Stian
SKRAVLEPLASS/chattekrok!
#5281
Posted 24 July 2009 - 23:05
Stian
#5282
Posted 25 July 2009 - 10:10
det gjør jeg på ladaprosjektet der platene blir for store å sveise(tar for lang tid)
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#5283
Posted 25 July 2009 - 10:22
det gjør jeg på ladaprosjektet der platene blir for store å sveise(tar for lang tid)
Har poppsett liggende. Turte ikke å bruke det da jeg var redd for å få vann inn i popphullene...men med mye tetningsmasse og tectyl burde jo ikke det være nå problem.
#5284
Posted 25 July 2009 - 19:13
http://www.finn.no/f...nnkode=18011322
Ser at denne er for salg igjen. Ny selger med noe bedre norsk kunskaper! Bildene og prisen er den samme.
http://www.finn.no/f...nnkode=18311454
#5285
Posted 25 July 2009 - 20:16
http://www.finn.no/f...nnkode=18311454
Åja, det var hjulbuer som va byttet og ikke julebua
#5286
Posted 25 July 2009 - 23:25
http://www.finn.no/f...nnkode=18311454
Å kjøpe den bilen er galskap spør du meg. Der misstenker jeg at det er lakket over rust og all drit. Se i felgene det ser ut som om det bare er sprayet over rustboblene. Og lakkering på hjulbuelistene og plastlistene under dørene. Og hvordan ser det ut om en tar vekk plastlistene under dørene. Eller hvordan ser bilen ut om et år? Det er da en ser kvaliteten på lakkeringsjobben, eller rettere sagt grunnarbeidet
#5287
Posted 29 July 2009 - 12:04
Artig å se at de nye sammurai er ganske lik de gamle. Som varebil kl2 skal staten ha 15179,- for å skrive ut norske skilter.... Som personbil skal de ha det dobbelte. Spetakkel.....
Edited by Annnte, 29 July 2009 - 12:13.
#5288
Posted 29 July 2009 - 23:25
#5289
Posted 30 July 2009 - 19:38
sikkert hjemmelaget kansje?!
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
#5290
Posted 31 July 2009 - 08:45
#5292
Posted 01 August 2009 - 13:25
Ta et vanlig eksempel.
Sammy med HiLux axler, Wrangler fjærer og 2l motor.
Sammyen er jo grunnlaget, med sine begrensninger
Hilux axlene har bremser som tåler 37" lovlig på vei, og en axelvekt på 2 ton
Wranglerfjærene har en nytelast på 1,5t minst
Så, hvordan skal da max axelvekt da beregnes?
Sammyens er jo ute, da både axler og fjærer er endret.
2literen skulle jo gå flott, for Hiluxen og Wrangleren kommer med større en 2l motor.
35" dekk burde være mulig, da bredde og styrke er bevart.
Noen som kjenner til argumentasjonen til biltilsynet ang endring av akselvekt?
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#5293
Posted 01 August 2009 - 14:19
jeg har forstått det dithen at du kan kjøpe en bil i et EU land som er godkjent med større motor, der man har justert opp akselvektene til å passe(fjærer og eksler som har høyere totalvekt... bilen er godkjent i EU landet med feks 1500 kg totalvekt... og de trenger du pga motoren.... her i norge da må de godkjene motoren i bilen, men de godkjenner ikke endringen av aksellasten så motoren blir for tung og er dermed ikke godkjent i bilen likevel....
til og med TUV papirer er ikke gode nok til å endre aksellast i forhold til hva fabrikanten har satt i typegodkjenninga si...
#5294
Posted 01 August 2009 - 14:56
Men, derfor sendte jeg denne mailen til biltilsynet:
Jeg lurer på hva, som definerer maks akselvekt på den bil.
Jeg lurer selvsagt også på hvorfor akkurat denne delen er det som maks akselvekt begrenses av.
Om jeg søker om å sette Toyota Hilux Aksler på en Suzuki Samurai, med Jeep Wrangler fjærer på, hva er det da som deffinerer maksimum akselvekt?
Tanken er da at både HiLux Akselen, og Jeep Wrangler fjærene er laget for en høyere akselvekt, en de orginale Suzuki Samurai fjærene.
Målet er selvsagt å bygge en bedre bil, en orginal Suzuki Sammurai bilen er.
--------------
Regner med å komme tilbake med svare om 6-8 mnd....
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#5295
Posted 01 August 2009 - 19:16
jeg har forstått det dithen at du kan kjøpe en bil i et EU land som er godkjent med større motor, der man har justert opp akselvektene til å passe(fjærer og eksler som har høyere totalvekt... bilen er godkjent i EU landet med feks 1500 kg totalvekt... og de trenger du pga motoren.... her i norge da må de godkjene motoren i bilen, men de godkjenner ikke endringen av aksellasten så motoren blir for tung og er dermed ikke godkjent i bilen likevel....
til og med TUV papirer er ikke gode nok til å endre aksellast i forhold til hva fabrikanten har satt i typegodkjenninga si...
Det som bestemmer maks akselvekt på en bil i Norge er hva fabrikken har sagt om den bilen. Ferdig. Ingen endring godkjennes om den ikke kommer fra fabrikken som bygget bilen.
Alle argumenter er uvesentlige. Å tro at en får endret maks aksellast er som å tro på julenissen. Jeg har sendt brev til Suzuki i Japan med spørsmål om de kan godta 650 kg på foraksling, men jeg antar at jeg aldri får svar.
Frem til julenissen lander i Norge så er det den maks aksellast som står i vognkortet når bilen er ny som gjelder hele bilens levetid. Uansett. Uansett. Uansett. Importert eller hva som helst. Kun hva fabrikken har sagt. ombygget eller hva som helst. Kun hva fabrikken har sagt.
#5296
Posted 01 August 2009 - 19:22
Det var bare griserått å høre den motoren stå og brumme. Det er rett og slett bare makt.
#5297
Posted 02 August 2009 - 01:06
http://www.vegvesen.no/binary?id=30735
Vil ikke dette si at vi kan finne den Suzuki med størst akselvekt, og se på de endringer som er gjort, for derretter å gjøre samme endringer og få økt akselvekt?
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#5298
Posted 02 August 2009 - 17:19
jada, eg har forsøkt å søke og finne det...
Treng å vite kva som er minste tillatte akselvekt på SJ bakaksel, gjerne egenvekt også. Eg må så lavt som mulig under 700kg.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#5299
Posted 08 August 2009 - 18:58
jada, eg har forsøkt å søke og finne det...
Treng å vite kva som er minste tillatte akselvekt på SJ bakaksel, gjerne egenvekt også. Eg må så lavt som mulig under 700kg.
Dette lukter lovlig vekt på hengerfeste :-)
Egenvekt er vel minste lovlige vekt trodde jeg. Skjønner ikke hva du egentlig skal frem til men.
Bakaksel 475/870 kg. Har jeg et vognkort på.
#5300
Posted 08 August 2009 - 21:27
skal søke på vekter på hengeren eg bygger og dersom det fins en SJ med bakakselvekt under 700kg så kan eg søke om å få den vekta som totalvekt sidan BT sikkert ikkje vil tillate at eg vil ha akselen godkjent for lavare vekt enn den hadde i det originale vognkortet.. sidan eg skal ha den uten brems må eg under 700kg totalvekt, under 300kg egenvekt for å unngå avgift, og under 300kg aktuell totalvekt for å få kjøre over 60km/t uten brems.
Dersom ikkje, må eg nok kjøpe en godkjent aksel eller akseltapper for hengerbygging med ferdige papirer og vekter.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost








