Gå til innhold



Foto

Nå kan du registere ned Tahoe 2000+ modeller !


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
686 replies to this topic

#241 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 07 April 2013 - 10:13

Nei jeg får ikke gjort dette selv om jeg veit hva som er gjort og delenr. på fjører. For det første så får en ikke tak i godkjente vektdokumenter og for det andre så er det vegdirektoratet som skal godkjenne ned reg av bilen og ikke BT. Det må bestilles timer Riseløkka som skal samfalle med tid for kontrolører fra vegdirektoratet. Så Vegdirektoratet vil ikke forholde seg til privat personer i denne saken, og har derfor valgt å kun forholde seg til Bergheim da det er de som må fremskaffe dokumentasjonen.Det blir vel ikke så vanskelig å skjønne det kaoset som hadde blitt hvis alle skulle kunne gjort dette.

Jeg greier derfor ikke helt  å se problemet i den løsningen som pr i dag er på å kunne ned reg en Tahoe fra lastebil til Person/varebil. Det blir litt mere plunder for de som bor litt lang unna men hadde vegdirektoratet ligget i Bergen vel da hadde jeg reist dit.

At det er så mye hemmelighets kremmeri rundt dette er egentlig bare surr og rør, for spør du på Bergheim så får du svar på alt der. Det er nå engang Vegdirektoratet som har åpnet for å kunne ned reg Tahoe på disse premissene så da er det vel egentlig bare å forholde seg til det eller drite i å reg ned, enkelt og greit. JA det koster noen kr men på sikt så får du dette og mer igjen i verdi økning av bilen så det er egentlig lite å sutre over. Ja det hadde vært greit å kunne ordnet det selv men så er det nå en gang ikke.

 

 

BT og Veidirektoratet er samme butikken. Heter vel ikke biltilsynet lenger. Er trafikkstasjoner som er underlagt Veidirektoratet.

 

Normalt så forholder de seg like mye til privatpersoner som bedrifter.


Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#242 1-sporet

1-sporet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 07 April 2013 - 10:57

Har tidligere kommentert dette, tror egentlig det som er nøkkelen til dette er at Bergheim har dokumentasjon på at en spesiell fjær er godkjent for (personbil-) Tahoen, underskrevet fabrikanten. Når de så montèrer den, uavhengig av hva som stod der fra før, er bilen per definisjon ombygd og godkjent fra fabrikk - tror jeg.

 

At Bergheim har klart å få dette til er ikke noe jeg kan klage på, har ikke selv prøvd å få ut papirer fra GM. Syns derfor det kanskje er feil adresse på noe av skytset i tråden.

 

Det jeg syns er mest kritikkverdig er at når en Tahoe i sin tid ble godkjent for 3560 kg, har den logisk nok også vært godkjent for hele intervallet fra egenvekt til maks-vekt. At en da (om så bare èn gang) ønsker å justere vekten innenfor det intervallet, burde overhodet ikke komme i forhold til krav om ombygning med godkjennelse fra fabrikk. Det er med på å forsterke allmennhetens negative inntrykk av veidirektoratet med følgesvennene som en tung og byråkratisk institusjon.

 

I et svarbrev til Amcar henviste de blant annet til at det var tungvint (fritt tolket...) om biler skulle kunne skifte vektklasser for å unndra seg avgifter. Det er litt ironisk når det er hensikten for samtlige biler på grønne skilt. Disse kan (også etter den nye ordningen, om en litt mer omstendelig) på et senere tidspunkt bygges om til personbil.

 

At vi i Norge har mange grunner til å opprettholde et annerledes avgiftsnivå er en annen diskusjon, men at man på biler som er passert ti år velger å opprettholde så rigid regelverk er for meg uforståelig.


4x4 - Gjør det enklere

Chevrolet Tahoe 2001, 5,3 Vortec, 8-seters personbil

Audi A8 V8
VW Polo 1,6 TDI, ansatt som sparebøsse - sparket for ulydighet


#243 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 07 April 2013 - 19:22

Nå er ikke kravet om endring i understell knyttet til endring i vekt, men endring fra lastebil til personbil. Det er dessuten ikke umulig at dette kravet kommer fra EU.

#244 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 13 April 2013 - 17:13

Det er mye felleseuropeisk byråkrati som gjør at dette er så omstendelig, men man kan uansette bunne alt tilbake til at det er omtrent bare i Norge det har vært noe tema å skrive opp totalvekten på disse bilene for å gjøre dem salgbare som nybil en gang i tiden. Alle andre steder ruller disse rundt som biler under 3500 kg, og vektgarantier, "statskasse", istykkerkappede taktrekk og slikt er et ikke-tema.

 

Tilbake til topic:

 

Er det nå virkelig slik at man kan få ned totalvekten på Tahoe under 3500 kg, og at dette mest sannsynlig er en løsning som blir der en stund slik at man "trygt" kan vurdere å kjøpe en slik bil over 3500 kg med tanke på nedregistrering?


Edited by Turbodrive, 13 April 2013 - 17:15.

'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#245 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 13 April 2013 - 18:48

Spørs nå hvor "trygg" denne prosedyren som blir brukt er....


Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#246 Turbodrive

Turbodrive

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 597 Innlegg:

Posted 13 April 2013 - 23:50

Greia for meg er at som bosatt i Oslo er det uaktuelt å ha en slik bil over 3500 kg pga. bomringen, men under 3500 kg hadde det vært helt utmerket, da jeg kjører forholdsvis lite. :)


'94 Mercedes-Benz G350TD 

'13 Nissan Leaf

Ja, de to bilene utfyller hverandre helt perfekt. ;)

 

 

 


#247 The Stig

The Stig

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 14 April 2013 - 07:19

Har selv fått time til nedreg i Juni, da det er lang ventetid på BT, men om ordningen varer frem til da, er jo usikkert. Vi får bare se det an.

#248 Bobbe1966

Bobbe1966

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 19 April 2013 - 21:59

Hei!

Har lest hele denne dialogen(og mange andre). Interessant lesing vil jeg si. Er selv eier av en Tahoe-03. Ilpt året vil jeg prøve å få den nedregistrert til under 3,5. Mitt spm:

Er det noen som leser dette som allerede har vært og fått gjort dette? Hva slags spesifikasjoner får dere for utført arbeid på fakturaen? 

 

Bobbe



#249 WalderNo1

WalderNo1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 23 April 2013 - 07:57

Leste gjennom hele tråden idag. Så bestemte jeg meg for å dra til mitt lokale BT for å høre om det er mulig å nedregge min Tahoe 2003. Etter en samtale med en veldig imøtekommende person så fikk jeg endel opplysninger. Ingen problem å registrere den om til personbil, men å få ned vekten var umulig sa han. Så jeg spurte hva som måtte til. Det jeg fikk til svar at jeg måtte ha godkjente papirer fra produsent, altså GM, som viser at min bil har den vekten den har og hvilke endringer som er gjort, og dette kom aldri produsent å kommen med. De hadde jo levert sine papirer til Bergheim som han sa. Han var meget godt opplyst mht Bergheim. Han sa at de hadde jukset ved import og i tillegg hadde laget falske dokumenter på vekt på disse bilene. Dokumentene skulle vistnok komme fra GM, men ble laget av Bergheim selv. Så resultatet av dette sa han at all dokumentasjon fra Bergheim, ble ikke godtatt av Veidirektoratet og BT. Så da er ihvertfall mine håp ute...??

Jeg vet ikke om disse hsitoriene stemmer, men ut fra hva jeg har lest/hørt så skulle det nok ikke forundre meg.



#250 1-sporet

1-sporet

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 86 Innlegg:

Posted 23 April 2013 - 09:58

Det er fortsatt de samme reglene som gjelder. Men Bergheim har papirer som VD/BT godkjenner, slik at ved å forevise hver enkelt bil ombygd bil med papirer fra GM får de tydeligvis godkjent bilene på opprinnelig vekt. Dette gjøres "as we speak". Og papirene holder Bergheim tett til brystet, disse har de nok jobbet en del for å få tak i.

