <<<

#94 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 13 April 2008 - 21:42

QUOTE(Suzuki_KevvE @ 13 Apr 2008, 20:25) <{POST_SNAPBACK}>
Når jeg sveisa ESAB på zukiakselen min tok jeg det fra hverandre etter anvisningen i garasjen din, eller slik du har ovenfor her.
Og når jeg monterte det igjen brukte jeg et måleur og justerte slarken etter det.
Fattern har mye lesestoff om overhaling og justeringer osv av sånt.

Tenkte på det å flytte hele sulamitten over for å spare inn litt jobb, men jeg skal alikevel ta begge fra hverandre, for å skimse opp LSDen (fått tak i en bekjent som kan ordne for meg smile.gif )
Også ta den andre fra hverandre å sveise den.
Vet du hvilket moment du skal trekke til opplagringen til de gjengede ringene med ?
Ingen anelse...hehe
Jeg tok det på fealingen.
Hadde uansett bare en vanlig momentnøkkel tilgjengelig, og jeg vet ikke hvordan jeg skulle klare å kble den til og bruke den der.

Trykket man drar til der blir jo "arbeidstrykket" i lagrene, så derfor gjorde jeg det litt slik jeg har lært i forhold til gammeldags hjul-lager-stramming. Stramme til LITT godt og så en liten dreining tilbake...hehe

Her er det helt sikkert et korekt moment å forholde seg til, men da må man kanskje ha et spesialvektøy å koble moment-nøkkelen til.

Siden du da skal ha diff'ene frahverandre, så sjekk også om du har slark i pinion-lager og at simringen der er tett og fin.
Jeg måtte skifte pinion-lagret, simringen og spennhylsa i forakselen min.

Edited by ZukiJack, 13 April 2008 - 21:46.


#95 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 14 April 2008 - 12:07

Jeg har en mistanke til at simringen på bakre pinjong er gåen, det var vått rundt.
Det kan også komme fra pakningen mellom akselhus og "sulamitten" xD
Kan man bruke vanlig pakningsstoff på tube der, eller må jeg ha en papp pakning ?
>>> Min garasje <<<

#96 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 14 April 2008 - 13:15

QUOTE(Suzuki_KevvE @ 14 Apr 2008, 11:07) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har en mistanke til at simringen på bakre pinjong er gåen, det var vått rundt.
Det kan også komme fra pakningen mellom akselhus og "sulamitten" xD
Kan man bruke vanlig pakningsstoff på tube der, eller må jeg ha en papp pakning ?

Tube-pakning går greit der.
Det er ikke noe trykk eller noe. Bare pass på å bruke noe som tåler oljen.

La akslingen ligge med fiff'n hengende ned en stund. Er simringen dårlig, så vil det synes tydelig da.tørk over godt først så du ser hvor nytt søl kommer fra bare...

#97 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 30 May 2008 - 21:47

Har et spørsmål..
Har demontert lamelldiffen og skal shimse den opp, som jeg ble anmodet om å gjøre.

Altså, skal det legges shims mellom fjærene og platene som presser mot lamellene ?


Og hvor hvilken dimensjon skal det være på shimsene ?



Har også fått gjort litt annet, kall det gjerne en liten oppdatering.
"Ikke forhast deg da Kevin" smile.gif

- Sveiset bakdiffen


- Montert sammen bakakselen, mangler bare bremserør og noe pirk.
- Plukket forakselen fra hverandre og skjært bort unødvendige fester.

Bilder kommer i løpet av helgen.

Slenger ut et bilde av Suzukien til naboen fra kveldens gøy ^^

>>> Min garasje <<<

#98 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 01 June 2008 - 21:25

Har fått en liten ella8pv når det gjelder å sette sammen lamelldiffen min.
Den er boltet til kronhjulet med 8 bolter.

Når jeg setter det isammen, så setter jeg planethjulene og solhjulene i posisjon så de skal treffe riktig..
Så setter jeg i boltene og skrur, skrur, skrur og kryss strammer i det evige..
Til slutt smalt det, og det hadde skallet av en liten bit av alle planethjulene..

Hvordan skal jeg korrekt sette det sammen ?

Edited by Suzuki_KevvE, 01 June 2008 - 21:36.

>>> Min garasje <<<

#99 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 Innlegg:

Posted 10 June 2008 - 22:59

Fikk satt sammen diffen..


Får oppdatere litt smile.gif

Bakakselen er kommet isammen, mangler bare bremserør og noe småtteri.




Foraksel er under sammensetning, venter bare på fett også litt småtteri her også.


Alt til forakselen rangert i kasser, greit å ha orden i sakene.. (Mopeddeler i kassa til høyre ja tongue.gif )


4.16:1 under oppbygging.


Skaffet meg et ratt som jeg mikka til et passende boss.



Angående det fettet til knokkelhusene/drivknutene, hvilken type fett skal jeg bruke der ?
Har hørt jeg ikke kan smøre på hva som helst.
>>> Min garasje <<<

#100 SuZuKi_ToV

SuZuKi_ToV

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 12 June 2008 - 10:42

Detta kommer til å bli gøtt når det er ferdig biggrin.gif

Du kjører nok fra meg lett.. Hehe ;P

Skulle bare hatt spoa på min nå wink.gif
Medlemms nr 217 i Suzuki 4x4 Club Norway.