Gå til innhold

Foto
* * * * - 6 votes

Himmelrike

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
400 replies to this topic

#281 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 05 January 2008 - 12:42

Noen inspirasjonskilder for diverse rør- og frontfangerløsninger:

_002.jpg 070.jpg _004.jpg

_003.jpg 56f2e08e980ba24d9513e00943640bf4.jpg

3ba5fdd746899cbd0ceff26b650ffba2.jpg dc2828088f08c899ea3dc1757fafbb0f.jpg c9cc715a2505c4e55626b57674aedbf5.jpg

1fee10591385d74e52625a60cfe572c3.jpg 1d43bda2ef8dfc50330aeef39d16014a.jpg

Likte spesielt frontløsningen på denne:

070.jpg

Men mulig denne hadde vært bedre:

_002.jpg

Lømos løsning har jeg også sansen for:

PC150065.jpg

Røra som beskytter kanalene her vil gå bra sammen med skjermutbyggerne:

dc2828088f08c899ea3dc1757fafbb0f.jpg

#282 Amund

Amund

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 8481 Innlegg:

Posted 05 January 2008 - 13:10

Har et forslag til frontfanger til deg Kåre, vi har en del sånne på lager som er blitt litt ukurante:

Har dessverre ikke fler til Patrol, men har vel til både L200, D22 og Hilux om jeg ikke tar feil. En sånn kan du få relativt billig, og med litt tilpassing (en del kapping og skjøting for å få bredden til å stemme tenker jeg, + litt mikk med braketter) så har du en fanger med plass til vinsj - og avtagbar bøyle. Det er også blinklys og tåkelys i dem. Denne skulle være rimelig lovlig når du skrur av bøylen som stikker opp, men jeg er ingen jussmann så ikke ta mitt ord på det før jeg har bekreftet med sjefen.

#283 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 05 January 2008 - 17:02

Har tenkt på de også, men da at de blir for dyre og for smale pga bredderne. Er jo et poeng at fangern skal ta av litt for bredderne også.

Men god ide du kom med nå: Billig fordi de har blitt ukurante. Kappe og tilpasse de i bredden + innfesting og da bør det gå. Vekk med bøyla og gummien og det "ser" rimelig lovlig ut (er det nok ikke). Lage samme festene på originalfangern og det blir en enkel sak å bytte om ved evt visning og EU-kontroll.

Bra Amund! Jeg kontakter deg biggrin.gif

#284 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 06 January 2008 - 23:54

...Himmelrike #2 eksisterer på nissan4x4.no, men der er det ikke lett å legge inn noe... Colormax sletter på harde livet når han ikke liker innleggene... ja, ja - sånn er det når en mann skal eie og drifte et hel kommersielt forum for egen vinning... thumbsdown.gif

Fikk testa litt snøkjøring på jordene her idag. 20 cm er dessverre for lite til at det skal bli moro biggrin.gif JA til mer snø!!!

#285 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 07 January 2008 - 00:14

Løsningen til Amund virker god, og sikkert ikke helt umulig å få godkjent.
Fangeren så jo ikke så aller verst ut heller.

Litt morsomt med slettingen til Roger for han kritiserte jo oss for det samme.
Men det er vel ikke så lett å se ting fra vår side før man sitter i samme stolen, selv om han virker litt overivrig nå. Mulig han ikke liker deg?
IPB Image

www.terrengbil.com

#286 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 07 January 2008 - 00:21

Tror nok ikke han er så veldig begeistret for meg lenger nei... Kom dessverre i unåde ved å kalle en idé for uregistrerbart "skogsbilprosjekt"... Enten det eller så var det linken til denne garasjen. ikke godt å si. Men, men - vi lar ham ha den "lekegrinda" i fred heretter.

Nei - tror nok ideen til Amund er god. Ikke umulig at det er mulig å får det godkjent heller hvis vi tilpasser den riktig. Er uansett kun 4 bolter som holder eksisterende fanger på plass. Tilsvarende innfesting på denne ARB-fanger ideen inkl vinsj uten utstikkende vaierfører (tau isteden er fine greier!) så burde det ikke være helt umulig. Verd forsøket er det ihvertfall.

#287 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 07 January 2008 - 00:23

Jepp.. Får du den billig så er det jo verdt pengene for å ha et enkelt utgangspunkt.
IPB Image

www.terrengbil.com

#288 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 07 January 2008 - 07:35

Når det gjelder siste bildet, så er røret sikkert festet til ramma og er enkel/tøff. Den tåler en støt også. Jeg liker nok de første fangerene best, får de beskytter fronten bedre og med en wire opp til takgrind, så tar den av får mye. Ville tro at Amunds sitt forslag er lettere å få godkjent.

