-- The Suzukis of the Yakuza --
#141
Posted 10 January 2009 - 17:32
Det jeg lurer på er om en kunne laget en bilfrakter av ei sukiramme og to akslinger med fjærblader og det hele.
Hva er det som kreves for å få godkjent en tilhenger?
#142
Posted 10 January 2009 - 23:55
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#143
Posted 11 January 2009 - 01:13
Det er på akselen utfordinga ligger sidan en sikkert ikkje får ut noko meir dokumentasjon enn typegodkjenninga og vognkortet. Dette har BT ved enkelte tilfeller godtatt som god nok dokumentasjon, men også det motsatte har vore tilfelle. Eg har ikkje begynt på noko papirarbeid rundt dette enda, men dersom det ikkje går i boks med akselen har eg etpar andre alternativ eg vil prøve, så eg har tru på at det skal være mulig å få godkjent.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#144
Posted 11 January 2009 - 11:17
Edited by Supervitara, 11 January 2009 - 11:18.
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#145
Posted 20 January 2009 - 10:29
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#146
Posted 20 January 2009 - 10:35
#147
Posted 20 January 2009 - 13:07
Får eg plass å beholde delen der det sitter en sensor på stussen for kjøleslangen på det nederste bildet?
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#148
Posted 20 January 2009 - 17:34
Får eg plass å beholde delen der det sitter en sensor på stussen for kjøleslangen på det nederste bildet?
yes sir
bilde:
http://www.pirate4x4...mp;d=1228663566
Det blir virkelig elegant med coil on plug. Ser faktisk ut som om alt fortsatt er likt, bare en ny device på toppen
Edited by ShuDuck, 20 January 2009 - 17:37.
#149
Posted 20 January 2009 - 20:20
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#150
Posted 27 January 2009 - 21:19
har fått ut motoren og alt av ledninger og sensorer som henger på den, og ledninger heilt fram til pluggen inn i hjerna. frå hjerna går det en feit plugg til ledningsnettet til resten av bilen, men sidan eg berre har bilen på "lån" har eg ikkje lyst eller tid til å røske ut alt av innredning for å få ut alt heilt.
Det eg har fått med meg er at eg må få ut er:
-VSS sensor på speedometer
-startsperre med kontrollboks og tenningslås
-rele og styring for FI og bensinpumpe.
det eg er usikker på foreløpig er om eg trenger:
-lambdasonde nr.2 ? (som er til diagnose etter katalysator?) denne sitter dønn fast og må mest sannsynlig skjærast ut av eksosanlegget.
-fuel tank pressure sensor (også diagnose?) hadde lite lyst å ta ned tanken uten løftebukk, og den er som vanlig over halvfull...
Har også funne to tilkoblinger mot girkassa (manuell), ei på sida heilt til høgre, og ei bakerst (midtdiff?) der akselen går ut bakover.
Har desse noko med motorstyring å gjere?
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#151
Posted 27 January 2009 - 23:16
Her er motoren på veg ut av bilen. ikkje heilt enkelt å få den ut uten girkassa, men det gikk med litt list/lempe og skohorn, spett, lokking og luring og litt albufett..
Motoren har både ei mikroskopisk servopumpe, og AC kompressor. Begge deler står nok litt for lavt montert for bruk i SJ, men alle braketter frå G13 og G16 passer så det blir nok ei råd med flytting. radiatorvifta blir elektrisk. I tilegg må kjøleslanger leggast opp på nytt, og bunnpanne mest sannsynlig byttast til G13, noko som kan bli ei utfordring sidan det er en sensor på veiva i forkant under blokka.
Edited by yakuza, 27 January 2009 - 23:17.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#152
Posted 27 January 2009 - 23:38
Har desse noko med motorstyring å gjere?
Kanskje det er til lampa som lyser når bilen står i fri og lampa som lyser når bilen står i revers.
Den andre sensoren er ikke absolutt nødvendig å ha med for at bilen skal fungere. Tror ikke du vil merke forskjell om den ikke er der. Samme med VSS som du heller ikke vil merke særlig mye til, flere som kjører uten å ha den montert.
#153
Posted 28 January 2009 - 01:02
men kva lampe lyser når bilen står i fri?
kan det være noko med midtdiffen og 4wd på balenoen?
plukka ut sensoren og fant et drev, sjekka BOSCH diagnose program, og der er det ei pil og VSS i den retninga, så eg har nok funne speed sensoren. Forslag på korleis eg skal få det rette signalet til hjerna mottas med takk
Edited by yakuza, 28 January 2009 - 18:55.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#154
Posted 28 January 2009 - 23:43
4.-5.girbryter???(brukes på noen biler i forbindelse med EGR og cruisecontrol)
traction control??
men jeg setter en knapp på at denne bilen har elektronisk speedometer...
#155
Posted 28 January 2009 - 23:56
1. kan droppe sensoren, noko som vil kunne resultere i for feit blanding
2. tilpasse en eldre swift/vitara sensor i speedometert og håpe at denne har samme oppløsning og signal som balenoen
3. finne ut kva signal hjerna skal ha og lure den med et fast speedsignal frå pulsgenerator
4. omarbeide speedsensoren til å passe i hølet for speedodrev i fordelingskassa, og håpe at det blir rett turtall
5. sette på en giver på en drivakselflens som teller bolter og gir rett signal til hjerna via en signalkonverter
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#156
Posted 29 January 2009 - 01:05
#157
Posted 30 January 2009 - 12:28
men korleis veit eg om den gir rett type signal? Den eldre typen er brukt på obd1 og min er vel obd2(kind-of). Den eldre på obd1 er et reed rele som føler på en roterande magnet i speedoen, mens den nye typen er et drev i girkassa.
Har ellers sett at hjerna kanskje har tilkobling for 2 stk VSS der det eine, C1 er for MT og 4 A/T vehicle og den andre A9 er for 3 A/T..
et håp er at den siste er ingangen for reedrele VSS.
Tråler nettet for skjema og info og er mykje innom www.redlinegti.com og www.suzuki-forums.com. legger ut link til info her når eg finner noko eg veit er relevant og korrekt. Googler en så finner en så absolutt mykje dritt, men det må nok være gull også innimellom..
Edited by yakuza, 30 January 2009 - 12:29.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#158
Posted 01 February 2009 - 22:46
den frå balenoen er i alle fall ubrukelig uten å bygge om til elektronisk speedo..
M/T er manuellgir og A/T er automatgir, så den veien er også et blindspor.
Edited by yakuza, 01 February 2009 - 23:34.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#159
Posted 03 February 2009 - 07:59
her er mykje god info om baleno og nyare motor i SJ.
Min motor har eg endeleg funne info om i FSM eg lånte på Suzuki i går. Har hatt trøbbel med å finne koblingskjema der dei har ECM lik min, men i en liten bortgjømt seksjon i boka fant eg endelig oversikt over terminalar for mi hjerne
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#160
Posted 12 February 2009 - 23:33
skjærsilden...
dommens dag..
oppgjerets time..
himmel eller helvete..
undergang eller lykke..
world cup eller barneskirenn..
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost