Nå kan du registere ned Tahoe 2000+ modeller !
#221
Posted 06 April 2013 - 10:06
#222
Posted 06 April 2013 - 11:45
Håper egentlig noen med juridisk og ikke minst meget god teknisk innsikt setter seg inn i dette og stiller spørsmål om saken inntil det foreligger svar og dokumentasjoner på bordet for den menige mann i gata.
Jeg har personlig null problem med at dodgen (tri star) er regget som lett lastebil fordi jeg viste jo faktisk at den var det når jeg kjøpte den.
Derimot plages jeg med at det forlanges dokumentasjon for kunne bevise at en bil faktisk tåler mindre nyttelast. Hallo.. Logikken i det tekniske her er helt på vidda.
Men det hele munner selvsagt ut i avgifter og sære ansatte i systemet som ellers har alt for lite og gjøre i stillingen de egentlig skal betjene. Derfor blir det så dumt i Norge.
Helt klart ett marked for dette siden importør legger såpass med resurser i dette, men kommer jo også frem litt sånn på sidelinjen at de store gutta leker med hverandre her.
Blir egentlig litt kvalm av det hele, og ville aldri lagt ei krone i en slik nedregistrering dersom jeg ikke kunne få kjøpe deler og montere/vise bilen selv.
Legg penger i rett kjøretøy med en gang i stedet for og finansiere mafiaen i ettertid er nå min mening!
Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.
#223
Posted 06 April 2013 - 15:02
#224
Posted 06 April 2013 - 16:39
Hva er det bergheim gjør med bilen siden de må ha den på verksted en hel dag?
Hva blir bytta?
Hvordan oppfører bilen seg etterpå? tenker på kjøreegenskaper
#225
Posted 06 April 2013 - 18:16
Er det ikke bare å spørre ?Hva er det bergheim gjør med bilen siden de må ha den på verksted en hel dag?
Hva blir bytta?
Hvordan oppfører bilen seg etterpå? tenker på kjøreegenskaper
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#226
Posted 06 April 2013 - 19:36
Fikk mail i dag. Koster 17400,- når bilen har seter montert. Ventetid på BT er ca1,5 mnd. De trenger den en hel dag for ombygging og visning på BT. Hvis de faktisk bruker en hel dag på alt, så er ikke prisen så ille egentlig. Å ha en mekaniker i jobb 7,5 timer på lastebilverkstedet jeg jobber på, koster i overkant av 10 000,- så kommer omkostninger på deler og Avgifter på BT.
Så jeg tror nok jeg bestiller og tar turen Trondheim-Oslo-Trondheim og får det fikset.
Får bare håpe ingen skaper leven og ødelegger den her gangen.
Er det å lage leven og å ødelegge, når det er feilaktig unndratt offentligheten hva som blir gjort?
Er ikke du som eier av et kjøretøy, interessert i å vite hva de gjør med det?
Jeg mener, du fremstår med å fortelle at du jobber på lastebilverksted kjenner til regler - så hvorfor er du ikke det minste kritisk i å få vite om dette kun dreier seg om f.eks å sette inn identiske fjærer på bakaksel, kun og blott med annet delenummer?
Jeg VIL vite.
For hvem er vel så ukritisk at de igjen forulemper bilens kjøreegenskaper slik det ble gjort med f.eks "fjærbladfjerningsprosedyren" tidligere på Subber?
Kan dette være noe av det samme, - eller?
Noen som kan fortelle meg at de syntes dette mekanisk og praktisk sett gjorde bilen deres bedre?
Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!
#227
Posted 06 April 2013 - 20:12
Dere som mener at det ble klusset til sist, kan dere begrunne det?
Jeg har flere ganger spurt om dere kan begrunne det dere sier. At veidirektoratet valgte å sette en stopper for dette er ikke noe som kan skyldes på denne personen. Det som ble gjort var at det ble sendt en søknad til det lokale BT som ble videresendt til Veidir. i Oslo. Papirene som var tilgjengelige var:
COC papirer fra GM med orginale byggevekter
Bekreftelse fra GM på at det er samme fjærer på C1 bil og B
VIN Decoding
Alle orginale TAG på plass.
TUV godkjente fjører, TUV kan ikke klasse ned ved hjelp av fjærer.
Kontakt med Trafikkstasjonen på Riseløkka ble og prøvd, men kunne ikke hjelpe da de ikke visste på hva grunnlag de godkjente på.....
Så jeg skjønner ikke hva denne personen skulle gjort annerledes. Prosessen startet og før dette ble mulig utført hos Bergheim.
Noen av dere som gidder svare istedet for å slenge med leppa....
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#228
Posted 06 April 2013 - 20:32
Er det ikke bare å spørre ?
Er`e ikke det jeg gjør a??
Eller mente du at jeg skulle få svar av bergheim en sein lørdag, eller kanskje søndag?
Sikkert noen her inne som vet..
Spurte ikke deg direkte, så du kunne latt vær å svare siden du tydeligvis ikke vet.
#229
Posted 06 April 2013 - 20:50
Har spurt i forbindelse med nedklassing av min....
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#230
Posted 06 April 2013 - 21:00
Hva er det bergheim gjør med bilen siden de må ha den på verksted en hel dag?
Hva blir bytta?
Hvordan oppfører bilen seg etterpå? tenker på kjøreegenskaper
Hva dem gjør avhenger litt av om du skal ha den til varebil eller personbil. Hvis det er til personbil så tar dem ut skille veggen og gulvet over der baksetet har vært og setter inn baksetet og det som hører med der.
Hvis du bygger om til varebil så må bilen ha den rette skille veggen og være skjært ut i taket. De prøve monterer Norges kassen for å sjekke at alle mål stemmer.
De bytter også fjærer bak uansett.
Når dette er gjort må de kjøre bilen inn til Oslo og levere den på Riseløkka hvor det kommer 3 mann fra vegdirektoratet for å sjekke den og vekt dokumentene.
Og da var den dagen gått.
Ingen endringer på kjøreegenskaper etterpå, bilen er like god å kjøre som før.
75 Blazer K5
#231
Posted 06 April 2013 - 21:15
Joda, men hva hender den dagen en skal gå til den lokale GM forhandleren og handle nye fjærer når de ikke finnes ?
Det du sier at vi kan ringe til Bergheim og bestille fjærer for nedklassing, eller vil de nekte å selge oss.
Greit nok med setet og det greiene der. det kan alle skjønne....
Edited by Olav'n, 06 April 2013 - 21:18.
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#232
Posted 06 April 2013 - 21:23
De bytter også fjærer bak uansett.
Uansett? Ja, men av hvilken grunn? Er det for å lempe på vekttoleransen, eller - bare_fordi?
Du kunne ikke gitt oss partnummret som står på fjærene, eller et bilde av dem? Gjerne og tverrdiameter av spiral og og godstykkelse på stålet den er spunnet av? :-)
Barer for å stille nyskjerringheten til oss som ønsker å vite detaljer? :-)
Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!
#233
Posted 06 April 2013 - 21:37
Om bilen kontrollerers på Riseløkka så MÅ det stå et nr på fjærene. BT godtar kun fjærer med nr iforbindelse med ombygginger. Kan dere sjekke dette ?
Edited by Olav'n, 06 April 2013 - 21:38.
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#234
Posted 06 April 2013 - 21:58
Joda, men hva hender den dagen en skal gå til den lokale GM forhandleren og handle nye fjærer når de ikke finnes ?
Det du sier at vi kan ringe til Bergheim og bestille fjærer for nedklassing, eller vil de nekte å selge oss.
Greit nok med setet og det greiene der. det kan alle skjønne....
Det er mulig det men nå var det Toro81 som lurte på hva dem gjorde som tok en dag og det var det jeg svarte på
Nei jeg sier ikke at du kan ringe bergheim å bestille fjører for ned klassing. Kan ikke se at det står noen steder i det jeg skreiv.
Når du bestiller nye fjærer seinere så får du sikkert orginal fjører og de virker sikkert de også. Hvis du kjøper fjører til en bil på biltema så står det sikkert biltema sitt nr på fjøra og det er vel ingen som noen gang hart fått problemer ved en kontroll av den grunn så der ikke problemet.
75 Blazer K5
#235
Posted 06 April 2013 - 22:18
Så hva er det en betaler for da, mener ikke å være vemmelig, men mener du dette er helt greit ? HIver du ut ei halv månedslønn uten å vite hva du får. Joda om en kjøper BT fjører står det et nr som kan spores til BT.
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79
#236
Posted 06 April 2013 - 22:51
Det jeg betaler for er et sett nye fjører og ny vekt dokumenter og en man en dag på bergheim. Såja jeg synes det er helt greit. Så synes nå ikke det er å hive ut ut ei halv mnd lønn uten å vite hva jeg fikk, for jeg viste utmerket hva det var jeg fikk og hva jeg betalte for og ser ingen problemer med det.
75 Blazer K5
#237
Posted 06 April 2013 - 23:05
Det jeg betaler for er et sett nye fjører og ny vekt dokumenter og en man en dag på bergheim. Såja jeg synes det er helt greit. Så detsynes nå ikke det er å hive ut ut ei halv mnd uten å vite hva jeg fikk, for jeg viste utmerket hva det var jeg fikk og hva jeg betalte for og ser ingen problemer med det.
Hadde du kunne kjøpt og fikset dette selv da, nå i etterkant siden du vet hva det er som blir gjort?
Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!
#238
Posted 06 April 2013 - 23:55
Nei jeg får ikke gjort dette selv om jeg veit hva som er gjort og delenr. på fjører. For det første så får en ikke tak i godkjente vektdokumenter og for det andre så er det vegdirektoratet som skal godkjenne ned reg av bilen og ikke BT. Det må bestilles timer Riseløkka som skal samfalle med tid for kontrolører fra vegdirektoratet. Så Vegdirektoratet vil ikke forholde seg til privat personer i denne saken, og har derfor valgt å kun forholde seg til Bergheim da det er de som må fremskaffe dokumentasjonen.Det blir vel ikke så vanskelig å skjønne det kaoset som hadde blitt hvis alle skulle kunne gjort dette.
Jeg greier derfor ikke helt å se problemet i den løsningen som pr i dag er på å kunne ned reg en Tahoe fra lastebil til Person/varebil. Det blir litt mere plunder for de som bor litt lang unna men hadde vegdirektoratet ligget i Bergen vel da hadde jeg reist dit.
At det er så mye hemmelighets kremmeri rundt dette er egentlig bare surr og rør, for spør du på Bergheim så får du svar på alt der. Det er nå engang Vegdirektoratet som har åpnet for å kunne ned reg Tahoe på disse premissene så da er det vel egentlig bare å forholde seg til det eller drite i å reg ned, enkelt og greit. JA det koster noen kr men på sikt så får du dette og mer igjen i verdi økning av bilen så det er egentlig lite å sutre over. Ja det hadde vært greit å kunne ordnet det selv men så er det nå en gang ikke.
75 Blazer K5
#239
Posted 07 April 2013 - 01:24
Du skjønner, grunnen til at jeg spør er at det i Norge ikke (i teorien i allefall) ikke skal kunne unndras offentiligheten når et organ som VD er inne i bildet. Hvor ofte ser en ellers at VD er inne og godkjenner kjøretøy spesiellt? Glad hvis noe kunne sagt meg det, men jeg vet ingen.
Ønsker kun å skjønne hvorfor.
Ærlig talt tror jeg ikke det hadde blitt kaos, men Bergheim hadde tapt noen stakkars kroner på det.
Jeg spilte i korps en stund. Der spilte jeg bajas bedre enn de fleste!
#240
Posted 07 April 2013 - 10:09
Men jeg er også enig i at det burde vært mulig for meg selv å bytte fjærer, få papirer og vise bilen selv her i Trondheim. Men sånn er det ikke nå, og da må jeg svelge den kamelen og kjøre til Oslo.