Kjekk denne
SKRAVLEPLASS/chattekrok!
#3121
Posted 12 October 2007 - 23:29
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#3122
Posted 12 October 2007 - 23:41
http://www.suzukicon...m/suzuki_v8.htm
Tipper litt lett
http://www.4wheeloff...0692/index.html
Edited by terje takras, 12 October 2007 - 23:56.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#3123
Posted 15 October 2007 - 16:00
http://www.break.com...-cameraman.html
Jeg er isåfall altfor slørven med å bruke drittstropper osv jeg legger dobbelt eller firedobbelt. hehe. Kan fort svi seg på det.
#3124
Posted 15 October 2007 - 23:29
Feks du tar ei heilt ny 4 tonns stroppe og den er ment for å holde 4,4 tonn MEN hvis du tar den nye stroppa og gnir litt sand i den tåler den plutselig 2-400 kilo mindre,det testa vi i sån stroppeslitebenk.
Ei stroppe(4 tonn) som hadde vært fint brukt en 6-7 ganger tålte bare 2,2 tonn
Å rykke i stropper er det dummeste du kan gjøre,som på klippet.
Kjetting e det som tåler det best.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#3125
Posted 15 October 2007 - 23:54
#3126
Posted 19 October 2007 - 15:34
Knakk nettopp venstre håndtak
Vet ikke hvordan jeg skal komme meg inn i bilen min lengre
Edited by terje takras, 19 October 2007 - 15:34.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#3127
Posted 25 October 2007 - 18:53
Feks du tar ei heilt ny 4 tonns stroppe og den er ment for å holde 4,4 tonn MEN hvis du tar den nye stroppa og gnir litt sand i den tåler den plutselig 2-400 kilo mindre,det testa vi i sån stroppeslitebenk.
Ei stroppe(4 tonn) som hadde vært fint brukt en 6-7 ganger tålte bare 2,2 tonn
Å rykke i stropper er det dummeste du kan gjøre,som på klippet.
Kjetting e det som tåler det best.
Du lører nok ein god del på det kurset ja... Men ein blir aldri godt nok utlært i last sikring..
Kjører kranbil for et entreprenør firma, og er borti mye rart av laster.
Ja er enig med deg at kjetting er det besta å surre med, om ein gjør det riktig. Har opplevd å ha stramma alt ein kan, og etterpå bytta bortil kjettingen og bank så er den slakk igjenn... er liksom ikkje så smidig som fiber banda..
Ein ting som er sikkert, eg holder somregel god avstand til privatbiler med henger
Min Blogg
Suzuki SJ TinTop karros ønskes kjøpt
#3128
Posted 25 October 2007 - 21:38
verstingene må vel være distribusjonsbilene:) DER er der mye som overhodet ikke er sikra der...
#3129
Posted 25 October 2007 - 21:39
Kjører kranbil for et entreprenør firma, og er borti mye rart av laster.
Ja er enig med deg at kjetting er det besta å surre med, om ein gjør det riktig. Har opplevd å ha stramma alt ein kan, og etterpå bytta bortil kjettingen og bank så er den slakk igjenn... er liksom ikkje så smidig som fiber banda..
Ein ting som er sikkert, eg holder somregel god avstand til privatbiler med henger
Ja...der kan man se mye rart...
Tunge lass som blir surra med strikkegarn...omtrent....eller som jeg så en dag her... En som kjørte med en bilfrakte-henger uten karmer eller hel bunn... Oppå der sto en pall med sementsekker uten så mye som en stropp.
For noen år siden tok jeg igjen en bil med henger på Østre Akervei i Oslo. På hengeren sto det et høyt kjøleskap helt ufestet, og ved siden av satt en kar og holdt kjøleskapet i 70-80km/t...
Tidligere lå lageret på jobben vegg i vegg med en Steinsenteret-avdeling.
De hadde en kar som utførte utkjøring til kunder med en eldgammen C1-MAN lastebil med kran.
Han stroppet ALDRI lassene sine med alt fra kum-ringer til brosteins-sekker, betong-heller og paller med skiferheller i variable str.
Utkjørselen fra plassen der var en litt bratt bakke og så 90 graders sving ut i veien, og det hendte stadig at vi fant div. stein-artikler nede på veien....som hadde falt av lassene hans.
#3130
Posted 25 October 2007 - 23:48
I en sving i 40-50 ble plutselig ble bilen et par hundre kilo lettere...Hjulet traff heldigvis ingen,og han sleit jævlig med å få hjulet med seg igjen
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#3131
Posted 26 October 2007 - 07:48
Den moset veggen på et hus. Noen minutter før hadde det gått en gjeng med småskoleelever akkurat der den trillet nedover. Etter det ble det fart på lastsikringen skal jeg si.
Det er håpløst mye rart å se. Særlig folk som henter byggevarer. Hele paller med beleggningsstein på åpen henger uten sikring. Krasj med den så blir det som ei grovkalibret hagle med jævli store hagl som sprer i alle retninger.
Jeg fikk wobbel på en henger en gang, hadde dratt opp bilen jeg fraktet for lite så den løftet hengerfestet, (pluss dårlige dempere ++) da var jeg glad den var stroppet med wire som holdt. Det gjorde at jeg kunne styre hengeren i grøfte i stedet for inn i møtende trafikk. Men der holdt sikringen en utforkjøring med rundvelt på hengeren og da kan en vel si det sitter som det skal.
#3132
Posted 26 October 2007 - 08:01
Fikk telefon i går fra en på Risløkka. Det var skikkelig hyggelig. Ikke noe sure miner, bare positiv og forklarte hva jeg fikk lov til og hvor jeg kune skaffe ytterligere dokumentasjon og tester på rimeligste måte.
Han virket genuint interessert i at jeg skulle kunne bygge om bilen og at han ville hjelpe til så mye han kunne med at det kunne gjøres. Han fikk noe håpløse ideer på pulten også som han sa, men godt planlagte fornuftige ideer som tok hensyn til sikkerhet virket han meget positiv til.
Det var i alle fall for meg en virkelig hyggelig opplevelse og i sterk kontrast til enkelte holdninger jeg har sett på lokale stasjoner og særlig hørt beskrevet av andre.
Med en slik fremgangsmåte er det også mye lettere å akseptere og forholde seg til at det finnes såklart regler som gjør at ikke alt kan godkjennes. Nå er jeg i alle fall et laangt skritt videre, selv om jeg ikke er framme før alle papirer er skaffet, bilen bygget om og godkjent.
I en sving i 40-50 ble plutselig ble bilen et par hundre kilo lettere...Hjulet traff heldigvis ingen,og han sleit jævlig med å få hjulet med seg igjen
Hvorfor ringte han ikke etter deg så kunne du vinsjet hjulet opp.
#3133
Posted 04 November 2007 - 00:08
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#3134
Posted 04 November 2007 - 01:44

Heisann, enda en ulyd!
Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere
#3135
Posted 04 November 2007 - 02:03
En T-max trekker oppimot 300 A ved max belastning og da blir det lett varmt. Problemet ligger noen ganger i at de er dårlig sikret mot overoppheting. De tåler ikke å kjøres med HØY belastning lenger enn max ett minutt, eller dersom de blir varme å ta på før den tiden skal de stå i mange minutter å kjøle seg ned, tenk bare hvilken varmeutvikling 250-300 A gir.
Om du har en belastning på kanskje 2 tonn på wiren og 20 m wire ute og trekker 4 m pr min så må denne operasjonen gjøres med 4 pauser på kanskje 10 min hver.
Et langt tungt trekk med T-max er nok til å brenne hele motoren. De er konstruert for korte vinsjinger. Skal du ha en vinsj som tåler max belastning over 10 til 15 min koster det masse penger og hydraulisk er det som gjelder om du skal ha noe som kan kjøres kontinuerlig.
#3136
Posted 04 November 2007 - 11:32
har brukt vinsjen i ett i ca 1 time med korte pauser før uten problemer med varme.
Ps.vinsjen er nesten 1 år gammel om 13 dager
Edited by terje takras, 04 November 2007 - 11:34.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#3137
Posted 04 November 2007 - 12:51
har brukt vinsjen i ett i ca 1 time med korte pauser før uten problemer med varme.
