Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#3641 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 13:13

De er råden/lagret antagelig som har skjært seg, råden stikker ut av blokka. Toppen og kam er like hel, toppen er helt ny og kammen er Isky racing kam den råeste. Har også Torly Header, alt er tilsalgs.
Nå skal jeg ha 16V motor. Følger sewrvopumpe med på den motoren du nevner og jeg kjøper denne er den også tilsalgs. Takk for hjelp.
IMG_4091.jpg IMG_4090.jpg
Det er Stempelstanga som hadde lyst på en tur ut.

Edited by Svein54, 02 March 2008 - 14:00.

#3642 JarleA

JarleA

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 13:41

Forbered dere for snø i stavanger området! Jeg har lagt om til sommerdekk. slår aldri feil, kommer som regel alltid noe snø etter at jeg har byttet dekk på en av bilene!

Edited by JarleA, 02 March 2008 - 13:41.

Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#3643 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 14:45

QUOTE(JarleA @ 2 Mar 2008, 13:41) <{POST_SNAPBACK}>
Forbered dere for snø i stavanger området! Jeg har lagt om til sommerdekk. slår aldri feil, kommer som regel alltid noe snø etter at jeg har byttet dekk på en av bilene!

Det var en fin bil. Er den så strøken som det ser ut på bildet så må du virkelig ta vare på den i original tilstand for det er ikke lenge til flesteparten av 410 er borte og vil prisene på dem begynne å stige. Ser i Tyskland går helrenoverte LJ80 for hundre tusen kroner nå. Men da er de mint condition.

Husker på 70tallet når de gravde ner gamle furuantikviteter i møkkahaugene bak låven og kjøpte respatex. Det slår aldri feil. Når noe blir borte så stiger prisen på de få som er igjen og 410 begynner å bli utdøende så det går ikke mange år før prisene stiger på dem.

Så noe helt annet og det er til de FAQ diskusjonene eller rettere sagt innspillene.
Å lete etter ting i det gamle forumet er et håpløst foretagende synes jeg. Mulig det er noe der jeg ikke mesterer men jeg synes det gamle forumet er bare rot. En masse omkasting av ting mellom datoer og bilder som ikke lenger er mulig å hente opp uansett hvordan en vrir og vrenger.

Jeg satte meg ned forrige dagen og gikk gjennom alle innleggene jeg fant om forgasser. Fikk opp 8 sider med linker.

Det er stort sett det samme som går igjen i de aller aller fleste innleggene. og det er "bilen min starter ikke...bilen min fusker...bilen min har høyt turtall...bilen min stopper... hvordan justerer jeg... Så kommer det en masse øsningsforslag tatt litt ut av lufta siden vi har utilstrekkelig beskrivelse av problemet.

Når det gjelder forgasser er det laget EN bra veileder som de aller fleste kunne løst sine problemer med om de leste gjennom den men det gidder ikke folk.

Mitt forslag er at vi lager nye FAQ på det meste. Vi kan bruke opp det som er bra.

Om vi holder oss til forgasser synes jeg det burde være:

1. Hvordan justere en aisin: bruke den som jsw har laget for den er helt topp.
2. Hvilke forgassere VET vi passer på 413 innsuget.
3. Typiske tegn på ising og tiltak.
4. Kjente feil på forgasseren og feilsøkingsteknikk.
5. Flottører Hvilke symptomer på punktering og hvordan justere dem.
6. Dyser og hvordan bytte dem.
7. .............. osv med ting som vedrører forgasser på 413.

Jeg kan godt starte en tråd om dette og lage en FAQ men da skulle jeg hatt mulighet til å redigere innlegg som kommer i dem linken slik at jeg kan flette sammen og tilpasse etter hvert som ting kommer inn.

Hva synes dere om dette og er det mulig å få til å kunne redigere en link?

Jeg vil gjerne bidra men det må kunne legges til rette for at jeg skal kunne jobbe på den måten jeg ser formålstjenlig eller blir det ikke noe av det, det er bare sånn det er.

Edited by Nöcke Gunnar, 02 March 2008 - 15:00.

#3644 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 14:56

QUOTE(Svein54 @ 2 Mar 2008, 13:13) <{POST_SNAPBACK}>
De er råden/lagret antagelig som har skjært seg, råden stikker ut av blokka. Toppen og kam er like hel, toppen er helt ny og kammen er Isky racing kam den råeste. Har også Torly Header, alt er tilsalgs.
Nå skal jeg ha 16V motor. Følger sewrvopumpe med på den motoren du nevner og jeg kjøper denne er den også tilsalgs. Takk for hjelp.
IMG_4091.jpg IMG_4090.jpg
Det er Stempelstanga som hadde lyst på en tur ut.

Hadde du fungerende oljetrykksmåler eller var den ute av funksjon. Har du hatt den opp og sjekket at det var skjæring i rådelagre? Jeg synes beskrivelsen kunne minne om et blåst stempel som gikk i oppløsning. Først noen sekunder med hull i stempelet og så fullstendig oppløsning slik at stempelstanga sviver fritt.

Problemet med et oppsett med fire gassere er at de må justeres både hver for seg og mot hverandre. Om den ene har gitt for tynn blanding kan det ha vært grunnen til at stempelet sprakk. Om en måler co og den er fin så kan det være en veldig lav og så tre litt høye. Da ser det fint ut men du har en sylinder som sultefores fryktelig. Med knitring fra bare en sylinder under pådrag så er det ikke så lett å høre som når det kniterer fra alle fire ved en felles gasser som går for magert.
Jeg vet ikke hvordan de har vært justert men ofte lurt å la et mc verksted justere rekker med fire gassere for de er de beste på det.
Du setter vel på inj nå?

Edited by Nöcke Gunnar, 02 March 2008 - 14:57.

#3645 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 15:39

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 2 Mar 2008, 14:56) <{POST_SNAPBACK}>
Hadde du fungerende oljetrykksmåler eller var den ute av funksjon. Har du hatt den opp og sjekket at det var skjæring i rådelagre? Jeg synes beskrivelsen kunne minne om et blåst stempel som gikk i oppløsning. Først noen sekunder med hull i stempelet og så fullstendig oppløsning slik at stempelstanga sviver fritt.

Problemet med et oppsett med fire gassere er at de må justeres både hver for seg og mot hverandre. Om den ene har gitt for tynn blanding kan det ha vært grunnen til at stempelet sprakk. Om en måler co og den er fin så kan det være en veldig lav og så tre litt høye. Da ser det fint ut men du har en sylinder som sultefores fryktelig. Med knitring fra bare en sylinder under pådrag så er det ikke så lett å høre som når det kniterer fra alle fire ved en felles gasser som går for magert.
Jeg vet ikke hvordan de har vært justert men ofte lurt å la et mc verksted justere rekker med fire gassere for de er de beste på det.
Du setter vel på inj nå?

Stempla er like fine.Det var lagerskåler stempelstang på syl.1 -3 som hadde skjært seg, enten har jeg montert lager feil,eller så har oljehull til lagerskåler vært tette.

QUOTE(Svein54 @ 2 Mar 2008, 15:38) <{POST_SNAPBACK}>
Stempla er like fine.Det var lagerskåler stempelstang på syl.1 -3 som hadde skjært seg, enten har jeg montert lager feil,eller så har oljehull til lagerskåler vært tette.

Nei, det blir fortsatt de samme gasserene, orker ikke mer ledningsrot, el er det verste jeg veit.

#3646 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 16:13

QUOTE(Svein54 @ 2 Mar 2008, 15:39) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, det blir fortsatt de samme gasserene, orker ikke mer ledningsrot, el er det verste jeg veit.

Du hadde ok oljetrykk på måleren?

Jeg skjønner ikke hva det er med ledninger som skremmer folk. Var kanskje ikke så dumt at det første studiet etter gymnaset ble elektro/reguleringsteknikk/cybernetikk?

Om du får med deg inj inkl hjerne og sensorer for en rimelig penge pluss ledningsnettet ,i alle fall kontaktene med noen cm ledning på. Så kan du ta med det opp hit til Lillehammer et par dager til sommeren og så setter vi oss i garasjen og bygger inj. Det er moro det.

#3647 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 16:37

Så må man spørre..smile.gif..hva type olje kjørte du på?

#3648 Aiolos

Aiolos

Olivenbonde

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 16:55

Gunnar når du setter inn innsprøytngs motoren kan du ikke lage et koblingsskjema med fargekoder på da??
Det vill jo forenkle det for alle med kabelskrekk.
Ελευθερία ή θάνατος,

DON'T GIVE OUT DUFF ADVICE. IF YOU DON'T KNOW THE ANSWER THEN DON'T ANSWER - SIMPLE!!!,

#3649 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 17:09

QUOTE(terje takras @ 2 Mar 2008, 16:37) <{POST_SNAPBACK}>
Så må man spørre..smile.gif..hva type olje kjørte du på?

nøcke, har ikke tid til å vente til sommern, dem selger ferig forenklet ledningsnett i usa for 300$
men jeg tror jeg bruker de samme gasserne.
Jeg hadde fylt på helt ny olje Mineral fra Statiol, det som var merkelig var at det var kun 1-3 som var tørre, toppen og resten var godt smurt.

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 2 Mar 2008, 16:13) <{POST_SNAPBACK}>
Du hadde ok oljetrykk på måleren?

Jeg skjønner ikke hva det er med ledninger som skremmer folk. Var kanskje ikke så dumt at det første studiet etter gymnaset ble elektro/reguleringsteknikk/cybernetikk?

Om du får med deg inj inkl hjerne og sensorer for en rimelig penge pluss ledningsnettet ,i alle fall kontaktene med noen cm ledning på. Så kan du ta med det opp hit til Lillehammer et par dager til sommeren og så setter vi oss i garasjen og bygger inj. Det er moro det.

Hvor langt opp i årsmodell kan jeg gå får og kunne bruke samme adapterplate

sitter og ser på motorer fra sverige, og ser at dem har en 1,8l, hva er dette? er det samme blokka som 1,6 eller 2,0

#3650 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 20:20

adapterplata skal passe på alle 1.6 frå vitara, og Baleno i alle fall til 2002 så vidt eg kunne sjå. Vitara er no endel enklare pga fordeleren.

Fins fordelerløs baleno som kanskje vil kunne passe, nyare enn '98 men då må en såklart ha med hjerna, eller kjøpe løs styringsmodul som koster flesk.
Må også snu tilkoblinga for radiatorslangen som stikker rett ut av enden på blokka på baleno. her kan kanskje pontiac water neck brukast, fikk aldri sjekka ut det ferdig, koster under 10$ på summit racing.

1.8 motoren er muligens noke mazdagreier. trur ikkje den er lik 1.6 iflg. enkelte forum. sjekk www.clubbaleno.uk f.eks.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3651 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 20:58

QUOTE(yakuza @ 2 Mar 2008, 20:20) <{POST_SNAPBACK}>
1.8 motoren er muligens noke mazdagreier. trur ikkje den er lik 1.6 iflg. enkelte forum. sjekk www.clubbaleno.uk f.eks.

Jeg tror du har rett der. 1,8 og 2,0 som rekkefirer tror jeg var et samarbeidsprosjekt med mazda. Har betegnelsen J. Disse var en kort periode før de landet på V6 motor som det store alternativet.

TT har et sett for å bygge inn en 2.0 i 413 men jeg tror jeg har sett et sted at motoren er noe tyngre enn G13/G16 og da får en et problem med tillatt totalvekt på foraksling for den er nesten brukt opp som det er.

Edited by ZukiJack, 03 March 2008 - 09:24.

#3652 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 21:15

er ikke at lagera har vært litt for tighte da...... pleier å lønne seg å slipe tappene på veiva slik at de overensstemmer med lagera man skal montere....

er iallefall ikke første gang mototrer havarerer på grunn av slikt.

jeg står fortsatt på det at biltemaoljen ikke er så dårlig som mange vil ha det til.... Det er så langt jeg vet Statoil olje....

#3653 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 21:26

QUOTE(Svein54 @ 2 Mar 2008, 17:09) <{POST_SNAPBACK}>
nøcke, har ikke tid til å vente til sommern, dem selger ferig forenklet ledningsnett i usa for 300$
men jeg tror jeg bruker de samme gasserne.
Jeg hadde fylt på helt ny olje Mineral fra Statiol, det som var merkelig var at det var kun 1-3 som var tørre, toppen og resten var godt smurt.
Hvor langt opp i årsmodell kan jeg gå får og kunne bruke samme adapterplate

sitter og ser på motorer fra sverige, og ser at dem har en 1,8l, hva er dette? er det samme blokka som 1,6 eller 2,0

Da jeg kjøpte nye "veiv/rådelager" måtte jeg oppgi et nr som sto på dem gamle lagera.
Kan det være feile type lager kansje

#3654 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 22:43

QUOTE(terje takras @ 2 Mar 2008, 21:26) <{POST_SNAPBACK}>
Da jeg kjøpte nye "veiv/rådelager" måtte jeg oppgi et nr som sto på dem gamle lagera.
Kan det være feile type lager kansje

Jeg sjekka nr. som stod på lagera med RSA og fikk bekreftet at dette var standar lager fra fabrikk.
Tror heller ikke at det var olja. Det som er rart er at kun lager på syl. 1 og 3 hadde skjært seg. Hadde jeg ikke hatt nok oljetrykk hadde vel de andre og skjært seg. Når jeg tok av toppdeksel var det masse olje på toppen og som sakt stempla er like fine.

#3655 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 22:45

QUOTE(Svein54 @ 2 Mar 2008, 22:43) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg sjekka nr. som stod på lagera med RSA og fikk bekreftet at dette var standar lager fra fabrikk.
Tror heller ikke at det var olja. Det som er rart er at kun lager på syl. 1 og 3 hadde skjært seg. Hadde jeg ikke hatt nok oljetrykk hadde vel de andre og skjært seg. Når jeg tok av toppdeksel var det masse olje på toppen og som sakt stempla er like fine.

Nøye med moment ved montering?

#3656 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 23:13

[attachmentid
QUOTE(Nöcke Gunnar @ 2 Mar 2008, 22:45) <{POST_SNAPBACK}>
Nøye med moment ved montering?

Ja, riktig moment.
her er noen bilder.

IMG_4096.jpg IMG_4097.jpg
IMG_4098.jpg IMG_4099.jpg
IMG_4100.jpg IMG_4101.jpg

Som dere ser her er det like fint både i toppen og stempla + syl. foring er ikke antydning til riper.

Edited by ZukiJack, 03 March 2008 - 09:26.

#3657 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 23:32

Kan jo hende at rådeboltene har strekt deg for mye/lite når du monterte det sammen,sån at dem løsna.
Hvordan ser veiva ut?
Hvor lenge har du kjørt med motoren etter overhaling?
Oljetrykket gjør bare at olja kommer seg til toppen?!
Det er vel veiv/rådene som pisker olja opp under stemplene,eller er det noe dyser som spruter olja oppunder?
Såg ikke noe slikt på min motor huh.gif

#3658 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 02 March 2008 - 23:47

Jeg tror du har kjørt uten olje på de punktene. Det må være noe som ikke passer overens der. På den småkjøringen du har gjort tidligere har det ikke blitt varmt nok til at det har rast men på langkjøring har metallet begynt å klistre og da raser det. Bare tenker litt høyt. Stemmer alle oljehull overens og ingen som blokkeres noe sted. Det må være noe som blokkeres for ellers ville ikke to av dem rast så tidlig. Det må ha manglet smøring akkurat der.

#3659 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 00:45

grunnen til at det er forskjell på lagerslitasjen/raset kan være at det er komt feil lager på feil plass. det fins 4 grader av standardlager, og dei eg kjøpte på cylmo skulle være std men passa ikkje i det heile tatt.
det står innstempla tall og bokstaver i blokka, ramma, og på veiva (kan være punkter) som en sammenholder med en tabell i servicemanual eller haynes for å finne ut hvilke av dei 4 gradene av standardlager som passer. lager er merka med forskjellige farger men dette er nok borte på gamle lager, og en må ty til tabellen.
Dersom veiva er slipt f.eks 020 står dette merka på lager (020) og veiv.

dette har eg frå servicemanual og haynesmanual samt har erfart med mi 1600 blokk som Shuduck har kjøpt og no venter på nye lagre til. lagera eg kjøpte på cylmo er på veg tilbake, håper på refundering.

Edited by yakuza, 03 March 2008 - 00:48.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3660 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 03 March 2008 - 01:44

QUOTE(Svein54 @ 2 Mar 2008, 15:39) <{POST_SNAPBACK}>

Skal du lage deg nytt innsug selv da?

Er mye greier for å finne riktig lager, men etter litt forskning så fant vi nå ut av det. Og det er fysisk umulig å montere lagrene slik at oljehulla ikke passer overens. Lager på feil plass høres realistisk ut

Edited by ShuDuck, 03 March 2008 - 02:27.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway