Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Amunds garasj


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
700 replies to this topic

#81 fredrik

fredrik

    Mallcrawler

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 29 March 2003 - 00:00

Amund, her er bilder av 31" UTEN løft.

Bakre skjerm... ikke mye klaring

#82 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 29 March 2003 - 00:00

Oioi, pass deg for fartsdumper.. eller småstein på veien.. ? Det subber fælt, eller? På bilen min (som ble levert med felger som plasserte hjulet midt under skjermutbyggerne og veldig slappe fjærer) har de slitt høl i skjermutbyggerne bak.. Men dekka passa jo bra på felgene, da.

#83 fredrik

fredrik

    Mallcrawler

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 29 March 2003 - 00:00

Sitat:

Oioi, pass deg for fartsdumper.. eller småstein på veien.. ? Det subber fælt, eller? På bilen min (som ble levert med felger som plasserte hjulet midt under skjermutbyggerne og veldig slappe fjærer) har de slitt høl i skjermutbyggerne bak.. Men dekka passa jo bra på felgene, da.



Fjærene og demperne bak har sett sine beste dager på doningen min også . Merket godt et par brutale telehiv-dumper her om dagen, men så lenge begge hjula treffer likt, har det gått overraskende bra . MEN, med litt god fart og småsløv sjåfør subbet det jaggu bra, naturlig nok! Gikk bra med skjermutbyggerne og muddekslene (?) inne i skjermen, og dekka er så beinharde at de tåler en trøkk .

#84 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 30 March 2003 - 23:00

I går henta jeg motor og girkasse, pluss en svær pappeske med ledninger og girspaker.. det blir nok litt av en jobb!

Ser ganske bra ut, da? Ønsker meg gjerne et sett sånne felger, hvis noen har til overs.



#85 Toy1

Toy1

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 404 Innlegg:

Posted 04 January 2004 - 00:00

Snakk om portal aksler ja,sinnsyk rå volvo som er med i Paris Dakar
Skal høre med noen jeep folk her hvor jeg bor,kansje de har noen gode løsninger


BIG BOYS RIDE BIG TOYS

#86 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 31 March 2003 - 23:00

Njus:

Henta motoren på søndag kveld, som sagt. Skal nok få lagt ut noen bilder av den over helga. Snakka med fatter i dag, han hadde målt og kikka litt, han sa at med motor og radiator på plass var det ikke plass til vifte, og motoren ville da subbe både i torpedoveggen og radiatoren.. hehe. Blir nok litt skjæring og bulking av torpedovegg...

Hovedproblemet er vel at bilen min kom året før den kom med rekkesekser, så karosseriet er muligens forandret litt på de senere modellene, ellers skal jo motoren gå oppi der. Hvis noen som har en Cherokee med rekkeseks kunne tatt et bilde av motorrommet sitt, og spesielt motorfestene, hadde jeg blitt veldig glad. Lurer på om det går å finne et sett motorfester til Cherokee med 4,0 og så passer det meste.. det hadde vært det greieste.

Men mest jobb blir nok likevel ledningsnettet..

Men en ting er helt sikkert: Det blir skikkelig moro til slutt! Bilen veier 1400 kg, 100 kg _mindre_ enn en Wrangler TJ (er ikke sikker på hva YJ veier), motoren er fra Grand Cherokee med 190 hk (mer enn noen av motorene fra Cherokee eller Wrangler etter det jeg har forstått, skal visstnok ha bedre dreiemoment fra bunnen av også). Også var det akkurat dette jeg ønska meg, automat og ny fordelingskasse og alt ting. Og selv om det blir dyrt blir det (forhåpentligvis) mye billigere enn å kjøpe en ferdig Cherokee med 4,0, og koster omtrent det samme som å overhale fire-bængern jeg hadde, som var gåen. Og da hadde jeg endt opp med firetrinns manuell! Budsjettet er stramt for oss studenter!

#87 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 31 March 2003 - 23:00

Hei Amund

Sorry at jeg ikke fikk hilsa ordentlig om Søndagen, men jeg var superstressa. Alltid artig å treffe folk en "snakker" med på forumet i levende live. Vi måtte en tur om Oslo på hjemveien som ikke var planlagt, i seng 02:00 og så bare å banke seg opp igjen på mandags morgenen rundt 06:00 (05:00 for kroppen som fortsatt er på vintertid). Trøtt ja... (Kaffe....MÅ HA KAFFE).

Kan trøste deg med at det ikke bare er faren din som er oppgitt over alle prosjekta en handler på seg. Faren min er like opgitt hver gang jeg er avgårde for å hente meg en eller annen bil (han er ofte med pga. han har kranbil på jobben). Siste bilen jeg henta var en -85 Rekord stasjonsvogn for 2700,- som gikk nesten gjennom EU på første forsøk forrige uke. Bare småplukk de fant. Han klaga ikke så mye da lenger......

Samla på meg en del linker ang. å sette 4.0 motor i Jeep den gangen jeg lurte på å kjøpe motoren av Kjetil. Du har sikkert sett noen av dem før, men jeg kan ta og sende de over til deg i morgen (har de på jobben). Det er bare å stå på og si at dette ordner seg

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og hevesett i butikken
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

Endret av - Raymond on 01 apr 2003 22:22:26

#88 fredrik

fredrik

    Mallcrawler

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 31 March 2003 - 23:00

Hvis du trenger bilder, Amund, kan jeg se om jeg får knipset noen av motorrommet på doningen min. Let me know!

#89 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 31 March 2003 - 23:00

Okay, så det var deg, altså. Var ikke sikker, men fikk ikke sjansen til å spørre heller. Linker mottas med takk.

