vil det si at hvis vitara dynamoen har den ledningen så kan jeg bare koble den inn på min hvite med rød strek ledning så ordner ladelampa seg?
og det var jo litt snålt med den oljelampa da? men får vel sjekke det og kan jo være den funker med 410 instrument panelet istedn for 413? får se litt på det til mandag, i kveld er det innflyttnings fest.!!
ja og om dynamoen din ikke har den ledningen kan du bare legge en ledning fra plussen på dynamoen og koble den inn på den hvite med rød tracer. Det er rett og slett slik at om batteriet har størst spenning går strømmen fra batteriet gjennom lampa som da vil lyse og gjennom dioden som kun kan slippe gjennom strøm som går fra batteriet mot dynamoen. Når dynamoen lader vil spenningen der være høyere enn spenningen på batterriet og strømmen vil gå fre dynmoen til batteriet. Siden strømmen forsøker gå alle mulige veier vil den nå også forsøke gå gjennom ladelampa, men siden dioden ikke slipper gjennom strøm den veien vil lampa slukke.
Hele den kretsen er egentlig bare en ledning mellom batteriets pluss og dynamoens pluss med ei lampe og en envegs diode. Har batteriet høyest spenning lyser lampa. Noen ganger vil en kunne se et svakt skinn av lys i lampa, men det er ikke noe å bry seg om. Hvis dynamoen ikke lader vil den lyse skikkelig og det svake skinnet er ikke noe tegn på at dynamoen begynner bli slitt.
God fest i kveld.