Hehe.. hmm.. for seint!

Motoren er allerede kjøpt, og snart på plass, jeg gidder ikke gi opp nå. Men det er mye spennende greier, det du sier om svakt metall osv. Videre har jeg fortsatt ikke fått tak i motorfester, sånn at jeg vet ikke helt hvor motoren skal sitte, og det kan godt hende det er for trangt både i torpedoveggen og over automaten. Men jeg har et lite håp om at, siden min er 86-modell, at den allerede er klargjort for 6'ern. Noen har sagt til meg en gang (men jeg husker ikke hvem, og vet jo ikke om det stemmer) at alle cherokee'er innenfor samme årsmodell, uansett motor- og drivverkskonfigurasjon, er like, sånn at det f.eks. ikke skal være noen forskjell på en 1990 4,0 automat og en 1990 2,5 manuell.
Grunnen til at jeg begynte med denne motoren var fordi 2,5'en jeg hadde var gåen, og den hadde firetrinns manuell kasse. Videre hadde jeg en NP207, som fungerte fint, men nettet sier at den ikke er til å stole på... Jeg regnet ut at overhaling av den gamle motoren kom på minst 12.000, med en god porsjon flaks. Jeg vil ha automat, eller ihvertfall femtrinns manuell. Deler var ikke å oppdrive til 2,5'en, verken girkasser eller noenting. Nytt fantes, så klart.
Så kom noen med en 4,0, men det ble droppet, for han skulle ha rundt 10 lapper for motoren, og det var uten girkasse. Bergskau skulle ha 10.000 pluss moms for 5 trinns manuell kasse + NP231 (NP207'n min passer ikke annet enn de minste motorene). Så det ble et dystert regnestykke, jeg kjøpte jo bilen og trodde den skulle virke som den var. Ikke tjener jeg penger heller, student som jeg er.
Men, til slutt fikk jeg motoren med automat og NP231 for 12 høvdinger. Da var det bare å kline til. Så får vi se åssen det går!
Det har ikke vært så mye jobb hittil, det tar bare uendelig lang tid fordi jeg bor så langt unna bilen i uka og ikke har noe å verken pendle med eller kjøre å finne deler med, og høggerne er så somlete av seg. Men nå har jeg finni delene som mangler, skal hente dem på fredag.
Jeg tror ikke noe på at 2,5 TD på 115 hk gir like mye dreiemoment som min 4,0 HO på 190 hester (kanskje opp mot 200 når den blir montert uten katalysator og med kn-filter?). Jeg ville som sagt også ha automat, og det veit jeg ikke om man får til dieselen i det hele tatt, og i så fall kommer det til å bli grusomt dødt. Jeg mener at man ikke kan ha automat før man har nok hester + noen til overs. En 2,5 TD er sikkert fint med manuell kasse (selv om jeg har hørt flere som sier at det er for dødt), men med automat tror jeg det hadde blitt kjedelig. Likevel, det hadde nok vært fornuftig, dette er jo ingen reserbil. MEN, hovedproblemet er jo at 2,5 TD-motorene er såpass nye at jeg tror det hadde vært lite sannsynlig å kunne få tak i en med ledningsnett, dieselopplegg, stæsj, girkasser, mellomaksler og alt man trenger til en fornuftig penge. Samtidig er det jo veldig kjedelig å bruke så grusomt mye penger på bilen, og ende opp med en som er omtrent lik det den var til å begynne med, kanskje litt treigere. Og uten automat. Nå
får jeg ihvertfall det jeg ønska meg...
2,1 diesel-motoren bør man styre unna har jeg hørt, det er en gammel Renault på.. tja.. søtti-åtti hester eller noe? Skikkelig dritt, visstnok.
Fattern er flymekaniker/tekniker, det var han som overtalte meg til å ta denne motoren i steden for den gamle (fordi jeg da får det jeg ønsker meg.. veldig kjedelig å bruke masse tid og penger på noe søppel man egentlig ikke vil ha), så jeg tenkte å overlate mesteparten av ledningsvrælet til han, ettersom det er hans "skyld"!

Tror det skal gå greit.
Når det gjelder tuneller og sånt blir det jo spennende å se.. Kan bli mye jobb, men å kappe, bøye og skjære litt er jo ikke helt umulig. Jeg leste om en som satte inn en sånn motor i en gammel Cherokee, det eneste han måtte gjøre var å banke litt i torpedoveggen med en hammer, for å bulke den litt inn, så gikk det akkurat. Men jeg har rota bort linken, og tok ikke vare på den da jeg fant den, for den gangen var jeg helt sikker på at jeg ikke skulle gjøre det...
Og når det gjelder kjøring i skogen, så skal jeg jo ikke akkurat delta i formula offroad, det er ikke snakk om å bruke noe som helst dreiemoment fra motoren der, det blir stort sett putring på tomgang, det er derfor jeg vil ha automat... Men du kan selvsagt ha rett i at godset kan være for tynt, jeg skal jo trå på litt langs veien sikkert, en gang i blant...
Når det gjelder godkjenninger har jeg ikke kommet til det, jeg tenkte som så at disse bilene har jo blitt produsert i tusenvis med denne motoren, og Buskerud Bilsenter har sagt at det ikke er noen forskjell på bremser, aksler, styring osv.. men de kunne ikke gi noen papirer, for det var visst ikke de som tok inn bilen da. Vi får se etterhvert, nå skal ihvertfall motoren oppi bilen først, startes og prøves.