Gå til innhold

Foto
- - - - -

Uber hompf und knøl -- trail team Sokndal

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
769 replies to this topic

#341 TJD

TJD

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Posted 28 August 2004 - 23:00

Kopi av melding:
Men hvor langt er det egentlig til Odal,fx. fra Oslo?

Opprinnelig postet av offroadguru Solli

Det raskeste er å kjøre E6 til Eidsvoll og ta av mot Nord-Odal (Sand)

Husk at det er motorvei fra Horten til Eidsvoll så det går fort !

#342 Ekeberg

Ekeberg

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 18 March 2004 - 00:00

FERDIG!!! vel nesten......
i dag ankom truckstyringen men guruen var litt i tvil om styresylinderen vil holde mål....
user posted image

med experthjelp fra team barbie ble viktige besluttninger tatt.
user posted image

valget falt tilslutt på en noe mer hendig sylinder
user posted image

rattstamme ble satt inn
user posted image

en tankefull guru foretar den offisielle prøvesittingen
user posted image

nå mangler bare hydraulikkslanger til styringen pluss endel som guruen betegner som små detaljer, mellomaksel bak, passasjersete, belter, vann på motor, div. eksoslekasjer osv osv.

UBER HOMPF UND KNØL
Trail team sokndal
Tom Ekeberg
mob. 95029069

også kjent fra TV-Norge

#343 offroadguru Solli

offroadguru Solli

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Kopi av melding:
HEI!!!!
Skikkelig lækkert, men du har glemt å dyppe felgene i bøtta med blåmaling...............

Arne, Lightfoot Racing

Opprinnelig postet av Arne

Ja dette hadde vært noe for dere som kun tør å kjøre i sand.

Du er heldig,OffroadguruSolli,TV-Norge stjerne, tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#344 offroadguru Solli

offroadguru Solli

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Kopi av melding:
Det må jeg si, raserbilen din ser heftig ut!!
Jeg har alltid latt meg imponere av de smarte og nytenkende løsningene du velger.
Men du må forklare hva planen med forskjellig dekkstørrelse.
Bør jeg kopiere ideen og i så fall hvorfor:wtf:

Pål Blesvik
Tlf: 95781569 / 37156147
offroad@c2i.net
www.3D-RACING.cjb.net

LOUD PIPES - SAVE LIVES cool.gif

Opprinnelig postet av Pål

Ja Pål,det skal vel ikke såp mye til for å imponere deg tenker jeg.
Nå er du ikke alene om å bli betatt over de fantastik gode løsningene jeg finner frem til,men når det gjelder dette med forskjellig dekk størrelse så har det desverre en enkel forklaring.Bygger man bil med mitt budsjett,må man ta de delene som dukker opp.De er ikke nødvendigvis samstemte.I akslingene viste det seg å inneholde forskjellig utveksling,dette har jeg valgt å kompensere ved bruk av forskjellig dekkstørrelse.Nå skal det i sannhet inrømmes att normalt ville forskjellig utveksling ha forrekommet forran/bak,men her ble det høyre/venstre.

I min jakt på deler,har dette med styring forvoldt mest bekymring.Det ble ikke plass for vanlig styresnekke,så det ble bestemt å gå for orbitrol.Det er ikke gratis,så dette krevde litt detektiv arbeid.
Fikk en gaffeltruck av ett lokalt bil firma.Denne var så gammel att den ikke hadde orbitrol,noe jeg selvfølgelig burde sjekket før jeg fikk den fraktet opp til vårt tidligere verksted.
Fikk så nummeret til en service mann som jobber med Kalmer trucker.
Jeg tok på en vennlig måte kontakt,og jo han hadde både orbitrol og sylinder,men han trodde ikke dette var nowe å montere på en Suzuki."Du må forstå,den er meget stor.",sa han i telefonen."Hva har den stått på?"spurte jeg."En 3 tonns truck" svarte han."Jeg tar den".
I dag sendte jeg Sverre på tur til Sandnes for å hente de etterlengtede delene.Etter noen timer ringte også han og medelte att sylinderne var store."Drit i det,alt passer på min racevogn,få det hjem".
Hjem kom delene,og jeg inser ganske snart att en mindre misforståelse må ha oppstått i min iver.Selgeren sa nok 30 tonn og ikke 3 tonn.....
Ja,ja.fikk det ihop tilslutt.I morgen får jeg slangene,da ser vi om den virker.

