Prepare to be amazed...
I og med at jeg bruker Dodgen like mye som bruksbilen min, så har jeg fundert lenge og vel over hvordan jeg skal få montert 3-punktsbelter i baksetet til barna. Jeg har så store sideruter i hardtop'en at jeg og de verkstedene jeg har konsultere med har konkludert at det ikke er hold nok i taket til å montere der.
Men så oppdaget jeg plutselig at det går an å montere 3dje seterad i Chevrolet Tahoe, med integrerte setebelter, og begynte å undersøke litt rundt omkring. Og av sub03 her inne fikk jeg vite at det samme gjelder Suburban og GMC Yukon. Ikke nok med det, det finnes universalbraketter for å få montert denne typen seter på et hvilket som helst flatt gulv!
http://www.ebay.com/...t-/221523823014 Så endte jeg opp med et sete fra ebay tilhørende en 2003 GMC Yukon med tan leather seat.

5 braketter montert på gulvet. Mesteparten av rusta er tatt, skal enda ta det siste før det blir permanent montering.

Setet er montert i de fremste festene, og vippet frem for maksimal bagasjeplass. Evt kan selvsagt setet tas helt ut!

Setet montert, men sammenslått.

Oppslått.

Lyst skinninteriør, med integrerte setebelter på begge sider.

Forsterkning av gulvet: Bladstålet er gjengen opp i hullene for enklere montering, men jeg skal selvsagt også montere låsemuttere ved permanent montering. Dette stålet går dessuten i bakkant av setet, og vil ta opp den største belastninga ved en eventuell kollisjon, så her skal jeg også forankre det rett i ramma.

Foran måtte jeg bruke noen ekstra braketter for å få montert setet, da GMC Yukon har en forsenkning i gulvet akkurat der. Må derfor få tak på lengre sertifiserte bolter i 3/16 før jeg sier meg fornøyd. De ytre skruene går for øvrig i original forsterkning i gulvet.
Nå gjenstår bare å få tatt den aller siste rusta i dørken, tilpasse gulvplata og gi setene en skinnpolish.
Jeg endte opp med en full benk. Dette setet sitter som 3rd row på Chevrolet Suburban og GMC Yukon XL 2000-2006. Vil du ha spilt seat, å kunne dele seteryggen 50/50 søker du etter seter fra Chevrolet Tahoe 2000-2006. Men da er det andre festebraketter, hele 7 i stedet for mine 5.
http://www.ebay.com/...S-/221500875184
Godkjenning vil uansett ikke være et problem i denne bilen, da det ikke er krav til belter i det heletatt i baksetet på en 1978-modell.
Sent from my iPad using Tapatalk