Gå til innhold

Foto
* * * * - 6 votes

Himmelrike

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
400 replies to this topic

#321 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 19 February 2008 - 21:22

Mange fine bilder, misunner deg turen og kunne tenkt med dette selv engang:-)
Billøs, men ikke hjelpeløs!

#322 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 22 February 2008 - 01:06

Det får vi nok gjort noe med en dag smile.gif (Mye å se frem til!)

Jobber med Y60'n så ofte jeg har tid nå. Nytt ratt, OME-styredemper og nytt sete på passasjersiden er på plass. Skal ta førersetet i helgen. Måtte hive ut konsolen med armstøtta for å få plass til de og fant på en "Reodor Felgen løsning" på stolfestet oppå de originale festene. Ble litt for høyt så det blir sveising av nye stolfester etterhvert isteden når jeg får bedre tid.

Har kjøpt inn kabler til vinsjen, men må mase mer på Beowulf for å få vinsjreciverne. Skulle kommet med de denne uka, men har ikke dukket opp enda. Skulle gjerne fått på plass de nå til helgen...

Får heller begynne å kappe skjermer og montere bredderne. Lærte meg dette på Island. Var med å monterte breddere på En LC120 som skulle få 44". Ble kvitt alle hemninger for å kappe i en bil og det var en stor terskel å komme over biggrin.gif Vært på Whürt og handla inn det som trengs. Moro dette!

#323 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 23 February 2008 - 23:16

Gjort litt med Y60'n idag, men ikke det jeg planla igår!

Planen var å montere nytt førersete for så å begynne kappinga for montering av bredderne... Når jeg først hadde fått ut setet bestemte jeg meg for å finne ut hvor mye rust jeg hadde i dørken. Jada - har fått med meg at en gammel Patrol i 99,9% av tilfellene har rust i dørken. Kunne ikke forestille meg at det var bedre stillt med denne - og der fikk jeg helt rett biggrin.gif

DSCN0177.JPG

Fant straks ut at det var rust tvers gjennom på førersiden, så også på passasjersiden - om enn ikke like ille. Bestemte meg for å fjerne alt av tepper for full inspeksjon. Mindre enn frykta - men noe? Selvfølgelig tongue.gif

Må forresten legge inn bildet av nytt ratt og turbotrykkmåler også. Rattet er Ø35, forsåvidt greit og bedre å bruke enn det originale "Scaniarattet", men i kombinasjon med ny OME styredemper kreves det nå litt muskelbruk. Vet ikke om dette vil funke i lengden - får se ann.

DSCN0181.JPG

PS: Litt snikreklame:

DSCN0184.JPG

Janne i DK nå og ser hva hun får med seg av ønskelista fra hyllene biggrin.gif

Tilbake til rusta: Bilen strippa for alt av seter og tepper + sidepaneler. Fant litt mer rust i dørken rundt lastekroker i bakkant og litt langs bakre hjulbuer på førersiden. Dvs dette var bedre enn frykta.

DSCN0188.JPG DSCN0189.JPG DSCN0192.JPG

DSCN0195.JPG DSCN0196.JPG

Fikk kappa bort rusta bak, langs venstre hjulbue og fotbrønn på førersiden, men da tok saga kvelden sad.gif Dvs full stopp med det prosjektet til saga er reparert... Fant litt rust bakerst på ramma også dessverre. Må fjerne dieseltanken etterhvert så jeg får sveisa sammen den sprekken også.

Tror egentlig alldri de teppene eller baksetet kommer tilbake i bilen. Baksetet trenger jeg ikke, mer behov for lasteplassen. Teppene og støymattene suger vann. Noen som har smørt inn dørken med "Beadliner" før?

Får slipe litt rust imorgen, demontere hengerfestet og klargjøre for vinsjrecivere og legge opp kablene til de.

#324 1911

1911

Portalvognfører

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 10:09

Du kommer nok til å ønske Scania rattet tilbake etter første turen i skogen... Jeg hadde også et sånt ratt likt ditt i min Patrol. Det var helt udugelig i skogen. Satte på et stort ratt igjen. Jeg vurderte muligheten for å få litt mere trykk på oljen til servoen. Men det ble ikke gjort noe med det.

#325 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 17:35

Ser der ja, nå har du vært flink gammern! Det er bare å lære seg å sveise, så blir dette knall bra:-)

#326 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 24 February 2008 - 22:23

Gammer'n?! Er da knapt 40 og har ikke hatt ei krise en gang mad.gif

biggrin.gif Neida, gøy dette. Fint å ha noe annet å drive med enn det man gjør til daglig. Så lenge bilen ikke MÅ funke hver dag er dette bare morro og lærerikt. Er nok redd 1911 får rett, men bilen trengte nytt ratt. Gummien hadde sluppet taket på rattringen og jeg syntes det var vannvittig stort å bakste med offroad. Måtte jo ratte som en tulling når det virkelig gikk for seg. At gummien seila alle veier samtidig gjorde ikke saken noe enklere. Så egentlig etter ett litt større, men fant ikke. Noen som vet om en leverandør?

