Gå til innhold

Foto
* * * * * 1 votes

Amunds garasj

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
700 replies to this topic

#141 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 08 May 2003 - 23:00

Sitat:

http://www.bo-bilco.no/ har ihvertfall en 4.0 Cherokee i listene sine ser jeg. Kanskje de kan hjelpe?

At ikke jeg har tenkt på det før: Vanlige hoggere! Et kjapt søk på www.bruktbildeler.com ga jo over tjue biler! De har kanskje litt mer normale priser også! Takk for tipset! (Holdt på å kjøpe en 1979 Oldsmobile Cutlass Cruiser en gang, den hadde en skadet forskjerm. Phoenix US skulle ha 1500 spenn for en rusten en!)

#142 Øystein

Øystein

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

Sitat:

er det flere hoggere i landet som driver med Jeep

http://www.bo-bilco.no/ har ihvertfall en 4.0 Cherokee i listene sine ser jeg. Kanskje de kan hjelpe?

#143 Øystein

Øystein

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1655 Innlegg:

#144 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Hehe, smileybølgen var morsom. Jeg måtte le.

#145 dana44

dana44

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Posted 13 May 2003 - 23:00

Hei, Amund.

Jeg må si jeg synes dette er friskt... Jeg ville ikke gjort dette om du var meg. En kompis av meg bor i statene, og er sinnsykt inne på XJ og oppbygging av biler, han ville IKKE gjort dette. Den Cherokee'en som kom i 1984 og ble erstattet i 1987 med 4.0L er ikke skikket til å ta unna for kreftene fra sekseren. De ser ganske like ut, men det er forskjeller i konstuksjonen i "ramma" i motorrommet, og dette kan være en kime for problemer i fremtiden. Videre er det andre motorfester der fremme for 2.5L og V6 motoren, og disse sitter visst litt lengre bak i motorrommet. Det er også tynnere gods i "ramma", så det kan oppstå sprekkdannelser etter hvert. Skal du bruke denne bilen i løypa er det ikke sikkert det holder lenge, med så mye mer dreiemoment det er i 4.0L HO motoren du skal montere, så vil du kunne få problemer. Jeg sier ikke dette er umulig, men det er visse momenter ved en slik ombygging som kan være skumle. Personlig ville jeg heller valgt en 2.5 eller 2.1 TD før jeg puttet en sekser nedi denne bilen, med en 2.5 TD ville du fått nesten like stort dreiemoment, men lavere drivstoffkostnader. Dieselmotorene er også lettere enn sekseren. Videre har du sikkert oppdaget at det er MYE arbeid med det elektriske anlegget. Det er en del andre ting som må justeres til, som monteringen for radiator, og en justering i torpedoveggen over automaten. Det er videre en annen tunell for automaten som ble brukt bak sekseren, dette skal visstnok ikke være et større problem, annet enn at det kan bli trangt å få på plass stagene for transkassen. Det finnes de som har gjort denne ombyggingen før deg, og som ikke har opplevd problemer, noe du kanskje ikke vil oppleve selv heller, men... Det andre er om det blir godkjent hos biltilsynet, det regner jeg med er i orden i og med at du har investert mye penger i dette prosjektet, men det er ikke sikkert det går om du ikke har fått papirene i orden ennå. Du har videre ansvaret om noen skader seg i bilen din om den ikke er lovlig ombygget. Jeg virker kanskje negativ til det hele, men jeg ville ikke gjort dette. Det er videre imponerende med alt det arbeidet du legger ned og det skal du ha cred for. Jeg ønsker deg lykke til videre med ombyggingen, Amund!

Vennlig hilsen
Arnt H. Andresen

Kaffe?.... Jeep!....

#146 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Hehe.. hmm.. for seint! Motoren er allerede kjøpt, og snart på plass, jeg gidder ikke gi opp nå. Men det er mye spennende greier, det du sier om svakt metall osv. Videre har jeg fortsatt ikke fått tak i motorfester, sånn at jeg vet ikke helt hvor motoren skal sitte, og det kan godt hende det er for trangt både i torpedoveggen og over automaten. Men jeg har et lite håp om at, siden min er 86-modell, at den allerede er klargjort for 6'ern. Noen har sagt til meg en gang (men jeg husker ikke hvem, og vet jo ikke om det stemmer) at alle cherokee'er innenfor samme årsmodell, uansett motor- og drivverkskonfigurasjon, er like, sånn at det f.eks. ikke skal være noen forskjell på en 1990 4,0 automat og en 1990 2,5 manuell.