Det er på sin plass å fremheve all den gode hjelpen jeg får med prosjektet.
"Alle glemt,ingen nevnt".

Hva er det som gir drivkraften til å gjennomføre ett så omfattende prosjekt,vil vel de fleste spørre seg selv og andre om.Når sant skal sies så vet jeg ikke.For dere ville ett slikt prosjekt vert stort,for ikke å si umulig.
For meg er det bare en måte til å få vist offroad norge hvor overlegen jeg er.

Du er heldig,OffroadguruSolli,TV-Norge stjerne, tok seg tid til å svare på ditt spørsmål.

#345 Blom

Blom

Fullstendig uautorisert terrengbilbygger

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3571 Innlegg:

Har et tips til den styresylinderen :
Istedet for at du svinger bilen med den, hva med å sette bilen i fokus og da svinge hele banen i stedet ??
Tipper en del tilskuere ville blitt litt sjøsyk, men hva gjør man ikke med "verdens beste raserbil" for få ting på plass ??

Blom - 1990 Hilux X-cab og Suki LJ80

#346 Solli

Solli

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 27 August 2004 - 23:00

TJD:
krysse fingrene og håper på det beste , hadde vært kjekt å kjøre oppe hos dere (og fått skremt noen bjørner og noen konkurrenter!)

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
Geir Solli mail:ubersolli@spray.no
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge

#347 lulle

lulle

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 199 Innlegg:

Posted 19 March 2004 - 00:00

Kan jo bli spesielt å svinge to runder til venstere og så en til høyere for å rette opp igjen.Men for en dyktig og erfaren pilot er jo alt mulig

#348 Robbie

Robbie

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 339 Innlegg:

å e MYYYYYYYYYYE mer arbeid med den motoren enn me hadde venta her heima sad.gif ein bolt så holde toppen brakk, ei så holde eksosmanifoilen, motoren he våre varmkjørt, å toppen he sprukke fish.gif
å detta så sgo væra å bare skifta vannpumpa å topp pakning!! men men...he extra topp, å goe tid heldivis smile.gif
men blir neppe någe kjøring for min del detta året sleep.gif kanskje ei frikjøring ellar någe, men ikje mer...

MEN stille selfølgeli som co pilot hvis me tege avsted!!! biggrin.gif

Signatur?? tongue.gif

#349 TJD

TJD

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 250 Innlegg:

Kopi av melding:
" ,må jeg nok se over Magiriusen i tilfelle vi kommer oss avsted på flere løp denne sesongen.
-Må legge på litt sveis her og der og få luft i det ene hjulet.

Opprinnelig postet av Solli

Dere kommer vel til Nord-Odal for å oppleve skog med trær. Møte bjørn og ulv for her finnes det ikke sauer laugh.gif Blås luft i lastebilen og kom ! Velkommen skal dere være !

Tom - Team Dahl

#350 Solli

Solli

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Hm....fryktelig lite som skjer her i dalane for tiden sad.gif

Håper dette tar seg opp så fort som mulig. Robbie blir vel snart ferdig med volvomotoren ,så det er ihvertfall noe.
Når jeg har fått servicevogna på hjul igjen denne uka (forhåpentligvis) ,må jeg nok se over Magiriusen i tilfelle vi kommer oss avsted på flere løp denne sesongen.
-Må legge på litt sveis her og der og få luft i det ene hjulet.
Fordelen med Magiriusen er at selv om man velter eller legger den inntil trær og andre hindringer ,blir det ikke noe skader på karroseriet.
(håper reglene blir endret i classic!!)

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge

#351 Ekeberg

Ekeberg

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

Posted 20 March 2004 - 00:00

i dag var guruens første test-tur, vel å merke uten styring da servopumpa viste seg å være defekt
user posted image
user posted image
user posted image

UBER HOMPF UND KNØL
Trail team sokndal
Tom Ekeberg
mob. 95029069

også kjent fra TV-Norge

#352 offroadguru Solli

offroadguru Solli

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 20 March 2004 - 00:00

I går var det mildt sagt hektisk i Ekebergs garasje.Med god hjelp fra Sverre og Christer,min førstefødte,kom slanger og div. manglende komponenter på plass.Firmaet som på kveldstid tok på seg jobben med å lage slangene,gikk tom for deler mitt i produksjonen.Så tok jeg en ringerunde,og ett annet firma kunne gjøre jobben ferdig,på tirsdag,da alle de ansatte var på firmatur utenom en,som desverre ikke kunne lage slanger.Men det kan Ekeberg,så de kom og låste opp klokka ni,så gjorde Ekeberg jobben.Når alt var på plass i ti tiden,viste servopumpen seg å vere defekt...Så da tok vi kveld.
I dag kom mellomakslingen bak på plass.Denne er kortet og skjøtet etter alle kunstens regler.Vinkelen,nærmere 90 grader,er vel ikke anbefalt vil jeg tro.
En ny servo er også på plass i garasjen,men her må nye fester konstrueres,og det blir i morgen.I dag skal jeg nemlig på hytte tortur,så jeg fikk ikke tid.
Men den etterlengtede og lenge anonserte test turen den skulle jeg ha uansett styring eller ikke.
Med mot i brystet og Sverre som styresnekke,la jeg i vei ut av garasjen,og la ut mot moder natur.
Vilken følelse.Bremsene virker.Klutsjen virker.Sola skinner.Det går som på skinner.
Inser snart att Sverre er god å ha til det meste,men som styre snekke er han dårlig.Ekeberg står lattermild og knipser,og vi avslutter seansen med en kopp kaffe og en velfortjent røyk.
I kveld skal jeg sove godt.En hard vinters mekking er i ferd med å nå sin slutt fase.Jeg og alle medhjelperne er aldri så lite stolte over det vi i samarbeid har fått til.Hvis den nye servoen virker,kommer det en fyldig dekning fra en ordentlig test tur i neste uke.
God helg.

#353 offroadguru Solli

offroadguru Solli

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Posted 23 March 2004 - 00:00

Ja så er vi i gang med å flytte inn i det nye lokalet.Vi har også diskutert hvor mye plass vi egentlig har til rådighet.Hoderegning er tydeligvis ikke vår beste side,men hvis noen kan hjelpe så er bygget 14x24meter.Nok om det.
16.30 gikk vi i gang med å koste ut.Så tømte vi det første lasset med deler.Vi har delt plassen på 6 stykker slik att vi har ca. 50 kvadrat hver.Tror jeg.Så for jeg og Ekeberg hjem i hans garasje og gjorde ferdig styringen på min bil,og fikk den fraktet opp.Solli,Sverre og min førstefødte for og lastet opp lastebilen med nok ett lass deler.Så hentet Ekeberg og Solli Solli's bil,mens jeg og Sverre og min førstefødte hentet nok ett lass deler.Nå er mine og Solli's deler på plass.
Vi har foresten også egen jernbane gjennom bygget.Nå burde byggingen gå som på skinner.
Det triste med den nye plassen,er att vi har en av norges største kunstige sandhauger som nabo,en etterlatenhet etter fordums gruvedrift.Her er det totalforbud for all ferdsel.Desverre.
Styringen ja,virket den?Joda,hadde ikke de store forhåpningene etter den siste tids stadige problemer.Men den virket.Pål hadde rett,den ble tung på rattet.Etter en stund,servoreima var for slakk.Fikk ikke tid til noen test tur,men vet ihvertfall att den virker.

#354 Solli

Solli

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 336 Innlegg:

Posted 22 March 2004 - 00:00

Dette har vært en STOR dag for oss i Sokndal!!
Idag har vi vært på innspeksjon av nye lokaler....og vi ble nærmest målløse!!

Dette er bare vakkert!

God parkerings/boltreplass på utsiden...

3 traverskraner skulle kanskje være nok?

Til offroadguru solli's store glede hadde forrige leietaker lagt igjen nok deler til gurus neste prosjekt!

Nå skal bare hjelperen Sverre i ramme boltes til veggen,slik at han raskt er tilgjengelig med sin hjelpende hånd....!!!!!

user posted image

Første dugnad er i morgen ettermiddag....dette blir gøy!
Her kommer vi nok ikke ut før våren er her for fullt!