Jeg er ikke redd, selv om det kommer til å ta litt tid. Det eneste som er et "problem" er ledningsnettet, men det er ikke et problem det heller tror jeg, det kommer bare til å ta lang tid. Men jeg har vært klar for å kjøre denna bilen siden desember, så det mangler ikke motivasjon ihvertfall! Gleder meg sinnssykt til den blir ferdig.

Blir det nye aksler på Wranglern din, eller var det bare for deler?

#90 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 31 March 2003 - 23:00

Ja takk, Fredrik, det hadde vært fint med noen bilder. F.eks. et oversiktsbilde hvor man kan se klaringa mellom motoren og torpedoveggen, og hvordan det er gjort med radiator og sånt foran der, og et nærbilde av hvert motorfeste. Hvis du får til det er du en knupp! Eller noe sånt.. Kan du ikke bare poste bildene her? Ellers kan du maile meg på amund@c2i.net. Takker og bukker.

#91 fredrik

fredrik

    Mallcrawler

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 31 March 2003 - 23:00

Kein problem
Skal prøve å få gjort det i morgen eller torsdag.

#92 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 31 March 2003 - 23:00

Helt like til de jeg har, bare for å ha i reserve. Skulle vel egentlig gått opp ett hakk i Böshetsklassen til Dana 44 eller noe sånt, men da blir det liksom litt mere omfattende.

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" i kjelleren, 7" Warnflares i bua og hevesett i butikken
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

#93 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 31 March 2003 - 23:00

Njanjæ.. Dana 35 er vel ikke så ille som mange skal ha det til, og de uten c-clip (som vi begge vel har?) skal jo være et lite hakk sterkere enn dem med også.

Takker for hjelpen, Fredrik, men ikke stress med det, bare ta det en gang du har tid!

#94 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 31 March 2003 - 23:00

Forresten, hvis du skal pelle fra hverandre en av bakaksla dine kunne jeg trengt en (tom) carrier uten track-lock og c-clip, da jeg har kjøpt en powertrax no-slip som er til det, men så viste det seg at jeg har track-lock. Kan godt byttes i min tracklock-carrier med innmat (men jeg beholder pinjongdrevinga).

#95 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 31 March 2003 - 23:00

P.S.: Dette blir sannsynligvis ikke noe av før jeg har bilen på veien, en eller annen gang langt utpå sommern, for jeg kommer meg ikke til Halden ellers..

#96 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 03 April 2003 - 23:00

Noen ord til ettertanke, sakset fra Cherokee America:

Engine Swaps:
First off, unless you are a total masochist you will want to avoid trying to install a 4.0L six cylinder. Jeep made a huge number of modifications in 1987 to install the six and it would be necessary to transfer all those components in order to stuff the long inline motor under the hood. To install the 4.0L into an older Jeep you would have to make a complete front core support change, moving the radiator forward more than a foot, change the hood and catch to match, and firewall modifications would be needed to allow the extended motor to fit back nearly under the dash. You would also have to change to a newer fuel pickup with an electric fuel pump and all new fuel lines as well as adapting the newer fuel injection engine harness into the older Jeep's wiring harness. Finally there are many small things that were changed. All of these items combined make this swap an economically unlikely job. Basically if you want a 4.0L motor sell your Jeep and buy one that came with it stock.

Altså er jeg en masochist Ingen vei tilbake nå

Endret av - Amund on 04 apr 2003 21:14:37

#97 Øystein

Øystein

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Posted 03 April 2003 - 23:00

Helt ærlig tror jeg ikke det er verdt det. Hvis du må bygge så mye om, kan du like gjerne prøve å skvise en V8 nedi. Ingenting er som lyden av en Amerikansk V8

Men for all del, det er jo en skikkelig utfordring da.

Lykke til

#98 fredrik

fredrik

    Mallcrawler

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 858 Innlegg:

Posted 03 April 2003 - 23:00

Ser ut som om du får litt å drive med utover våren, Amund
V8´er høres ikke dumt ut...

#99 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 04 April 2003 - 23:00

Blæh, ingenting er så elegant som en fuel-injected rekkesekser! Jeg tror det blir veldig fint. V8 blir for stort, og for dyrt i drift etterpå, tror jeg. Lyden er tøff, men jeg liker seksere også. Men jeg er jo så klart enig i at det er litt kjedelig å bruke så mye tid og penger, og så ende opp med noe som er levert i tusentall fra fabrikken uansett.. Men det er jo smak og behag, skulle gjerne hatt åtter i en ren skogsbil, men har ikke noe særlig bruk for det langs veien. Grunnen til at jeg gjør det er egentlig at 2,5'en som satt i var gåen, og det kostet meg litt mindre å kjøpe dette drivverket enn det hadde kosta å overhale motoren jeg hadde, og da hadde jeg sittet igjen med fire manuelle gir.. Nå får jeg firetrinns automat og ny sterkere fordelingskasse + dobbelt antall hester og en slitesterk motor for samme prisen. Selv om det blir litt mere jobb.. men penger er liksom the "limiting factor".

Den postingen jeg limte inn fra nettet overdriver en del, altså må jeg selvsagt bytte motorfester og mellomaksler, pluss bensinpumpe, og så er det nesten bare å putte nedi.. og flytte radiatoren litt. Det går så fint så.

#100 Per F

Per F

    Team x-files

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4284 Innlegg:

Posted 04 April 2003 - 23:00

Ønsker deg virkelig lykke til!

Per
91791531 / 23032044
Team X-Files (Du tror det ikke før du ser det!)