Gå til innhold



Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#3121 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 October 2007 - 23:29

http://www.offroader...es/ron/ron2.htm
Kjekk denne dribble.gif

#3122 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 October 2007 - 23:41

eller denne med V8.
http://www.suzukicon...m/suzuki_v8.htm

Tipper litt lett smile.gif
http://www.4wheeloff...0692/index.html

Edited by terje takras, 12 October 2007 - 23:56.


#3123 SkogsBjønn

SkogsBjønn

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 676 Innlegg:

Posted 15 October 2007 - 16:00

Er en fordel å overdimensjonere når man bruker dratau:
http://www.break.com...-cameraman.html
Jeg er isåfall altfor slørven med å bruke drittstropper osv jeg legger dobbelt eller firedobbelt. hehe. Kan fort svi seg på det.

#3124 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 15 October 2007 - 23:29

Har vært nettopp på lastsikkringskurs og der lærte eg utrulig mye.
Feks du tar ei heilt ny 4 tonns stroppe og den er ment for å holde 4,4 tonn MEN hvis du tar den nye stroppa og gnir litt sand i den tåler den plutselig 2-400 kilo mindre,det testa vi i sån stroppeslitebenk.
Ei stroppe(4 tonn) som hadde vært fint brukt en 6-7 ganger tålte bare 2,2 tonn
Å rykke i stropper er det dummeste du kan gjøre,som på klippet.
Kjetting e det som tåler det best.

#3125 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 15 October 2007 - 23:54

eller hvis du får tvinn på den og den legger seg slik at det blir en "brett" når du strammer så tåler den bare ca det 1/2, det er noe å tenke på for aalle som kjører litt med henger og tror de har stroppa bra...


#3126 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 19 October 2007 - 15:34

Noen som har ett håndtak til døra på zukien min?
Knakk nettopp venstre håndtak sad.gif
Vet ikke hvordan jeg skal komme meg inn i bilen min lengre smile.gif

Edited by terje takras, 19 October 2007 - 15:34.


#3127 tåffår

tåffår

    Suzuki nærd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2154 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 18:53

QUOTE(terje takras @ 15 Oct 2007, 23:29) <{POST_SNAPBACK}>
Har vært nettopp på lastsikkringskurs og der lærte eg utrulig mye.
Feks du tar ei heilt ny 4 tonns stroppe og den er ment for å holde 4,4 tonn MEN hvis du tar den nye stroppa og gnir litt sand i den tåler den plutselig 2-400 kilo mindre,det testa vi i sån stroppeslitebenk.
Ei stroppe(4 tonn) som hadde vært fint brukt en 6-7 ganger tålte bare 2,2 tonn
Å rykke i stropper er det dummeste du kan gjøre,som på klippet.
Kjetting e det som tåler det best.



Du lører nok ein god del på det kurset ja... Men ein blir aldri godt nok utlært i last sikring..

Kjører kranbil for et entreprenør firma, og er borti mye rart av laster.

Ja er enig med deg at kjetting er det besta å surre med, om ein gjør det riktig. Har opplevd å ha stramma alt ein kan, og etterpå bytta bortil kjettingen og bank så er den slakk igjenn... er liksom ikkje så smidig som fiber banda..

Ein ting som er sikkert, eg holder somregel god avstand til privatbiler med henger rolleyes.gif
www.zuki.no
Min Blogg


Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt

#3128 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 21:38

tror folk hadde vært mer skeptiske om de hadde visst hvor mye dårlig sikra last som gikk lamgs veiene..

verstingene må vel være distribusjonsbilene:) DER er der mye som overhodet ikke er sikra der...


#3129 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 21:39

QUOTE(tåffår @ 25 Oct 2007, 19:53) <{POST_SNAPBACK}>
Du lører nok ein god del på det kurset ja... Men ein blir aldri godt nok utlært i last sikring..

Kjører kranbil for et entreprenør firma, og er borti mye rart av laster.