 

Når det gjelder hva BT mener om Bergheim ville jeg tatt det med en stor klype salt. Bergheim var ikke alene med å være kreative i forhold til import og registrering som lastebil, her var det andre med betraktelig mer svin på skogen. Problemet for VD/BT er at reglene i sin tid var sær-regler i Norge, som jo som kjent svært få fabrikanter skreddersyr biler til. Derfor er det en masse spesielle løsninger på biler registrert i Norge, tilpasset statskasser, vekter osv. Selv om Bergheim med flere kanskje var i overkant frimodige med løsninger er det like mye VD/BT som møter seg selv i døra på grunn av de sær-norske bestemmelsene.

 

Nå er det imidlertid mindre og mindre av dette, siden EU blir mere samstemt i forhold til de generelle reglene om typegodkjnninger. Derfor forsvinner en mengde norke varebiler nå for tiden. Men EU har også begynt å mugle på Norges særavgifter (vi er en relativt attraktiv honningkrukke for tiden) i forhold til de fire friheter, så jeg tror det er et spørsmål hvor lenge VD/BT får inneha den rollen de har i dag. 


Edited by 1-sporet, 23 April 2013 - 10:02.

4x4 - Gjør det enklere

Chevrolet Tahoe 2001, 5,3 Vortec, 8-seters personbil

Audi A8 V8
VW Polo 1,6 TDI, ansatt som sparebøsse - sparket for ulydighet


#251 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 23 April 2013 - 11:53

Det er fortsatt de samme reglene som gjelder. Men Bergheim har papirer som VD/BT godkjenner, slik at ved å forevise hver enkelt bil ombygd bil med papirer fra GM får de tydeligvis godkjent bilene på opprinnelig vekt. Dette gjøres "as we speak". Og papirene holder Bergheim tett til brystet, disse har de nok jobbet en del for å få tak i.
 
Når det gjelder hva BT mener om Bergheim ville jeg tatt det med en stor klype salt. Bergheim var ikke alene med å være kreative i forhold til import og registrering som lastebil, her var det andre med betraktelig mer svin på skogen. Problemet for VD/BT er at reglene i sin tid var sær-regler i Norge, som jo som kjent svært få fabrikanter skreddersyr biler til. Derfor er det en masse spesielle løsninger på biler registrert i Norge, tilpasset statskasser, vekter osv. Selv om Bergheim med flere kanskje var i overkant frimodige med løsninger er det like mye VD/BT som møter seg selv i døra på grunn av de sær-norske bestemmelsene.
 
Nå er det imidlertid mindre og mindre av dette, siden EU blir mere samstemt i forhold til de generelle reglene om typegodkjnninger. Derfor forsvinner en mengde norke varebiler nå for tiden. Men EU har også begynt å mugle på Norges særavgifter (vi er en relativt attraktiv honningkrukke for tiden) i forhold til de fire friheter, så jeg tror det er et spørsmål hvor lenge VD/BT får inneha den rollen de har i dag.

Det som er litt rart er at veidirektoratet i Oslo ikke vil vedkjenne seg dette, eller kjenner til papirene.
Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#252 WalderNo1

WalderNo1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 38 Innlegg:

Posted 23 April 2013 - 13:43

Det som er litt rart er at veidirektoratet i Oslo ikke vil vedkjenne seg dette, eller kjenner til papirene.

Det lurer jeg også på. Hvis det er sånn at de innehar papirer som godkjenner disse bilene hadde det vel vært allment kjent, eller er jeg helt på jordet her?

Jeg ser jo at det er flere som har fått dette til så det må jo gå an, men jeg skjønner bare ikke at det da kun blir godtatt ved BT stasjonen som nevnes?



#253 Olav'n

Olav'n

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 599 Innlegg:

Posted 23 April 2013 - 17:28

Velkommen i klubben for oss som ikke skjønner....


Tahoe LT -02 5.3 LPG
Cherokee Country 2.5 td-95 Solgt
Cherokee 2.5 Td -95 Solgt
Camaro -79

#254 The Stig

The Stig

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 23 April 2013 - 23:18

Det er så forskjellig praksis på de ulike BT stasjonene her i landet at ingen ting overrasker meg. Det ser jeg på de nye lastebilene vi leverer på jobben. Noen er vist og godkjent f.eks i Oslo eller en annen plass i landet for eksempel hvis de har vært hos en spesiell påbygger. Det er totalt forskjellig hva de uøike BT stasjonene er nøye på og godkjenner. Det kommer biler hos oss som er godkjent en annen plass i landet med løsninger jeg vet de aldri hadde godkjent hos den lokale BT her.
Jeg for min del har time for nedregg i Juni , har bestilt hotell etc og ser frem til en langtur og et par dagers avslapping i Oslo.håper bare "smutthullet" er åpent når den tid kommer.

#255 The Stig

The Stig

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 Innlegg:

Posted 23 April 2013 - 23:19

Dobbelpost

Edited by The Stig, 23 April 2013 - 23:20.


#256 Hurre

Hurre

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 02 May 2013 - 20:45

Hei folkens!

Jeg lurer på om noen vet om man kan nedregistrere hvilken som helst tahoe, eller må man se på noen nr. Må bilen ha vært solgt av Bergheim?

Er det ikke noen som heter Tristar? kan de regges ned?

Bestiller man time til bilen, og oppgir dataene, og Bergheim sier da ifra om du kan nedregge eller ikke?

 

I prisen for nedregging må man da ha egne bakseter og seler, slik at det man i realiteten betaler for er fjærer bak og godkjenning?

 

Lurer pga har ingen Tahoe i dag, men markedet blir plutselig litt bedre hvis man kan se på lett lastebil også.

 

Når det gjelder diskusjonen om det er dyrt eller ikke, eller om man burde kunne ordne alt selv, syns ikke jeg det er rart at Bergheim holder sin "forretning"

for seg selv, de kan vel i realiteten ta hva de vil for ett papir de har klart å få tak i fra GM? Jeg vil tro det kommer muligheter til å fikse dette selv, så kjøpe papiret av Bergheim for noen få kr under det man betaler i dag,

slik at flesteparten føler at det ikke er verdt det. Prisen er vel ikke så ille når man ser hva folk forlanger for vare/ personbil, kontra lett lastebil?



#257 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 Innlegg:

Posted 02 May 2013 - 21:46

Jeg spurte Vegvesenet om nedregistrering av Avalanche og ved en feil sendte jeg den to ganger til to forskjellige distrikt. Svarene var som følger:

 

1.

Skal bilens totalvekt registreres ned må den bygges lik den utgaven fra fabrikken som ble levert med totalvekt under 3500 kg. Dokumentasjon på hva som må bygges om må komme fra fabrikken eller fabrikken sin representant.

 

Etter at du har fått denne dokumentasjon og  ombyggingen er gjort, må du bestille time på en trafikkstasjon for kontroll ved å ringe 02030. En slik kontroll koster pr. i dag  kr. 490,-

Husk å ta med del 2 av vognkortet.

 

2.

For å kunne nedregistrere den bilen du tenker å kjøpe så må det fremlegges dokumentasjon fra fabrikant på at den konkrete bilen kan ha lavere tillatt totalvekt. Det er da krav om at det må være en fysisk endring på bilen for at en nedregistrering kan tillates. Slike endringer kan ofte være å bytte fjærer eller ta vekk et fjærblad. Vi anbefaler at du tar kontakt med importør av Chevrolet for å få vite om det er mulig med nedregistrering av aktuell bil. Fra 1. februar 2012 tok Autonor Import AS over som  hovedimportør for Chevrolet i Norge.

 

I følge nr 1 så burde det egentlig være tilstrekkelig med papirene på de orginale fjærene som viser at de er laget for å gi bilen maks tillatt totalvekt på xxxxkg som er under 3500kg. I følge nr 2 så må man uansett bygge om. Jeg har spurt nr 2 om dette med at fjærene mest sannsynlig var de samme om f.eks. en Tahoe var registrert som B eller som C1 og om man da også må bygge om. Noe jeg regner med, men jeg synes det er greit at de ser urimeligheten i dette.