UBER HOMPF UND KNØL
-Trial Team Sokndal
mob.92424955

-også kjent fra TV-norge

#355 RockStar

RockStar

RockCrawler & TinBender

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3789 Innlegg:

Kopi av melding:
Trist dag for teamet...
I dag startet arbeidet med utflytting fra det flotte verkstedet vi har leid i vinter

Kopi av melding:
Dette har vært en STOR dag for oss i Sokndal!!
Idag har vi vært på innspeksjon av nye lokaler....og vi ble nærmest målløse!!

Ting ordner seg for snille gutter:D

Pål Blesvik
Tlf: 95781569 / 37156147
offroad@c2i.net
www.3D-RACING.cjb.net

LOUD PIPES - SAVE LIVES cool.gif

#356 Ekeberg

Ekeberg

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 571 Innlegg:

med velvillige folk i kommunen ordner det meste seg her i sokndal, verkstedet vi har sett på står delvis tomt og administreres av kommunen, halvdelen vi nå kan få er på ca 240 kvadrat og det kan være muligheter for å få resten av lokalet også til sommeren, da har vi nærmere 500 kvadrat til rådighet:lol:laugh.gif
verkstedet ligger usjenert til på et gammelt industriområde, les, vi sjenerer ingen:D uansett tid på døgnet.
detta bli moro:P:P

UBER HOMPF UND KNØL
Trail team sokndal
Tom Ekeberg
mob. 95029069

også kjent fra TV-Norge

#357 offroadguru Solli

offroadguru Solli

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Nå må vi ikke skryte for mye.Ett slikt lokale koster tross alt en del penger.1500kr i mnd. "Hvordan kan familie fedre ha råd til noe slikt?",spør dere vel.Det er ikke for hver av oss,men til sammen.
Hvor mye koster 240 kvadrat i Oslo?Ikke vet jeg,men sikkert mer.
Foreløpig blir vi 6 stykker,så det burde gi litt armsving for alle sammen.I min "bås",jeg valgte først,er det faktisk en smie.Så nå kan jeg smi mine egne fjærer og veivstempler.

I går kveld ble det laget braketter for en Mazda servo på bilen,så nå er servopumpen på plass.Trenger bare en overgang på slangene,så er jeg igjen klar for en test tur,tror jeg.Det er ubegripelig att slike små detaljer skal skape slikt hodebry på slutten av ett ellers glimrende prosjekt.Skam den som gir seg.Den har tapt.

#358 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Kopi av melding:

Hvor mye koster 240 kvadrat i Oslo?Ikke vet jeg,men sikkert mer.
Opprinnelig postet av offroadguru Solli

Hybelen min koster 3100, det er 12 kvadrat. Standarden er sammenlignbar, men jeg mangler traverskran, det irriterer meg litt når jeg skal opp om morran.

#359 ZukiJack

ZukiJack

Huffroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Må bare grattulere dere med et skikkelig krypinn...
Det er jo bare å finne tørkepapir og tørke tastaturet etter en ufrivillig sikling...tongue.gif
En slik garasje er virkelig en unikt mulighet...

Samtidig.....
Er det en av dere gutta som kan svare på...??
De stagene fra ramma, og ut på akslingene....(husker ikke hva de heter jeg).....på guruens race-monster....

Er de fra en Range Rover...eller er det flere bilertyper som har makne?
I såfall....hvilken typer?
Vet dere om et par slike til salgs og/eller ca. hva man må regne med å betale for et par slike??
Vurderer å sette spiraler fremme på min Zuki... og har fått tak i bakfjører fra Volvo St.v...

Lykke til videre i ny garasje!!smile.gif

"Jai sover ikke,Jai skruuuur!"

#360 offroadguru Solli

offroadguru Solli

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1639 Innlegg:

Kopi av melding:
[quote]

Hybelen min koster 3100, det er 12 kvadrat. Standarden er sammenlignbar, men jeg mangler traverskran, det irriterer meg litt når jeg skal opp om morran.

Opprinnelig postet av Amund

Du kan få leie 12 kvadrat av oss,Amund.