Grunnen til at jeg begynte med denne motoren var fordi 2,5'en jeg hadde var gåen, og den hadde firetrinns manuell kasse. Videre hadde jeg en NP207, som fungerte fint, men nettet sier at den ikke er til å stole på... Jeg regnet ut at overhaling av den gamle motoren kom på minst 12.000, med en god porsjon flaks. Jeg vil ha automat, eller ihvertfall femtrinns manuell. Deler var ikke å oppdrive til 2,5'en, verken girkasser eller noenting. Nytt fantes, så klart.

Så kom noen med en 4,0, men det ble droppet, for han skulle ha rundt 10 lapper for motoren, og det var uten girkasse. Bergskau skulle ha 10.000 pluss moms for 5 trinns manuell kasse + NP231 (NP207'n min passer ikke annet enn de minste motorene). Så det ble et dystert regnestykke, jeg kjøpte jo bilen og trodde den skulle virke som den var. Ikke tjener jeg penger heller, student som jeg er.

Men, til slutt fikk jeg motoren med automat og NP231 for 12 høvdinger. Da var det bare å kline til. Så får vi se åssen det går!

Det har ikke vært så mye jobb hittil, det tar bare uendelig lang tid fordi jeg bor så langt unna bilen i uka og ikke har noe å verken pendle med eller kjøre å finne deler med, og høggerne er så somlete av seg. Men nå har jeg finni delene som mangler, skal hente dem på fredag.

Jeg tror ikke noe på at 2,5 TD på 115 hk gir like mye dreiemoment som min 4,0 HO på 190 hester (kanskje opp mot 200 når den blir montert uten katalysator og med kn-filter?). Jeg ville som sagt også ha automat, og det veit jeg ikke om man får til dieselen i det hele tatt, og i så fall kommer det til å bli grusomt dødt. Jeg mener at man ikke kan ha automat før man har nok hester + noen til overs. En 2,5 TD er sikkert fint med manuell kasse (selv om jeg har hørt flere som sier at det er for dødt), men med automat tror jeg det hadde blitt kjedelig. Likevel, det hadde nok vært fornuftig, dette er jo ingen reserbil. MEN, hovedproblemet er jo at 2,5 TD-motorene er såpass nye at jeg tror det hadde vært lite sannsynlig å kunne få tak i en med ledningsnett, dieselopplegg, stæsj, girkasser, mellomaksler og alt man trenger til en fornuftig penge. Samtidig er det jo veldig kjedelig å bruke så grusomt mye penger på bilen, og ende opp med en som er omtrent lik det den var til å begynne med, kanskje litt treigere. Og uten automat. Nå
får jeg ihvertfall det jeg ønska meg...

2,1 diesel-motoren bør man styre unna har jeg hørt, det er en gammel Renault på.. tja.. søtti-åtti hester eller noe? Skikkelig dritt, visstnok.

Fattern er flymekaniker/tekniker, det var han som overtalte meg til å ta denne motoren i steden for den gamle (fordi jeg da får det jeg ønsker meg.. veldig kjedelig å bruke masse tid og penger på noe søppel man egentlig ikke vil ha), så jeg tenkte å overlate mesteparten av ledningsvrælet til han, ettersom det er hans "skyld"! Tror det skal gå greit.

Når det gjelder tuneller og sånt blir det jo spennende å se.. Kan bli mye jobb, men å kappe, bøye og skjære litt er jo ikke helt umulig. Jeg leste om en som satte inn en sånn motor i en gammel Cherokee, det eneste han måtte gjøre var å banke litt i torpedoveggen med en hammer, for å bulke den litt inn, så gikk det akkurat. Men jeg har rota bort linken, og tok ikke vare på den da jeg fant den, for den gangen var jeg helt sikker på at jeg ikke skulle gjøre det...

Og når det gjelder kjøring i skogen, så skal jeg jo ikke akkurat delta i formula offroad, det er ikke snakk om å bruke noe som helst dreiemoment fra motoren der, det blir stort sett putring på tomgang, det er derfor jeg vil ha automat... Men du kan selvsagt ha rett i at godset kan være for tynt, jeg skal jo trå på litt langs veien sikkert, en gang i blant...

Når det gjelder godkjenninger har jeg ikke kommet til det, jeg tenkte som så at disse bilene har jo blitt produsert i tusenvis med denne motoren, og Buskerud Bilsenter har sagt at det ikke er noen forskjell på bremser, aksler, styring osv.. men de kunne ikke gi noen papirer, for det var visst ikke de som tok inn bilen da. Vi får se etterhvert, nå skal ihvertfall motoren oppi bilen først, startes og prøves.

#147 dana44

dana44

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 103 Innlegg:

Hei igjen, Amund.

Jeg mente ikke å ta fra deg motet her, nei. Det er rett som du sier, det er for seint nå. Det med hvor motoren skal sitte, så er jeg nesten sikker på at bjelken under automaten sitter på samme plass på alle bilene uansett om det er automat eller manuell kasse. Når du sier at bilene er lik uansett om det sitter firer eller sekser, så er det helt sant, men bare innenfor tidsrommet 1987 og 2001, frem til den nye Cherokee kom (Liberty i USA). Det er forskjell mellom bilen din og en 87 modell, fordi da kom det sekser sammen med en annen torpedovegg, den forrige var ikke klargjort for rekkesekser, så det er her problemet ligger. Nå vet jeg at det ikke er store forskjellen mellom torpedoveggen på disse bilene, så noe stort problem er det ikke. Når det kommer til motorvalget ditt, så ville jeg nok også valgt rekkeskseren istedenfor 2.5 bensin eller TD, men da har du fått mindre problemer med plass til motoren osv. Skulle du skaffet en slik motor i norge, ville du nok fått problemer, de vokser ikke akkurat på trær her til lands, men i Sverige finnes det flere til salgs ser jeg i dag. ALLE bør unngå 2.1 TD da dette er en pill råtten motor, så det er jeg helt enig med deg i. Også 2.5 TD med automat er et dårlig alternativ, den er seig, men kjedelig som f... Skulle du hatt 2.5 TD med automat måtte du lete etter en 2.5 TD fra Grand Cherokee, og de vokser IALLEFALL ikke på trær noen steder i verden. En 2.5 TD med manuell kasse er helt klart et godt alternativ sett i forhold til dreiemoment og drivstofforbruk, en 2.5 TD skal visstnok gi 280 NM mot 4.0L 330-350 NM. Disse tallene kan jeg ikke på stående fot si er helt riktige, men langt unna er de ikke. Fatter'n har netopp kjøpt en 1999 2.5 TD med manuell kasse, og jeg kan kjenne at den er råsterk helt fra bunnen av, men ikke like sterk som sekseren, og det sa jeg vel heller ikke?. Det jeg mente var at det ville være lettere med å få en firer ned i motorrommet enn en sekser, om du da ville valgt bensin eller diesel er vel likegyldig. Når det gjelder resten av drivverket du har skaffet, så er jeg helt enig med deg i at det er mye bedre enn det som var der fra før, og at det er det eneste riktige. Det at du har en far som er flymekaniker er en fordel, helt klart, så det skal nok ikke skorte på den mekaniske innsikten. Videre er det ikke store forskjellen mellom tunellen i din 86 modell og min 88, men det er snakk om ca 35mm, men jeg kan ikke si akkurat hvor den er trangere. Jeg ville helt klart søkt om motorbytte FØR jeg startet med et slikt prosjekt, det ville vært trist om det ikke gikk gjennom den tekniske kontrollen hos biltilsynet. Ellers er akslene dine like de som sitter i bilene med 4.0L, så det skal ikke være noe problem, men det er ikke sikkert de godkjenner den pga. at den er produsert med sekser året etter... Jeg ville søkt nå, så du ikke sitter i saksa den dagen du eventuelt ikke får den godkjent med denne motoren. Det faktum at det ikke er foretatt mange slike ombygginger i norge kan være en ulempe...

Jeg mener som sagt ikke å sette grå hår i hodet på deg, men..
Lykke til!

Arnt H. Andresen

Kaffe?.... Jeep!....

#148 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 14 May 2003 - 23:00

Vel, jeg kan likegodt få de grå hårene med en gang.. Kanskje jeg bør ta fatt i dette med godkjenning med en gang. Bare at nå begynner det å nærme seg eksamen og sånt.. Jeg tenkte å hive bilen på veien før jeg gadd å styre med omregistering, vet at det er litt i gråsoner, men når bremsene er like osv. kjører jeg jo ikke rundt med en uforsvarlig bil, mener jeg. Jeg har hatt den på EU-kontroll, fått mangler på eksos, et bremserør og lekkasje fra transferkassa, alt det er og/eller blir fikset, så jeg trenger bare å vise bilen på etterkontroll, så får jeg skilter. Ser jo at alle andre her inne bygger om først, og så kjører på biltilsynet for å spørre om det var greit (hjul, hevesett, osv. osv.)

