Gå til innhold



Foto
- - - - -

Esbensj's garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
275 replies to this topic

#101 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 16:51

QUOTE(Esbensj @ 14 Nov 2008, 15:40) <{POST_SNAPBACK}>
kjører på orginaldekk og så straks motoren står i vognkortet samt hevinga så skal 31x10,5 pigga vinterdekk på ;D


Da går turtallet ditt ned med rundt 13,5 %. Fra dagens 3000 rpm til 2600 rpm og det er godt merkbart. Hadde du satt på 33% ville du fått 2350 rpm, men da ville det blitt tilsvarende tyngre å dra med redusert aks også.

Da blir det som originalmotoren igjen men med høyere toppfart. Og hva er poenget med det.

#102 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 16 November 2008 - 23:06

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 14 Nov 2008, 16:51) <{POST_SNAPBACK}>
Da går turtallet ditt ned med rundt 13,5 %. Fra dagens 3000 rpm til 2600 rpm og det er godt merkbart.



jammen det blir jo bra biggrin.gif hehe må vi bare først få den godkjent ;O)

#103 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 01:34

da har vi prøvd oss på godkjenning og det blei no go.. wtf2.gif
grunnen var for mye aksel vekt forran på bilen, er 55 kg som jeg må kvitte meg med på fremakslen ca, bilen veide 510 uten fører forran og 540 med meg i som fører. jeg veier 70 kg så det er er altså halvparten av vekta på føreren som blir overført til akselen. og da medregnet passagsjer og fører som tilsammen da utgjør 75kg(egentlig litt mindere men må moment regnes noe som jeg ikkje kan så derfor går jeg utifra at halve vekta blir overført til fremakslen) - de 20kg som jeg har og gå på uten fører i bilen så mangler jeg 55kg for at den skal gå gjennom. men men alt går det umulige tar bare litt lengere tid;)




godkjent med heve sett
6.15 motor bytte tåler ikke vekt på front
F510 Bak 460. overvekt frem aksel med fører


men signatur det hadde ikkje fjompen hørt om, og jeg tenkte litt feil når jeg var på bt, for bilen veide 540 med meg i og har max lov til 530, så jeg trudde det var de ti kgene det stod på for at den skulle bli godkjent så jeg sa at jeg lett kunne fikse det, sa jeg hadde glassfiberpanser heime og at jeg eventuelt kunne flytte batteriet bak, men da svarte han at de ikkje nytta siden det da ikkje var nok til eventuelt passagsjer også så da måtte bilen reggistreres ned til C1... (c1 er ikkje det lastebil??? ) da spurte jeg ang, hvis jeg satte på trailmaster 50mm fjør løft som også i følge TüV øker max tillat akselvekt, men da svarte han brått at det var ikkje noe som tuv kunne endre på og at det var bare fabrikanten som kunne endre max for aksel vekt...

#104 are

are

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 429 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 09:56

Legg til et fjørblad i pakkene foran og prøv med det. Slik ble min godkjent med volvo motor. Du må da søke om det også selvfølgelig rolleyes2.gif

#105 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 12:05

Jeg tror vekta på BT er feil. Jeg diskuterte dette med Sven på telefon i går og vi er enie om at det er ikke mulig at en G16 8V veier så mye mer enn en G13. Når det kommer til inj kontra forgasser er det ikke særlig forskjell på vekta der.

G16 8V er lettere enn en G16 16V så forskjellen mellom 8V og 1300 motoren er ikke mange kilo. Det er i alle fall ikke snakk om at det er 70 80 kilo i forskjell på de to motorene.

Sven har motorer liggende hjemme så han skal ta og veie dem i løpet av uka.


#106 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 12:27

Jeg sitter og roter litt i oen papirer jeg har på denne pc.

Den samuraien jeg har tatt akslinger fra er godkjent for 575 kg foran og 870 kg bak. Det vil si at med disse vektene ville bilen din vært innenfor grensen.

Trailmaster 80 mm hevesett er godkjent for 580 kg foran og 820 kg bak.


Dessuen kan ikke motorbytte gjøre bilen for tung for den tyske importøren av Suzuki, trodde jeg hadde brevet på denne pc men det er på den stasjonære hjemme, har skrevet et brev hvor det står at det er ingen tekniske betenkeligheter med å bytte ut motoren i en SJ med en hvilken som helst G serie motor. G13/G16 A/B/BB.

Det ville de aldri skrevet om det gjorde at bilen oversteg max vekt.


Det jeg fant i noen gamle papirer her er at en Santana med chassinummr VSEJL03TNT200111 som er en dieselutgave er godkjent med tillatt forakselvekt på 700 kg og en bakakslingsvekt på 930 kg. Noen som klarer finne ut hva slags akslinger den er bygget på? Er de identiske med akslingene til Samurai eller 413? Hva med fjærbladene? Hvor kan de skaffes? Er dette en mulighet for å bygge om til forakselmaksimum på 700 kg?

Med samuraiakslinger og hevefjærer har jeg i alle fall 575 kg maxvekt, men med G16 16V og store dekk pluss kufanger så kanskje jeg skal tenke på hvor tunge seter jeg setter inn og om jeg skal vise bilen til første godkjenning uten store dekk og så ta dem på neste runde?

Men det finnes alltid en vei ut av ethvert uføre. Det er bare å slå seg gjennom bit for bit.

Jeg tror ikke de kan kreve avskilting så lenge det ligger inne enten en søknad eller en klage, det kan sjekkes opp i forvaltningsloven.


Men jeg skal gjøre det jeg kan for å hjelpe deg å løse dette Esben.

Edited by Nöcke Gunnar, 19 November 2008 - 13:03.


