Himmelrike
Posted 19 February 2008 - 21:22
Posted 22 February 2008 - 01:06
Jobber med Y60'n så ofte jeg har tid nå. Nytt ratt, OME-styredemper og nytt sete på passasjersiden er på plass. Skal ta førersetet i helgen. Måtte hive ut konsolen med armstøtta for å få plass til de og fant på en "Reodor Felgen løsning" på stolfestet oppå de originale festene. Ble litt for høyt så det blir sveising av nye stolfester etterhvert isteden når jeg får bedre tid.
Har kjøpt inn kabler til vinsjen, men må mase mer på Beowulf for å få vinsjreciverne. Skulle kommet med de denne uka, men har ikke dukket opp enda. Skulle gjerne fått på plass de nå til helgen...
Får heller begynne å kappe skjermer og montere bredderne. Lærte meg dette på Island. Var med å monterte breddere på En LC120 som skulle få 44". Ble kvitt alle hemninger for å kappe i en bil og det var en stor terskel å komme over Vært på Whürt og handla inn det som trengs. Moro dette!
Posted 23 February 2008 - 23:16
Planen var å montere nytt førersete for så å begynne kappinga for montering av bredderne... Når jeg først hadde fått ut setet bestemte jeg meg for å finne ut hvor mye rust jeg hadde i dørken. Jada - har fått med meg at en gammel Patrol i 99,9% av tilfellene har rust i dørken. Kunne ikke forestille meg at det var bedre stillt med denne - og der fikk jeg helt rett
Fant straks ut at det var rust tvers gjennom på førersiden, så også på passasjersiden - om enn ikke like ille. Bestemte meg for å fjerne alt av tepper for full inspeksjon. Mindre enn frykta - men noe? Selvfølgelig
Må forresten legge inn bildet av nytt ratt og turbotrykkmåler også. Rattet er Ø35, forsåvidt greit og bedre å bruke enn det originale "Scaniarattet", men i kombinasjon med ny OME styredemper kreves det nå litt muskelbruk. Vet ikke om dette vil funke i lengden - får se ann.
Tilbake til rusta: Bilen strippa for alt av seter og tepper + sidepaneler. Fant litt mer rust i dørken rundt lastekroker i bakkant og litt langs bakre hjulbuer på førersiden. Dvs dette var bedre enn frykta.
Posted 24 February 2008 - 10:09
Posted 24 February 2008 - 17:35
Posted 24 February 2008 - 22:23
Neida, gøy dette. Fint å ha noe annet å drive med enn det man gjør til daglig. Så lenge bilen ikke MÅ funke hver dag er dette bare morro og lærerikt. Er nok redd 1911 får rett, men bilen trengte nytt ratt. Gummien hadde sluppet taket på rattringen og jeg syntes det var vannvittig stort å bakste med offroad. Måtte jo ratte som en tulling når det virkelig gikk for seg. At gummien seila alle veier samtidig gjorde ikke saken noe enklere. Så egentlig etter ett litt større, men fant ikke. Noen som vet om en leverandør?
Fått demontert hengerfestet idag, viste seg å bli en jobb for vinkelslipern. Bolter er rusta fast over alt og problemløsere på boks strekker ikke alltid til. Har også fått slipt ned litt overflaterust rundt omkring og fiksa på det.
Ekstralys sendes med posten i morgen. IPF900XS på vei (vanntett ) Må få noen på taket etterhvert også - alt til sin tid
Posted 25 February 2008 - 07:39
Posted 28 February 2008 - 23:50
- Saga var ikke kommet fra service, må vente en hel uke til, men Tess skulle sjekke om de ikke fant en demomodell ett el annet sted jeg kunne låne i mellomtiden
- Lakken var heller ikke kommet enda
- Pakka i posten? Nei ikke den heller
- Safaraiguarden henta idag sammen med bakre vinsjreciver. Fremre derimot er søkk vekk Vi jakter! Har 3 uker på oss til å finne ut hvor den har blitt av, ellers får jeg sveise selv
Får håpe det ordner seg iløpet av morgendagen med alt som mangler. Synd å miste en hel helg når fristen er kort.
Edited by Rett til himmels, 28 February 2008 - 23:51.
Posted 01 March 2008 - 01:15
- Fått tak i ett nytt ratt fra Sparco - denne gangen Ø38. Kun marginalt mindre en det originalen - dette bør funke. Si fra hvis noen ønsker å kjøpe ett med Ø35. Fungerer garantert med standardhjul. Med 35"? Nei... Lar 1911 få rett der.
- Fått låne sag (Fein) av en ansatt på Tess i Ski mens min er på service - kjempeservice!!! Er like avhengig av den saga som av mobiltlf. Utrolig fleksibelt verktøy som kan brukes til utrolig mye.
- Fikk kappa ferdig dørken i kveld og er igang med å kappe for bredderne. Skikkelig opptur - her blir det plass til 37"!
- Kjøpt nye glideskinner til setene. Sparco setene montert på originalfestene havna litt for høyt. Skal sveise nye fester, men tviler på at jeg rekker det før Wolfroad - dvs konsentrerer meg om å få bilen "tett" og kjørbar nå
Posted 02 March 2008 - 00:40
Posted 02 March 2008 - 08:32
Posted 02 March 2008 - 14:24
Gjorde det i går da slangen revna ute i kjøreområdet, løsningen ble å få pressa en slange med nye banjoer. Forskjellen ble enorm, selv med originalratt. Føltes som å kjøre på flate veien og fullt dekktrykk, men realiteten var 35" med 5 pund og grovt terreng...
Original rør/slange hadde en ytterdiameter på det tynneste på 6mm, ca 3mm innerdiameter. Ny slangen er 3/8 tom, med 3 ganger så stor innerdiameter, og noe det samme i banjoene på gver ende...
Får igjennom en helt annen oljemengde nå, men akkurat som før på veien!
Edited by Y60-Hans, 02 March 2008 - 14:25.
men de blir ikke større!?!
Hans Heimdal
915 97 415
Hans@offroad.no
Posted 02 March 2008 - 23:11
Min biltekniske innsikt er ikke for stor - kan du legge ut et bilde så jeg forstår hvilke rør /slanger vi snakker om? Og hva er en banjo i denne settingen?!
Idag har vi hatt BNH Offroad Club treff i Svarstad - deilig å få rast fra seg litt igjen. Brukte Y61'n. Fine forhold med nesten for gått grep. Våt sand og null snø
Heiv meg over Y60'n igjen når jeg kom hjem og begynte å kappe til platebiter for dørken + bøying. Fikk beskjed om å kutte ut vinkelslipern kl 21 siden ungene skulle sove . Gikk da over til å fikse smårust i hjulhus og i fronten. Har også begynt å lakkere bredderne. Nok å drive med her!!!
Edited by Rett til himmels, 02 March 2008 - 23:14.
Posted 03 March 2008 - 21:38
Men det går to slanger/rør mellom servopumpa og styresnekka.
På pumpa kommer det ene inn på reservoaret, dette er olje-retur, den andre slangen som skal byttes. Banjo i dette tilfelle er koblingene på endene:) Ikke banjo som i "deliverance"..
Det som er det beste med dette, er at det ikke er noen forskjell på styrefølelsen eller hvor lett/tungt rattet er på veien. Kun når det blir stor motstand..
Edited by Y60-Hans, 03 March 2008 - 21:39.
men de blir ikke større!?!
Hans Heimdal
915 97 415
Hans@offroad.no
Posted 03 March 2008 - 21:54
Hilux 4x4 -91 Allpro SAS
Posted 04 March 2008 - 00:28
Bilder kommer, får tatt noen, men nå bruker jeg det jeg har av fritid til å få bilen nogenlunde klar for Rena og tar meg derfor ikke tid til å sitte her og laste bilder nå - det kommer!
Fått kappa og bøyd ferdig alle plater som må sveises på plass rundt om. Venter på en stålbørste til vinkelslipern for å få av tektylen på innerskjermene bak slik at jeg får sveisa. Fortsatt med rust i hjulbuene forran og hva den nå heter plata under lyktene. Høl tvers gjennom var det i hvertfall, men tror jeg har fått det under kontroll nå. Diverse plateskjøter likeså.
Frontreceiver fortsatt søkk vekk iflg tidligere eier. Wolfroad uten vinsj frister 0 - bestillte ny fra Fjallasport på Island idag - de sendte med det samme. Dvs da er alle deler under kontroll slik at det nå bare står på jobben
Posted 06 March 2008 - 22:14
Idag har jeg hatt en lang arbeidsdag så jeg tar fri fra Y60'n. Men kan jo endelig få lagt inn noen bilder
Her har jeg kappa første skjermen. Var på jakt etter noe å få testa fleks/plass på, men fant ikke noe bedre i næreheten enn dette. Frista lite å kjøre langt i søla med dørken full av oppkappa plate hull, sittende på ett sparkelspann og se rett i hjulet .
Testen er med 37" bak og kappinga burde holde.
Posted 06 March 2008 - 22:31
Posted 06 March 2008 - 23:55
Var på Svarstad i helgen med Y61 og BNH 4x4 Offroad Club. Tok ikke bilder - var bare herlig å få rast fra seg litt igjen. Men fikk tatt bilde av min ved siden av Jon-V's nye 37" Mountaintruck. 37" MTR på 15x12 og breddere for 38". Litt forskjell
PS: Nydelig Y60 på 33"!
Edited by Rett til himmels, 06 March 2008 - 23:56.
Posted 07 March 2008 - 19:22
Fått sveisa og ingen har lov til å komme med dårlig kritikk! Dette er første gang jeg prøver, og er fornøyd med debuten selv Noen gjennombrenninger ble det, men slettes ikke mange. Fant ihvertfall ut hva jeg gjorde feil de gangene dette skjedde. Lært litt da
Edited by Rett til himmels, 07 March 2008 - 19:24.