Gå til innhold

Foto

SKRAVLEPLASS/chattekrok!

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6133 replies to this topic

#5401 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 09 September 2009 - 23:29

ikke gi opp:) men slikt kan være litt nyttig å vite om så man vet hva man har å forholde seg til...

#5402 vidar

vidar

Vidar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 12:50

......................................................ingen kommentarer nyttige..........................

http://cgi.ebay.de/L...4#ht_1688wt_958
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#5403 Annnte

Annnte

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 13:15

QUOTE(vidar @ 10 Sep 2009, 13:50) <{POST_SNAPBACK}>
......................................................ingen kommentarer nyttige..........................

http://cgi.ebay.de/L...4#ht_1688wt_958

Veteran om 3 mnd. Koster da kun 4000,- for å ta inn til norge smile.gif Løp å kjøp
Fis en bris...

#5404 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 14:39

QUOTE(Annnte @ 10 Sep 2009, 14:15) <{POST_SNAPBACK}>
Veteran om 3 mnd. Koster da kun 4000,- for å ta inn til norge smile.gif Løp å kjøp

ser ut for meg som den er regga 07.07.1981 så då er det vel meir som to år til...

Husk at om en tek inn bil som veteran er det vel lite en kan gjere med ombyggingar og slikt. Bilen må også være i originalstand ved innførsel/1. gangsreg. i Norge.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#5405 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 19:55

det gjør ikke meg noe om den må være orginal.. det er hvertfall bedre enn de sjaklene.. følger dama med?

Det var jo billig når den var veteran, da må det bli en LJ om noen år smile.gif
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#5406 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 10 September 2009 - 20:08

Dama kan bli med ja.. Hadde en hatt nokon der nede som kunne speide litt så kunne en funne en bil i tyskland no, momsa den inn i norge, og venta med reg til den var ferdig pussa opp. Men klart den må være original ja.. enkel mod med OME og 30" som Vidars går nok greit sjøl om den kjem inn som bevaringsverdig. Ingen som legger merke til..

#5407 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 08:10

Men spar meg for det stygge damedyret som satt der og proklamerer seg totalt fri for alle anstrøk av hjerneaktivitet. Eneste hun kan benyttes til er å nullstille apparatet en benytter for å måle IQ.

Sjekk det dasjbordet, de har limt på en slags leopardmønster.

Det vil nok bli noen som kommer til å ta inn en og annen LJ80 etter hvert, men de er gamle rustne og krever mye arbeid. Jeg har så vidt begynt på min gule LJ og gå over den for å få skilter og det er mye jobb med små ting. Styrevinkelen/hjelpesnekka eller hva en skal kalle det sitter i sju steiner på begge bilene. Jeg har måttet bruke et mekanisk verksted for å dreie ut boltkjernen og de sa at den hadde nok sittet fast i MANge år. Mansjetter er kaputt og skal en kjøpe hele delene nye så koster opp-pussing av en sånn bil mer penger enn jeg kan drømme om å legge i det.

De kan se fine ut på bilder men under skallet sitter det en veteranbil på godt og vondt og rust.

En helrenovert LJ80 omsettes i Tyskland for opp til 150 000 NOK og jeg har sett flere som selges for mellom 100 og 150 tusen. Når de selges for melleom 10 og 20 tusen NOK og ser fine ut på utsiden kan en lett forestille seg den tekniske tilstanden.

Det finnes ingen gratis lunsj, og det samme gjelder for LJ80. Du får ikke strøken bil uten at det koster skjorta.

