Biltema's lysforsterkningskit er på plass... Ikke fordi jeg trengte, men fordi den er amerikansk... I tillegg fikk jeg lagt opp kabling for å få koblet opp park i blink over bryter, når jeg finner tak på ny pæresokkel på førersiden...
HardKåres Amerikanere
#101
Posted 18 September 2013 - 08:08
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#102
Posted 28 September 2013 - 21:48
I dag var jeg dessuten og fikk hentet inn noen vinterdekk jeg fikk med Comanchen når jeg kjøpte den. Disse ble lånt til en kompis som trengte nye dekk til sin bil, men de passet ikke på den. Så solgte jeg Comanchen, og glemte disse... Men nå har jeg jo bil igjen som disse vil passe til! Og de er i 235/75-15, det tror jeg er en fin dimensjon selv med heving.
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#103
Posted 28 September 2013 - 21:49
Edited by HardKåre, 05 October 2013 - 19:37.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#104
Posted 05 October 2013 - 19:28
Edited by HardKåre, 05 October 2013 - 19:32.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#105
Posted 05 October 2013 - 19:29
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#106
Posted 10 October 2013 - 18:27
Plutselig sluttet vifta i bilen å virke. Og det var serdeles praktisk nå som det bøtter ned med regn her i nord, og bilen dugger igjen for et godt ord hvis man setter seg inn i den... Til slutt måtte jeg hyre på meg, og gå ut og demontere vifta. Når jeg satte på direktestrøm og ristet på vifta, begynte den plutselig å virke igjen! Midlertidig... Men da var det i allefall tydelig hva som var problemet, og jeg kjørte, uten vifte og med tilhørende ekstra motorstøy, til nærmeste hugger hvor det fantes ikke mindre enn 2 tilårskomne førstegenerasjons XJ'er.
Mens jeg alt var i gang, og våt til skinnet, så brukte jeg tiden godt! Fant meg bl.a en nesten ny bakruteviskermotor, og baklukedempere som klarte å løfte luka helt opp! Pluss endel småting ekstra. Så var det hjem og montere! Selv om bl.a www.4wd.com mente at jeg skulle ha en annen viftemotor opp til -87 enn denne, som var fra etter -88 så var eneste modifikasjonen ny plugg på ledningsnettet.
Og når jeg allerede var våt, så fikk jeg montert de "nye" baklukedemperne, og fikk festet batteriet med patentbånd i stedet for som det var, surret med streng... Og sist men ikke minst, så fikk jeg koblet opp US park på bilen... Selvsagt, med "EU-kontrollbryter" i motorrommet...
- nå sitter jeg her og forfatter bestilling på hevesett, da jeg har TUV på Skyjacker 3"..................
Edited by HardKåre, 10 October 2013 - 18:30.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#107
Posted 11 October 2013 - 14:31
225/75-15 sommerdekk
31"10,5-15
Funker helt fint, så lenge jeg ikke svinger for mye...
Sent from my iPhone using Tapatalk
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#108
Posted 06 November 2013 - 14:31
Etter å ha sklidd rundt på gamle AT i noen uker ble det på høy tid å få på vinterdekk… Hadde noen steingamle 235/75-15 med knekte pigger jeg tenkte å montere, men så fikk jeg plutselig kastet etter meg noen 205/70-15 *host* dekk som var så billige at jeg måtte kjøpe.
Så mye mindre er de nye dekkene
31"10,5-15 vs 205/70-15
Ble litt kjedelig, men man må lide for grep… Snakker om nedtur… Bokstavlig talt… Fra å klatre inn i en Jeep ble det som å sette seg inn i en stv…
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#109
Posted 06 November 2013 - 23:36
Jeg har et ønske om å få tak i noen 205-kringler og hive på dodgen, bare for å ha prøvd det
Møtte deg forresten i XJ`en her om dagen i Hamna.. Var ute med flakbilen en tur.
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363
#110
Posted 07 November 2013 - 08:50
Hehe jepp, så det, men rakk ikke å hilse før vi hadde passert…
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#111
Posted 08 February 2014 - 11:23
Har ikke fått motortemperaturmåleren å virke på bilen, selv om jeg har forsøkt 4 forskjellige sensorer med forskjellige delenr og produsent. Dermed konkluderte jeg med at problemet måtte skyldes selve instrumentet. Jeg kom over et komplett instrumenthus til en -91 XJ, og fikk i dag snoket det på plass: Verdens største drivstoffmåler. Tydelig hva Jeep mente var det viktigste instrumentet på 4,0l...
Som en bonus hadde det nye bordet turteller, og den funket uten noe tilpassing!
XJ fra -83-91 har "samme" instrumentbord, og de er "interchangeable" så lenge plasthuset er blått. I -91 kom det nytt bord, i hvit plast, og de kan IKKE byttes på en med blått. Grei jobb, alt funket med en gang, men det var er sant h.... å få speedometervaieren på plass igjen... Og når jeg var i gang fikk jeg fikset klokka, koblet opp strøm til CB og fikset midtkonsollen mellom setene.
Edited by HardKåre, 09 February 2014 - 20:37.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#112
Posted 08 February 2014 - 12:05
Fikk en 1'er på frieksos pga små rusthull i sommer. Disse har utviklet seg til så store hull at i dag bestemte jeg meg for å få byttet ut bare den lekke potta, da resten av anlegget er veldig fint.
Hadde målt at anlegget var mindre enn 2,5", så dermed kjøpte jeg ny potte i 2". Etter at jeg hadde sagd ned den gamle potta, viste det seg at dem var for liten. Da dro jeg og fikk byttet den i en 2,5". Men den var selvfølgelig for stor igjen, da anlegget er 2 1/4". Frem og tilbake til Biltema enda etpar ganger for å få dette til, men etter 4. runden gikk jeg lei... Da kjøpte jeg endelig en stigeovergang til 2,5", og bygde alt nytt fra midt under bilen.
Henger noe lavt, men det er ikke så god plass over heller.
Etpar 60 og 90-bend for å komme over akslingen.
Her er klaringa mot akslingen, tror ikke jeg klarer å ta i.
Til slutt har jeg kuttet et bend helt bakerst, for å få eksosen ned i bakken i stedet for opp etter husveggen... Skal til å tilpasse litt i ettertid, vri noen klemmer for bedre bakkeklaring, og montere etpar oppheng ekstra så ikke eksosanlegget klonker borti slepekroken...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Edited by HardKåre, 09 February 2014 - 14:32.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#113
Posted 12 February 2014 - 20:00
Har aldri fått fotbrekket til å ta norme særlig på denne, uansett hvor mye jeg har justert. Men jeg har bestilt inn et drum brake adjuster kit, og fikk montert det i dag.
Før
Shiny.
Viste seg også at denne "vaieren" som går i bakkant av trommelen og ned til selvjusteringa var røket tvert av, og dermed er det ikke rart at jeg ikke har fått til fotbrekket. Enda litt justeringer av bremsene i morgen og en runde under for å se at alt ser greit ut, så er det take 1 på fredag!
Og... EU-lysene er på... :/
Sent from my iPhone using Tapatalk
Edited by HardKåre, 22 April 2014 - 16:26.
- M6 likes this
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#114
Posted 12 February 2014 - 20:01
Edited by HardKåre, 12 February 2014 - 20:02.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#115
Posted 13 February 2014 - 11:53
Du holder koken.. Hender det at du blir fristet til å kjøpe noe litt nyere værtfall til burksbil?
#116
Posted 13 February 2014 - 13:12
Neinei!
Joa, må innrømme at jeg har en 2013 Outlander som "bruksbil", så da kan jeg ha mine 3 andre biler som "hobby"...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#117
Posted 14 February 2014 - 07:59
Aha
#118
Posted 14 February 2014 - 12:36
Grrrrr fikk anmerket røde blink bak, og lyktebøyle foran på PKK i dag...
Ellers var det bare et kryss som må byttes, som jeg har tenkt lenge at jeg burde bytte, og mere justering av fotbrekket!
Men: Noen som har tips? På dette bildet av bremsetrommelen så ser du en brakett som er spendt ned med ei fjær, er forbundet i vaieren til selvjusteringa og SKAL komme i kontakt med justeringsskruen på bremseskoen. Men på høyresida bak så får jeg ikke braketten til å kontakte justeringsskruen... Og det er bare nye deler. Har prøvd å bøye litt på den "røde" fjæra for at den skal gi litt mer slakk, slik at selvjusteringsvaieren skal kunne dra braketten nærmere og oppover, men det hjalp ikke...
Så var det også på'an igjen med å bytte vifta på Jeepen... Fruen skal få låne bilen min i helga, siden jeg og kidsa drar på helgetur med familiebilen. Hun har aldri kjørt den før, og har generelt ikke et så godt forhold til alle bilene mine... Og hun liker særdeles dårlig løsninger som "hvis vifta begynner å bråke så er det bare å slå den helt av og så på igjen så funker den igjen"...
Inn med en helt ny en denne gangen!
Og mens jeg sto ute med hodet under panseret så kom det en stor, rød engel dalende ned oppkjørselen min med 5 kolli leker fra US, bl.a 3" hevesett...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#119
Posted 25 February 2014 - 22:49
Etter at jeg fikk inn nytt instrumentbord i bilen så har temperaturmåleren stabilisert seg fint på 70c. Så jeg tenkte jeg skulle starte ut med å bytte termostat, og ta et oljeskift. Og det var altså en h... jobb... Hva i f... dreiv de å røkte på designavdelinga til Jeep, når de kom opp med den geniale løsninga å ha tappeskruen på siden av radiatoren så det er steike umulig å tappe ned kjølevæska, og festeskruen til termostathuset bak multireima??? Og for å få løs multireima må du ha fysikk som en 5-åring for å komme til slakkeskruen til servopumpa??? F... meg den mest krøkkete bilen jeg noen gang har byttet termostat på. Brukte hele formiddagen på dritten.
Endelig fikk jeg skrudd sammen alt og fylt etter med væsker, så fikk jeg hornet opp å stå igjen, og byttet hovedlysbryteren på bilen. Så var det ut på prøvekjøring, for å hente barna på skolen og i barnehagen... Men jeg kom ikke lengre enn 50m avgårde før det begynte å lukte, og sive hvit røyk inn i bilen... Hadde kjørt i motbakke hele veien, så det var bare å stoppe bilen, hekte i N og rulle forsiktig baklengs inn i garasjen igjen... Demonterte og monterte bryteren igjen, og det viser seg at så snart jeg slår på instrumentlysene begynner det å ryke igjen... I morgen må jeg demontere instrumentbordet igjen, for å komme til lysbryteren på oversiden, så er det å begynne å demontere instrumentlys...
Ingen god dag for mekking i dag...
If it is a Jeep-thing, I still don't understand.
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere
#120
Posted 26 February 2014 - 12:32
F... har i dag hatt ute instrumentene, og lysbryteren, og ser at det er gått varmgang i "dimmefjæra" på bryteren. Forsøkte å montere på nytt og sjekke at det ikke var andre ledninger i klem, uten forbedring. Så til slutt måtte jeg montere inn den gamle bryteren igjen, og problem solved! Så feilen ligger antagelig i defekt bryter! Men-Den er bestilt fra USA, og pga tidsaspektet og lav pris så blir det nok en utgift lagret på "erfaringskontoen", og ny del bestilt fra Sarpsborg motor.
Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har demontert og montert bryterne i dag, for å se om jeg fikk skikk på det...
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere