Chevy-LPG´s Place
#121
Posted 01 January 2009 - 14:37
#123
Posted 18 February 2009 - 20:07
Batteri
En ting jeg har funnet ut, er at mye stæsj og spesielt webasto trenger en ting.....massse strøm og fortsatt høy startkraft når minusene er ganske så blå....
Derfor falt valget på Optima batteriene. Gikk for yellow top pga webastoen. Dette batteriet er beregnet for tunge utladinger, men fortsatt ha en høy startkraft. Som det alltid ender opp med, så gikk jeg for det største. YT S 5.5 på 75Ah og en kaldstartstrøm på 975.
Dette batteriet hadde ikke amerikanske skrukoblinger, så det ble litt modifisering. Likedan så var det litt større enn det var plass til i batteriholderen på bilen, så det ble noe frisering.
Føreløpig en litt provisorisk kobling, i påvente av en "dings" fra US.
Biltemas batteriholder art nr 80-509 passet perfekt uten noen modifiseringer.
Mer info om batteriet finner du HER og HER
Batteri nr 2
Montering av batteri nr 2.
Dette er noe jeg har hatt på listen min over lang tid, skulle egentlig vært klart til webasto sesongen startet. Men som så alt annet blir det forsinkelser.
Valgene har vært flere på hvordan jeg skulle ha det, hadde egentlig bestemt meg for å montere et batteri nr to i motorrommet. Men siden jeg allerede hatt gått bort fra originalbatterier, så ble det ikke plass. Noe man først fant ut ettter å ha demontert webasto.
Dermed ble det løsningen jeg hadde forkastet pga arbeide og lange strekk av kabler. Har nå montert batteri bak i bagasjerommet. Det vises nesten ikke at det er der, så plassen det stjeler er ikke noe. Gikk for kabling på 55 mm2, som ble trukket i ramma frem til motorrommet. Jord ble bare strukket ned på ramma og jordet. Godkjent batterikasse for montering bak er også satt inn.
Skillebatteri fra Biltema som jeg kjøpte en gang, var ikke tema å sette inn. Ut fra spesifikasjonene så skulle dette duge, men når man ser hvordan kabling på 50mm2 ser ut så blir dette noe annet. Mulig dette skille rele fungerer greit på gamle mazdaer…..
Dermed ble batteriene parallell koblet inn på batterivakten min. Dette tåler konstand 250A og start 1000A. Og da er vi der hvor jeg var i noen av tankene mine. To batterier totalt 160 Ah parallell koblet, men hvor startbatteri frakobles ved 11.7v. Jeg ser også nå i ettertid at batterivakten min har som ekstra utstyr fjernstyring i form av bryter/ nøkkel for manuell styring av den.
Får nå se hvordan dette utarter seg. Har nå en dynamo på 140A på tur over dammen. Gikk for en litt kraftigere versjon når jeg allikevel skulle bytte den gamle på 105A. (selv om den er beregnet for to batterier hos dieseldyrene) Jeg har allerede i dag voltmeter direkte på startbatteri, bli å legge opp et tilsvarende 52mm instrument til batteri nr to også. Har ledige 52mm hull til instrumenter. Blir å legge opp større kabel fra dynamo også når jeg skal bytte den. Har pr i dag et tap på 0,2 v på den som er der nå.
Edited by Chevy-LPG, 12 February 2013 - 21:55.
#124
Posted 14 April 2009 - 15:13
#125
Posted 14 April 2009 - 17:47
#126
Posted 24 July 2009 - 19:25
Den plata du monterte LPG-målerene i takkonsollen, hvor kom du over den?
#127
Posted 24 July 2009 - 21:57
#128
Posted 27 September 2009 - 00:42
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#129
Posted 27 September 2009 - 02:11
#130
Posted 28 September 2009 - 12:54
Den har han laga selv... hi is a handymæn
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#131
Posted 28 May 2010 - 12:51
#132
Posted 07 June 2010 - 23:42
Noen skrytebilder etter faceliften....
#133
Posted 07 June 2010 - 23:43
ChevyHoe laget sin selv. sjekk hans garasje.
Jeg derimot lever på latskapen og kjøpte min fra LMC....
#134
Posted 07 June 2010 - 23:45
Bilskade og Lakk på Alanabru skaffer denne. Det samme gjør eks Aarnes i Sarpsborg, Steinar Stolen på Lørenskog.
Hestebutikken ligger inne på selve senteret. noen butikker "til høyre" for posten....
Edited by Chevy-LPG, 07 June 2010 - 23:46.
#135
Posted 08 June 2010 - 00:25
#136
Posted 10 June 2010 - 22:09
Edited by Chevy-LPG, 10 June 2010 - 22:10.
#138
Posted 19 June 2010 - 19:14
http://www.gjelstenl...evymountain.rar
#139
Posted 19 June 2010 - 20:40
#140
Posted 19 June 2010 - 20:55