Ps.vinsjen er nesten 1 år gammel om 13 dager
Ofte er belastningen kanskje 5-600 kg under vinsjing og da trekker vel T-max kanskje 40 til 50 A og da blir det en helt annen varme.
Men at den tar fyr når den ikke er i bruk. Da må det jo være noe som kortslutter. For å få til kortslutningmå enten noe løsne slik at det blir kortsluttet eller så må det komme inn noe som kan lede strøm i en kortslutning ville jeg tro. (Bare tenker litt høyt)
Jeg ville tatt kontakt med alle du vet om som dette har skjedd hos og i første omgang tatt kontakt med forhandler og deretter sendt et brev til produsenten. Dette er i alle fall dårlig reklame for T-max.
Hvis den tar fyr når den ikke er i bruk, kan den da ta fyr mens bilen er parkert?
Hvis det er kjent at dette har skjedd med flere blir det ille for det er tross alt ikke så fryktelig mange slike vinsjer i Norge.
Er det å parkere en bil med T-max i garasjen å parkere ei potensiell brannbombe?
Er det i motoren eller i solenoiden det tar fyr?
Lurer på om disse hadde brann i vinsjen og bare trengte å slokke. Det står at de klarte seg ok uten skader og da kan jeg fleipe litt med det. Men det er sikkert ille når det skjer. Men skikkelig offroad ble det i alle fall.
http://www.aftenpost...icle2083145.ece
Edited by Nöcke, 04 November 2007 - 12:46.
#3139
Posted 04 November 2007 - 15:41
Men at den tar fyr når den ikke er i bruk. Da må det jo være noe som kortslutter. For å få til kortslutningmå enten noe løsne slik at det blir kortsluttet eller så må det komme inn noe som kan lede strøm i en kortslutning ville jeg tro. (Bare tenker litt høyt)
Jeg ville tatt kontakt med alle du vet om som dette har skjedd hos og i første omgang tatt kontakt med forhandler og deretter sendt et brev til produsenten. Dette er i alle fall dårlig reklame for T-max.
Hvis den tar fyr når den ikke er i bruk, kan den da ta fyr mens bilen er parkert?
Hvis det er kjent at dette har skjedd med flere blir det ille for det er tross alt ikke så fryktelig mange slike vinsjer i Norge.
Er det å parkere en bil med T-max i garasjen å parkere ei potensiell brannbombe?
Er det i motoren eller i solenoiden det tar fyr?
ticle2083145.ece[/url]
Som du ser på videon er det kontrollboksen som brenner/ryker.
Har hatt litt problem med at kontrollboksen ikke har virket siden jeg kjøpte den,men har bare tatt kontrollen ok kakket boksen litt,så virka den igjen.
Trur nok det er relet inni boksen som har fjuska,som også har forårsaket kortsluttning.
Vinsjen var ikke varm.
Kunn boksen.
ledningene fra batteriet var heller ikke varme
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#3140
Posted 04 November 2007 - 18:00
Har hatt litt problem med at kontrollboksen ikke har virket siden jeg kjøpte den,men har bare tatt kontrollen ok kakket boksen litt,så virka den igjen.
Trur nok det er relet inni boksen som har fjuska,som også har forårsaket kortsluttning.
Vinsjen var ikke varm.
Kunn boksen.
ledningene fra batteriet var heller ikke varme
Vet du om det er det samme som har hendt hos de andre som har tatt fyr?
Kan den være for dårlig isolert slik at den ikke tåler belastningene fra været for å si det slik. At boksen burde stått innunder panseret litt beskyttet.
Jreg har to vinsjer liggende som skal på bilen, ikke T-max, men der vil jeg montere solenoidboksene beskyttet "inne" i bilen for jeg er skeptisk til hvor mye skitt og sprut de tåler.
Klart får jeg da en brann under panseret mens jeg står parkert er det mest sannsynlig at ikke bare bilen brenner opp.
Kan det være en løsning å sette en hovedstrømbryter på vinsjen for å sikre seg?
Det er i alle fall et problem å tenke på selv om jeg ikke utsetter en vinsj for samme belastninger i mengde som deg Terje.
Har du fått vinsjer til å fungere igjen eller er du uten vinsj nå?