Fått demontert hengerfestet idag, viste seg å bli en jobb for vinkelslipern. Bolter er rusta fast over alt og problemløsere på boks strekker ikke alltid til. Har også fått slipt ned litt overflaterust rundt omkring og fiksa på det.

Ekstralys sendes med posten i morgen. IPF900XS på vei (vanntett biggrin.gif ) Må få noen på taket etterhvert også - alt til sin tid smile.gif

#327 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 25 February 2008 - 07:39

Bare måtte erte deg litt, hehe:-) Det er deilig å mekke bil når man ikke trenger den til dagelig, jeg har prøvd det motsatte og det var ikke like gøy.

#328 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 28 February 2008 - 23:50

Hmm... noen nedturer idag som gir litt fler utfordringer med tanke på at denne skal vær klar for Wolfroad 14-16. mars.
  • Saga var ikke kommet fra service, må vente en hel uke til, men Tess skulle sjekke om de ikke fant en demomodell ett el annet sted jeg kunne låne i mellomtiden
  • Lakken var heller ikke kommet enda
  • Pakka i posten? Nei ikke den heller
  • Safaraiguarden henta idag sammen med bakre vinsjreciver. Fremre derimot er søkk vekk noexpression.gif Vi jakter! Har 3 uker på oss til å finne ut hvor den har blitt av, ellers får jeg sveise selv smile.gif
Noen oppturer også: Fikk tips og fant ut hvor jeg kunne få tak i plast til innerskjermer etter breddinga. Plastkompaniet på Furuset i Oslo hadde. Skvettlapper ble ikke like lett. BGnor hadde noen vanvittig hylende WARN-lapper. Måtte nesten spørre hvor mye jeg fikk betalt for å kjøre med de tongue.gif Tok til slutt kontakt med Xtreme4x4, men de fikk ikke inn før om 2 uker - litt kort frist, men hadde noen Fjallasportlapper jeg kunne få. Bra!

Får håpe det ordner seg iløpet av morgendagen med alt som mangler. Synd å miste en hel helg når fristen er kort.

Edited by Rett til himmels, 28 February 2008 - 23:51.

#329 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 01 March 2008 - 01:15

Fin dag!
  • Fått tak i ett nytt ratt fra Sparco - denne gangen Ø38. Kun marginalt mindre en det originalen - dette bør funke. Si fra hvis noen ønsker å kjøpe ett med Ø35. Fungerer garantert med standardhjul. Med 35"? Nei... Lar 1911 få rett der.
  • Fått låne sag (Fein) av en ansatt på Tess i Ski mens min er på service - kjempeservice!!! Er like avhengig av den saga som av mobiltlf. Utrolig fleksibelt verktøy som kan brukes til utrolig mye.
  • Fikk kappa ferdig dørken i kveld og er igang med å kappe for bredderne. Skikkelig opptur - her blir det plass til 37"!
  • Kjøpt nye glideskinner til setene. Sparco setene montert på originalfestene havna litt for høyt. Skal sveise nye fester, men tviler på at jeg rekker det før Wolfroad - dvs konsentrerer meg om å få bilen "tett" og kjørbar nå smile.gif

#330 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 00:40

Skjermer ferdig kappa og flekstest med 37" foretatt - dette blir bra!!! Nytt ratt med Ø38 funka helt konge! Nok en dag med opptur smile.gif

#331 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 08:32

Litt bilder må til:-)

#332 Y60-Hans

Y60-Hans

BROMM

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 732 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 14:24

Bare et lite tips, for å få lettere styring med store hjul og lite luft, bytt ut trykk slangen/røret fra pumpa til snekka.
Gjorde det i går da slangen revna ute i kjøreområdet, løsningen ble å få pressa en slange med nye banjoer. Forskjellen ble enorm, selv med originalratt. Føltes som å kjøre på flate veien og fullt dekktrykk, men realiteten var 35" med 5 pund og grovt terreng...

Original rør/slange hadde en ytterdiameter på det tynneste på 6mm, ca 3mm innerdiameter. Ny slangen er 3/8 tom, med 3 ganger så stor innerdiameter, og noe det samme i banjoene på gver ende...smile.gif

Får igjennom en helt annen oljemengde nå, men akkurat som før på veien!

Edited by Y60-Hans, 02 March 2008 - 14:25.

Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

Hans Heimdal
915 97 415
Hans@offroad.no

#333 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 23:11

Takk for tips, jeg har lurt på om det fantes noen muligheter der. Men; før jeg byttet ratt og styredemper var bilen for lett på rattet. Dvs dårlig og svømmende styreføelse. OME demperen gjorde den fastere, men rattet med Ø35" ble da for lite... Nå har jeg ikke fått testet det nye rattet noe spes. Bilen er som sagt strippa innvendig og dørken kappa. Satt på et sparkelspann og så rett ned i veien ved siste testtur biggrin.gif Men merket likevel med en gang at det var bedre.

Min biltekniske innsikt er ikke for stor - kan du legge ut et bilde så jeg forstår hvilke rør /slanger vi snakker om? Og hva er en banjo i denne settingen?!

Idag har vi hatt BNH Offroad Club treff i Svarstad - deilig å få rast fra seg litt igjen. Brukte Y61'n. Fine forhold med nesten for gått grep. Våt sand og null snø sad.gif

Heiv meg over Y60'n igjen når jeg kom hjem og begynte å kappe til platebiter for dørken + bøying. Fikk beskjed om å kutte ut vinkelslipern kl 21 siden ungene skulle sove biggrin.gif . Gikk da over til å fikse smårust i hjulhus og i fronten. Har også begynt å lakkere bredderne. Nok å drive med her!!!

Edited by Rett til himmels, 02 March 2008 - 23:14.

#334 Y60-Hans

Y60-Hans

BROMM

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 732 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 21:38

Skal se om jeg får tatt noen bilder de nærmeste dagene.
Men det går to slanger/rør mellom servopumpa og styresnekka.
På pumpa kommer det ene inn på reservoaret, dette er olje-retur, den andre slangen som skal byttes. Banjo i dette tilfelle er koblingene på endene:) Ikke banjo som i "deliverance"..

Det som er det beste med dette, er at det ikke er noen forskjell på styrefølelsen eller hvor lett/tungt rattet er på veien. Kun når det blir stor motstand..smile.gif

Edited by Y60-Hans, 03 March 2008 - 21:39.

Gjødsler dekka dagli,
men de blir ikke større!?!

Hans Heimdal
915 97 415
Hans@offroad.no

#335 Rukus

Rukus

Skogens Konge

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1358 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 21:54

Du må jo hive ut flere bilder smile.gif
Det vanskelige er en lek, å det umulie en utfordring

Hilux 4x4 -91 Allpro SAS

#336 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 04 March 2008 - 00:28

Takk Y60-Hans.

Bilder kommer, får tatt noen, men nå bruker jeg det jeg har av fritid til å få bilen nogenlunde klar for Rena og tar meg derfor ikke tid til å sitte her og laste bilder nå rolleyes.gif - det kommer!

Fått kappa og bøyd ferdig alle plater som må sveises på plass rundt om. Venter på en stålbørste til vinkelslipern for å få av tektylen på innerskjermene bak slik at jeg får sveisa. Fortsatt med rust i hjulbuene forran og hva den nå heter plata under lyktene. Høl tvers gjennom var det i hvertfall, men tror jeg har fått det under kontroll nå. Diverse plateskjøter likeså.

Frontreceiver fortsatt søkk vekk iflg tidligere eier. Wolfroad uten vinsj frister 0 - bestillte ny fra Fjallasport på Island idag - de sendte med det samme. Dvs da er alle deler under kontroll slik at det nå bare står på jobben smile.gif

#337 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 06 March 2008 - 22:14

Ahh!

Idag har jeg hatt en lang arbeidsdag så jeg tar fri fra Y60'n. Men kan jo endelig få lagt inn noen bilder smile.gif

Her har jeg kappa første skjermen. Var på jakt etter noe å få testa fleks/plass på, men fant ikke noe bedre i næreheten enn dette. Frista lite å kjøre langt i søla med dørken full av oppkappa plate hull, sittende på ett sparkelspann og se rett i hjulet biggrin.gif .

Testen er med 37" bak og kappinga burde holde.

P3010503.JPG P3010506.JPG P3010510.JPG

Før kapping - fin måte å bli kvitt rusta på. Tusjstripa er innerkanten på skjermbreddern. Jeg kappa ett par centimeter nedenfor den. Mest fokus på buen til innerskjermene.

P3010516.JPG

Startet kappinga med en Fein Supercut. Fin maskin når man ikke ønsker alt det støvet vinkelslipern gir. Bedre kontroll også. Kjøpte en platesag fra GEBE for 399,-. Den returnerte jeg dagen etter. Skulle ikke vært lov å selge så dårlige greier til hobbybruk en gang. Kappinga ble dermed foretatt med vinkelsliper tynn kutteskive + slipeskive P60. Det fungerte kontrollert og bra. Innerskjermen bak ble fin kappa med Feinsaga. (Kontroll)

Har hatt en brukbar jobb med å stoppe rust i innerskjermer og frontplata (eller hva den nå heter) Solid jobb med kapping, stålbørste, sliping, diverse kjemi, karosseritettemasse, lakk, tectyl ++. Men nå burde jeg ha det i sjakk for en stund på denne delen av bilen.

P3050532.JPG P3050533.JPG P3050538.JPG

Skjermkantene satte jeg inn med ruststopp + tettemasse før montering av bredderne.

P3050530.JPG

og så - endelig montering av frontbredderne smile.gif Fikk en ekstrajobb med tillpassning av breddern rundt snorkelen.

P3050543.JPG P3050555.JPG P3050546.JPG

P3050552.JPG P3050558.JPG P3050557.JPG

Deretter stod montering av bakre firkantfeste for tur. Har hatt et sant h... med å løsne fastrusta bolter og skruer. Noen har latt seg løsne etter div. kjemisk behandling, noen har jeg dratt tvers av og andre igjen har jeg måttet gå løs på med vinkelsliper eller drill. 16 år gamle greier sitter godt!

Når jeg først hadde front og bakfanger demontert, slipte jeg like godt dette ned og ga det ett strøk svart lakk også. Frontfangeren (ikke montert enda - venter på frontreciver fra Island) er i tillegg banka nogenlunde rett.

P3060561.JPG P3060571.JPG

Bakre skjermbuer står for tur, men venter på anledning til å sveise. Ikke lett med utendørsgarasje (Joda - jeg har garasje, men den fungerer som lager og kontor...). Så værmeldinga idag som sa strålende sol - riktig det, men for en vind sad.gif . Helgen er siste sjanse om jeg så må sette opp eller bygge delt for å sperre vinden. Dette skal gå!

Ser litt småteit ut med 35" på 16x8 felg med 0 i inpress biggrin.gif

P3060577.JPG P3060579.JPG P3060580.JPG

Felgene er snart til salgs tenker jeg, mer usikker på dekka. har lyst til å prøve de på en billig Rockcrawler felg i 16x10 med inpress -44 før jeg evt selger. Vi får se!

Men har ett Sparco ratt R375 i Ø35 til salgs nå. Ny pris 1394,-. Selges kroner 1000,- og er brukt 2 mil...

R375PSN__101005.jpg

Hub og hvilken bil det passer til kan dere finne hos Gundersen Motorsport. Rattet fungerer sikkert helt fint for hjul under 31". Men for 33" + blir det tungt (ihvertfall i kombinasjon med OME styredemper som er "tyngre" enn original styredemperne.

Jeg kjøpte isteden dette (R 368) i Ø38 og det lille jeg har fått testet det har virket lovende.

R368MSN_101005.jpg

#338 ingos

ingos

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5073 Innlegg:

Posted 06 March 2008 - 22:31

Det må jeg si at det er en som har vært meget flink her, er imponert over alt du har fått gjort:-) Du var den rette mannen til å overta denne bilen, ikke noe tvil.

#339 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 06 March 2008 - 23:55

Takker smile.gif

Var på Svarstad i helgen med Y61 og BNH 4x4 Offroad Club. Tok ikke bilder - var bare herlig å få rast fra seg litt igjen. Men fikk tatt bilde av min ved siden av Jon-V's nye 37" Mountaintruck. 37" MTR på 15x12 og breddere for 38". Litt forskjell smile.gif

P3020518.JPG P3020519.JPG P3020526.JPG

PS: Nydelig Y60 på 33"!

Edited by Rett til himmels, 06 March 2008 - 23:56.

#340 Kaare

Kaare

Rett til himmels

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 07 March 2008 - 19:22

Endelig ble det vindstille i utendørsgarasjen!

P3070599.JPG

Fått sveisa og ingen har lov til å komme med dårlig kritikk! tongue.gif Dette er første gang jeg prøver, og er fornøyd med debuten selv thumbsup.gif Noen gjennombrenninger ble det, men slettes ikke mange. Fant ihvertfall ut hva jeg gjorde feil de gangene dette skjedde. Lært litt da smile.gif

P3070585.JPG P3070596.JPG P3070591.JPG

P3070604.JPG P3070593.JPG P3070601.JPG

P3070592.JPG P3070602.JPG P3070603.JPG

Og så var det grunna...

P3070613.JPG P3070614.JPG P3070609.JPG

Edited by Rett til himmels, 07 March 2008 - 19:24.