SKRAVLEPLASS/chattekrok!
Posted 09 September 2009 - 23:29
Posted 10 September 2009 - 12:50
http://cgi.ebay.de/L...4#ht_1688wt_958
Founder Suzuki 4x4 Norway
Posted 10 September 2009 - 13:15
http://cgi.ebay.de/L...4#ht_1688wt_958
Veteran om 3 mnd. Koster da kun 4000,- for å ta inn til norge
Posted 10 September 2009 - 14:39
ser ut for meg som den er regga 07.07.1981 så då er det vel meir som to år til...
Husk at om en tek inn bil som veteran er det vel lite en kan gjere med ombyggingar og slikt. Bilen må også være i originalstand ved innførsel/1. gangsreg. i Norge.
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
Posted 10 September 2009 - 19:55
Det var jo billig når den var veteran, da må det bli en LJ om noen år
Posted 10 September 2009 - 20:08
Posted 11 September 2009 - 08:10
Sjekk det dasjbordet, de har limt på en slags leopardmønster.
Det vil nok bli noen som kommer til å ta inn en og annen LJ80 etter hvert, men de er gamle rustne og krever mye arbeid. Jeg har så vidt begynt på min gule LJ og gå over den for å få skilter og det er mye jobb med små ting. Styrevinkelen/hjelpesnekka eller hva en skal kalle det sitter i sju steiner på begge bilene. Jeg har måttet bruke et mekanisk verksted for å dreie ut boltkjernen og de sa at den hadde nok sittet fast i MANge år. Mansjetter er kaputt og skal en kjøpe hele delene nye så koster opp-pussing av en sånn bil mer penger enn jeg kan drømme om å legge i det.
De kan se fine ut på bilder men under skallet sitter det en veteranbil på godt og vondt og rust.
En helrenovert LJ80 omsettes i Tyskland for opp til 150 000 NOK og jeg har sett flere som selges for mellom 100 og 150 tusen. Når de selges for melleom 10 og 20 tusen NOK og ser fine ut på utsiden kan en lett forestille seg den tekniske tilstanden.
Det finnes ingen gratis lunsj, og det samme gjelder for LJ80. Du får ikke strøken bil uten at det koster skjorta.
Posted 11 September 2009 - 08:54
Er det noe jeg må være forberedt på å bli plaget med når jeg peller sund (bremsene bak). Fins det noen triks for å få trommeln av? På andre biler jeg har hatt har det vært et hull man kunne skru en skrue inn for for å få løs trommeln. Da jeg bytta dekk siste la jeg merke til at det ikke var noe slikt på denne. Har boka til bilen, men dær står det ingen tips hva man gjør om ting sitter fast....
Ellers har jeg gjort en intresant oppdagelse når det gjelder 30" dekk. Forbruket gikk noe opp og bilen ble litt latere med de dekkene. Men nå har jeg tyna den litt mer på 3dje giret, spes opp bakker - for å holde trafikken. Å nå ved siste fylling viste det seg at den har brukt mindre enn sist. Bruker å fylle på ca hver 300 km på tripptellern. Med 30" har jeg fylt på ca 29liter. Men nå sist fikk jeg bare plass til ca 25liter.
Litt mer bråk blir det, og jeg merker at jeg er redd for at stemplene skal sprette gjenom panseret....
Edited by Annnte, 11 September 2009 - 08:56.
Posted 11 September 2009 - 16:22
Er det noe jeg må være forberedt på å bli plaget med når jeg peller sund (bremsene bak). Fins det noen triks for å få trommeln av? På andre biler jeg har hatt har det vært et hull man kunne skru en skrue inn for for å få løs trommeln. Da jeg bytta dekk siste la jeg merke til at det ikke var noe slikt på denne. Har boka til bilen, men dær står det ingen tips hva man gjør om ting sitter fast....
Ellers har jeg gjort en intresant oppdagelse når det gjelder 30" dekk. Forbruket gikk noe opp og bilen ble litt latere med de dekkene. Men nå har jeg tyna den litt mer på 3dje giret, spes opp bakker - for å holde trafikken. Å nå ved siste fylling viste det seg at den har brukt mindre enn sist. Bruker å fylle på ca hver 300 km på tripptellern. Med 30" har jeg fylt på ca 29liter. Men nå sist fikk jeg bare plass til ca 25liter.
Litt mer bråk blir det, og jeg merker at jeg er redd for at stemplene skal sprette gjenom panseret....
Husk at km-telleren måler antall runder på hjulet. Altså vil større dekk gå lenger pr runde og dermed vil forbruket pr kilometer tilsynelatende stige. Tilsvarende økningen i rulleomkrets.
Du skrur på et dekk med felg på to bolter hvor boltene bare skrus litt innpå Bare så de henger. Skyver dekket helt inn og RØSKER dekk med felg så hardt utover at det svir i armene. Da får du løsnet trommelen. Husk bare å skru løs det som skal skrus løs først. :-)
Bruk dekk og felg som en stor tung glidehammer rett og slett.
Sett på skiver bak i stedet. Jeg monterer det på min til uka. Har endelig fått alle delene jeg trenger nå og satt av ei uke til å skru bil. Håper bare på finvær for jeg må stå ute.
Posted 11 September 2009 - 18:57
Du kan ikke ødelegge noe du ikke skal bytte likevel:)
Posted 11 September 2009 - 22:42
sjekk at den autostrammedingsen, den arma mellom bremsebanda øverst funker skikkelig. lurt å smøre opp denne med litt kobberfett kanskje.
når du trykker inn pedalen for første gong ettersammenmontering vil du høre kor den strammer seg om den funker og om du hører etter.
Posted 12 September 2009 - 08:34
Posted 12 September 2009 - 11:47
Vinteren kommer snarere en jeg hadde tenkt meg...mye å glede seg til
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt
Posted 12 September 2009 - 22:50
Vinteren kommer snarere en jeg hadde tenkt meg...mye å glede seg til
Terje du MÅ begynne å ta de pillene nå. Vinteren er ikke noe å glede seg til myrene fryser og søla blir stiv og jævli. Alt blir kaldt og bedritent. Vannet fryser til snø og is.
Det blir så kaldt ute at om vi ikke går med beskyttelsesklær, vintertøy, fryser vi til døde etter kort tid. Hva er det å glede seg til med det??
Posted 12 September 2009 - 23:17
for min del betyr dette at eg må få tak i ei gipsplateheis å få stabelen med gipsplater utover taket i garasja. satser på oppvarma mekkeplass i vinter.
Posted 12 September 2009 - 23:20

