Gå til innhold



Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#3521 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 18:05

QUOTE(terje takras @ 8 Feb 2008, 16:17) <{POST_SNAPBACK}>
Når dere snakker om kor store hjul man bør ha på suzukien,syntes eg 31" er greit på 413.
Ligger på 5 giret i mindre oppoverbakker 60 kmt uten problem.
Merket ikke noe forskjell på 30" og 31"
Skal kansje satse på 32" til sommeren og hevesett.
Tenkte eg skulle bestille hevesett fra danmark men frakta ble så dyr at det er nesten like så godt å bestille fra BG NOR.

Bør nok nevne at du har lavare giring enn originalt Terje..

Eg syns nok at akkurat det å gå frå 30 til 31 er et mykje større sprang enn kva en skulle tru. Felgar, heving, kutting, motoreffekt osv, alt blir eit mykje større problem med 31" enn med 30". spes på en bil som 410 som har så lav giring originalt at det er ok for 30", og at det blir lite motoreffekt med 45hk og 31" hjul.

Skulle eg begynne på nytt med en bil, og hadde 410 ville eg nok satt på 30", sperrer, skliplater og gitt meg med det... heller kjøpt en 413 om eg ville bygge meir å legge meir i det.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3522 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 February 2008 - 18:13

QUOTE(yakuza @ 8 Feb 2008, 18:05) <{POST_SNAPBACK}>
Bør nok nevne at du har lavare giring enn originalt Terje..

Eg syns nok at akkurat det å gå frå 30 til 31 er et mykje større sprang enn kva en skulle tru. Felgar, heving, kutting, motoreffekt osv, alt blir eit mykje større problem med 31" enn med 30". spes på en bil som 410 som har så lav giring originalt at det er ok for 30", og at det blir lite motoreffekt med 45hk og 31" hjul.

Skulle eg begynne på nytt med en bil, og hadde 410 ville eg nok satt på 30", sperrer, skliplater og gitt meg med det... heller kjøpt en 413 om eg ville bygge meir å legge meir i det.

YES

#3523 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 15:57

Noen som har noen enkle tips hvordan jeg får manifoildflensen bein?
Den slo seg litt da jeg sveiste på ny turboflens.
Tenkte eg skulle lime smergelpapir på ei sponplate og slipe den for hand.
Jeg har ikke båndslipemaskin og ingen som kan hjelpe meg heller sad.gif

#3524 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 12 February 2008 - 19:59

trikset med smergel på ei plate er jo velkjent, men om du har tilgang til et maskiinbors med slipt overflate, som feks på ei gammal båndsag eller noe er det bedre....

har brukt dette til plansliping før med bortimot like bra resultat som man gjør med en proff slipemaskin....

men det tar tid da..


#3525 FBK

FBK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 10:43

Hvor bor du? Vi sliper alutopper på jobben vi 600kr ferdig..
Kanskje det går med L300`en å???

#3526 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 11:48

QUOTE(terje takras @ 12 Feb 2008, 15:57) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som har noen enkle tips hvordan jeg får manifoildflensen bein?
Den slo seg litt da jeg sveiste på ny turboflens.
Tenkte eg skulle lime smergelpapir på ei sponplate og slipe den for hand.
Jeg har ikke båndslipemaskin og ingen som kan hjelpe meg heller sad.gif

Det spørs jo hvordan den har slått seg men noen ganger kan er rette det til med å lage et spor med vinkelsliper og legge en sveis i det sporet for å rette den opp igjen. Men det har litt med både flaks og dyktighet å gjøre tror jeg. Men jeg har sett at en jeg kjenner rettet opp ei plate som hadde slått seg under sveising på den måten.

Ellers er det utrolig hva som kan rettes med en kraftig varmelampe/flamme og en stor tung hammer.

En får jo båndslipere til hobbybruk med ganske lange bord for en relativt rimelig penge og det er jo ofte greit å ha noe å slipe med når det er deler som skal "rettes" inn litt.

#3527 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 15:07

Nå har eg fått tak i en kar på aker stord som freser manifoilden smile.gif
14 mm tykk flens har han aldri vært borti,så han hadde nok "alburom" til fresing...den var 4 mm skeiv.

#3528 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 16:36

QUOTE(terje takras @ 13 Feb 2008, 15:07) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har eg fått tak i en kar på aker stord som freser manifoilden smile.gif
14 mm tykk flens har han aldri vært borti,så han hadde nok "alburom" til fresing...den var 4 mm skeiv.