#5408 Annnte

Annnte

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 08:54

I dag henter jeg nye bremser til zukien dribble.gif Da blir den eu-godkjent for 2 nye år.
Er det noe jeg må være forberedt på å bli plaget med når jeg peller sund (bremsene bak). Fins det noen triks for å få trommeln av? På andre biler jeg har hatt har det vært et hull man kunne skru en skrue inn for for å få løs trommeln. Da jeg bytta dekk siste la jeg merke til at det ikke var noe slikt på denne. Har boka til bilen, men dær står det ingen tips hva man gjør om ting sitter fast.... unsure.gif

Ellers har jeg gjort en intresant oppdagelse når det gjelder 30" dekk. Forbruket gikk noe opp og bilen ble litt latere med de dekkene. Men nå har jeg tyna den litt mer på 3dje giret, spes opp bakker - for å holde trafikken. Å nå ved siste fylling viste det seg at den har brukt mindre enn sist. Bruker å fylle på ca hver 300 km på tripptellern. Med 30" har jeg fylt på ca 29liter. Men nå sist fikk jeg bare plass til ca 25liter.
Litt mer bråk blir det, og jeg merker at jeg er redd for at stemplene skal sprette gjenom panseret.... rolleyes.gif Glad jeg ikke har turteller.

Edited by Annnte, 11 September 2009 - 08:56.

Fis en bris...

#5409 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 16:22

QUOTE(Annnte @ 11 Sep 2009, 09:54) <{POST_SNAPBACK}>
I dag henter jeg nye bremser til zukien dribble.gif Da blir den eu-godkjent for 2 nye år.
Er det noe jeg må være forberedt på å bli plaget med når jeg peller sund (bremsene bak). Fins det noen triks for å få trommeln av? På andre biler jeg har hatt har det vært et hull man kunne skru en skrue inn for for å få løs trommeln. Da jeg bytta dekk siste la jeg merke til at det ikke var noe slikt på denne. Har boka til bilen, men dær står det ingen tips hva man gjør om ting sitter fast.... unsure.gif

Ellers har jeg gjort en intresant oppdagelse når det gjelder 30" dekk. Forbruket gikk noe opp og bilen ble litt latere med de dekkene. Men nå har jeg tyna den litt mer på 3dje giret, spes opp bakker - for å holde trafikken. Å nå ved siste fylling viste det seg at den har brukt mindre enn sist. Bruker å fylle på ca hver 300 km på tripptellern. Med 30" har jeg fylt på ca 29liter. Men nå sist fikk jeg bare plass til ca 25liter.
Litt mer bråk blir det, og jeg merker at jeg er redd for at stemplene skal sprette gjenom panseret.... rolleyes.gif Glad jeg ikke har turteller.

Husk at km-telleren måler antall runder på hjulet. Altså vil større dekk gå lenger pr runde og dermed vil forbruket pr kilometer tilsynelatende stige. Tilsvarende økningen i rulleomkrets.

Du skrur på et dekk med felg på to bolter hvor boltene bare skrus litt innpå Bare så de henger. Skyver dekket helt inn og RØSKER dekk med felg så hardt utover at det svir i armene. Da får du løsnet trommelen. Husk bare å skru løs det som skal skrus løs først. :-)

Bruk dekk og felg som en stor tung glidehammer rett og slett.

Sett på skiver bak i stedet. Jeg monterer det på min til uka. Har endelig fått alle delene jeg trenger nå og satt av ei uke til å skru bil. Håper bare på finvær for jeg må stå ute.

#5410 sven

sven

4x4-Høvding

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 18:57

jeg pleier å skru løs de fire i senter av trommelen før jeg løsner hjulet jeg, så er det bare å dundre til dekket på innsiden med slegga.... (seff må man bruke litt følelse og ikke bare dundre løs alt man klarer.

Du kan ikke ødelegge noe du ikke skal bytte likevel:)

#5411 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 11 September 2009 - 22:42

Bruker metoden til Gunnar til trommelfjerning, men om det sitter fortsatt, lurer eg et brekkjern inn mellom felgen og dei fire boltane i midten og lirker/presser ut felgen med trommelen på slep.

sjekk at den autostrammedingsen, den arma mellom bremsebanda øverst funker skikkelig. lurt å smøre opp denne med litt kobberfett kanskje.
når du trykker inn pedalen for første gong ettersammenmontering vil du høre kor den strammer seg om den funker og om du hører etter.

#5412 JarleA

JarleA

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 08:34

Dette smykket står på finn, men var dessverre solgt! Noen her som handlet? Skulle VELDIG gjerne hatt de felgene!

Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#5413 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 11:47

SItter å ser ut stuevinduet at blarne på buskene er gule og dem begynner å dette av....
Vinteren kommer snarere en jeg hadde tenkt meg...mye å glede seg til smile.gif

#5414 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 22:50

QUOTE(terje takras @ 12 Sep 2009, 12:47) <{POST_SNAPBACK}>
SItter å ser ut stuevinduet at blarne på buskene er gule og dem begynner å dette av....
Vinteren kommer snarere en jeg hadde tenkt meg...mye å glede seg til smile.gif

Terje du MÅ begynne å ta de pillene nå. Vinteren er ikke noe å glede seg til myrene fryser og søla blir stiv og jævli. Alt blir kaldt og bedritent. Vannet fryser til snø og is.

Det blir så kaldt ute at om vi ikke går med beskyttelsesklær, vintertøy, fryser vi til døde etter kort tid. Hva er det å glede seg til med det??

#5415 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 23:17

Koner sine krav om arbeid i hagen stilner og vi kan trekke inn i garasjene smile.gif

for min del betyr dette at eg må få tak i ei gipsplateheis å få stabelen med gipsplater utover taket i garasja. satser på oppvarma mekkeplass i vinter.

#5416 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 23:20

QUOTE(JarleA @ 12 Sep 2009, 09:34) <{POST_SNAPBACK}>
Dette smykket står på finn, men var dessverre solgt! Noen her som handlet? Skulle VELDIG gjerne hatt de felgene!

Kva er det som er så spes med felgane Jarle? skal du ha dei tidsriktige?

Eg hadde disse:

som også var nokolunde tidsriktige. var nokså lite runde så dei fekk på dekk som var humpete og vart solgt på den gule SJ bak.

#5417 JarleA

JarleA

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 12 September 2009 - 23:23

Det med tidsriktige er en viktig faktor. De var ikke så verst de heller! 8X15?
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#5418 ShuDuck

ShuDuck

x-mod og pirat...

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 12:02

Var de ikke orginalt tilleggsutstyr?

Edited by ShuDuck, 13 September 2009 - 12:02.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!

Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#5419 yakuza

yakuza

Yakuza

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 12:35

QUOTE(JarleA @ 13 Sep 2009, 00:23) <{POST_SNAPBACK}>
Det med tidsriktige er en viktig faktor. De var ikke så verst de heller! 8X15?

8 eller 9 ja.. bilen kresja på vinterdekk etpar eiere etter meg og eg telefonterroriserte han som hadde hatt den etter bikinitopp og felgar men han svarte berre fjas. vraket sto lenge bak et bilverksted i kr.sund der en som jobba der hadde tenkt å fikse den, men vart tilslutt dumpa. hadde org. veltebøyle og etpar andre godsaker den gule..

#5420 terje takras

terje takras

Skogens Konge

• Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 13 September 2009 - 17:51

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 12 Sep 2009, 23:50) <{POST_SNAPBACK}>
Terje du MÅ begynne å ta de pillene nå. Vinteren er ikke noe å glede seg til myrene fryser og søla blir stiv og jævli. Alt blir kaldt og bedritent. Vannet fryser til snø og is.

Det blir så kaldt ute at om vi ikke går med beskyttelsesklær, vintertøy, fryser vi til døde etter kort tid. Hva er det å glede seg til med det??

Tom for piller...
Får jo bedre kjøling på motoren.
Blir ikke så jævlig svett av all den rattinga i skogen(har ikke servo)
SNØ SNØ snø snø....utrulig gøy å kjøre i
INGEN MYGG eller flått

Og så kan jeg selge dette cool.gif biggrin.gif
Hogger/sag ved for å selge
Laget meg en liten tømmerhenger som fungerer utmerket å ha i skogen
Traktor hadde ikke kommet seg inn dit vi henter tømmer.

Litt lærekjøring må til

Edited by terje takras, 13 September 2009 - 17:52.