Kva er det som er så spes med felgane Jarle? skal du ha dei tidsriktige?
Eg hadde disse:

som også var nokolunde tidsriktige. var nokså lite runde så dei fekk på dekk som var humpete og vart solgt på den gule SJ bak.
Posted 12 September 2009 - 23:23
Posted 13 September 2009 - 12:02
Edited by ShuDuck, 13 September 2009 - 12:02.
Posted 13 September 2009 - 12:35
8 eller 9 ja.. bilen kresja på vinterdekk etpar eiere etter meg og eg telefonterroriserte han som hadde hatt den etter bikinitopp og felgar men han svarte berre fjas. vraket sto lenge bak et bilverksted i kr.sund der en som jobba der hadde tenkt å fikse den, men vart tilslutt dumpa. hadde org. veltebøyle og etpar andre godsaker den gule..
Posted 13 September 2009 - 17:51
Det blir så kaldt ute at om vi ikke går med beskyttelsesklær, vintertøy, fryser vi til døde etter kort tid. Hva er det å glede seg til med det??
Tom for piller...
Får jo bedre kjøling på motoren.
Blir ikke så jævlig svett av all den rattinga i skogen(har ikke servo)
SNØ SNØ snø snø....utrulig gøy å kjøre i
INGEN MYGG eller flått
Og så kan jeg selge dette
Hogger/sag ved for å selge
Laget meg en liten tømmerhenger som fungerer utmerket å ha i skogen
Traktor hadde ikke kommet seg inn dit vi henter tømmer.

Litt lærekjøring må til
Edited by terje takras, 13 September 2009 - 17:52.
http://video.google....019876736540478
http://www.facebook....lvang/545571533
Gullet mitt