Gå til innhold



Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#3501 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 10:15

QUOTE(Jonnis @ 5 Feb 2008, 23:32) <{POST_SNAPBACK}>
Hva klarer dere med orginal bil i lav gir?
410en min ligger i 70kmt på 5000 omdreininger i 4.gir på 31" hjul
sier litt hvor slit det er med giringen..

Mulig eg misforstår deg litt no men, i lavgir?? kvifor lavgir i høg fart?
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3502 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 10:43

Lavserie = sakte fart og framkommelighet rofl.gif
Høyserie = mer hastighet og kommer avsted whistle.gif

Ferrari = høyhastighet dribble.gif


Trodde ikke poenget med lavserie var å kjøre raskest mulig. biggrin.gif

#3503 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 12:18

QUOTE(terje takras @ 5 Feb 2008, 16:05) <{POST_SNAPBACK}>
Bilen min har fjusket litt på lavt turtal i det siste og tenkte det var pluggene.
Neida...var ikke det.
Ikke var det ledningene heller.
Ikke fordeleren heller.
Etter 1 tusing ideler senere fant jeg ei vakumledning som var sprukket dry.gif
Fjusker ikke nå lengre.
Hvorfor har det så mye å si på vakumledningene???

Om f.eks. vakumslangen til fordeleren er sprukket så vil ikke fordeleren få riktig tenningstidspunkt.
Når du gir gass så øker vakumet og fordeleren styres da av det høyere vakum til å gi et tidligere tenningsøyeblikk ved høyere turtall. Om dette ikke skjer så vil motoren gå dårligere for teningsøyeblikket blir feil.

Edited by ZukiJack, 06 February 2008 - 12:18.


#3504 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 13:08

Som du ser er det en slange som kommer fra innsuget og går inn rett under på innsuget.
Derfor jeg var i stuss hva man skal med dem vakumslangene....er bare til forargelse og unødvendige utgifter..smile.gif
Vakumslangen til fordeleren er jeg veeeeldig nøye med at den ikke er sprukket,hatt mine timer med sinne pga den.

#3505 Jonnis

Jonnis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 68 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 16:23

QUOTE(Nöcke @ 6 Feb 2008, 10:43) <{POST_SNAPBACK}>
Lavserie = sakte fart og framkommelighet rofl.gif
Høyserie = mer hastighet og kommer avsted whistle.gif

Ferrari = høyhastighet dribble.gif
Trodde ikke poenget med lavserie var å kjøre raskest mulig. biggrin.gif


Var ikke det som var poenget med spørsmålet rolleyes.gif
Var mer på tanke med utveksling og hjul..
om f.eks om det blir mye bedre med mindre hjul på 410n min (altså mindre fart)
cool.gif

#3506 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 17:44

QUOTE(Jonnis @ 6 Feb 2008, 16:23) <{POST_SNAPBACK}>
Var ikke det som var poenget med spørsmålet rolleyes.gif
Var mer på tanke med utveksling og hjul..
om f.eks om det blir mye bedre med mindre hjul på 410n min (altså mindre fart)
cool.gif

Jeg klarte bare ikke la vær. tongue.gif

Med mindre hjul redusers selvsagt hastighten. Men mindre hjul gir andre ulemper ved fremkommelighet i terreng. Det å bruke dekkdimensjon til å endre på utvekslingen er ufordelaktig.

En bør velge seg den dekkdimensjonen som er mest egnet til bruken og finne ut av hvilket turtall en helst vil ha og så justere utveksling i gerkasse og akslinger etter det.

I praksis må en forholde seg til de tannhjulene som er å få kjøpt for å begynne å lage egne utveksliner er særdeles krevende. Ikke bare mekanisk men matematisk.

Det enkleste er å bytte drev i fordelingskassa og der er det jo litt ymse å få tak i.

Men når du har 5000 omdr med 31" og får 70 km/t
med 5000 omdr med 195/80-15 62 km/t (tilsvarer 27,3")

Setter du på 33" får du 75 km/t ved 5000 omdr.

Behold 31" og sett inn nye drev i fordelingskassa. Det blir det bese resultatet. Da gires lavserien mye ned mens høyserien bare gires litt ned. Det blir helt pangknall.

#3507 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 06 February 2008 - 23:14

Her var det en artig internettside: http://www.customroadsign.com/menu.php
Bare følg linkene biggrin.gif

Noen eksempler på hva man kan gjøre her:












_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#3508 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 00:31

Eg e kjendis smile.gif
Noen som vil ha autograf?

#3509 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 09:31

QUOTE(terje takras @ 7 Feb 2008, 00:31) <{POST_SNAPBACK}>
Eg e kjendis smile.gif
Noen som vil ha autograf?

Terje, det var det jeg visste. Jeg har jo sett de filmene du har lagt ut. Fordi om du har forsøkt å skjule det har det vært tydelig hvem som har lært Tarrantino å lage film. Du er den nye Akiro Kurosava, samuraifilmeren. rofl.gif biggrin.gif

Hyll, Hyll noexpression.gif noexpression.gif noexpression.gif

Kan du filme bilen min, please dribble.gif dribble.gif

#3510 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 13:23

biggrin.gif biggrin.gif
Furuveltemaskeren part II
kommer snart.
tongue.gif
Kom en tur til Stord du,så kan du være med i den nye filmen!
Budsjette er på 100,- i bensin og 1.20,- i strøm til kamera.
Lunsj fins i skogen.

#3511 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 14:17

QUOTE(terje takras @ 7 Feb 2008, 13:23) <{POST_SNAPBACK}>
biggrin.gif biggrin.gif
Furuveltemaskeren part II
kommer snart.
tongue.gif
Kom en tur til Stord du,så kan du være med i den nye filmen!
Budsjette er på 100,- i bensin og 1.20,- i strøm til kamera.
Lunsj fins i skogen.


Ja kanskje jeg sveiver innom. Får jeg stjerne i asfalten da?

#3512 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 17:18

Spørs kor flink du er med å felle trær med sukien.

#3513 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 07 February 2008 - 17:45

QUOTE(Nöcke @ 6 Feb 2008, 17:44) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg klarte bare ikke la vær. tongue.gif

Eg såg ikkje det spørsmålet der eg heller...
QUOTE
Behold 31" og sett inn nye drev i fordelingskassa. Det blir det bese resultatet. Da gires lavserien mye ned mens høyserien bare gires litt ned. Det blir helt pangknall.


Når en har 410 er det i mange tilfeller ingen reduksjon i høgserien ved bytte av drev sidan det er org. 410 utveksling i høggir som blir brukt i dei fleste alternative utvekslingane. akslane har lavare giring enn 413 også, så det behovet er nok ikkje så stort på 410 som på 413, men så har den mindre effekt også..

Spørs litt på kva slags kjøring du driv med om du treng lavare utveksling. dersom du har hatt 70 i lavgir er det kanskje ikkje det du er ute etter??
på en 410 med mindre guff er det kanskje mest passelig med 30" dekk og org. utveksling som gir mest moro for pengane i motsetning til større hjul og meir giring og heving og trøbbel osv...
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3514 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 01:47

Kor mye dritt kan man ha i en suzuki...


Etter jeg rydda har eg i sukien:
1 slepestroppe
1 Motorsag
1 sett startkabler
1 basskasse
1 barnevogn
1 barnesete

Strax bedre plass og myyye bedre Lyd smile.gif

Edited by terje takras, 08 February 2008 - 01:50.


#3515 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 10:38

på en 410 med mindre guff er det kanskje mest passelig med 30" dekk og org. utveksling som gir mest moro for pengane i motsetning til større hjul og meir giring og heving og trøbbel osv...
[/quote]

Om en har 31" eller 30" gjør ikke ille stor forskjell på hastighet. Mitt poeng er at dekkstørrelse ikke er egnet til å justere utveksling med.

Følgende eksempel viser nettopp det poenget.

Om du på din 410 ligger i 30 km/t med 31" så ville det å bytte til 30" dekk på samme turtall/gir redusere hastigheten til 29 km/t.

Så for hastighetens skyld ser jeg det som bortkastet.

Det som er et annet moment her også og det jeg tror yakuza skriver om. Nettopp det at å endre en dekkdimensjon på en såvidt svak motor som den som finnes på en 410 kan utgjøre akkurat det lille som gjør at motoren ikke orker.

Og der ligger det et annet poeng som er vesentlig. Om en sammenligner med å bytte drev på en moped så kan en tann fra eller til gjøre kjempeforskjell. En moped som tidligere gikk ok, klarer plutselig ikke å dra opp bratte bakker.

Det går an å få kjøpt gir til å endre utvekslingen i transferassa på 410 også, ikke bare på 413.

Sta som jeg er vil jeg fremdeles hevde at dekk velges etter hva som gir best fremkomelighet og så justerer man turtallet med utvekslingen i gearkasse og akslinger.

Dersom en da ikke endrer på utvekslingen kan det bli fryktelig feil å velge feks store dekk som eks 31" på en 410. Det kan føre til at bilen faktisk blir dårligere til å ta seg frem i terreng.

Da må en velge om det er funksjon eller "cool" som teller mest.

#3516 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 13:21

Hei, Kjører riktignok en Vitara 1,6, men merker godt at hjula er større. Har "små" 30" hjul.
Bilen trekker dårlig i 5gir på landeveg må bruke 4 i de fleste bakkene hvor jeg før kunne kjøre i 5.
Positivt er det nå at speedometer viser det samme som gps.
I lavgir merker jeg ikke så mye til dette
Mvh
Harald
Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#3517 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 13:21

QUOTE(Nöcke @ 8 Feb 2008, 10:38) <{POST_SNAPBACK}>
Sta som jeg er vil jeg fremdeles hevde at dekk velges etter hva som gir best fremkomelighet og så justerer man turtallet med utvekslingen i gearkasse og akslinger.


agreed.
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#3518 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 15:34

Etter jeg rydda har eg i sukien:

1 Motorsag

[/quote]

Hva skal du med motorsag, trodde du felte tømmer med bilen jeg. rofl.gif

Mener huske noe med en vinsj som drog pp med rot og det hele. biggrin.gif biggrin.gif

#3519 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 16:17

Bruker saga til å kappe opp trærne jeg velter wink.gif
Klarer ikke å lage vedkubber med sukien.

Når dere snakker om kor store hjul man bør ha på suzukien,syntes eg 31" er greit på 413.
Ligger på 5 giret i mindre oppoverbakker 60 kmt uten problem.
Merket ikke noe forskjell på 30" og 31"
Skal kansje satse på 32" til sommeren og hevesett.
Tenkte eg skulle bestille hevesett fra danmark men frakta ble så dyr at det er nesten like så godt å bestille fra BG NOR.

#3520 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 16:29

QUOTE(toya @ 8 Feb 2008, 13:21) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, Kjører riktignok en Vitara 1,6, men merker godt at hjula er større. Har "små" 30" hjul.
Bilen trekker dårlig i 5gir på landeveg må bruke 4 i de fleste bakkene hvor jeg før kunne kjøre i 5.
Positivt er det nå at speedometer viser det samme som gps.
I lavgir merker jeg ikke så mye til dette
Mvh
Harald


Snodig, min drar seg fint frem med 33"... Når jeg prøvde 30" dro jeg 5 giret tomt på slettene.
Tlf: 98883546