Traversen under automaten er nok ikke noe problem, på den gamle girkassa sitter det en brakett som forskyver girkassefestet 5-7 cm bakover, tipper jeg, og med litt flaks så er det akkurat så mye lengre det nye drivverket er.

Hva slags motor har du i din? 4,0 tipper jeg? Low output? Hehe.. en tøff detalj med min motor er at den skal ha 190 hk, pluss jevnere momentkurve som trekker bedre fra bunnen av i forhold til motorene som satt i Cherokee.

Når det gjelder karosseriet og sånt, så mistenker jeg muligens at endringen kom i 86? Er du sikker på at det var i 87? Er klar over at sekseren kom i 87, men torpedoveggen min har et stort innhogg som passer nøyaktig til toppen på sekseren, firer'n var ikke så langt bak og en v6 er jo ikke der i det hele tatt. I tillegg så deler Haynesboka mi det meste i 84-85, så 86-2000, og 2001 for seg. 86-modellen min hadde jo blant annet fått en del forandringer på motoren, min hadde TBI mens 84-85 hadde forgasser og sånt. Problemet er jo bare å få papirer på dette, hvis det stemmer.. eller ikke, hvis det ikke stemmer

Har forstått det som at Biltilsynet ofte bare krever registreringsnummeret på en annen bil som er godkjent med samme modifikasjoner som den man prøver å få godkjent. Hvis man da kan finne en tidlig 87-modell med sekser, så tidlig at det står 86 i vognkortet, så er jo problemet løst. Hvis de da henger seg opp i årstall i det hele tatt. Jeg snakka med Møller, men det var ikke de som hadde typegodkjenninga på min bil, det var visstnok en trønder som drev konsulentfirma og tok tre hundre kroner timen for å lete i papirbunken sin, derfor har jeg nølt litt med å ringe... men jeg får vel sette i gang nå.

Forresten gøy at det begynner å bli en del folk her inne som har peiling på og interesse for Cherokee, vi får få til et Cherokee-treff en gang, det hadde vært skikkelig tøft! Personlig har jeg alltid hatt et godt øye til Cherokee, og det har liksom vært en fjern drømmebil jeg ikke regna med jeg hadde råd til før jeg var ferdigutdanna.. så snublet jeg over denne. "Billig" har jo flere sider, men vi får håpe det blir bra til slutt.. XJ er jo en billig kamuflert Wrangler, hvor man får akkurat de samme delene, bare mye mer plass, litt lengre akselavstand og kanskje litt overheng på kjøpet. Attpåtil er den lettere! (Ihvertfall min, den blir kanskje like tung med 4,0)

Endret av - amund on 15 mai 2003 00:35:48

#149 trulz

trulz

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1030 Innlegg:

Posted 27 November 2003 - 00:00

en til da!!!!

MVH. Trulz.
-----------
Hilux: 33" hjul, sjakler, 3" hev, 2" boddylift ++
Sjekk: http://www.trulz.com....php?page=hilux

#150 trulz

trulz

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1030 Innlegg:

Posted 27 November 2003 - 00:00

Kunne ikke dy meg!!!

MVH. Trulz.
-----------
Hilux: 33" hjul, sjakler, 3" hev, 2" boddylift ++
Sjekk: http://www.trulz.com....php?page=hilux

#151 THX

THX

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 10 November 2003 - 00:00

Den valpen kledde den svarte lakken og de sølvfarga bøylene altså!!

TØFFT!!

Let`s go Offroading

#152 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 10 November 2003 - 00:00

Legger inn noen bilder av valpen til Einar.

|||||||

#153 trulz

trulz

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1030 Innlegg:

Posted 26 November 2003 - 00:00

Sitat:

Men jeg har tenkt på å lage ei plate som skiller det fra motoren, pga. at det suger veldig varm luft fra radiator og eksosmanifold nå.

ingen dum ide, men du må ha en plate som tåler litt varme da!

MVH. Trulz.
-----------
Hilux: 33" hjul, sjakler, 3" hev, 2" boddylift.

#154 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 11 November 2003 - 00:00

Har bare et bilde av suzuki'n...

