Gå til innhold



Foto
- - - - -

Esbensj's garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
275 replies to this topic

#81 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 01 October 2008 - 23:27

hehe ja blei noe bulker ja:S men gir egentlig blanke f. i det nå for har faen meg klart (isammarbeid med johannes og gunnar) klart og fikse elekronikk problemet mitt.. !! ohmy.gif wink.gif tongue.gif biggrin.gif laugh.gif beer.gif jump.gif thumbsup.gif showoff.gif

#82 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 01 October 2008 - 23:36

jump.gif iiam.gif jump.gif thumbsup.gif thumbsup.gif thumbsup.gif
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#83 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 02 October 2008 - 00:45

iiam.gif that is closed.gif

#84 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 October 2008 - 19:01

Da er det bare å begynne med et nytt prosjekt. Hva med veltebur/bøyle har du det? Det er en god investering med i alle fall ei skikkelig hovedbøyle.

#85 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 02 October 2008 - 21:01

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 2 Oct 2008, 19:01) <{POST_SNAPBACK}>
Da er det bare å begynne med et nytt prosjekt. Hva med veltebur/bøyle har du det? Det er en god investering med i alle fall ei skikkelig hovedbøyle.


han har ikke tid til det. han skal hjelpe med med min bil bare vi får handelen i orden whistle.gif
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#86 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 02 October 2008 - 22:30

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 2 Oct 2008, 20:01) <{POST_SNAPBACK}>
Da er det bare å begynne med et nytt prosjekt. Hva med veltebur/bøyle har du det? Det er en god investering med i alle fall ei skikkelig hovedbøyle.

veltebur hadde vært kjekt men må først bli heilt ferdig med det jeg holder på med wink.gif



hehe ja d e bare og få handlet seg bil vegard biggrin.gif

#87 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 October 2008 - 08:27

Oljelampa er en ledning rett fra bryteren på motoren inn i instrumentpanelet og rett til oljelampa. Den er ikke innom noen ledninger på veien. Andre siden av lampa er koblet til plusspol i instrumentpanelet. Vanlig er ledningen gul med brun stripe.

Ved oljetrykk åpner bryteren i føleren og lampa slukker.


Ladelampa er ledning fra dynamoen som er koblet med dioder. Men i utgangspunktet er det en hvit med rød stripe rett fra dynamoen og opp til instrumentpanelet. Denn er også ret frem uten noen koblinger på vegen.


#88 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 11:54

vil det si at hvis vitara dynamoen har den ledningen så kan jeg bare koble den inn på min hvite med rød strek ledning så ordner ladelampa seg?

og det var jo litt snålt med den oljelampa da? men får vel sjekke det og kan jo være den funker med 410 instrument panelet istedn for 413? får se litt på det til mandag, i kveld er det innflyttnings fest.!!

#89 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 16:11

QUOTE(Esbensj @ 4 Oct 2008, 12:54) <{POST_SNAPBACK}>
vil det si at hvis vitara dynamoen har den ledningen så kan jeg bare koble den inn på min hvite med rød strek ledning så ordner ladelampa seg?

og det var jo litt snålt med den oljelampa da? men får vel sjekke det og kan jo være den funker med 410 instrument panelet istedn for 413? får se litt på det til mandag, i kveld er det innflyttnings fest.!!

ja og om dynamoen din ikke har den ledningen kan du bare legge en ledning fra plussen på dynamoen og koble den inn på den hvite med rød tracer. Det er rett og slett slik at om batteriet har størst spenning går strømmen fra batteriet gjennom lampa som da vil lyse og gjennom dioden som kun kan slippe gjennom strøm som går fra batteriet mot dynamoen. Når dynamoen lader vil spenningen der være høyere enn spenningen på batterriet og strømmen vil gå fre dynmoen til batteriet. Siden strømmen forsøker gå alle mulige veier vil den nå også forsøke gå gjennom ladelampa, men siden dioden ikke slipper gjennom strøm den veien vil lampa slukke.

Hele den kretsen er egentlig bare en ledning mellom batteriets pluss og dynamoens pluss med ei lampe og en envegs diode. Har batteriet høyest spenning lyser lampa. Noen ganger vil en kunne se et svakt skinn av lys i lampa, men det er ikke noe å bry seg om. Hvis dynamoen ikke lader vil den lyse skikkelig og det svake skinnet er ikke noe tegn på at dynamoen begynner bli slitt.

God fest i kveld.

#90 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 04 October 2008 - 16:28

oki, takker og bukker så får vi se hvordan det går te mandag wink.gif

#91 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 22:52


tongue.gif
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#92 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 28 October 2008 - 23:35

hahahah...


#93 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 02:32

aight, da er den kjære zukien startet og kjørt med igjen, fikk jo store problemer med elektronikken og bilen generelt etter at jeg fikset det forje problemet, sleit med at bilen ikkje ville starte og at det var tikking i bensinpumpe relet,, tenkte først jeg skulle bytte det siden det sikkert var gåen men, så enkelt viste det seg ikkje og være etter litt gjennomgang av koblingskjemaer sammen med gunnar og litt gjennomgang av bilens elektronikk uten lykke begynte jeg og tråle amrikanske suzuki forum for svar. det viser seg at det er en svakhet ved akkurat 1.6l 8v hjernene (ECM) så etter at jeg fant flere som hadde hatt lignendes symtomer med meg så bestemte jeg meg for og sende hjernen min til tyskland for en sjekk, http://www.eps-elektronik.com/ er et venlig firma som sjekker, reparerer og eventuelt bytter hjernen din, jeg kjøpte bytte hjerne med to års garanti for ca 2500kr... i og med de er tyske så fant jeg ikkje ut hva som var galent med hjernen min men spiller ikkje så mye rolle ettersom bilen funker igjen nå biggrin.gif




#94 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 11:12

QUOTE(Esbensj @ 13 Nov 2008, 02:32) <{POST_SNAPBACK}>
aight, da er den kjære zukien startet og kjørt med igjen, fikk jo store problemer med elektronikken og bilen generelt etter at jeg fikset det forje problemet, sleit med at bilen ikkje ville starte og at det var tikking i bensinpumpe relet,, tenkte først jeg skulle bytte det siden det sikkert var gåen men, så enkelt viste det seg ikkje og være etter litt gjennomgang av koblingskjemaer sammen med gunnar og litt gjennomgang av bilens elektronikk uten lykke begynte jeg og tråle amrikanske suzuki forum for svar. det viser seg at det er en svakhet ved akkurat 1.6l 8v hjernene (ECM) så etter at jeg fant flere som hadde hatt lignendes symtomer med meg så bestemte jeg meg for og sende hjernen min til tyskland for en sjekk, http://www.eps-elektronik.com/ er et venlig firma som sjekker, reparerer og eventuelt bytter hjernen din, jeg kjøpte bytte hjerne med to års garanti for ca 2500kr... i og med de er tyske så fant jeg ikkje ut hva som var galent med hjernen min men spiller ikkje så mye rolle ettersom bilen funker igjen nå biggrin.gif


Å gi kr 2.500 for en ny hjerne med 2 års garanti er slettes ikke ille pris. Om du ringer til Suzuki vil jeg tippe på 4 til 8 ganger den prisen for en ny hjerne. Da er det bare å kose seg med bilen og kjøre i vilden sky.

Hva er neste prosjekt?

#95 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 13:30

hehe ja bare i danmark skulle de har fem lapper for bytte hjerne;) så er slettes ikkje annet en fornøyd med prisen jeg;) hehe neste prosjekt ja, tongue.gif hehe tenker nok jeg først skal få ferdig alt småplukket på bilen pille av sotinga for eks, og gjøre den i stand til vising på bt, sette på lysa i front fangeren og rydde litt generelt i alt av ledninger til stereoen og slikt så ikkje de har så mye og pirke på,

#96 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 16:51

ENDELIG rofl.gif



Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#97 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 22:39

hehe ja er bare og få gjort litt med utseendet og fa den godkjent nå sa blir det saker wink.gif


bilen funker greit nå men er litt lavt gira har 3000 omdreininger på 5. gir i 80kmt tongue.gif

#98 vegsir

vegsir

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 329 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 22:43

QUOTE(Esbensj @ 13 Nov 2008, 23:39) <{POST_SNAPBACK}>
hehe ja er bare og få gjort litt med utseendet og fa den godkjent nå sa blir det saker wink.gif


bilen funker greit nå men er litt lavt gira har 3000 omdreininger på 5. gir i 80kmt tongue.gif



det gjør jo ikke noe det. har sutte på me fleire som ligger på omtrentlig det turtallet der jeg.
Landcruiser HJ60: ''BESTEMOR''delebil
Hilux mk3 37ATtte det var??
I got your jeep thing, now it burns when i pee

#99 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 08:29

QUOTE(vegsir @ 13 Nov 2008, 22:43) <{POST_SNAPBACK}>
det gjør jo ikke noe det. har sutte på me fleire som ligger på omtrentlig det turtallet der jeg.



Hvilken dekkdimenson kjørr du på? Gå opp litt på dekkdim så går turtallet ned.

#100 Esbensj

Esbensj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 344 Innlegg:

Posted 14 November 2008 - 15:40

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 14 Nov 2008, 08:29) <{POST_SNAPBACK}>
Hvilken dekkdimenson kjørr du på? Gå opp litt på dekkdim så går turtallet ned.


kjører på orginaldekk og så straks motoren står i vognkortet samt hevinga så skal 31x10,5 pigga vinterdekk på ;D