Det hadde tatt tid å handslipe på ei sponplate det. Burde vært fler som lagde manifoiler mer solid. På Volvoen sprakk den her om dagen. Det ble litt dyrere enn jeg likte. 8 lapper kom det på. På merkeverksted så klart. Det er samme som budsjettet mitt på ny motor i sukin.

Bil koster uansett, men suki er mye skoj for pengene.

#3529 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 19:19

8 000,- ???
Kan du ikke sveise/tigge det?

#3530 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 13 February 2008 - 20:07

QUOTE(terje takras @ 13 Feb 2008, 19:19) <{POST_SNAPBACK}>
8 000,- ???
Kan du ikke sveise/tigge det?

Jeg er ikke hjemme igjen før om tre uker så kona satte bilen på Volvo-verksted der vi kjøpte bilen

#3531 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 15:52

http://www.autodb.no...=1765819#bilder

sjekk annonsa. noken som selger en 1600 som har komplett bil. er nok mulig å få med det som trengs av elnikk for å få TBI til å funke.

(adapterplate får du hos meg om du vil ha den i SJ413 smile.gif)
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3532 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 16:02

QUOTE(yakuza @ 14 Feb 2008, 15:52) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.autodb.no...=1765819#bilder

sjekk annonsa. noken som selger en 1600 som har komplett bil. er nok mulig å få med det som trengs av elnikk for å få TBI til å funke.

(adapterplate får du hos meg om du vil ha den i SJ413 smile.gif)


Pass på å få med styringen til inj som sitter til høyre for instrumentene i dasjbordet.
pluss magnetsensoren til hastighetsføleren som sitter inne i instrumenthuset rett under der wire fra gearkassa går inn i speedometerdelen
pluss luftmengdemåleren/lufttempmåleren som sitter ytterst på innsuget
pluss obde kontakten som sitter foran batteriet er også ok pluss mest mulig helt ledningsnettverk i alle fall kontaktene med ca 15 cm ledning på



Da er det bare load and go

Hva med deg Bergum?

Edited by Nöcke, 14 February 2008 - 16:03.


#3533 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 16:46

og jeg har reservelder til 1.6 8v TBI om det skulle trengs biggrin.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#3534 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 18:54

QUOTE(yakuza @ 14 Feb 2008, 15:52) <{POST_SNAPBACK}>
http://www.autodb.no...=1765819#bilder

sjekk annonsa. noken som selger en 1600 som har komplett bil. er nok mulig å få med det som trengs av elnikk for å få TBI til å funke.

(adapterplate får du hos meg om du vil ha den i SJ413 smile.gif)


Har'n gitt opp å selge hele bilen nå... Den har stått til salgs som skadebil lenge.
Tlf: 98883546

#3535 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 19:08

QUOTE(Roar Hovet @ 14 Feb 2008, 18:54) <{POST_SNAPBACK}>
Har'n gitt opp å selge hele bilen nå... Den har stått til salgs som skadebil lenge.

Det er tydelig at det er flere som er ute etter G16 motorer med langsgående oppsett.

#3536 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 21:46

hmm..mange timer tar det å bytte med ombyggingen?

#3537 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 22:27



biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

#3538 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 22:55

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
[/quote]

Du er mye på spanske sider. Snakker du spansk?

Hvor lang tid det tar å bytte motor kommer an på hvor mye du plundrer med inj. Om du har et komplett el.nett så det bare er å sortere ledninger og legge dem pent i motorrommet går det ikke all verdens tid.
Så må du legge opp til retur på bensintilførsel men det har du vel allerede i og med turbo for du kjører vel med høyere trykk på bensin enn på vanlig åpen sugegasser.

Det aller meste kan jo gjøres i orden på forhånd så selve byttingen av motor blir omtrent som et vanlig motorbytte.

#3539 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 14 February 2008 - 23:01

blir ikke høgtrykk men bensinpumpa leverer 7 bar og forgasseren skal ha 0,2-0,6 bar
må legger retur så ikke pumpa eksplofanmeisteikemedere smile.gif

#3540 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 15 February 2008 - 11:13

Ligger en 8v vitaramotor til på lokal høgger..

Motor bensin - SUZUKI - VITARA - 1.6 4X4 - Årsmod. 91
- Kvalitet: B- DeleNr: 97062- Karosseri: 3D COMBI- Farge: RØD- Motor: 4 C MONOPO- MotorStorrelse: 1.6- GearKasse: 5 4X4- KmStand: 185000- Opplysninger: MÅ JUST VENTILER


G16A iflg høgger, TBI. sikkert samme motor som den på autodb.no
dei skulle ha 3500 for den med 3mnd garanti, så det burde være mulig å prute på den på autodb.no

Edited by yakuza, 15 February 2008 - 11:14.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)