...men derimot nesten to timer med film fra disse par dagene + litt fra Gjerstadsladden. Det kommer på nettet om en ikke så altfor lang stund håper jeg.

Felgene ble bra de, André, takker for transporten. Hils også Vegajeep når du snakker med ham.

|||||||

#155 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 27 May 2003 - 23:00

Puh. I dag har jeg ENDELIG begynt å få tak i noen deler: Et motorfeste, panserlåser og ei sånn idler-rulle der hvor airconditionpumpa skulle vært. Motorfestet plugget rett på rammevangen, men jeg må lage et hull med gjenger i, som mangler. Har sett litt på radiatoren, må skjære litt foran der for å få plass, men det er ikke store inngrepet. Skal opp til Kongsberg igjen på fredag og få det andre motorfestet, pluss radiatorslanger m/eksplosjonstank, tenkte jeg. Muligens bensinpumpe også. Har en del fridager nå før eksamenslesning nr. 2 tar helt av, så jeg skal prøve å få gjort mest mulig fram til da. Hvis jeg bare kan få skrudd oppi denne motoren så jeg ser hvor alt havner så begynner det å bli bra tenker jeg.

#156 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 29 May 2003 - 23:00

Æsj, kongsbergturen skar seg, kameraten min som skulle kjøre meg hadde glemt det, og reiste til Sverige i steden. Fattern brukte bilen sin, og.. ja, det er langt å gå til Kongsberg. Dette tar grusomt lang tid! Men nå har jeg ihvertfall fått satt i gang litt papirmølle rundt biltilsynet, så når motoren er på plass kan jeg kanskje kjøre rett dit og vise den, og få skiltene MED 4,0 i vognkortet, DET hadde vært fint. (Og kanskje 31" dekk også.. ? Hehe, får vel ta det etterhvert.)

I tillegg har jeg tegna en del utkast til protobil, så om jeg skulle bli lei Jeepens terrengegenskaper i løpet av sommer'n (OG har noen kroner til overs, hvilket er meget usannsynlig) så setter jeg i gang med det.

#157 Sandman

Sandman

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 29 May 2003 - 23:00

Sitat:

Puh. I dag har jeg ENDELIG begynt å få tak i noen deler: Et motorfeste, panserlåser og ei sånn idler-rulle der hvor airconditionpumpa skulle vært. Motorfestet plugget rett på rammevangen, men jeg må lage et hull med gjenger i, som mangler. Har sett litt på radiatoren, må skjære litt foran der for å få plass, men det er ikke store inngrepet. Skal opp til Kongsberg igjen på fredag og få det andre motorfestet, pluss radiatorslanger m/eksplosjonstank, tenkte jeg. Muligens bensinpumpe også. Har en del fridager nå før eksamenslesning nr. 2 tar helt av, så jeg skal prøve å få gjort mest mulig fram til da. Hvis jeg bare kan få skrudd oppi denne motoren så jeg ser hvor alt havner så begynner det å bli bra tenker jeg.

Eksplosjonstank???????? Er det noe nytt eller? Det skulle jeg likt å sett..

Espen

#158 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 30 May 2003 - 23:00

Det var noen som postet et bilde av en her inne, trur det var fra en XJ. Den var sprengferdig! Bulet ut i alle kanter...

Over til en annen historie, fattern sier han vil bygge om traktor'n sin til 40 km/t-utgave. Da må han blant annet bytte foraksel. Det betyr at jeg får den gamle... og hvis bestefattern dauer snart, så har han en til! Da blir det 2x fiat traktorforaksler til snirklebilprosjektet mitt. Begge har Detroitlocker, planetgir, og doble kryss ytterst som gir en hælvetes liten svingradius (gang det med to, for det blir firehjulsstyring).. skal poste noen tegninger etterhvert, når jeg får scanna dem.

#159 trulz

trulz

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1030 Innlegg:

Amund, det kn filteret ditt, må du rense det ofte? det ser litt utsatt ut, har sett flere typer sports filter som er bygget inn i bokser og har beskyttelses plate rundt seg.

Men er det ikke bare en tur i sandtaket or deg så er det tett?

MVH. Trulz.
-----------

#160 trulz

trulz

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1030 Innlegg:

Amund, det kn filteret ditt, må du rense det ofte? det ser litt utsatt ut, har sett flere typer sports filter som er bygget inn i bokser og har beskyttelses plate rundt seg.

Men er det ikke bare en tur i sandtaket or deg så er det tett?

MVH. Trulz.
-----------