Gå til innhold



Foto
* * * * - 6 votes

Himmelrike


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
400 replies to this topic

#261 colormax

colormax

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 640 Innlegg:

Posted 25 September 2007 - 02:20

QUOTE(Rett til himmels @ 24 Sep 2007, 19:11) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som husker denne diskusjonen? Hva gjør man med deprimerende matte og stygge MT-felger etter en hard norsk vinter?! Løsningen er nå funnet!!! thumbsup.gif

Løsningen bærer det megetsigende navnet "Magic Mix" ! Fikk tak i dette stoffet hos Fjallasport på Island i sommer. Vasket først felgene på vanlig måte med såpe og vann. Tørket de og sprayet på Magic Mix Aluminium Polishing Prep. Ble skjoldete med en gang spryen traff, men jobbet den jevn inn med en svamp til det hele så jevnt ut. Felgen så da straks mye lysere ut, men matt. Deretter gikk jeg løs på de med Magic Mix Metal polish. brukte vanlig polergarn fo å få det utover. Det var kaldt, så det hele tørket tregt og jeg ble utolmodig. Fant frem eksentersliper'n og satte på den en relativt grov poleringssvamp jeg hadde liggende. Kjørte denne rund i felgen noen minutter til jeg hadde gått rimelig greit over alle flatene. Var like svart som etter mors sølvpuss. Tok ei fille og tørke av polishen og da kom åpenbaringen: Fin og blank som ny!!! Det hele tok 15-20 minutter fra vask til ferdig polert. En helt annen opplevelse en vårens slit med stålull, WD40 og påfølgende håndpolering...

Tok dessverre ikke før og etter bilder før jeg leverte inn felgene til montering av vinterdekk, men skal få lagt det ut så snart jeg får de tilbake og får tatt alle 4 felgene. Blir også spennende å se om de blir mer motstandsdyktige mot erosjon fra alt veisaltet denne gangen.

Som sagt - jeg kjøpte stoffet hos Fjallasport på Island. Ser også på nettsiden til Valco at de har en nettbutikk. Det er jo lov å prøve.



har set på felgen og kan bare bekrefte, resultatet er veldig bra. så detta må vi ha.

#262 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 00:41

Endelig er den siste Asfir-plata på plass og dermed er styrestagene beskyttet også!

DSCN0081_002.jpg DSCN0080_002.jpg


#263 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 19:36

Nice:-) Når skal gromm bilen testes?
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#264 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 11 October 2007 - 23:00

Håpet på førstkommende søndag i Svinndal, men junior har årets siste regatta med Optimisten.

Kommer nok flere anledninger biggrin.gif

#265 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 12 October 2007 - 14:14

Jeg får heller ikke kommet på treff i morgen, må reise å hente ny familiebil i morgen:-)
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#266 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 01 January 2008 - 22:20

...nå har det vært stille her en stund...

Har skjedd en del smått og stort, men har ikke tatt meg bryet med å oppdatere her i garasjen. Bilder fra Island i fjor sommer har jeg heller ikke lasta opp, men skal legge inn en bolk etterhvert nå happy.gif

Smalt inn i hekken på en Peugeot sent i sommer. Resulterte bulk i skiltet på min og ett par skrammer i lakken på fangern - gikk verre med Peugeoten kan man trygdt si blink.gif Fikk også en syklist i forskjermen i tjukkeste Oslo som tydeligvis ikke visste hva høyre regler var. Gikk bra med syklisten - men ingen morsom opplevelse å finne en syklist med hodet inne i felgen.. Så ikke på bilen før senere og var blitt litt skader i hjørne etter det sammenstøtet også. Også Saaben da: Damen skulle flytte bilen frem i en litt stressa situasjon, men la dessverre inn reversjen isteden og dermed gikk høyre bakdør og skjermutbygger. Fikk rettet opp alt dette sammen med noen mindre offroadskader. Lakkert opp frontfanger med utbyggere, høyre bakdør og skjerm, venstre skjermutbygger bak. "Islandsboksen" på bakluka ble også lakkert. Fikk også nye "EU"-skilt siden de ikke lenger lager den gamle varianten. Nå er det bare venstre sidedører igjen som trenger oppretting. Kom rundt en sving på grusveien hjemme. Møtte to frøkner på tur med hestene - dessverre på helt feil side av veien begge to... Klarte å stoppe godt ut på siden, men hestene ble skremt. Snudde seg med hekken mot bilen begge to og rett og slett satte seg ned på stigtrinnet med hekken godt planta mot hver sin dør :biggrin: Ble litt avtrykk i dørene kan man si. Forsikringselskapene surrer enda. Venter på tilbakemelding fra de før jeg gjør noe. Skadetakst 26000,-...

