Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#3581 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 20:32

QUOTE(sven @ 26 Feb 2008, 16:10) <{POST_SNAPBACK}>
vær litt forsiktige nå da gutter.....

har en 1600 stående med sprekk i blokka ved oljetrykksbryteren, her e det brukt makt for å få montert

Her er et bilde av hvordan jeg har gjort det.
IMG_4064.jpg

#3582 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 20:59

QUOTE(Svein54 @ 26 Feb 2008, 20:32) <{POST_SNAPBACK}>
Her er et bilde av hvordan jeg har gjort det.

Ble det som du skrev noe om en Y-kobling?

#3583 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 21:47

Skjønner liksom ikke helt hvorfor dere absolutt skal ha oljetrykksmålere jeg da. Er vel ikke akkurat ekstremt trimmede motorer dere har... Når man begynner å ta ut flere hundre HK av en motor, da skjønner jeg at slikt trengs.

Er av typen som synes at det enkleste er ofte det beste jeg da. Jo mindre ledninger og slanger, jo mindre kan gå galt, jo mindre å holde styr på. De som kjenner meg og har sett bilene mine vet at jeg er alergisk mot ledninger som henger og slenger overalt. På mine biler finnes det ikke slikt.

Har drevet med bil i over 20 år og har kun hatt en bil med noen ekstra instrumenter på. Det var en Volvo med trimma motor, der hadde jeg turteller i motorrommet for lettere å kunne stille tenning/turtall.

Edited by Roar Hovet, 26 February 2008 - 21:48.

Tlf: 98883546

#3584 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 22:23

QUOTE(Nöcke @ 26 Feb 2008, 20:59) <{POST_SNAPBACK}>
Ble det som du skrev noe om en Y-kobling?

Nei det ble ikke Y kobling, fant ikke noen med riktige gjenger.

#3585 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 26 February 2008 - 22:35

QUOTE(Roar Hovet @ 26 Feb 2008, 21:47) <{POST_SNAPBACK}>
Skjønner liksom ikke helt hvorfor dere absolutt skal ha oljetrykksmålere jeg da. Er vel ikke akkurat ekstremt trimmede motorer dere har... Når man begynner å ta ut flere hundre HK av en motor, da skjønner jeg at slikt trengs.

Er av typen som synes at det enkleste er ofte det beste jeg da. Jo mindre ledninger og slanger, jo mindre kan gå galt, jo mindre å holde styr på. De som kjenner meg og har sett bilene mine vet at jeg er alergisk mot ledninger som henger og slenger overalt. På mine biler finnes det ikke slikt.

Har drevet med bil i over 20 år og har kun hatt en bil med noen ekstra instrumenter på. Det var en Volvo med trimma motor, der hadde jeg turteller i motorrommet for lettere å kunne stille tenning/turtall.

Er jo enig med deg i det at det enkleste er som regel det beste,men så var det det med at det ene drar det andre med seg, kjekt å ha som Øystein Sunde synger,litt tøffere og se et dasj med masse rare ting rolleyes.gif og kanskje ikke alt er, eller har noe for seg. whistle.gif eller kanskje vi drømmer om å noe som ikke alle andre har, jeg dekorerer bilen til Anders Grøndal, Subaru (gamle bilen til Petter Solberg) og når du setter deg inn i den,eller ser ned i motoren blir du helt matt og blir bare stående og måpe ohmy.gif dribble.gif Kanskje der er derfor vi putter på ting vi egentlig ikke har brukt for laugh.gif Dette ble mye om veldig lite.

Edited by Svein54, 26 February 2008 - 22:37.

#3586 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 07:33

QUOTE(Roar Hovet @ 26 Feb 2008, 21:47) <{POST_SNAPBACK}>

Når eg skal sette inn vitaramotor, med heimelaga oilpickup, og en motortype som etter mitt inntrykk er litt krøll med så skal det inn oljetrykksmåler. Har også hatt krøll med lavt oljetrykk i terrengkjøring med en tidligere SJmotor. Shuduck satte på måler og den motoren vart ikkje kjørt meir, men han stiller kanskje utanfor konkurranse:) Dette er rett og slett fornuft, eller "pysestell" som vi seier her rundt om smile.gif
Ellers er eg dønn enig med deg at det enkle er best..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3587 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 10:16

Ellers er eg dønn enig med deg at det enkle er best..
[/quote]

Det enkleste er det beste, mulig det. Jeg synes oljetrykk er det beste. Blir det borte så hjelper det ikke med at det var enkelt.
Jeg skal sikre meg så godt jeg kan med mulighet til å unngå å rase motoren.
Oljetrykkslampa stoler jeg ikke på. rofl.gif Den lyser warning.gif ikke før trykket er under 0.5 kg. whistle.gif Har rast en motor på manglende oljetryk uten at lampa lyste. wink.gif Lampa begynte ikke lyse før motoren stoppa.

Akkurat som vi på dårlige pasienter setter på en masse overvåkingsutstyr, så gjør vi det med vitaramotoren. Den er kritisk syk og må overvåkes så den ikke dør for oss. biggrin.gif

#3588 Roar Hovet

Roar Hovet

Bygdetulling

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 10:26

Har ennå til gode å knekke en zuki motor jeg da... Og jeg har hatt mange... Og alle har de blitt BRUKT!
Tlf: 98883546

#3589 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 11:17

QUOTE(Roar Hovet @ 27 Feb 2008, 10:26) <{POST_SNAPBACK}>
Har ennå til gode å knekke en zuki motor jeg da... Og jeg har hatt mange... Og alle har de blitt BRUKT!

Du sier du har hatt mange zuki motorer, er det fordi du ikke har hatt oljetrykkmåler?? whistle.gif biggrin.gif

#3590 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 12:17

Jeg har knekt en på grunn av manglende oljetrykk og en er nok.

Dette minner meg litt om å diskutere back-up med folk.

Det finnes to typer holdninger til å ta back-up av data. Det er de som ikke har opplevd en harddisk som har crashet og de som kommer til å oppleve det.

Det finnes to typer holdninger til oletrykkmåling. Det er de som ikke har opplevd........ whistle.gif

I rest my case

Edited by Nöcke, 27 February 2008 - 12:18.

#3591 Buford T Justice

Buford T Justice

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 12:56

Hei

Har fått Suzuki SJ 413 no biggrin.gif biggrin.gif men eg trur startrelèt er gåent siden den ikkje slår inn hovedstraumen til startmotoren alltid då eg prøver å starta den. Med eit par kakk på relèt så virker det igjen litt. Så kvar er det billigast/mulig å få tak i ein slik del?
There's no substitute for cubic inches

#3592 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 14:01

Hei Marius!

bort med meg kan du kjøpe brukt startmotor. evnt kan eg komme å levere den smile.gif
Men demontering og rens av kontakter i releet, og bytte av børster som du kan kjøpe på møre auto (spør etter johansen) er ei ok og veldig billig problemløysing. Ta med dei gamle børstane så finn han børster som passar.

Gratulere med bil!

QUOTE(Roar Hovet @ 27 Feb 2008, 10:26) <{POST_SNAPBACK}>

Eg har heller aldri knekt en.. har slete ut en derimot, når eg ga opp å knekke den lyste oljelampa nokså konstant siste vekene.. det var tilsammen 1.5 liter olje på motor og girkasse. den brukte enorme mengder med olje så eg gadd ikkje fylle på meir. No er den arkivert under metall på miljøstasjonen..

Edited by yakuza, 27 February 2008 - 13:57.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3593 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 14:27

QUOTE(Buford T Justice @ 27 Feb 2008, 12:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Har fått Suzuki SJ 413 no biggrin.gif biggrin.gif men eg trur startrelèt er gåent siden den ikkje slår inn hovedstraumen til startmotoren alltid då eg prøver å starta den. Med eit par kakk på relèt så virker det igjen litt. Så kvar er det billigast/mulig å få tak i ein slik del?

Det kjente og beryktede "klikketiklikk"-syndromet på SJ. Ta opp og rens og sjekk at alle kontakter på ledningene inn til starteren er ok og ikke irret/rustet/belagt med gurp så tror jeg du er kvitt problemet i 10 år igjen.

#3594 Buford T Justice

Buford T Justice

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 14:52

Hei Arnfinn og Nöcke

Takk for svar smile.gif Skal rense og sjekke alle ledningane i relèt snart. smile.gif
Kjekt med bil ja biggrin.gif

#3595 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 15:25

Det er bare jeg som trenger oljetrykkmåler,tempratur over olja og Boostmåler laugh.gif laugh.gif

#3596 Buford T Justice

Buford T Justice

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 19:51

Noko slikt biggrin.gif

#3597 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 February 2008 - 20:19

Jeg skal fylle dasjbordet med måleklokker-

turteller, hastighetsmåler, oljetrykksmåler, bensintrykkmåler, vakummåler, lufttrykkmåler på kompressoren, oljetemperaturmåler, eksostemperatur, vanntemperaturmåler, utetemperaturmåler, innetemperaturmåler, voltmeter, ampermeter, dekktrykkmåler, altimeter, helningsmåler, bensinmåler, km-teller, tripp-teller, stigningsmåler, 4 klokker som viser tiden i New York, London, Sydney og Tokyo i tilfelle jeg skal ringe til noen leverandører av Suki blingutstyr der, mobiltelefon, sambandsradio, cd-spiller, navigasjonsskjerm, equilizer pluss varsellamper for alt fra om dørene er stengt til om strømmen i varmetrådene i speilene er på eller av for ikke å snakke om røde, gule og grønne lamper til alle måleklokkene for å varsle om det er lavt, middels eller høyt trykk. Samt blinkende lamper i blått på eksosrøret, under bilen og på spylerdysene. For ikke å snakke om høytalere som blåser siste rest av fornuft ut av hodet på meg slik at jeg orker å ha en bil som ser sånn ut innvendig.

Dette er kanskje noe av forskjellen på en 4x4 og en gatebil

Edited by Nöcke, 27 February 2008 - 20:20.

#3598 ZukiJack

ZukiJack

Huffroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 Innlegg:

Posted 28 February 2008 - 21:47

QUOTE(Nöcke @ 27 Feb 2008, 20:19) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg skal fylle dasjbordet med måleklokker-

turteller, hastighetsmåler, oljetrykksmåler, bensintrykkmåler, vakummåler, lufttrykkmåler på kompressoren, oljetemperaturmåler, eksostemperatur, vanntemperaturmåler, utetemperaturmåler, innetemperaturmåler, voltmeter, ampermeter, dekktrykkmåler, altimeter, helningsmåler, bensinmåler, km-teller, tripp-teller, stigningsmåler, 4 klokker som viser tiden i New York, London, Sydney og Tokyo i tilfelle jeg skal ringe til noen leverandører av Suki blingutstyr der, mobiltelefon, sambandsradio, cd-spiller, navigasjonsskjerm, equilizer pluss varsellamper for alt fra om dørene er stengt til om strømmen i varmetrådene i speilene er på eller av for ikke å snakke om røde, gule og grønne lamper til alle måleklokkene for å varsle om det er lavt, middels eller høyt trykk. Samt blinkende lamper i blått på eksosrøret, under bilen og på spylerdysene. For ikke å snakke om høytalere som blåser siste rest av fornuft ut av hodet på meg slik at jeg orker å ha en bil som ser sånn ut innvendig.

Dette er kanskje noe av forskjellen på en 4x4 og en gatebil

Og for prisen av alle de instrumentene og dikidariene kunne du bygget deg den komplette ultimate offroad-bilen som hadde det beste av alt fra hjul, hjuloppheng, motor, drivlinje...osv osv....og fått det godkjent..hehehe

Edited by ZukiJack, 28 February 2008 - 21:49.

#3599 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 28 February 2008 - 22:27

nøcke, har kikket litt på hvordan du skal få plass til alle instrumentene og funnet ut at hvis du tat ut sete på høre side og skrur inn ei sponplate så skulle det gå akkurat. Lykke til shiftyninja.gif cool.gif Når det gjelder klikkelyd fra starter som en annen nevner her er dette et meget kjent problem,jeg hadde det selv på min 413 og kjøpte et sett fra statene og koblet dette til og problemet var løst, jeg bruker ikke dette på min vitara motor så dette er til salgs. Koster ikke mange kronene.

her er et bilde jeg fant av starter rele'
Det koster 25$

#3600 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 February 2008 - 23:32

Beklager det ser ut til at jeg må legge alle måleinstrumentene på is for å få råd til å bygge om drivlinjen og bytte alle lager og pakninger fra clutch og ut. tongue.gif