Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#5261 Annnte

Annnte

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 16:51

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 22 Jul 2009, 16:00) <{POST_SNAPBACK}>
En singel garasje som skal fungere kun som verksted for hobby. (Parkering av biler skal være i en vanlig dobbel garasje.) Hvor stor bør den være for å kunne fungere godt. Ha plass til skikkelig arbeidsbenk, verktøyplater, etc. Smøregrav. Hvor dyp bør den være? Jeg skal snart i møte med arkitekten (dette blir forsøk nr to på å tegnet et hus vi vil bygge nå begynner jeg bli litt lei av uduglige leverandører)

Jeg jobber på et arkitektkontor, om du treng hjelp er det bare å si i fra. Jeg tar også freelance oppdrag som tegner wink.gif

Stian
Fis en bris...

#5262 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 17:18

QUOTE(Annnte @ 22 Jul 2009, 17:51) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg jobber på et arkitektkontor, om du treng hjelp er det bare å si i fra. Jeg tar også freelance oppdrag som tegner wink.gif

Stian

Nå har jeg avtalt et møte med arkitekt så får jeg se hvordan det går. Den forrige jeg var i kontakt med svarte at han ikke fikk tid til å tegne huset. Trodde det var lite å gjøre i byggebransjen for tiden, men tydeligvis ikke.
Og snekkern ville ikke jobbe for 450 kr timen pluss mva. Da ville han heller reise på fisketur. Skulle han jobbe så billig måtte han ha en bonus på et par hundre tusen i tillegg. Da gadd ikke jeg mer.

Ikke rart om det ikke bygges så mye hus om dagen, det er da blitt så jævla dyrt at det er snart ikke mulig for vanlig arbeidsfolk å bygge.

Kanskje jeg skulle kjøpt en 413 med campingpåbygg og bodd i den.

Kunne parkert ved siden av tomta til roar. Og lært meg å spille banjo.

Problemet er at jeg ikke gidder bygge en helt vanlig standard hus. jeg vil ha noe som er litt spes. litt funkis, men med takutstikk og masse vinduer mot øst og syd for det er der det er utsikt. Og så lavenergi. Takvinduer. Åpne løsninger inne. og samtidig en planlagt løsning av hele tomta så det ikke bare blir et hus som er pælma ned midt i ei byggegrube uten tanke for hvordan uteplasser kan utnyttes maksimalt.

#5263 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 17:29

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 22 Jul 2009, 18:18) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har jeg avtalt et møte med arkitekt så får jeg se hvordan det går. Den forrige jeg var i kontakt med svarte at han ikke fikk tid til å tegne huset. Trodde det var lite å gjøre i byggebransjen for tiden, men tydeligvis ikke.
Og snekkern ville ikke jobbe for 450 kr timen pluss mva. Da ville han heller reise på fisketur. Skulle han jobbe så billig måtte han ha en bonus på et par hundre tusen i tillegg. Da gadd ikke jeg mer.

Gunnar så mye bilbygging du har fremover så hadde jeg bygd garasjen først med soveplass på hemsen. rolleyes.gif Da kunne du våknet tidlig om morran når (hvis) snekkerene dukka opp og startet bilbygging. tongue.gif

#5264 Annnte

Annnte

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 17:40

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 22 Jul 2009, 18:18) <{POST_SNAPBACK}>
Problemet er at jeg ikke gidder bygge en helt vanlig standard hus. jeg vil ha noe som er litt spes. litt funkis, men med takutstikk og masse vinduer mot øst og syd for det er der det er utsikt. Og så lavenergi. Takvinduer. Åpne løsninger inne. og samtidig en planlagt løsning av hele tomta så det ikke bare blir et hus som er pælma ned midt i ei byggegrube uten tanke for hvordan uteplasser kan utnyttes maksimalt.

En av mine 2 sjefer er fra england. Han er litt sånn funkis inspirert og elsker glass biggrin.gif
Håper det ordner seg for deg.

En annen ting...hvorfor syntes de fleste offroad folkene at Suzuki SJ blir for "tamt" i skauen???
Fis en bris...

#5265 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 18:28

QUOTE(Svein54 @ 22 Jul 2009, 18:29) <{POST_SNAPBACK}>
Gunnar så mye bilbygging du har fremover så hadde jeg bygd garasjen først med soveplass på hemsen. rolleyes.gif Da kunne du våknet tidlig om morran når (hvis) snekkerene dukka opp og startet bilbygging. tongue.gif

Jeg blir vel aldrig ferdig, men jeg skal ikke dra på meg flere prosjekt nå. For hver bil jeg kjøper nå skal jeg selge en. Egentlig skal jeg ikke ha mer enn en LJ og to SJ. Det holder.