#258 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 02 May 2013 - 22:05

"bygges lik" eller "fysisk endring" er jo samme sak slik jeg ser det.


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#259 Chryslercrap

Chryslercrap

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 387 Innlegg:

Posted 02 May 2013 - 22:10

Er det ikke noen som heter Tristar? kan de regges ned?

Bestiller man time til bilen, og oppgir dataene, og Bergheim sier da ifra om du kan nedregge eller ikke?

Ingen Tahoe som heter Tri-Star så vidt meg bekjent.

Du bestiller time til Bergheim ja, du kan sende mail til Erik i Drammen med reg.nr så får du bekreftet at bilen kan nedregistreres.


92` Suburban 5.7 (et gammelt vrak av en arbeidsbil)

04` Express Van 5.3/AWD m/ BRC Sequent, 5/8-seter på b-førerkort *solgt

03` Avalanche Z71 m/ Prins VSI 5-seter "klasse-B" Bilstein 4600 9"x20" Mickey Thompson med 285/60-20  *solgt

01` Yukon XL 6.0 7-seter "klasse-B" Bilstein 5100 Denali-grill Escalade roof-rack & lakkerte Escalade vent caps *solgt

 


#260 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 03 May 2013 - 00:00

I prisen for nedregging må man da ha egne bakseter og seler, slik at det man i realiteten betaler for er fjærer bak og godkjenning?

 

Lurer pga har ingen Tahoe i dag, men markedet blir plutselig litt bedre hvis man kan se på lett lastebil også.

 

Når det gjelder diskusjonen om det er dyrt eller ikke, eller om man burde kunne ordne alt selv, syns ikke jeg det er rart at Bergheim holder sin "forretning"

for seg selv, de kan vel i realiteten ta hva de vil for ett papir de har klart å få tak i fra GM?

 

Det kan godt være at det blir muligheter for å kjøpe dette papiret etterhvert, men da må ting først løsne hos VD.

Pr i dag er det såvidt Bergheim får lov til å vise de bilene de gjør av VD, og VD stoler ikke på noen andre.

 

Når det gjelder prisen kan dere synes hva dere vil.

Joda, stiv er den, men bilen blir desto mer verdt etterpå.

 

Hva Bergheim gjør med et dokument de har fremskaffet på lovlig vis bryr jeg meg ikke med.

 

 

Dette dokumentet som dere snakker om at Bergheim "bare har skaffet" fra GM har de nok brukt en del tid og penger på.

For ikke å snakke om alt surret som ble da nedregginga ble stoppet tidligere i år.

Etter det jeg har hørt var dokumentet innom flere avdeliger i GM for godkjenning, for så til slutt å bli godkjent hos Legal-avdelinga.

Det er klart at slikt koster penger! De gutta der jobber ikke gratis.

De har en mann som er opptatt på fulltid med nedreg og andre tekniske spørsmål

 

I tillegg skal dere huske på at det blir bytta fjærer (1-2t), evt fjerna grind og skrudd inn bakseter (1-2t).

Til slutt skal en mann bruke en hel dag for å laste opp bilen på henger, tråle seg gjennom oslotrafikken midt i rushtida, vente på at VD går gjennom bilen, dra bilen hjem igjen.

 

Som om ikke det er nok, må folka på Bergheim bruke ENORMT mye av tida si på telefoner fra folk som oss, som lurer på ditt og datt med nedreg av den og den bilen.

Telefonene ringte ustanselig der tidligere i år, og da var det flere enn Skagenes som måtte sitte dagen lang i telefonen.

 

Så... 15000kr +mva pr bil?

I følge en jeg kjenner er det nesten ikke fortjeneste på det pga alt oppstyret.

 

 

 

Dere må gjerne få mene hva dere vil, men jeg støtter Bergheim fullt ut der.


Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum