Gå til innhold



Foto

Arctic Tropy 2009


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
322 replies to this topic

#101 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 07:33

QUOTE(Svein54 @ 19 Nov 2008, 02:14) <{POST_SNAPBACK}>
Her har du hvordan den så ut på bilen til Bernt. (lånt bilde fra Bernt's garasje)



tror at mitt mål i første omgang er å prøve og fullføre alle etapper, noe hardkjør blir det ikke med lite eller mye luft. cool.gif
De fleste som prøver på å komme fortest i mål ryker som regel et eller annet på bilen.
2,8 t, da måtte jeg putta på belter fra en russisk tanks og appotil lakt på oss. tongue.gif


Hmm. Samme toppen som min det jo.... :-)
Ser fre til å se din på bilen...
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#102 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 22:36

Er det noen som vet hvor man kan få tak i rimlige kjøreplater i alum. eller noen som har forslag/bilder som man kan lage selv.

#103 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 19 November 2008 - 22:51

Om du tenker på de til å legge under hjula, så er det to typer.
Sandplater er de som vare er huller i men stort sett bare helt flate.
Disse kan enklest lages ved å fjerne sidene på de alugulvene som stilasbyggerene bruker.
Disse vil ikke tåle å legges direkte mellom to steiner.

MEN. De kan forsterkes ved å sveise fast 2 90 graders aluprofiler under, hvor de legges slik at begge kantene sveises fast til plata.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#104 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 00:28

Da får jeg prøve og lage dette selv. Har lurt litt på å legge reservehjulet inni bilen og bruke plassen bak til bensinkanne og disse kjøreplatene. Kan være greit og ha dem lett tilgjengelig. Eller kanskje legge en på hver side under kanalen?

#105 knixen

knixen

    Pirat

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1437 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 01:31

QUOTE(Svein54 @ 20 Nov 2008, 00:28) <{POST_SNAPBACK}>
Da får jeg prøve og lage dette selv. Har lurt litt på å legge reservehjulet inni bilen og bruke plassen bak til bensinkanne og disse kjøreplatene. Kan være greit og ha dem lett tilgjengelig. Eller kanskje legge en på hver side under kanalen?


Jeg har glassfiber vaffler og de funker supert, koster et par tusen... Et billig og godt alternativ er å få tak i en glassfiber palle (felleskjøpet bruker slike) og skjære de opp. De funket godt til en C303 og den veier LITT mer enn zukien din...

#106 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 08:00

QUOTE(Svein54 @ 20 Nov 2008, 00:28) <{POST_SNAPBACK}>
Da får jeg prøve og lage dette selv. Har lurt litt på å legge reservehjulet inni bilen og bruke plassen bak til bensinkanne og disse kjøreplatene. Kan være greit og ha dem lett tilgjengelig. Eller kanskje legge en på hver side under kanalen?

Er de lette, så er vel taket riktig plass.
Reservedekket sørger for balangsert velt forran<->bak på bilen, så det bør vel henge bakerst...
Vet ikke hvor mye ekstra drivstoff vi må ha med...????
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#107 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 11:39

QUOTE(Svein54 @ 19 Nov 2008, 22:36) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noen som vet hvor man kan få tak i rimlige kjøreplater i alum. eller noen som har forslag/bilder som man kan lage selv.


Russiske militære helidekk som de legge ut er fine å kappe ut av til kjørebruer og koblingene kan bankes flate og da passer de inn i de russiske klasebombene for å åpne dem og plukke ut sprengladningen. En får bruke det en finner.


QUOTE
Et billig og godt alternativ er å få tak i en glassfiber palle (felleskjøpet bruker slike) og skjære de opp.


Eller om det er felleskjøpet som kontrollerer området er dette en ypperlig ide smile.gif smile.gif

Edited by Nöcke Gunnar, 20 November 2008 - 11:43.


#108 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 16:56

Det som veier minst og kanske er den beste løsningen er å bruke 4 stk luftputer og pumpe opp og feste under og dra bilen bortover myra på dem. whistle.gif rolleyes.gif Har man langt nok vinsjtau så blir ikke bilen møkkete en gang og da spiller det heller ikke noen rolle hvordan dekk man har og hvor mye luft som er i dem. rolleyes.gif og da trenger man heller ikke snorkel for da vinsjer man seg over elver og vann. Eneste som blir våt da er Bergum, men med vadebukser og svømmevest går det jo bra. tongue.gif icecream.gif

#109 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 20 November 2008 - 18:55

QUOTE(Svein54 @ 20 Nov 2008, 16:56) <{POST_SNAPBACK}>
Eneste som blir våt da er Bergum, men med vadebukser og svømmevest går det jo bra. tongue.gif icecream.gif


Hyey. Gamlingen jobber på en havarivernskole, så jeg kan få takk i overlevningsdrakt....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#110 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 23 November 2008 - 19:50

QUOTE(Bergum @ 20 Nov 2008, 18:55) <{POST_SNAPBACK}>
Hyey. Gamlingen jobber på en havarivernskole, så jeg kan få takk i overlevningsdrakt....


