HardKåres Amerikanere
#181
Posted 25 November 2014 - 19:38
Dessverre viste det seg at jeg hadde et pakningssett for en 4,0 HO, og innsugskanalene er større på disse.
Men jeg har da fått verifisert at toppakningene er den samme, og den var lik i utførelsen som den jeg demontere også. Men da blir jeg hengende å vente på deler, heldigvis hadde Sarpsborg Motor som vanlig delene jeg trenger på lager, så når jeg kommer hjem fra jobb neste mandag så skal innsugspakninga ligge å vente på meg!
Så da var det bare å boksere Jeepen ut av familiegarasjen, kjerringa setter IKKE pris på at jeg blokkerer den i ei uke når hun er alene hjemme med kidsa...
Sent from my iPad using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#182
Posted 04 January 2015 - 22:56
Hadde du gåen toppakning da eller? Fått fiksan?
JRS
#183
Posted 05 January 2015 - 18:39
Sent from my iPad using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#184
Posted 05 January 2015 - 18:40
Siden Jeepen venter på deler har jeg kost meg litt med Dodgy i det siste...
Utgangspunktet:
Overmalt innsug.
Nymalte toppdeksler:
Monteres:
Ferdig arbeid...
Sånn passe harry, men det måtte jo nesten bli gult... Men slapp av, det kromma luftfilteret er midlertidig, da den lukkede luftfilterboksen er under lakking!
Edited by HardKåre, 11 February 2015 - 21:20.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#185
Posted 31 January 2015 - 11:11
Syns det ser bra ut, ikke dumt med luftfilteret heller.
#186
Posted 31 January 2015 - 14:23
Dette er jo en bruksbil, ingen showbil så da synes jeg den kler bedre matt sort...
Denne brukes også i allslags vær, så da trenger jeg et lukket filter.
Edited by HardKåre, 11 February 2015 - 21:16.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#187
Posted 31 January 2015 - 23:20
Nei skjønner den, jeg har selv snorkel liggende til jeepen min, ikke det at jeg har planer om å bade med bilen men man vet aldri:)
#188
Posted 11 February 2015 - 21:30
Det viste seg jo etter hvert som jeg fikk montert sammen Jeepen igjen at når termostaten åpnet så begynte det pinadø å sprute kjølevæske ut av øvre kjøleslange igjen... Så etter å ha tappet ned systemet igjen og inspisert området så kjentes det ut som at det var litt slakk i loddinga til rørstussen i radiatortanken... Og i og med at jeg ikke kunne finne en markert "slippkant" på toppakninga når jeg hadde den av så har antagelig radiatoren vært synderen hele veien...
Here we go:
Så er radiatoren ute.
Se så fin. Legg også merke til radiatorpåfylling. Nå forsvinner trykksystemet og erstattes med normalt "åpent" kjølesystem.
Å bygge om til "ny type" radiator skaper problemer med temperatursensor til den elektriske vifta. Ny sensor fra Biltema settes inn i nedre kjøleslange. Lukker ved 92*.
Måtte modifisere LITT på innerskjermen for å få plass til returrøret til oljekjøleren.
Så er den nye radiatoren på plass.
Edited by HardKåre, 11 February 2015 - 21:44.
- dodgepiper likes this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#189
Posted 11 February 2015 - 22:02
Ser bra ut Kåre! Flink du
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#190
Posted 13 February 2015 - 18:54
Dagen i dag startet da opp med å måke sne. Ut av garasjen. Rett nok har det stått en bil i garasjeåpninga, men det har likevel fokket voldsomt inn til innerst i garasjen...
For å bygge om fra trykksatt kjølesystem til normalt, må jeg ha ny ekspansjonstank. Og den gamle tanken var koblet inn på kjølevannsventilen i motorrommet. Så da måtte jeg evt kutte slangen og plugge den. Men etter å ha søkt litt rundt på nett så kunne jeg ha byttet til ny kjølevannsventil fra en -92->, men disse er av plast og folk klager på holdbarheten. Så da var enda et alternativ å bytte ut kjøleslangene til slanger fra en -97->, for på denne modellen er kjølevannsventilen helt eliminert. Så måtte jeg selvsagt plugge vakumslangen til ventilen.
Ulempen var at på denne utgaven er bypass-røret fra vannpumpa vinklet 90*. Og selv om jeg kjøpte inn røret så gadd jeg ikke å demontere vannpumpa bare for å bytte rør. Dette løste seg likevel lett ved hjelp av en rørbit, og Biltemas vinklede kjølevannsslanger. Måtte også fjerne den kjølevannslangeklemma som sitter like ved radiatorpåfyllinga og rute om slangen littegrann for å få plass til den elektriske vifta igjen.
Hadde også kjøpt inn ny ekspensjonstank til en nyere Cherokee, men den skal plasseres der coilen sitter på min... Så i stedet fant jeg en gammel Pajero ekspansjonstank innerst i garasjen, som skal modifiseres inn i bilen. Må jo ha litt Pajero-deler i denne også...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#191
Posted 17 February 2015 - 15:35
Endte opp med en liten kjølevæskelekkasje i nedre kjøleslange. Må vente på neste friuke for å få tappet ned systemet igjen. Men endelig er det ingen trykk i systemet i allefall!
Ellers må jeg anbefale denne
Biltemas http://www.biltema.n...julstige-34325/ hjulstige! Helt enkel, helt genial!
- manfred and S-A like this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#192
Posted 19 February 2015 - 01:18
Jeep Mj står fremdeles på ønskelisten min...
Leit å måtte selge noe sånt
Edited by Madbutcher, 19 February 2015 - 01:19.
http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833
1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71
#193
Posted 19 February 2015 - 14:17
Ekstremt praktisk bil når man har behov for sånt, men ufattelig upraktisk med to barn, og ellers å lukeparkere med 2,25m lasteplan...Jeep Mj står fremdeles på ønskelisten min...
Leit å måtte selge noe sånt
Hvis du trenger et tilskudd til Exploreren din, så er det en til salgs her: http://www.jeepclubn...ic,13362.0.html
Kjenner ikke til denne selv, men blder på Jeep Club Norways facebookside.
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#194
Posted 20 February 2015 - 00:49
Trenger og trenger
Må takke for tipset,, men tror nok ikke jeg kan forsvare å kjøpe noe sånt nå.. Jeg sitter å funderer på om jeg skal bite i gresset å se om jeg finner en Explorer sport trac.. jeg finner disse mer og mer sexy
http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833
1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71
#195
Posted 21 February 2015 - 22:17
Fikk det ikke tett med både temperatursensor og motorvarmer i nederste kjøleslange. Så da byttet jeg slangen ut, og satte sensoren i radiatoren der den hører hjemme. Der smart den rett inn. Den nye sensoren åpner på 92 grader dog, mot 88 originalt.
Så få på plass brakett for ekspansjonstank.
Gammel ekspansjonstank fra en gammel Pajero... Selvsagt...
Edited by HardKåre, 25 February 2015 - 10:10.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#196
Posted 25 February 2015 - 17:15
Har også fått koblet opp en bryter i motorrommet, så jeg får valget mellom "euro-park" og "US-park" med park i blinkelysene... 8) Mangler bare en pæresokkel til bremselyspære på førersiden, for å få koblet denne siden opp. Men har en delebil i Finnmark som muligens kan sende meg en slik...
<script pagespeed_no_defer="">//=a.offsetWidth&&0>=a.offsetHeight)return!1;a=this.j(a);var c=a.top.toString()+y+a.left.toString();if(this.b.hasOwnProperty©)return!1;this.b[c]=!0;return a.top<=this.c[p]&&a.left<=this.c[m]};O[r].l=function(){for(var a=[F,G],c=[],d={},b=0;b{d=y+e(c[b]);if(131072=a[q]+d[q]&&(a+=d),b=!0);N.criticalImagesBeaconData=a;if( {var c=this.d,b=this.f,l;if(f.XMLHttpRequest)l=new XMLHttpRequest;else if(f.ActiveXObject)try{l=new ActiveXObject©}catch(P){try{l=new ActiveXObject( }catch(Q){}}l&&(l.open(D,c+(-1==c.indexOf(z)?z:t)+L+e( ),l.setRequestHeader(A,E),l.send(a))}};O[r].h=function(){for(var a={},c=h.getElementsByTagName(F),d=0;d=a[b.src].n&&b[p]>=a[b.src].m)a[g]={renderedWidth:b[m],renderedHeight:b[p],originalWidth:b.naturalWidth,originalHeight:b.naturalHeight}}return a};N.k=function(a,c,d,b,g){var k=new O(a,c,d,b,g);M(f,H,function(){f.setTimeout(function(){k.l()},0)})};N.criticalImagesBeaconInit=N.k;})();pagespeed.criticalImagesBeaconInit('/mod_pagespeed_beacon','http://www.offroad.no/forum/index.php?app=forums&module=ajax§ion=topics&do=quote&t=117615&p=1674880&md5check=7dcbf800d7b9f97d3b482818d01d15cc&isRte=1,WyQ3C4mRrQ,false,ZPI0TbKmg_4'); //]]></script>[q];++d){var>[q]+d[q])break;a+=d}b=!0}this.e&&(d=x+e(json.stringify(this.h())),131072>[q];++b)for(var>
Hadde det vært mulig med en liten forklaring på hvordan man gjør denne jobben?
Jeg er antagelig bedre til å puste under vann en jeg er med elektronikk
http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833
1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71
#197
Posted 25 February 2015 - 18:21
Hehe jepp, er ganske enkelt... Finn lederen til parklys. Kutt den, og koble inn en bryter. Den andre enden monterer du på den ene polen på en på/av/på-bryter. Den andre polen trekker du til det oransje parklyset.
Nå har du bryter mellom hvitt og oransje på den ene siden. Så drar du bare 2 ledninger fra den siden over til de to parklysene på motsatt, så er du good to go.
Men har du bare en-polet blinkelys du ønsker som park, kobler du inn lederen fra bryteren på JORD-siden av blinklyset. Da vil blinklyset fungere som parklys, og slår seg av når det blinker.
Edited by HardKåre, 25 February 2015 - 19:02.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#198
Posted 25 February 2015 - 19:03
Takk, jeg later som jeg skjønner... hahaha
Hadde vært gøy å motere USA orginalt på Explorer'n nå som jeg får de sorte lykterammene i morgen (om jeg skal tro på sporingsnr jeg har fått)
http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833
1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71
#199
Posted 25 February 2015 - 19:06
Ahh deilig, fått testkjørt Jeepen litt nå med 195f termostat. Ingen tegn til lekasjer, og motortemperaturen er stokkstabil. Og mer varmluft av varmeapparatet enn jeg klarer å ha på...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#200
Posted 25 February 2015 - 19:18
Godt da, Stabil tempratur, Varme og full tank
http://pirate4x4.no/...ead.php?t=23833
1990 Mod 2 Door Xj 4.0l. Renix 32x11,5 kumho road venture kl71