Gå til innhold



Foto
* * * * * 1 votes

Amunds garasj


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
700 replies to this topic

#161 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 26 November 2003 - 00:00

Blir ikke tett det, skal renses annethvert år i følge esken. Men jeg har tenkt på å lage ei plate som skiller det fra motoren, pga. at det suger veldig varm luft fra radiator og eksosmanifold nå.

Du får kjøpt K&N-filter til originale luftfilterbokser til en del biler, og jeg tror også de lager egne bokser med filter i... mener jeg å ha sett.

#162 Hoelern

Hoelern

    Veteran

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2563 Innlegg:

Posted 30 May 2003 - 23:00

Amund... kan du ikke telefonnummeret til BGnor ??? Dekk ligger på hylla og venter på ny eier !

Endret av - hoelern on 01 jun 2003 00:12:53

#163 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 31 May 2003 - 23:00

Men jeg vil ha Goodyear Wrangler MT/R. Det har dere vel ikke? Eller er det bare jeg som husker feil? Skal nok ringe dere etterhvert, men jeg har allerede fått en innmari bra pris på et sett fra ei dekksjappe i Drammen. Men jeg skal som sagt sjekke litt nærmere rundt når det blir aktuelt, må jo få bilen på veien først, og få tak i noen felger.

#164 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 02 June 2003 - 23:00

I dag har jeg pusla sammen en del småting. Fikk siste motorfestet + radiatorslanger og ekplosjonstank i går, og så var jeg innom Ronny på Buskerud Bilsenter og bestilte litt småtteri, simring til transferkassa og en bolt til bakfjæra, som fikk smake vinkelsliper'n. I dag har jeg satt på plass motorfestene, og demontert girkassefestet fra den gamle kassa. Det var litt jobbigt, den er litt tung å løfte, og helt håpløs å få til å stå sånn at jeg kom til skruene under.. jeg ble nesten litt sint. Venstre motorfestebrakett i bilen var også litt plundrete, for det sitter i samme boltene som braketten til panhardstaget, og det var et helvete å få på igjen. Jeg måtte vri rattet helt om og spenne det fast med noen jernstenger mot døra for å få braketten på! Menmen, what doesn't kill you makes you stronger! Jeg har ihvertfall blitt møkkete, og det tyder jo på at jeg har gjort noe fornuftig, ligner mer og mer på Abo Rashoul for hver dag som går.

Fikk litt lyst til å bli ferdig til Rena til helga, men det er nok ganske håpløst.. dvs., jeg kan klare å bli NESTEN ferdig, kanskje til og med kjøreferdig med en del flaks OG hvis jeg hadde hatt alle delene, men jeg får nok ikke tid til å få dekk på, og Rena på slicks blir jo litt kjedelig... Jeg får ta det igjen siden! Til neste år, f.eks. Da har jeg forhåpentligvis fått inn sperra bak også, så kanskje jeg kommer noen vei. Rena ser veldig gjørmete ut, så jeg bør vel også forlnenge utluftingene til akslene til opp under panseret, de går bare cirka til rammehøyde nå.

Endret av - amund on 03 jun 2003 22:08:58

#165 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 01 January 2004 - 00:00

Selvbærende ja. Det gjør jo også at det ikke bare er å slå seg løs med vinkelsliper oppi skjermene...

OME-fjærene er myke som F de, problemet er at hjulet butter oppi skjermen, og demperne er for korte til å slippe dem lenger ned. Jeg planlegger å heve 1" til sånn cirka, for å lage plass til litt mer innfjæring, lange dempere, kutte skjermkantene litt og ta ut innmaten av skjermutbyggerne. Kutting av skjermkanter er egentlig ikke nødvendig å gjøre nå, det er mest hvis jeg skal ha på 33" som stikker mer ut, dette trikset gir samme klaring som Bushwhackers, men koster 0 i steden for 6000.



#166 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 25 November 2003 - 00:00

Sitat:

Den skal tåle det..men den kan ikke kjøres i en slik sidehelling...da velter den..

*Veltegrader
49,5°
52°
51°


Veltegraden i tabellene ovenfor er "absolutte balansepunkter" på to hjul,
d.v.s. at i en slik skråning kan bilen ikke kjøres.



Nemlig... men ser ikke hvordan man ellers skulle fått målt det... ? Syns 30 grader hørtes lite ut på en Defender, Hilux ser da høyere og smalere ut, men kanskje de måler det på en annen måte (f.eks. at det er maksimal "trygg" skråning å kjøre i... men det varierer jo veldig med hvor humpete det er osv). En annen variabel er om man måler vinkelen på bakken, eller på karosseriet... for bilen krenger jo på fjæringa i tillegg. Så hvis man har et velt-o-meter inne i bilen vil jo det vise mye mer enn bakken under hjula egentlig heller. Tallene til AT er veldig høye, ble overrasket da jeg så dem, men kanskje de måler på karosseriet?

#167 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 25 November 2003 - 00:00

en hilux AT 35 tommer er joe ikke så voldsomt heva da...1.5 tomme på fjering og 30mm bodylift pluss ca 3 tommer med hjula...og sporvidden er økt betraktelig. men det er jo absolutt balansepunkt på 2 hjul de snakker om.......

2001 Hilux 33-12.5-15
2" bodylift, Ironman

#168 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 25 November 2003 - 00:00

Tenkte original Hilux vs. original Defender...

#169 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 25 November 2003 - 00:00

å....jah.....
Men bare for å kverulere litt ekstra så er vel LR'n en del høyere og jeg tror ikke den er så veldig bredere.

2001 Hilux 33-12.5-15
2" bodylift, Ironman

Endret av - massey on 25 nov 2003 19:45:57

#170 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 07 June 2003 - 23:00

I dag ble jeg litt positivt overraska over Jeep. Har vel syntes det har vært en del teite løsninger og en del ting som har vært unødvendig tungvinne å skru på. Men i dag tok jeg ut hjernen til den gamle motoren, og den hang bare i én feit ledning ut i motorrommet, så den var lett å få ut uten å demontere hele bilen. Etterpå skulle jeg skru av eksosmanifolden på rekkeseksern, for det er en sprekk i den som skal sveises. Det tok cirka ett og et halvt minutt. Helt rått. Dette var riktignok med motoren ute, men med innsugsmanifold og alt fra dyser til ledningsstæsj og motorfester på plass. Og dette er IKKE crossflow-topp. Skikkelig fett.

Er det Chrysler som har laget den 4,0-motoren, egentlig? Eller AMC? Eller er det bare en oppgradering av den gamle 4,2'en? Hvilke andre biler er den blitt brukt i? Fin motor.

#171 massey

massey

    Skogs samen Antes veiviser

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2872 Innlegg:

Posted 25 November 2003 - 00:00

Sitat:

Hvis det med veltevinkel menes hvor stor vinkel bilen kan tåle sidelengs før den velter, så er dette maximum traverse angel på engelsk. Defenderen min har 30 grader maximum traverse angel, -og det er jeg allt for feig til å prøve!
At hilux arctictrucks skal tåle over 50 grader før den velter er jo helt rått!

PJL



Den skal tåle det..men den kan ikke kjøres i en slik sidehelling...da velter den..

*Veltegrader
49,5°
52°
51°


Veltegraden i tabellene ovenfor er "absolutte balansepunkter" på to hjul,
d.v.s. at i en slik skråning kan bilen ikke kjøres.


2001 Hilux 33-12.5-15
2" bodylift, Ironman

#172 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 Innlegg:

Posted 18 October 2004 - 23:00

user posted image

Det var da noen fryktelige fine valser du hadde på bilen idag?
Gratulerer med nesten ferdig utfylt vognkort:D

user posted image

#173 Nannestad-Sub

Nannestad-Sub

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1601 Innlegg:

Posted 11 November 2003 - 00:00

Ble det mindre med "subbing" med de nye felgene

Og de kledde kjærra godt. Ikke så dumt kjøp det derre der

Hvorfor må det være så stort??? I så fall må det være en Subb!!!!

#174 petro

petro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 25 November 2003 - 00:00

Hvis det med veltevinkel menes hvor stor vinkel bilen kan tåle sidelengs før den velter, så er dette maximum traverse angel på engelsk. Defenderen min har 30 grader maximum traverse angel, -og det er jeg allt for feig til å prøve!
At hilux arctictrucks skal tåle over 50 grader før den velter er jo helt rått!

PJL

#175 Raymond

Raymond

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1699 Innlegg:

Posted 10 June 2003 - 23:00

Kom over denne Amund:

http://www.bc4x4.com...2003/jeep25-40/

Går det fremover med Jeepen om dagen?

-Raymond
-88 Jeep YJ 258" 33" BFG MT 4" Procomp 7" Warnflares
-Suzuki 420 Hjemmemekk Edition. 400/70-15,5 Skogstraktorhengerhjul

#176 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 18 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:

Hmm, lurte bare på en ting.. Siden det bare ståt "Tuv godkj. hevesett" med bare fjørnr, da kan du vel bare hive på lengre sjakler bak og spacere fremme. Kan jo bare si at dette er en del av settet, er ihvertfall ikke nr på mine sjakler. Da får du jo 3,5" heving godkjent i vognkortet..
Det hadde jo vært noe.biggrin.gif
Opprinnelig postet av sivrt



Litt juks, men alt ligger klart, så det er vel egentlig planen smile.gif (Hvertfall inntil jeg får 33" og gidder å kjøre helt til Trondheim for å få dem godkjent)

#177 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 10 June 2003 - 23:00

Hehe, jeg tror ikke jeg klarer å tjene penger på det, sånn som han der gjorde..

Denna uka prøver jeg å lese til siste eksamen, som er på fredag (den trettende, selvfølgelig). I helga som var, og deler av uka før fikk jeg tak i det meste av delene. Fikk hjelp av fattern med en del ting, og vi har begynt å få brukbar oversikt over ledningsnettet, demontert ledningene til den gamle motoren, prøvemontert motoren og målt en del. Fant ut at hvis vi bruker "gummidelen" av motorfestene til den gamle motoren (men alle brakettene til den nye) får vi shimset motoren 2-3 cm fram, som er akkurat nok til at det går bra med torpedoveggen. Så neste helg blir det å lage girkassefeste, justere motorfestene å få hele greia oppi, sette på automaten.. og måle hvor lange mellomaksler som trengs. Deretter må jeg få tak i mellomaksel foran (Granlund sier de har, og det har de sagt siden før påske, men den kommer alltid "over helga"..) og levere den og den gamle bak til korting/forlengning. Og SÅ begynner det kanskje å kunne ligne på noe.. Venter også på et papir fra Amcar, det er litt viktig hvis jeg skal få skilter på denne doningen.

#178 Amund

Amund

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 25 November 2003 - 00:00

Sitat:

http://www.jeepaholics.com/tech/cog/



Jepp, helt super link, fant den selv for bare et par dager siden. Har tenkt samme tanken selv, men trodde ikke det kom til å funke...

Breakover angle er liksom det motsatte av "approach" og "departure" angle, dvs. det er vinkelen du får mellom en linje fra under hvert hjul som møtes under midten av bilen.

#179 THX

THX

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1918 Innlegg:

Posted 01 January 2004 - 00:00

Hva med å heve karossen et par tommer!!
Eller er det endel av den bærende konstruksjonen?

Suzuki LJ80
Mercedes Unimog s404 1960
Chevrolet Blazer K-5 1984
Chevrolet Blazer K-5 1988


#180 sivrt

sivrt

    Pirat moderator

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1350 Innlegg:

Posted 18 October 2004 - 23:00

Kopi av melding:


Det var på tide smile.gif Men dekka må jeg tydeligvis lenger opp i landet med.

Opprinnelig postet av Amund



Hmm, lurte bare på en ting.. Siden det bare ståt "Tuv godkj. hevesett" med bare fjørnr, da kan du vel bare hive på lengre sjakler bak og spacere fremme. Kan jo bare si at dette er en del av settet, er ihvertfall ikke nr på mine sjakler. Da får du jo 3,5" heving godkjent i vognkortet..
Det hadde jo vært noe.biggrin.gif

Morten.
`99 Jeep Cherokee Sport Jamboree 2.5TD
http://www.offroad.n...de=View&RID=160
Goodyear Wrangler MT/R
31x10,5-15
3,5" Rubicon Express + JKS sjakler