#5266 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 18:32

QUOTE(Annnte @ 22 Jul 2009, 18:40) <{POST_SNAPBACK}>
En av mine 2 sjefer er fra england. Han er litt sånn funkis inspirert og elsker glass biggrin.gif
Håper det ordner seg for deg.

En annen ting...hvorfor syntes de fleste offroad folkene at Suzuki SJ blir for "tamt" i skauen???

Vet egentlig ikke. men det jeg savner mest er autmatkasse. uten tvil og så er det ikke så mye bunndrag da. men effekten den savner jeg mest på landevei og særlig når jeg kjører med tilhenger.

Har du noen link til noe av det sjefene dine har tegnet, kunne vært artig å sett om det er noe jeg virkelig faller for. Men jeg skal ikke ha noe ti mill bygg, bare så det er klart.

#5267 Annnte

Annnte

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 19:48

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 22 Jul 2009, 19:32) <{POST_SNAPBACK}>
Vet egentlig ikke. men det jeg savner mest er autmatkasse. uten tvil og så er det ikke så mye bunndrag da. men effekten den savner jeg mest på landevei og særlig når jeg kjører med tilhenger.

Har du noen link til noe av det sjefene dine har tegnet, kunne vært artig å sett om det er noe jeg virkelig faller for. Men jeg skal ikke ha noe ti mill bygg, bare så det er klart.

Sorry, har ikke nå link. Vi holder på å skal få hjemmeside på jobben, meeeeeeen Ting Tar Tid smile.gif

Stian
Fis en bris...

#5268 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 21:38

QUOTE(Annnte @ 22 Jul 2009, 20:48) <{POST_SNAPBACK}>
Sorry, har ikke nå link. Vi holder på å skal få hjemmeside på jobben, meeeeeeen Ting Tar Tid smile.gif

Stian

Jeg er sikker på at jeg har vært innom dusinvis av hjemmesider for arkitekter/firmaer og sett etter hus jeg liker. Det er ikke mange som skiller seg ut og er anderledes enn den store hopen. Men noen er det. Men har ikke funnet huset som jeg kan si woow Det skal jeg ha, til enda. Og skal jeg bruke så mye penger skal det være noe jeg har lyst på og ikke noe sånn: ok da hvis du ikke har noe annet.

#5269 Annnte

Annnte

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 21:42

En 413 som ryker blått, er det noe å ta vare på - eller bør man bare se seg om etter ny motor? Har sett på en avskilta 413 hær i nærheta som står avskilta.
Fis en bris...

#5270 teddjak

teddjak

Grand offroader

• Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 973 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 22:03

QUOTE(Annnte @ 22 Jul 2009, 22:42) <{POST_SNAPBACK}>
En 413 som ryker blått, er det noe å ta vare på - eller bør man bare se seg om etter ny motor? Har sett på en avskilta 413 hær i nærheta som står avskilta.

Va her om dagen å titta på den bilen dær, samtidig prata æ med eieren..
Han anbefal å bytt ventiltetningene.

Ellers forsto æ at resten va høveli greit på biln.

#5271 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 22 July 2009 - 22:11

QUOTE(Annnte @ 22 Jul 2009, 22:42) <{POST_SNAPBACK}>

Hvor mye ryker det? Hvor mye olje bruker bilen? Kom det plutselig eller har det kommet gradvis?

Hvorfor ikke benytte anledningen og smekke inn en G16 motor med en gang og få inj. Bye bye sliten aisinforgasser.

Men om forgasseren er i orden er den verdt å tå vare på for en forgasser som fungerer er veldig lett å selge.

QUOTE(teddjak @ 22 Jul 2009, 23:03) <{POST_SNAPBACK}>
Va her om dagen å titta på den bilen dær, samtidig prata æ med eieren..
Han anbefal å bytt ventiltetningene.

Å bytte ventiltettingene er utrolig fort gjort bare du har det rette verktøyet. Men de aller fleste 413 motorene som det ikke har blitt gjort noe med begynner bli rimelig slitne. Men ta å mål komp på den. Da vet du mye om den og er det dårlig komp på en eller flere sylindre så slå nedi en god skvett med olje i sylinderen og mål på nytt så vet du hvor den lekker. Er kompen fortsatt like dårlig er det ventilen som lekker. Blir kompen vesentlig bedre er det stemperingene som lekker. Tar den seg opp sånn halvegs eller der omkring kan det være at både ringer og ventiler er slitne.

Men de fleste begynner som sagt å bli slitne er jeg redd for. Det er jo ikke så rart heller etter 25 år omtrent.

Edited by Nöcke Gunnar, 22 July 2009 - 22:17.

#5272 eysteinbjerke

eysteinbjerke

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 11:37

Hey, noen som veit hvorfor klokken går feil i forumet. Den går jo på vintertid... Eller følger den kanskje bare GMT+1?

-Eystein-

#5273 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 11:49

det stiller du inn i innstillingene på profilen din....

#5274 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 24 July 2009 - 10:27

sitter her på kreta å ser utrulig mange sj kjører omkring....helt sykt mange faktisk og ingen ryker blått smile.gif
tenkte eg skulle stikke innom å sjekke priser på div ting til dem...kansje dem er billigere her nede.
Men det er ingen som har store dekk,heving osv,så det er sikkert ikke så utbredt med offroadkjæring hær.

#5275 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 July 2009 - 11:17

QUOTE(terje takras @ 24 Jul 2009, 11:27) <{POST_SNAPBACK}>
sitter her på kreta å ser utrulig mange sj kjører omkring....helt sykt mange faktisk og ingen ryker blått smile.gif
tenkte eg skulle stikke innom å sjekke priser på div ting til dem...kansje dem er billigere her nede.
Men det er ingen som har store dekk,heving osv,så det er sikkert ikke så utbredt med offroadkjæring hær.

Eller så kanskje de ikke har så mye myr og kjører rundt litt større steiner i stedet for å måtte brøyte seg rett over.

Jeg har kommet frem utenfor vanlig veg og på elendige stier/kutråkk med biler som ikke har vært ombygget. Mye av ombyggingen i Norge og mange andre steder for den saks skyld er litt hysteri.

Det legges ned masse tid og penger i en ombygging som brukes noen få timer i året. Resten av tiden er det totalt bortkastet. Og se hva helt standard biler får til i forhold til biler med relativt mye ombygging. Dyre omfattende ombygginger gir ofte marginale effekter i terrenget.

Enda værre i mc miljøet. Folk kjøper en R1 som går fortere enn de har evne til å håndtere på alle vis. Så koster de på mange mange tusen på et effektanlegg. Det er totalt meningsløst.

Jeg sier ikke at all ombygging er meningsløs, for all del. Men mye av det blir gjort for det forventes liksom at en gjør slik om en skal være med.

#5276 Svein54

Svein54

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1201 Innlegg:

Posted 24 July 2009 - 12:35

Hvis dere ikke ønsker å bli flådd, så hold dere langt unna Troms Bildemontering. Fikk sjokk da jeg gikk i postkassa og så hentelappen på ledningsnettet jeg hadde bestilt. Dette er kun ledningsnettet som er fra motoren og inn til hjernen. 5260,- var summen.
Da er jeg like langt, tar ikke ut det fra posten og det er helt sikkert.

#5277 JarleA

JarleA

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 24 July 2009 - 12:57

QUOTE(terje takras @ 24 Jul 2009, 11:27) <{POST_SNAPBACK}>

Bilder av ihjelkjørte leiebiler er alltid morro! Liten oppfprdring der, Terje! Tror SJ'er på sånne plasser blir brukt på en helt annen måte enn her.
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#5278 JarleA

JarleA

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 24 July 2009 - 13:03

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 22 Jul 2009, 16:00) <{POST_SNAPBACK}>
En singel garasje som skal fungere kun som verksted for hobby. (Parkering av biler skal være i en vanlig dobbel garasje.) Hvor stor bør den være for å kunne fungere godt. Ha plass til skikkelig arbeidsbenk, verktøyplater, etc. Smøregrav. Hvor dyp bør den være? Jeg skal snart i møte med arkitekten (dette blir forsøk nr to på å tegnet et hus vi vil bygge nå begynner jeg bli litt lei av uduglige leverandører)

Har hørt at å søke om potetkjeller er mye lettere å få godkjent enn smøregrav. Skal du ha smøregrav må du vel ha godkjent oljeoppsamlingsmulighet, drenering osv.
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#5279 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 July 2009 - 13:39

QUOTE(JarleA @ 24 Jul 2009, 14:03) <{POST_SNAPBACK}>
Har hørt at å søke om potetkjeller er mye lettere å få godkjent enn smøregrav. Skal du ha smøregrav må du vel ha godkjent oljeoppsamlingsmulighet, drenering osv.

Ja, det er en del kluss der. Men om det ikke er drenering, slik at alt søl må tørkes opp så er det kanskje anderledes. Men kommer nok til å kalle det noe annet enn smøregrav. Dekklager feks. Senket bod for oppbevaring av dekk. ;-)

#5280 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 24 July 2009 - 17:46

kan du ikke bare kalle det for smøregrav? og lage en pumpekum for overvann.... skal du da tømme noe fra grava kan vann og søl pumpes i fat og leveres?

så når grava er bygget legger du bare slangen i sluket...

eller så driter du i hele grava og leter etter en 2 søyler løftebukk og bygger garasjen på79 kvm og høy nok til å ha bil på bukk... under 80m2 slipper du oljeoppsamling, uten grav slipper du smerten når du snubler opp i den, for DET GJØR VONDT... det kan jeg skrive under på.... har et avrevet korsbånd i kneet etter en tur ned i ei tilsvarende grav til et transportbånd..