QUOTE(ingos @ 7 Jan 2008, 07:33) <{POST_SNAPBACK}>
Når det gjelder siste bildet, så er røret sikkert festet til ramma og er enkel/tøff. Den tåler en støt også. Jeg liker nok de første fangerene best, får de beskytter fronten bedre og med en wire opp til takgrind, så tar den av får mye. Ville tro at Amunds sitt forslag er lettere å få godkjent.

Snø, her kom det ca.50cm på lørdag og det er nok fine leke muligheter:-)
Billøs, men ikke hjelpeløs!

#289 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 07 January 2008 - 22:59

Heldiggrisen med 50 cm snø! Her er de stakkars 20 cm i færd med å regne bort wtf2.gif

Spørs om det ikke blir løsningen til Amund - ja. Om den kan bli godkjent gjenstår enda og se. Har fått et tilbud som er interessant, men et ankepunkt... JEG MÅ LÆRE MEG Å SVEISE! ...men det burde jeg jo lære meg uansett, mer som skal og må sveises på denne bilen. Det er omtrent som å sveise membraner, er det ikke?! blink.gif

Edited by Rett til himmels, 07 January 2008 - 23:00.

#290 Dools

Dools

Swamp Angel

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 Innlegg:

Posted 07 January 2008 - 23:11

Skjer det noe her a ???

Blir du ferdig til neste TT ?
Eller er målet i første omgang Beachturen... Løkken venter....................
Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.

#291 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 07 January 2008 - 23:16

Bilen ruller og går hele tiden den, Kjersti! Patrol dette vet du, trenger ikke å stå stille mellom slagene det dry.gif . Jepp - skal sørge for å komme meg til neste TT også. Trenger kjøretrening fant jeg jo ut og skal IKKE gjøre de samme feilene en gang til - kors på halsen!

Klar for Løkken - YES! Man da med Y61 tenker jeg. Dere kommer også så jeg og Burbe i Special Pirate Edition - gleder meg biggrin.gif

#292 pat42

pat42

pat42int

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 01:37

QUOTE(Rett til himmels @ 6 Jan 2008, 23:54) <{POST_SNAPBACK}>
...Himmelrike #2 eksisterer på nissan4x4.no, men der er det ikke lett å legge inn noe... Colormax sletter på harde livet når han ikke liker innleggene... ja, ja - sånn er det når en mann skal eie og drifte et hel kommersielt forum for egen vinning... thumbsdown.gif

Sletter på harde livet, det var ETT LITE INNLEGG UTEN SÆRLIG INNHOLD som ble slettet. Er det sletting på harde livet?
Hva er det for slags vinning du snakker om?

QUOTE(Rett til himmels @ 7 Jan 2008, 00:21) <{POST_SNAPBACK}>
Tror nok ikke han er så veldig begeistret for meg lenger nei... Kom dessverre i unåde ved å kalle en idé for uregistrerbart "skogsbilprosjekt"... Enten det eller så var det linken til denne garasjen. ikke godt å si. Men, men - vi lar ham ha den "lekegrinda" i fred heretter.

Du kalte bilen til et av våre medlemmer uregistrerbart "skogsbilprosjekt", og det blir noe annet.
Ikke bruk så mye energi på å trampe på Nissan4x4.no, da jeg garanterer deg at det er få forum der vi som pådrivere har så lite igjen for jobben, og vi er mange som jobber for Nissan4x4.no, ikke bare Roger. Og vi blir fler.
Nå vil jeg videre!!!

Edited by pat42, 08 January 2008 - 01:39.

http://www.4x4norway.no

Patrol Y61 SE
4.2TDI

#293 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 09:40

QUOTE(Rett til himmels @ 7 Jan 2008, 22:59) <{POST_SNAPBACK}>
Heldiggrisen med 50 cm snø! Her er de stakkars 20 cm i færd med å regne bort wtf2.gif

Spørs om det ikke blir løsningen til Amund - ja. Om den kan bli godkjent gjenstår enda og se. Har fått et tilbud som er interessant, men et ankepunkt... JEG MÅ LÆRE MEG Å SVEISE! ...men det burde jeg jo lære meg uansett, mer som skal og må sveises på denne bilen. Det er omtrent som å sveise membraner, er det ikke?! blink.gif

Amund er flink til å sveise, så du kan jo spørre han:-)

Nå har det kommet ca15cm med snø siden i går, er litt lei av å måke.

#294 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 10:11

QUOTE(pat42 @ 8 Jan 2008, 01:37) <{POST_SNAPBACK}>
Sletter på harde livet, det var ETT LITE INNLEGG UTEN SÆRLIG INNHOLD som ble slettet. Er det sletting på harde livet?
Hva er det for slags vinning du snakker om?

Du kalte bilen til et av våre medlemmer uregistrerbart "skogsbilprosjekt", og det blir noe annet.
Ikke bruk så mye energi på å trampe på Nissan4x4.no, da jeg garanterer deg at det er få forum der vi som pådrivere har så lite igjen for jobben, og vi er mange som jobber for Nissan4x4.no, ikke bare Roger. Og vi blir fler.
Nå vil jeg videre!!!

Av hensyn til pat42 som kun prøver å være fredsmegler, har jeg slettet mitt svar på dette innlegget. Dvs saken kan avsluttes her og nå om ønskelig.

QUOTE(ingos @ 8 Jan 2008, 09:40) <{POST_SNAPBACK}>
Amund er flink til å sveise, så du kan jo spørre han:-)

Nå har det kommet ca15cm med snø siden i går, er litt lei av å måke.

Nå blir sikkert Amund stolt! Men Amund mener også at det er på tide at Kåre lærer seg å sveise - så nå skal jeg! Vi er nå if erd med å diskutere sveiseapparater her. Gutter liker verktøy og enhver unskyldning til å kjøpe seg noe nytt smile.gif

Og nå snør det igjen her også!!! thumbsup.gif

Edited by Rett til himmels, 08 January 2008 - 11:25.

#295 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 16:53

QUOTE(Rett til himmels @ 8 Jan 2008, 10:11) <{POST_SNAPBACK}>
Av hensyn til pat42 som kun prøver å være fredsmegler, har jeg slettet mitt svar på dette innlegget. Dvs saken kan avsluttes her og nå om ønskelig.

Nå blir sikkert Amund stolt! Men Amund mener også at det er på tide at Kåre lærer seg å sveise - så nå skal jeg! Vi er nå if erd med å diskutere sveiseapparater her. Gutter liker verktøy og enhver unskyldning til å kjøpe seg noe nytt smile.gif

Og nå snør det igjen her også!!! thumbsup.gif

Men Amund kan jo lære deg å sveise, om du må ha alt inn med teskje:-)hehe

#296 Hummer

Hummer

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 18:02

kan jo gå for den at selv lært er vel lært!
så seinere kan du tjene penger på og lage ei bok som heter "1000 måter og ikke sveise på" rofl.gif

Edited by Hummer, 08 January 2008 - 18:02.

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.

#297 ChevyHoe

ChevyHoe

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 18:56

hehe.
sier meg enig i den Hummer smile.gif

Må lære meg å sveise skikkelig en dag jeg også.
Fattern har masa på at jeg skulle lære meg det siden jeg var en neve stor, men har lissom aldri hatt no morsomt å sveise på.
Kan sveise sånn halvveis.
Holder ut gårdsveien hvertfall.......

Traktor? Joda, det har man da hatt, men skulle jeg lært meg det, så måtte jeg vel bare fiksa snøskjær og redskap for fatter.. ikke aktuelt.. hehe

Kai

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum

#298 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 22:44

Tror Amund datt ut ett eller annet sted. Jeg trodde vi drev å diskuterte sveiseaparaturer og hva man bør investere i da gutten plutselig begynner i bippe om ESAB. Hallo! Jeg har ARB, trenger ikke ESAB-sperrer da wacko.gif

God idé Hummer! Alle vet hvordan en sveis skal se ut, men ingen vet hvordan den ikke skal se ut - eller? De har en bra tråd på Pirate: "Hvordan et bur ikke skal se ut". Kanskje jeg skulle starte en tilsvarende tråd: "Hvordan en sveis ikke skal se ut" biggrin.gif

Er vel med dette som med alt annet: Må starte i bånn og lærer underveis. Mest av sine feil selvfølgelig, sånn er det dessverre altid av en eller annen grunn. Proff blir man nok heller ikke uten å jobbe med det til daglig, men klarer man enkle ting som er "kjekt å fikse sjæl" er jo det greit.

Det eneste jeg så langt ikke har likt å høre er at det er vanskelig å sveise tynnplater. Deprimerende - det er det litt av å fikse på denne Y60'n. Må nok sette bort noe underveis, ellers ender jeg vel opp med rørbil her rolleyes2.gif

#299 Frode

Frode

Jeep-bygger

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 23:26

QUOTE(Rett til himmels @ 8 Jan 2008, 22:44) <{POST_SNAPBACK}>
Tror Amund datt ut ett eller annet sted. Jeg trodde vi drev å diskuterte sveiseaparaturer og hva man bør investere i da gutten plutselig begynner i bippe om ESAB. Hallo! Jeg har ARB, trenger ikke ESAB-sperrer da wacko.gif

Ehhh du skjønner at det heter ESAB-sperre fordi....

Forresten, dette gidder jeg ikke svare på............ gun.gif
IPB Image

www.terrengbil.com

#300 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 08 January 2008 - 23:28

Slem mann!