Gå til innhold

Foto

Kort referat fra service på mitt BRC LPG-anlegg idag

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
89 replies to this topic

#21 tiiim

tiiim

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 09 August 2008 - 00:26

QUOTE(cwathne @ 8 Aug 2008, 22:58) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg husker ikke hva anlegget heter, men det er ålesundgassdrift som skal montere det.

Er det så veldig pes å få godtjent på det biltilsynet med en gang?

Anlegget ålesundgassdrift bruker er BIGAS og lite anbefallt både fra div. personer her på forumet samt av div. andre produsenter jeg har vært i kontakt med selv.

En Landirenzo-montør skrøt BRC og prins opp i skyene men bigas var ikke anbefalt,
samme med en BRC montør jeg snakket med. Han var mindre kjent med landirenzo,
men anbefalte prins og IKKE Bigas (samt et monteringsenter som monterer dette).

Hadde planer om å få montert et Bigas anlegg hos Gassdrift, men de planene ble skrinlagt fort (og glad for det).

Edited by tiiim, 09 August 2008 - 00:27.

#22 cwathne

cwathne

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 09 August 2008 - 11:31

Ja dem spurte nå om bilen min var registrert etter §1-15. Så regner med dem godtjenner bilen også.

Jeg er ganske sikker på at det ikke var BIGAS anlegg som skulle monteres. Det er ikke det vanlige merket som skal monteres i min bil. Det var et nytt type anlegg. Var en forferdelig bestillings tid på det.
Men det kan jeg komme tilbake til når jeg har fått montert det.

Håper da at det ikke er et skit anlegg. Jeg kommer til å kjøre 30.000km i året med det så..
Det fins kun 2 typer biler. Nye og brukte Chevrolet !

#23 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 09 August 2008 - 19:18

QUOTE(tiiim @ 9 Aug 2008, 01:26) <{POST_SNAPBACK}>
Anlegget ålesundgassdrift bruker er BIGAS og lite anbefallt både fra div. personer her på forumet samt av div. andre produsenter jeg har vært i kontakt med selv.

En Landirenzo-montør skrøt BRC og prins opp i skyene men bigas var ikke anbefalt,
samme med en BRC montør jeg snakket med. Han var mindre kjent med landirenzo,
men anbefalte prins og IKKE Bigas (samt et monteringsenter som monterer dette).

Hadde planer om å få montert et Bigas anlegg hos Gassdrift, men de planene ble skrinlagt fort (og glad for det).

Klokke ringte nå ja.....var BIGAS.....husker det nå. Viste det var noe kjent med det firma.

QUOTE(cwathne @ 9 Aug 2008, 12:31) <{POST_SNAPBACK}>
Ja dem spurte nå om bilen min var registrert etter §1-15. Så regner med dem godtjenner bilen også.

Jeg er ganske sikker på at det ikke var BIGAS anlegg som skulle monteres. Det er ikke det vanlige merket som skal monteres i min bil. Det var et nytt type anlegg. Var en forferdelig bestillings tid på det.
Men det kan jeg komme tilbake til når jeg har fått montert det.

Håper da at det ikke er et skit anlegg. Jeg kommer til å kjøre 30.000km i året med det så..

For meg var det nytt for et par uker siden, hadde ikke hørt om det før tiim kom med det.

#24 tiiim

tiiim

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 11 August 2008 - 02:54

Leste det desverre på hjemmesia deres:
http://www.alesundga...t.no/about.html

Står helt nederst, under "Om Gassanlegget"

----

Skal forrestn installere Prins i starten av september, koster et par tusen mer, men har aldri hørt noe vondt om det gassanlegget.. så føler det er verdt sikkerheten og prisen tongue.gif
....seff er bensinprisen på vei ned da *hmpf*

#25 cwathne

cwathne

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 20:55

Nå er jeg på en campingplass i Ålesund og dem holder på å montere anlegget. Det er ikke BIGAS, men noe annet. Hvor bra det vil funke skal jeg komme tilbake til.

Jeg er ganske bra spent på hvordan resultatet i det hele blir

#26 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 21:14

QUOTE(cwathne @ 13 Aug 2008, 21:55) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er jeg på en campingplass i Ålesund og dem holder på å montere anlegget. Det er ikke BIGAS, men noe annet. Hvor bra det vil funke skal jeg komme tilbake til.

Jeg er ganske bra spent på hvordan resultatet i det hele blir

Påse at tanken blir bygget inn. Fikk mangel på det når jeg skulle godkjenne min på tirsdag som var.