Bare negative ting som har skjedd? Neida! Hvem tror dere har fått tidenes julegave av kona? Riktig: Meg! thumbsup.gif ARB Roof Rack av trade-typen som er åpen i endene. Konge til mitt bruk som stort sett er materialefrakt og juniors Optimistjolle. Vi dro til Janne (Norsk Offroad Teknikk) for å hente den på kvelden 21/12. Viste seg dessverre at de hadde sendt med fester for Defender fra DK. Ble sittende litt høyt kan man trygdt påstå, men nye og riktige fester er allerede på vei. Det samme er lasteruller til å montere i bakkant av grinda - da blir det lett å skyve opp materialer etc.

Og en ting til: Endelig fått tak i original pærer til IPF 930 lyktene! Norsk Offroad Teknikk ordet det også. Har hatt noen uoriginale pærer i de siden i sommer. Finns ikke fornøyd. Blått lys som dreper kontraster og med en lysstyrke langt unna originalpærenes. Skulle ikke tro det var samme lykta selv om wattstyrken på de uoriginale pærene tilsier det. Gikk sammen med tmarti og bestillte 12 pærer i samme slengen så vi har en stund.

Roof_rack.jpg


#267 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 01 January 2008 - 23:01

Hyggelig du kom tilbake, får vi trenger fargekladder som deg her. Bilen din kledde takgrind, hvor er høy er bilen med takgrinda?
Du mangler en oppdatering og Y60 er stikkordet:-)
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#268 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 01 January 2008 - 23:02

Skjedd mer her!

Y61'n er mer eller mindre i mål. Bilen har blitt en topp tur offroader, noe den beviste til fulle på Island i sommer. 6000 km på 3,5 uker hvorav ca 3000 offroad. Ble aldri sliten (med unntak av en dag da vi kjørte nærmere 600 km ren offroad over 14 timer). Bilen holdt. Eneste "skader" var to dekk (begge satt på bsamme side av bilen) som tok kvelden et par uker etter at vi kom hjem. Sideveggene ødelagdt. Enten pga ublidt møte med en stein eller pga høy fart (ofte 100 km/t) offroad med kun 15 PSI i dekka eller en kombinasjon av dette. Sperra bak svikta underveis pga dritt i vakum systemet. Agnar på Fjallasport.is fikk renset opp i dette og fikk sperra i drift igjen. Fortalte at dette var et problem de ofte hadde der oppe pga mye kjøring i vann og gjørme. Stabilampa hang seg opp pga gjørme og vann i brytern. Måtte også skifte simring i pinjongen på fremakslingen. Dette fikset BNH på garantien! :biggrin:

Hva nå da? Har lenge drømt om en kort Y60/61 til ren offroadbruk. Y61'n blir en for dyr bil når man virkelig har lyst til å bite fra seg i TT og Trophy. Samtidig er jeg avhengig av at bilen fungerer til enhver tid siden den også er arbeidsbilen min. Bilen går som et rullende lager og verksted. Dvs litt slitsomt før og etter hvert treff å tømme og laste den opp igjen med alt "rælet" som til enhver tid befinner seg i den.