Ja er enig med deg at kjetting er det besta å surre med, om ein gjør det riktig. Har opplevd å ha stramma alt ein kan, og etterpå bytta bortil kjettingen og bank så er den slakk igjenn... er liksom ikkje så smidig som fiber banda..

Ein ting som er sikkert, eg holder somregel god avstand til privatbiler med henger rolleyes.gif

Ja...der kan man se mye rart...
Tunge lass som blir surra med strikkegarn...omtrent....eller som jeg så en dag her... En som kjørte med en bilfrakte-henger uten karmer eller hel bunn... Oppå der sto en pall med sementsekker uten så mye som en stropp.

For noen år siden tok jeg igjen en bil med henger på Østre Akervei i Oslo. På hengeren sto det et høyt kjøleskap helt ufestet, og ved siden av satt en kar og holdt kjøleskapet i 70-80km/t... noexpression.gif

Tidligere lå lageret på jobben vegg i vegg med en Steinsenteret-avdeling.
De hadde en kar som utførte utkjøring til kunder med en eldgammen C1-MAN lastebil med kran.
Han stroppet ALDRI lassene sine med alt fra kum-ringer til brosteins-sekker, betong-heller og paller med skiferheller i variable str.
Utkjørselen fra plassen der var en litt bratt bakke og så 90 graders sving ut i veien, og det hendte stadig at vi fant div. stein-artikler nede på veien....som hadde falt av lassene hans.

#3130 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 25 October 2007 - 23:48

Sjefen min på jobb var nede ved Aker å hentet 2 stk STORE truck hjul som skulle byttes,der han fikk dem begge lagt oppå hverandre i en åpen kassebil(transit) uten stropper
I en sving i 40-50 ble plutselig ble bilen et par hundre kilo lettere...Hjulet traff heldigvis ingen,og han sleit jævlig med å få hjulet med seg igjen smile.gif

#3131 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 October 2007 - 07:48

Jeg jobbet i Holmestrand for en masse år siden. Mens de fraktet "ruller" med valset aluminium på lastebil fra nede i byen og opp på fjellet. En av sjåførene der var alltid sløv med sikring og det gikk ikke bedre enn at han mistet en 8 tonns coil med aluminium i en lang bratt bakke opp mot øvre del av byen.

Den moset veggen på et hus. Noen minutter før hadde det gått en gjeng med småskoleelever akkurat der den trillet nedover. Etter det ble det fart på lastsikringen skal jeg si.



Det er håpløst mye rart å se. Særlig folk som henter byggevarer. Hele paller med beleggningsstein på åpen henger uten sikring. Krasj med den så blir det som ei grovkalibret hagle med jævli store hagl som sprer i alle retninger.

Jeg fikk wobbel på en henger en gang, hadde dratt opp bilen jeg fraktet for lite så den løftet hengerfestet, (pluss dårlige dempere ++) da var jeg glad den var stroppet med wire som holdt. Det gjorde at jeg kunne styre hengeren i grøfte i stedet for inn i møtende trafikk. Men der holdt sikringen en utforkjøring med rundvelt på hengeren og da kan en vel si det sitter som det skal.

#3132 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 October 2007 - 08:01

Jeg sendte i sommer inn et omfattende brev til BT om å bygge om 413 med skiver rund baut, servostyring, SPOA, 33" dekk, vitara 1600 motor, high steer stag, vinsj foran og bak (blir kanskje receiver for det høres bedre ut) etc.

Fikk telefon i går fra en på Risløkka. Det var skikkelig hyggelig. Ikke noe sure miner, bare positiv og forklarte hva jeg fikk lov til og hvor jeg kune skaffe ytterligere dokumentasjon og tester på rimeligste måte.

Han virket genuint interessert i at jeg skulle kunne bygge om bilen og at han ville hjelpe til så mye han kunne med at det kunne gjøres. Han fikk noe håpløse ideer på pulten også som han sa, men godt planlagte fornuftige ideer som tok hensyn til sikkerhet virket han meget positiv til.


Det var i alle fall for meg en virkelig hyggelig opplevelse og i sterk kontrast til enkelte holdninger jeg har sett på lokale stasjoner og særlig hørt beskrevet av andre.

Med en slik fremgangsmåte er det også mye lettere å akseptere og forholde seg til at det finnes såklart regler som gjør at ikke alt kan godkjennes. Nå er jeg i alle fall et laangt skritt videre, selv om jeg ikke er framme før alle papirer er skaffet, bilen bygget om og godkjent.

QUOTE(terje takras @ 26 Oct 2007, 00:48) <{POST_SNAPBACK}>
Sjefen min på jobb var nede ved Aker å hentet 2 stk STORE truck hjul som skulle byttes,der han fikk dem begge lagt oppå hverandre i en åpen kassebil(transit) uten stropper
I en sving i 40-50 ble plutselig ble bilen et par hundre kilo lettere...Hjulet traff heldigvis ingen,og han sleit jævlig med å få hjulet med seg igjen smile.gif


Hvorfor ringte han ikke etter deg så kunne du vinsjet hjulet opp.

#3133 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 04 November 2007 - 00:08



Slik skjer det med T-MAX vinsj bare sån helt plutselig

#3134 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 04 November 2007 - 01:44

Jeg har hørt om flere tilfeller der t-max vinsjer tar fyr uten forvarsel. skumle greier.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#3135 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 November 2007 - 02:03

QUOTE(terje takras @ 4 Nov 2007, 00:08) <{POST_SNAPBACK}>


Slik skjer det med T-MAX vinsj bare sån helt plutselig

En T-max trekker oppimot 300 A ved max belastning og da blir det lett varmt. Problemet ligger noen ganger i at de er dårlig sikret mot overoppheting. De tåler ikke å kjøres med HØY belastning lenger enn max ett minutt, eller dersom de blir varme å ta på før den tiden skal de stå i mange minutter å kjøle seg ned, tenk bare hvilken varmeutvikling 250-300 A gir.

Om du har en belastning på kanskje 2 tonn på wiren og 20 m wire ute og trekker 4 m pr min så må denne operasjonen gjøres med 4 pauser på kanskje 10 min hver.

Et langt tungt trekk med T-max er nok til å brenne hele motoren. De er konstruert for korte vinsjinger. Skal du ha en vinsj som tåler max belastning over 10 til 15 min koster det masse penger og hydraulisk er det som gjelder om du skal ha noe som kan kjøres kontinuerlig.

#3136 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 04 November 2007 - 11:32

hadde ikke brukt vinsjen på 1 uke,bare plutselig en dag jeg ver på jobb at det tok fyr.
har brukt vinsjen i ett i ca 1 time med korte pauser før uten problemer med varme.
Ps.vinsjen er nesten 1 år gammel om 13 dager smile.gif og er blitt brukt 5-6 timer i mnd

Edited by terje takras, 04 November 2007 - 11:34.


#3137 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 November 2007 - 12:51

QUOTE(terje takras @ 4 Nov 2007, 11:32) <{POST_SNAPBACK}>
hadde ikke brukt vinsjen på 1 uke,bare plutselig en dag jeg ver på jobb at det tok fyr.
har brukt vinsjen i ett i ca 1 time med korte pauser før uten problemer med varme.
Ps.vinsjen er nesten 1 år gammel om 13 dager smile.gif og er blitt brukt 5-6 timer i mnd

Ofte er belastningen kanskje 5-600 kg under vinsjing og da trekker vel T-max kanskje 40 til 50 A og da blir det en helt annen varme.

Men at den tar fyr når den ikke er i bruk. Da må det jo være noe som kortslutter. For å få til kortslutningmå enten noe løsne slik at det blir kortsluttet eller så må det komme inn noe som kan lede strøm i en kortslutning ville jeg tro. (Bare tenker litt høyt)

Jeg ville tatt kontakt med alle du vet om som dette har skjedd hos og i første omgang tatt kontakt med forhandler og deretter sendt et brev til produsenten. Dette er i alle fall dårlig reklame for T-max.

Hvis den tar fyr når den ikke er i bruk, kan den da ta fyr mens bilen er parkert?
Hvis det er kjent at dette har skjedd med flere blir det ille for det er tross alt ikke så fryktelig mange slike vinsjer i Norge.
Er det å parkere en bil med T-max i garasjen å parkere ei potensiell brannbombe?

Er det i motoren eller i solenoiden det tar fyr?

Lurer på om disse hadde brann i vinsjen og bare trengte å slokke. Det står at de klarte seg ok uten skader og da kan jeg fleipe litt med det. Men det er sikkert ille når det skjer. Men skikkelig offroad ble det i alle fall.

http://www.aftenpost...icle2083145.ece

Edited by Nöcke, 04 November 2007 - 12:46.


#3138 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 04 November 2007 - 13:31

Noen dere kjenner?
http://www.aftenpost...icle2083145.ece

-Eystein-

#3139 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 04 November 2007 - 15:41

QUOTE(Nöcke @ 4 Nov 2007, 13:51) <{POST_SNAPBACK}>
Ofte er belastningen kanskje 5-600 kg under vinsjing og da trekker vel T-max kanskje 40 til 50 A og da blir det en helt annen varme.

Men at den tar fyr når den ikke er i bruk. Da må det jo være noe som kortslutter. For å få til kortslutningmå enten noe løsne slik at det blir kortsluttet eller så må det komme inn noe som kan lede strøm i en kortslutning ville jeg tro. (Bare tenker litt høyt)

Jeg ville tatt kontakt med alle du vet om som dette har skjedd hos og i første omgang tatt kontakt med forhandler og deretter sendt et brev til produsenten. Dette er i alle fall dårlig reklame for T-max.

Hvis den tar fyr når den ikke er i bruk, kan den da ta fyr mens bilen er parkert?
Hvis det er kjent at dette har skjedd med flere blir det ille for det er tross alt ikke så fryktelig mange slike vinsjer i Norge.
Er det å parkere en bil med T-max i garasjen å parkere ei potensiell brannbombe?

Er det i motoren eller i solenoiden det tar fyr?

ticle2083145.ece[/url]


Som du ser på videon er det kontrollboksen som brenner/ryker.
Har hatt litt problem med at kontrollboksen ikke har virket siden jeg kjøpte den,men har bare tatt kontrollen ok kakket boksen litt,så virka den igjen.
Trur nok det er relet inni boksen som har fjuska,som også har forårsaket kortsluttning.
Vinsjen var ikke varm.
Kunn boksen.
ledningene fra batteriet var heller ikke varme huh.gif

#3140 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 November 2007 - 18:00

QUOTE(terje takras @ 4 Nov 2007, 15:41) <{POST_SNAPBACK}>
Som du ser på videon er det kontrollboksen som brenner/ryker.
Har hatt litt problem med at kontrollboksen ikke har virket siden jeg kjøpte den,men har bare tatt kontrollen ok kakket boksen litt,så virka den igjen.
Trur nok det er relet inni boksen som har fjuska,som også har forårsaket kortsluttning.
Vinsjen var ikke varm.
Kunn boksen.
ledningene fra batteriet var heller ikke varme huh.gif

Vet du om det er det samme som har hendt hos de andre som har tatt fyr?

Kan den være for dårlig isolert slik at den ikke tåler belastningene fra været for å si det slik. At boksen burde stått innunder panseret litt beskyttet.

Jreg har to vinsjer liggende som skal på bilen, ikke T-max, men der vil jeg montere solenoidboksene beskyttet "inne" i bilen for jeg er skeptisk til hvor mye skitt og sprut de tåler.

Klart får jeg da en brann under panseret mens jeg står parkert er det mest sannsynlig at ikke bare bilen brenner opp.

Kan det være en løsning å sette en hovedstrømbryter på vinsjen for å sikre seg?

Det er i alle fall et problem å tenke på selv om jeg ikke utsetter en vinsj for samme belastninger i mengde som deg Terje.

Har du fått vinsjer til å fungere igjen eller er du uten vinsj nå?