#107 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 14:58

skal veie i løpet av kvelden tenker jeg...


#108 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 16:51

no way in hell om 1.6 er så mye tyngre, så her er det en klar feil et sted.
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#109 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 16:58

QUOTE(ShuDuck @ 19 Nov 2008, 16:51) <{POST_SNAPBACK}>
no way in hell om 1.6 er så mye tyngre, så her er det en klar feil et sted.


Men Esben gikk på vekta til BT for å veie seg selv og da stemte vekta. Spørsmålet er hvor den ekstra vekten kommer fra. Han har ei basskasse bak setene som er drita tung så i første omgang skal han ta ut den og så veie på nytt.

Skal bli spennende å se hva det fører til.

Men han må bli kvitt 55 kg på framakslingen og det gjør han ikke bare med den kassa. Kanskje 35 kg der max.

Hvor stor vektforskjell er det på originaldekkene og de dekkene du har på? Det er 2 ganger forskjellen direkte på akslingen.

Har du sjanse til å veie dekk?

Har du noe annet du kan plukke vekk? Har du originale seter?

Noen som vet hva et originalt SJ sete veier?

#110 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 17:25

De originale setene veier ikke stort.... og han har nok 410 stoler og = enda lettere

hva har du under teppene Esben? ligger det nålefilt eller annen lydisolasjon der, eller er det bare teppet rett på gulvet. våt nålefilt blir nemlig svært tungt

har og gitt ham et tips om å spyle rein ramma innvendig....

Jørn og jeg spyla ut iallefall to bøtter fra den gule SJ'en med gjørme for ei stund sida...

Edited by sven, 19 November 2008 - 17:31.



#111 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 17:39

ja blir spennende å se hva du kommer frem til. hvis du får innskriften "godkjent med hevesett" i vognkortet så åpner jo det noen muligheter smile.gif


når det gjelder akslinger på santana diesel så mener jeg det skal være samme dimensjoner som samurai, men diffen har 2 pin carrier (hva nå det heter på norsk) lik sen utgave av samurai. ikke at det har noen effekt styrkemessig når det gjelder vekt
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#112 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 18:37

QUOTE(ShuDuck @ 19 Nov 2008, 17:39) <{POST_SNAPBACK}>
ja blir spennende å se hva du kommer frem til. hvis du får innskriften "godkjent med hevesett" i vognkortet så åpner jo det noen muligheter smile.gif


når det gjelder akslinger på santana diesel så mener jeg det skal være samme dimensjoner som samurai, men diffen har 2 pin carrier (hva nå det heter på norsk) lik sen utgave av samurai. ikke at det har noen effekt styrkemessig når det gjelder vekt



Godkjent med hevesett uten spesifisering er jo hva som helst av hevesett.

Men dette med vekt er litt spennende for det betyr en del formange rundt forbi. Hva med vinsj som flere har fått godkjent, har de blitt veiet i bilen?

#113 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 00:49

jepp takk for alle råd og all interesse skal ta ut den basskassa i morra veie den og spyle utav ramma med steamer i løpet av helja kansje, også har sven konstantert at vekt forskjellen ligger på ca 4 kg på disse to motorene, så er jo noe som spiller inn på vekta mi skal bare plukke fra hverandre litt og kikke også skal jeg heller rappotere tilbake her når jeg finner ut noe wink.gif

#114 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 06:39

Er jo også litt forskjellig vekt på stålfelger og alufelger. Jeg har noen 7x15 alufelger her med 225 dekk som er M/S merket på. Gidder du å ta turen hit kan du gjerne få låne de. Trenger de ikke før på nyåret igjen jeg.
Tlf: 98883546

#115 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 11:32

tror nok jeg ville hatt på relativt originale hjul hos BT.... de kan fort finne på å henge seg opp i om alufelgene er godkjente til den bilen selv om det ikke er det bilen er inne for...


#116 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 11:49

Husk å henge på et reservehjul bakpå. Det vil løfte litt foran. Om du er skikkelig dirty så fyller du reservehjulet med vann. Da får du kamuflert fryktelig mange kilo bak på bilen som er med på å trekke den opp foran.

Basskassa helt bakerst i bilen. Spyl ren ramma, full tank, reservehjul med vann på baklemmen. Da går bilen gjennom og så etter at den er godkjent kan du søke om å få høyere vekt på foraksllingen.

Så kan du sette inn servo og vinsj.





#117 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 12:21

oh yes skal ut og kappe vekk bass kassa nå den er jo festa med firkant rør som er 4*4cm eller noe og går på tvers av bilen for og holde den fast der den står, veier jo litt det å !


da var kassa utav, men virket ikkje som om den veide så mye som jeg trudde,... nå er jo tydeligvis ikkje jeg noe mester i og gjette men mellom 40-60 kg kansje... så det utgjør jo sikkert ikkje mer en 10 kg på fremakslen sad.gif også har jeg sett over bilen og kan ikkje skjønne hva som veier ramma må jo være gnudd men tviler på jeg får 40kg ut av den liksom...

Edited by Esbensj, 20 November 2008 - 12:52.


#118 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 17:06

noe for de kanskje?
http://cgi.ebay.com/...1QQcmdZViewItem
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#119 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 21:59

Cool;-) Den må han ha tongue.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#120 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 21 November 2008 - 23:25

Mulig eg har nevnt dette før, men var borti ei merce ambulanse som med altmulig utstyr inni kom over tillat totallvekt. fikk trøbbel på BT med dette, og ringte leverandøren for å høre kva som måtte gjerast. Han tipsa om å sette merca i bilvask og ta dobbel sett med underspylingsprogram, og vips var bilen 160kg lettere.

Lykke til i alle fall!
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)