Holdt på å kjøpe Beowulfs korte, hvite Y60 like før han kjøpte den, men trengte på den tiden en bil til husets tenåring så drømmen ble lagt på is inntil videre. Beowulf la bilen ut for salg igjen i høst og jeg begynte å tygge... Nissan TT på Herstua 15/12: Beowulf stiller med sin Y60 og Lømo med sin. Lømo imponerte med god kjøring og lysten min økte proporsjonalt. Fikk ett skikkelig inpirasjons kick! Han fikk den bilen frem som f... og det uten sperrer!!! Beowulfs hadde sperrer og 35". Nesten samme heving også. OME 2,5" på Lømo's og 3" på Beowulfs. Jeg satt på med Beowulf hjem, tenkte så det knaka og sendte en SMS senere på kvelden. Dagen etter kjøpte jeg bilen :biggrin:

Medusas bilder fra Nissan TT på Herstua: http://www.nofear.no/forum/viewthread.php?...d=528#post_3427

Edited by Rett til himmels, 04 January 2008 - 00:00.


#269 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 01 January 2008 - 23:11

Gratulere med ny bil smile.gif
Ble vel ikke så mye klokere utfra bildene på hvilken bil det er snakk om.
Går utfra at du fremdeles angrer på at du ikke kjøpte XJ? biggrin.gif
IPB Image

www.terrengbil.com

#270 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 01 January 2008 - 23:17

Takker! Den korte, hvite Y60'n på bildene til Medusa. Skal få lagt inn noen bilder av den her nå.

Nei - angrer ikke på at jeg ikke slo til på din XJ. Jeg tygde lenge og vel på den også som du vet. Fikk sett den i aksjon på Romhjuls TT på Herstua nå den 29/12 med Amund bak rattet. Flott bil! Men: Fordelen med denne Y60'n er at den er godkjent på 35". Dvs denne kan brukes som Trophy/challenge bil hvor det er krav om at bilene er godkjent for offentlig vei. Dvs ingen ren "skogsbil".

#271 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 01 January 2008 - 23:59

"Prosjekt Y60"

Bil for Terreng Touring, Trophy og Challenge

herbie.jpg

Utgangspunkt:
  • 1992 modell Patrol Y60 kort
  • Godkjent på 35"
  • Skodd med MT Baja Claw Radial 315/75R16 på 16x7,5 felg
  • Hevet 3" med OME dempere og fjærer
  • ARB-sperrer i begge akslinger
  • Safari snorkel montert men ikke tilkoblet
  • En del overflate rust
  • Ingen "kritisk" rust, men må fikses så snart som mulig
  • Skummgummien tyter ut av førersetet
  • Plastikken på rattet vrir seg rundt rattringen
  • Dårlig kontakt i deler av det elektriske anlegget
  • Sliten styredemper
  • Rust i eksosanlegg, hull rett forran bakre potte
  • Motor nyoverhalt og går som ei klokke
  • Nye batterier
Umontert utstyr som fulgte med ved kjøp:
  • Vinsjrecivere for for- og bakmontering (firkantrørfester)
  • "Islandsbreddere"
  • Safari frontguard (ble demontert før godkjenning)
  • 3" bodylift kit
Plan stage 1:
  • Kappe skjermer og montere skjermbredderne. (Blir dermed også kvitt rusta i skjermbuene)
  • Montere vinsjrecivere
  • Bytte ut forsetene mot nye beregnet for 4 el 6 pkt seler
  • Bytte ratt
  • Montere på Good Year MTR 35x12.50R15 på MT Classic II 15x10 (de har jeg fra Y61'n)
  • Hive ut K&N filteret og montere et originalt luftfilter så jeg får kobla til snorkelen
  • Fikse småelektrisk
Plan stage 2:
  • Fikse resten av overflate rust
  • Mye rust i nedkant av sidevinduene bak. Må fjerne løsningen med skyvevinduene. Medusa foreslo Lexan (?) Skal undersøke det alternativet.
  • Lakkere hvor nødvendig, rubbe/polere resten
  • Understellsbehandling
  • Bytte frontfanger mot "ett eller annet" som tåler en støyt, men samtidig kunne demontere/remontere den enkelt pga godkjenning
  • Rør for kanalbeskyttelse
Plan stage 3:
  • Bur, enten utvendig demonterbart eller innvendig permanent.
Plan stage 4:
  • Så langt har jeg ikke kommet enda! (Men regner med at tepper og baksetet ryker ut etterhvert...)


#272 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 01:27

Har fått pussla litt iløpet av jula. Stort sett prøvd å få en oversikt over tilstanden, festa plastbuene som fikk seg en smell i Svinndal med tidligere eier i høst. Fjerna også de 2 gjennværende skvettlappene. Alt for stive og var til mer skade enn nytte.Spylt og renset den for all gjørma etter samme treff (!) og surfet rundt på nettet etter ideer og løsninger.

Fiksa_plastbuer.jpg

Ikke mye feste å finne pga rust i buene, men det meste forsvinner så snart bredderne kommer på

Vi meldte oss på Romjuls TT på Hertsua for å teste hvordan bil og dekk fungerte offroad. Hadde ikke særlig tro på Baja Claw dekkene useipa som de var i tillegg. Ville derfor montere på ett sett 35" GY MTR jeg har til Y61'n, men det gikk ikke... Inpresset på MT felgen i 15"x10" plasserte hjulet langt utenfor skjermene og fleksmuligheten ble lik 0:

MTR_bakfra.jpg MTR_ovenfra.jpg MTR_fra_siden.jpg


Bredderne dekker hjula 100%! Mer plass for flex (dekka subber litt i innerskjermene ved full fleks nå) og sannsynligvis også 37" om ønskelig

Bredder_bakfra.jpg Bredder_skr_tt_bakfra.jpg Bredder_fra_siden.jpg


Måtte finne meg i at Baja Claw dekkene måttte sitte på inntil Bredderne kommer på plass og krysset fingrene for at veiene var tørre den 29/12 slik at vi ikke fikk noen problemer. Vi var heldige, veiene var tørre og fine, men ikke kjørefeltet! Blank is stort sett over det hele... Holdt på å gi opp med det samme. gadd ikke en gang tappe luft av dekka med en gang. Men OK - vi prøver. Tappet ned til 12 PSI og funka helt prikkfritt og enkelt i første seksjonen. Tappa til 10 på neste. 2. og 3. seksjon gikk glimrende. Topp feste (må selvfølgelig takke ARB-sperrene for mye). 4. seksjon gikk også bra, men sjåføren var det dårligere stilt med. Jeg presterte å se for dårlig rundt meg og kjørte inn i merkebåndene. Over siste kulen gikk jeg i tillegg for tidlig av gassen og måtte rygge litt... 5. seksjonen trodde jeg skulle gå bra. Startet nesten sist og fikk derfor god tid til å se på resultat av gassbruk og sporvalg. Men: Ble for feig på gassen over kulen, måtte rygge noen meter tilbake et par ganger uten hell. Bestemte meg derfor for å rygge lenger ned, men hva presterer jeg da?! Rygge ut av startfeltet med hele bilen... Lærte litt kan man si: Bilen funker, baja Claw dekkene er liv laga (skal prøve en 16x10 felg på dem etterhvert), men sjåføren - han må trenes opp litt!

Betemte meg for å fjerne 80-tallspreget ved å få av stripene. Blir uansett feil når bredderne kommer på + kun i veien ved lakkering etc.Ikke det letteste i minusgrader utvendig. Brukte en formiddag per side. Varmluft først og deretter sitrus for å fjerne limfilmen. Det siste gikk veldig greit med 3M's sitrus og en sløv isskrape.

M_stripe_h_bakfra.jpg M_lim_igjen_h_bakfra.jpg U_stripe_h_bakfra.jpg

M_stripe_venstre_forfra.jpg U_stripe_venstre_forfra.jpg

Ble bra?!

u_stripe_h_side.jpg

Edited by Rett til himmels, 02 January 2008 - 01:28.


#273 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 16:22

det der blir rett og slett heftig!
exocage(utvendig bur) er tøft , likte den ideen ja! biggrin.gif

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#274 lømo

lømo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 481 Innlegg:

Posted 02 January 2008 - 16:42

Ble mye bedre uten 1980 looken.
Bra det er fremskritt her, fikk ikke dratt til herstua i jula da jeg heller var på romjulsraly.
Kenneth 97785639

................................

#275 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 21:55

QUOTE(Hummer @ 2 Jan 2008, 16:22) <{POST_SNAPBACK}>
det der blir rett og slett heftig!
exocage(utvendig bur) er tøft , likte den ideen ja! biggrin.gif


Hoelern som lanserte ideen for sitt nye prosjekt. Satte tankene i sving her også. BT liker jo ikke biler med utvendig bur som ruller rundt på veien...

Fant fram noen bilder av Y60'n fra "Nissan" TT på Herstua 15/12. Beowulf i aksjon:

PC150051.jpg PC150052.jpg PC150078.jpg

PC150107.jpg PC150108.jpg PC150109.jpg

PC150160.jpg PC150161.jpg PC150177.jpg


Ligger flere bilder fra dette treffet her: http://www.offroad.no/forum/index.php?showtopic=86779&pid=1404343&st=0&#entry1404343

Edited by Rett til himmels, 03 January 2008 - 23:59.


#276 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 22:45

Dette kommer nok til å bli en rå trophy bil etter hvert, kjenner jeg RTH rett:-) Hva er planene fremover?
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#277 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 03 January 2008 - 23:40

Skal bli wink.gif

Skal innom Gundersen Motorsport å teste ut seter å kjøpe ratt. Hadde rattnav for Y60 liggende på lager. Var mye seter å prøve ut også. Er litt frem og tilbake med meg selv her om jeg skal kjøpe seter for gatebil og beholde muligheten for å justere seteryggen eller om jeg skal gå for rallyseter. Synspunkter?

#278 Medusa

Medusa

    kongle-samler

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1233 Innlegg:

Posted 04 January 2008 - 19:15

kommer bilder fra siste kjøring etterhvert også, med deg som eier av patrolen wink.gif må bare kommer fra ferie først så skal jeg legge de ut wink.gif veldig fin bil forresten biggrin.gif
IPB ImageIPB Image
http://www.nofear.no
you don`t exist. go away.

#279 ingos

ingos

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 04 January 2008 - 20:51

Hva med å sjekke reglene får Trophyene og spesifikt forhøre seg om det er noen spes krav til seter/sele? Sikkert noen på forumet som hva de krever på større trophy og hva som er best får førere og co-pilot.
Billøs, men ikke hjelpeløs!


#280 Kaare

Kaare

    Rett til himmels

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 04 January 2008 - 21:23

Regelverket for challenge er under utarbeidelse. Dvs ikke klart der enda. Gundersen anbefalte rallystoler, men som han sa: Forstår ønsket om justerbar rygg. Annen ting som er (?) negativt med rallystoler er å komme seg inn og ut av bilen, noe ihvertfall co-driver må ganske ofte shifty.gif . Den stolkanten er ikke mye moro da. Eller...? Annet spørsmål også: Hvordan er rallystoler å bruke sammen med rullebelte?

Medusa: Kjempe at du fikk tatt bilder fra romhjulstreffet! Der konsentrert jeg meg om å lære wink.gif

Resultatlise Romjulstreffet Herstua 29/12: http://www.otc-mc.org/~087/tt/20071229/resultater.php Må si meg fornøyd. Første gang jeg kjørte bilen og andre TT noen gang beer.gif