Gå til innhold



Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#5281 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 24 July 2009 - 23:05

Endelig er kupeen tørr i regnvær biggrin.gif Skjærte vekk rust i innerskjermen forran og tetta hullet med ei tilpassa plate. I og med at jeg ikke har sveiseaparat ble det bare liming sad.gif Men fikk vekk all rust, hadde på gugge og arcanol på metallet. Så limte jeg på en annen plate. Tror det skal bli nesten like godt som ved sveis......eller?? Hva bruker dere å gjøre når dere ikke har sveiseaparat??

Stian
Fis en bris...

#5282 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 25 July 2009 - 10:10

rustfri stålplate,poppnagler,sikafleks og en god dose tektyl som smøres i flere omganger.
det gjør jeg på ladaprosjektet der platene blir for store å sveise(tar for lang tid)

#5283 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 25 July 2009 - 10:22

QUOTE(terje takras @ 25 Jul 2009, 11:10) <{POST_SNAPBACK}>
rustfri stålplate,poppnagler,sikafleks og en god dose tektyl som smøres i flere omganger.
det gjør jeg på ladaprosjektet der platene blir for store å sveise(tar for lang tid)


Har poppsett liggende. Turte ikke å bruke det da jeg var redd for å få vann inn i popphullene...men med mye tetningsmasse og tectyl burde jo ikke det være nå problem.
Fis en bris...

#5284 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 25 July 2009 - 19:13

QUOTE(terje takras @ 1 Jul 2009, 14:39) <{POST_SNAPBACK}>
En trimma 410 med 85 hk???
http://www.finn.no/f...nnkode=18011322


Ser at denne er for salg igjen. Ny selger med noe bedre norsk kunskaper! Bildene og prisen er den samme.

http://www.finn.no/f...nnkode=18311454
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#5285 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 25 July 2009 - 20:16

QUOTE(JarleA @ 25 Jul 2009, 20:13) <{POST_SNAPBACK}>
Ser at denne er for salg igjen. Ny selger med noe bedre norsk kunskaper! Bildene og prisen er den samme.

http://www.finn.no/f...nnkode=18311454


Åja, det var hjulbuer som va byttet og ikke julebua laugh.gif Fant den ikke på min nemlig smile.gif
Fis en bris...

#5286 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 July 2009 - 23:25

QUOTE(JarleA @ 25 Jul 2009, 20:13) <{POST_SNAPBACK}>
Ser at denne er for salg igjen. Ny selger med noe bedre norsk kunskaper! Bildene og prisen er den samme.

http://www.finn.no/f...nnkode=18311454


Å kjøpe den bilen er galskap spør du meg. Der misstenker jeg at det er lakket over rust og all drit. Se i felgene det ser ut som om det bare er sprayet over rustboblene. Og lakkering på hjulbuelistene og plastlistene under dørene. Og hvordan ser det ut om en tar vekk plastlistene under dørene. Eller hvordan ser bilen ut om et år? Det er da en ser kvaliteten på lakkeringsjobben, eller rettere sagt grunnarbeidet

#5287 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 12:04

Denne var jo riktig så pen http://www.blocket.s...u...?ca=1_2&w=3
Artig å se at de nye sammurai er ganske lik de gamle. Som varebil kl2 skal staten ha 15179,- for å skrive ut norske skilter.... Som personbil skal de ha det dobbelte. Spetakkel.....

Edited by Annnte, 29 July 2009 - 12:13.

Fis en bris...

#5288 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 29 July 2009 - 23:25

Noen som har sett sånne dører til SJ før? Jeg har ikke!
http://cgi.ebay.de/S...-...93:3|294:50
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#5289 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 30 July 2009 - 19:38

Tøffe dører smile.gif
sikkert hjemmelaget kansje?!

#5290 McZuk

McZuk

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 148 Innlegg:

Posted 31 July 2009 - 08:45

Har sett lignende for, tror det var på en annen forum for et par år siden. Har og lest at det går å modifisere sånn dører fra en cj7 til å passe på sj.

#5291 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 10:18

Var på offroad treff i går. Følte meg litt liten med min orginale bil mot alle de store bilene, men jeg kom meg fram dær de andre kjørte så snart jeg slapp ut lufta av dekkene. Utrolig morsomt.


Edited by Annnte, 01 August 2009 - 10:20.

Fis en bris...

#5292 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 13:25

Når en søke om å bygge om bil, hva er det da som beregner størrelser på dekk, motor, bremser etc?

Ta et vanlig eksempel.

Sammy med HiLux axler, Wrangler fjærer og 2l motor.

Sammyen er jo grunnlaget, med sine begrensninger

Hilux axlene har bremser som tåler 37" lovlig på vei, og en axelvekt på 2 ton

Wranglerfjærene har en nytelast på 1,5t minst

Så, hvordan skal da max axelvekt da beregnes?
Sammyens er jo ute, da både axler og fjærer er endret.
2literen skulle jo gå flott, for Hiluxen og Wrangleren kommer med større en 2l motor.
35" dekk burde være mulig, da bredde og styrke er bevart.

Noen som kjenner til argumentasjonen til biltilsynet ang endring av akselvekt?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#5293 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 14:19

slik det er blitt, kan du sette på hva du vil av deler med høyere aksellaster, du får ikke endra de originale som står i suzuki vognkortet uansett...

jeg har forstått det dithen at du kan kjøpe en bil i et EU land som er godkjent med større motor, der man har justert opp akselvektene til å passe(fjærer og eksler som har høyere totalvekt... bilen er godkjent i EU landet med feks 1500 kg totalvekt... og de trenger du pga motoren.... her i norge da må de godkjene motoren i bilen, men de godkjenner ikke endringen av aksellasten så motoren blir for tung og er dermed ikke godkjent i bilen likevel....

til og med TUV papirer er ikke gode nok til å endre aksellast i forhold til hva fabrikanten har satt i typegodkjenninga si...


#5294 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 14:56

Ja, jeg viste vel egentlig det....

Men, derfor sendte jeg denne mailen til biltilsynet:

Jeg lurer på hva, som definerer maks akselvekt på den bil.
Jeg lurer selvsagt også på hvorfor akkurat denne delen er det som maks akselvekt begrenses av.

Om jeg søker om å sette Toyota Hilux Aksler på en Suzuki Samurai, med Jeep Wrangler fjærer på, hva er det da som deffinerer maksimum akselvekt?

Tanken er da at både HiLux Akselen, og Jeep Wrangler fjærene er laget for en høyere akselvekt, en de orginale Suzuki Samurai fjærene.

Målet er selvsagt å bygge en bedre bil, en orginal Suzuki Sammurai bilen er.
--------------

Regner med å komme tilbake med svare om 6-8 mnd....
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#5295 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 19:16

QUOTE(sven @ 1 Aug 2009, 15:19) <{POST_SNAPBACK}>
slik det er blitt, kan du sette på hva du vil av deler med høyere aksellaster, du får ikke endra de originale som står i suzuki vognkortet uansett...

jeg har forstått det dithen at du kan kjøpe en bil i et EU land som er godkjent med større motor, der man har justert opp akselvektene til å passe(fjærer og eksler som har høyere totalvekt... bilen er godkjent i EU landet med feks 1500 kg totalvekt... og de trenger du pga motoren.... her i norge da må de godkjene motoren i bilen, men de godkjenner ikke endringen av aksellasten så motoren blir for tung og er dermed ikke godkjent i bilen likevel....

til og med TUV papirer er ikke gode nok til å endre aksellast i forhold til hva fabrikanten har satt i typegodkjenninga si...


Det som bestemmer maks akselvekt på en bil i Norge er hva fabrikken har sagt om den bilen. Ferdig. Ingen endring godkjennes om den ikke kommer fra fabrikken som bygget bilen.

Alle argumenter er uvesentlige. Å tro at en får endret maks aksellast er som å tro på julenissen. Jeg har sendt brev til Suzuki i Japan med spørsmål om de kan godta 650 kg på foraksling, men jeg antar at jeg aldri får svar.

Frem til julenissen lander i Norge så er det den maks aksellast som står i vognkortet når bilen er ny som gjelder hele bilens levetid. Uansett. Uansett. Uansett. Importert eller hva som helst. Kun hva fabrikken har sagt. ombygget eller hva som helst. Kun hva fabrikken har sagt.

#5296 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 01 August 2009 - 19:22

Gratulerer med vel startet motor Svein !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Det var bare griserått å høre den motoren stå og brumme. Det er rett og slett bare makt.



#5297 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 02 August 2009 - 01:06

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 1 Aug 2009, 20:16) <{POST_SNAPBACK}>
Det som bestemmer maks akselvekt på en bil i Norge er hva fabrikken har sagt om den bilen. Ferdig. Ingen endring godkjennes om den ikke kommer fra fabrikken som bygget bilen.


http://www.vegvesen.no/binary?id=30735
QUOTE
Vi finner grunn til å nevne at det i tillegg til de tilfellene hvor fabrikanten uttrykkelig har garantert for totalvekten, kan være tilfeller hvor fabrikanten har angitt hvilke tekniske endringer som er nødvendige å foreta på kjøretøyet for å endre totalvekten. I disse tilfellene bør det aksepteres at alle kjøretøy som kan dokumenteres å være endret i tråd med de anvisninger som er gitt av fabrikanten, får den høyere totalvekt som fabrikanten har angitt. I disse tilfellene vil ofte kjøretøyene være omfattet av fabrikantens garanti. Men også i tilfeller hvor dette ikke er uttrykkelig uttalt vil det være nærliggende å anse at fabrikanten har garantert for den endrede totalvekt. Dette vil også gjelde tilfeller hvor fabrikanten erklærer at kjøretøyet er likt et annet han har produsert på de punkter som har med bæreevne å gjøre.


Vil ikke dette si at vi kan finne den Suzuki med størst akselvekt, og se på de endringer som er gjort, for derretter å gjøre samme endringer og få økt akselvekt?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#5298 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 02 August 2009 - 17:19

Nokon som husker kvar vi la opp forskjellige akselvekter på SJ? i hvillken tråd?

jada, eg har forsøkt å søke og finne det...
Treng å vite kva som er minste tillatte akselvekt på SJ bakaksel, gjerne egenvekt også. Eg må så lavt som mulig under 700kg.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#5299 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 August 2009 - 18:58

QUOTE(yakuza @ 2 Aug 2009, 18:19) <{POST_SNAPBACK}>
Nokon som husker kvar vi la opp forskjellige akselvekter på SJ? i hvillken tråd?

jada, eg har forsøkt å søke og finne det...
Treng å vite kva som er minste tillatte akselvekt på SJ bakaksel, gjerne egenvekt også. Eg må så lavt som mulig under 700kg.


Dette lukter lovlig vekt på hengerfeste :-)

Egenvekt er vel minste lovlige vekt trodde jeg. Skjønner ikke hva du egentlig skal frem til men.

Bakaksel 475/870 kg. Har jeg et vognkort på.

#5300 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 08 August 2009 - 21:27

Close, but your'e way off!

skal søke på vekter på hengeren eg bygger og dersom det fins en SJ med bakakselvekt under 700kg så kan eg søke om å få den vekta som totalvekt sidan BT sikkert ikkje vil tillate at eg vil ha akselen godkjent for lavare vekt enn den hadde i det originale vognkortet.. sidan eg skal ha den uten brems må eg under 700kg totalvekt, under 300kg egenvekt for å unngå avgift, og under 300kg aktuell totalvekt for å få kjøre over 60km/t uten brems.

Dersom ikkje, må eg nok kjøpe en godkjent aksel eller akseltapper for hengerbygging med ferdige papirer og vekter.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)