#27 tiiim

tiiim

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:08

QUOTE(Chevy-LPG @ 13 Aug 2008, 22:14) <{POST_SNAPBACK}>
Påse at tanken blir bygget inn. Fikk mangel på det når jeg skulle godkjenne min på tirsdag som var.

bygget inn? i MDF da eller?!?! hvorfor er det så sykt viktig??
Håper da ikke jeg må bygge inn tanken under bilen da tongue.gif

#28 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 22:19

Nei, dette er sikring mot last i lasterom og på lasteplan. De har jo rett, det står i kjøretøysforskriftene. Men var ukjent for meg at det ble praktisert på andre enn pickup.

#29 tiiim

tiiim

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 23:45

offf.. da slipper vel jeg unna tongue.gif
Skal montere nyeste Prins 5sept!! gleder meg som en unge...
(lommeboke er vel ikke like happy før det har gått to år men...)

monterer en 4-hullstank/separate ventiler, rommer mer liter/gass samt raskere fylling og vistnok bedre gassgjennomstrømming til motor..

men uansett! gleder meg..

prata med biltilsynet, ingen ledige timer, utrolig kjipt, måtte ringe igjen senere pga. at liste over september ikke er lagt ut.. staten skal alltid være en flaskehals *argh*

...gleder meg forrestn til å høre reslutatet cwathne biggrin.gif

#30 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 13 August 2008 - 23:48

Listen for de 10 første dagene i september har jo vært lagt ut for en stund siden...har selv bestilt timer der.

#31 astrosafari

astrosafari

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 01:05

hvorfor kan ikke tanken henge under bilen ,hvis det er plass

#32 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 01:32

Det kan den. Tahoe eks har den der reservehjulet er.

#33 Gurba

Gurba

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 13:08

Ser egentlig ikke det helt store problemet med å bygge inn gasstanken som ligger i bagasjerommet. Det er ikke akkurat fint med en stor svart tank inni bilen heller. Det er jo bare å bruke to sponplater og noen vinkler.

#34 adio

adio

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 200 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 13:39

Bare for å klargjøre noe:

Mulig dere vet dette, men det er ikke sikkert alle gjør smile.gif

Det vil ikke bli umulig å få LPG-anlegget inn i vognkortet etter 1. oktober.. Men installasjonen må være gjort etter en fast standard.. Hittill har (iallfall Gasservice) gjort litt forskjellig.

Det var dette som sto i brevet jeg fikk av Gasservice.. Ta en prat med leverandøren deres hvis dere lurer på noe smile.gif

#35 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 15:32

QUOTE(Gurba @ 14 Aug 2008, 14:08) <{POST_SNAPBACK}>
Ser egentlig ikke det helt store problemet med å bygge inn gasstanken som ligger i bagasjerommet. Det er ikke akkurat fint med en stor svart tank inni bilen heller. Det er jo bare å bruke to sponplater og noen vinkler.

Egentlig på pickup så er det et krav til styrke. Innbyggingen skal tåle tilsvarende et lasteromsskille. Sponplater er vel ikke det beste å ha i friluft heller.

Når det gjelder min så blir jeg nok å kun bruke det ja, å kle den på en fin måte....blir nytt smuglerrom til svensketurer.... devil.gif

QUOTE(adio @ 14 Aug 2008, 14:39) <{POST_SNAPBACK}>
Bare for å klargjøre noe:

Mulig dere vet dette, men det er ikke sikkert alle gjør smile.gif

Det vil ikke bli umulig å få LPG-anlegget inn i vognkortet etter 1. oktober.. Men installasjonen må være gjort etter en fast standard.. Hittill har (iallfall Gasservice) gjort litt forskjellig.

Det var dette som sto i brevet jeg fikk av Gasservice.. Ta en prat med leverandøren deres hvis dere lurer på noe smile.gif

Det stemmer det. Men...for oss som har så gamle biler (primært eldre enn 2003-4) så har vi ikke biler som i utgangspunktet tilfredsstiller avgasskravene.

Samt at hvert LPG anlegg heretter skal være dokumentert fra produsent at det tilfredsstiller avgasskravene til den betemte bil og motortype.

Selvsagt kan man på nyere biler også montere LPG i fremtiden. Men det spørst jo hvor mange produsenter som begynner å gjøre dette opp i mot biltyper som ikke er det store markedet...les amerikanere. Må vel neste være Prins det da, som leverer stort til Canada pr i dag.

Edited by Chevy-LPG, 14 August 2008 - 15:31.

#36 tiiim

tiiim

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 20:58

så det betyr at jeg kan overleve?!?! biggrin.gif
wohooo

så det betyr at jeg kan overleve?!?! biggrin.gif
wohooo

#37 cwathne

cwathne

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 487 Innlegg:

Posted 14 August 2008 - 23:51

Ja gleder meg jeg også tiiim!
Jeg var og titta litt innom idag, dem hadde gjort endel. Bilen ble ikke ferdig ikveld pga dei hadde et tankfeste som ikke passa inn i bilen min, så var posten 1 dag lenger en planlagt så da blir det imorgen det blir ferdigstilt. Selve monteringsjobben hittil ser egentlig meget bra ut. Jeg får 80L tank og pga noe sikkerhetsmargin greier rommer den bare 68L effektivt med gass. Så ny tank blir nokk invistert i ved en senere anledning når lommeboka blir litt feitere laugh.gif

Men hvis ikke lpg anlegg blir godtjent etter 1. Oktober vil det da si at LPG på biler ikke kan bli montert godkjent etterpå ? Eller er det da andre typer krav?

Snakka med Ålesund gassdrift ang. innbygging av tank. Det skal ikke være nødvendig for godkjenning. Min er jo registrert som personbil. Da er det ikke krav til lastsikring. Men når bilen er registrert som varebil, kombinertbil eller lastebil er det straks krav. Hva er din registrert som Chevy-LPG?

#38 Tahoe 00

Tahoe 00

Nytt medlem

• Medlem
  • Pip
  • 29 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 08:14

QUOTE(Chevy-LPG @ 13 Aug 2008, 22:14) <{POST_SNAPBACK}>

Hei!

Jeg har kastet ut skilleveggen og lpg tanken i varerommet. Har satt inn bakseter og ny tank der reservehjulet satt. Kan derfor selge skillevegg og kasse for innbygging av tank. Kassen er laget i metall og kledd med grått stoff som skilleveggen. Kommer fra en 2000 Tahoe som var registrert som lett lastebil. Skillevegg og kasse ble i sin tid levert/montert hos Bergheim i Drammen og er i fin stand da bilen kun er benyttet som privatbil.

Prins Tahoe
Prins Tahoe

#39 Chevy-LPG

Chevy-LPG

Onroader

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 13961 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 09:54

Dimmensjon på kassa? Hvilken tankstørrelse passer den til?

QUOTE(cwathne @ 15 Aug 2008, 00:51) <{POST_SNAPBACK}>
Men hvis ikke lpg anlegg blir godtjent etter 1. Oktober vil det da si at LPG på biler ikke kan bli montert godkjent etterpå ? Eller er det da andre typer krav?

Du kan montere senere også, men da må produsentern dokumentere at det bestemte anlegget et godkjent for den bestemte bilen. Blir vel stort sett små italiene tenker jeg.

QUOTE(cwathne @ 15 Aug 2008, 00:51) <{POST_SNAPBACK}>
Hva er din registrert som Chevy-LPG?

Kombi

#40 Gurba

Gurba

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 15 August 2008 - 16:33

QUOTE(cwathne @ 14 Aug 2008, 23:51) <{POST_SNAPBACK}>
Ja gleder meg jeg også tiiim!
Jeg var og titta litt innom idag, dem hadde gjort endel. Bilen ble ikke ferdig ikveld pga dei hadde et tankfeste som ikke passa inn i bilen min, så var posten 1 dag lenger en planlagt så da blir det imorgen det blir ferdigstilt. Selve monteringsjobben hittil ser egentlig meget bra ut. Jeg får 80L tank og pga noe sikkerhetsmargin greier rommer den bare 68L effektivt med gass. Så ny tank blir nokk invistert i ved en senere anledning når lommeboka blir litt feitere laugh.gif

Snakka med Ålesund gassdrift ang. innbygging av tank. Det skal ikke være nødvendig for godkjenning. Min er jo registrert som personbil. Da er det ikke krav til lastsikring. Men når bilen er registrert som varebil, kombinertbil eller lastebil er det straks krav. Hva er din registrert som Chevy-LPG?

Dette med 80l tank som bare rommer 68l stemmer nok ikke helt. Du får nok i den nokså nærme 80l, men når det begynner å bli lite gass i tanken så blir trykket for lavt til å levere nok fram til fordamperen. Derfor så "får du ikke ut" mer enn ca 68 liter før den kobler over til bensin.

Når dette er sagt så synes jeg at det var en liten tank. Stako har 95l tank for reservehjulbrønnmontering til Tahoe.