Overlevningsdrakt har vi ikke plass til i bilen, er også i tvil om vi har plass til vadebukse cool.gif tror det får holde med badebukse. tongue.gif


#111 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 23 November 2008 - 19:59

QUOTE(Svein54 @ 23 Nov 2008, 19:50) <{POST_SNAPBACK}>
Overlevningsdrakt har vi ikke plass til i bilen, er også i tvil om vi har plass til vadebukse cool.gif tror det får holde med badebukse. tongue.gif


Badebukse?????
Fyttihel%&e. Da ender jeg jo opp med vaffelpung og innoverti$$......
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#112 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 21:13

Lurer litt på hva jeg skal gjøre med LSD jeg har, skal ha ARB bak. Har i dag locker foran, men lurer på om jeg skal putte LSD foran. Noen som har et fornuftig svar på dette.

#113 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 22:40

Til deg som skal ut i "krigen" med bilen så er vel locker best. Mest mulig sperre.
Tlf: 98883546

#114 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 22:55

Skal jo bare kjøre over noen myrer og fjelltopper, det er jo ikke "krig" det er det rene vanvidd. ohmy.gif
Men vi gærne må alltid ha noen utfordringer. cool.gif Glemte meg nesten bort, dette er jo bare en guttetur på skauen. biggrin.gif
Lurer litt på om det er jakt der oppe, da kunne vi jo ha tatt med børsa. Skal ha med fiskestanga så Bergum kan fiske litt mat når vi kjører over noen elver. tongue.gif Hadde vært greit og fått svar fra noen som har vært der oppe før og finni ut hva slaks spinner eller flue som er best. cool.gif

#115 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 25 November 2008 - 23:44

QUOTE(Svein54 @ 25 Nov 2008, 22:55) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde vært greit og fått svar fra noen som har vært der oppe før og finni ut hva slaks spinner eller flue som er best. cool.gif


Ikke noe problem, Bare ta med hagle, så skaffer vi lokale fjær til fluebinding.
Blir jo både mat i fisk og fugl det...
Å slå litt tau rundt en krok er jo ikke noe problem, bare du husker lakken. (Pyton å få bindetråden til å sitte fast uten lakk :-) )
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#116 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 09:06

Lakk har vi ikke plass til, bruker kun det lokale som er å få tak i og det er kvae fra trea. tongue.gif Ellers så er jo myggen så stor der oppe at vi kan bare tre den på kroken så har vi agn godt nok. rolleyes.gif

#117 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 14:16

Dersom dere bruker plastpaller som kjørebruer trenger dere bare en liten trålpose. litt tau og fisken er sikra. winsj er jo en selvfølge på denne turen biggrin.gif
Lykke til
Harald
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#118 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 22:05

Har hørt at det er mye stooor fisk å få der oppe, vi som har litt liten plass, vi må uansett ha med 2 stk. vinsj, så i stedet for å ta med fiskestang så kan vi bare surre snøre på den ene vinsjen vi har i reserve tongue.gif biggrin.gif kjøre ut i elva og sitte tørt og godt og fiske cool.gif

#119 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 26 November 2008 - 23:49

QUOTE(Svein54 @ 26 Nov 2008, 22:05) <{POST_SNAPBACK}>
Har hørt at det er mye stooor fisk å få der oppe, vi som har litt liten plass, vi må uansett ha med 2 stk. vinsj, så i stedet for å ta med fiskestang så kan vi bare surre snøre på den ene vinsjen vi har i reserve tongue.gif biggrin.gif kjøre ut i elva og sitte tørt og godt og fiske cool.gif


Vi har jo egentlig alt vi trenger både til trål og snurpenot....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#120 Svein54

Svein54

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 November 2008 - 00:30

Da begynner vi å få god plass i bilen, hagle og fiskesnøre så skaffer vi det vi trenger av mat til hele turen. tongue.gif
Holder på å tilpasse den nye hardtoppen, regner med at den er på plass i helgen. Blir spennende og se hvordan dette blir. Tar noen bilder når den er på montert.
Skal også lage ny veltebøyle rundt frontrute og bak orginalbøyle. Skal bruke 48x2,9 mm rør til hovedbøyle og 38mm rundt vindu. Lurer litt på hvordan det er å bøye disse røra med en rørbøyer fra biltema. Må man fylle røra med sand for at dem ikke skal bli flate i bøyen eller er det noen som kan låne bort en proffbøyer lik den jeg så på Pirat.