Svein54 Garasje Suzuki 413 1985
#201
Posted 04 December 2008 - 00:10
Total vekt orginal ca. 50kg.
Totalvekt etter modifikasjon ca.15kg.
Det fulgte også med 4 stk. lykter som vi være til god nytte under AT.
#202
Posted 04 December 2008 - 00:39
Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html
#203
Posted 04 December 2008 - 08:26
#204
Posted 04 December 2008 - 13:41
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#205
Posted 04 December 2008 - 14:10
Putta på et par lengere shackler bak også for å få den like høy som foran.
Det var merkbart hvor mye bedere flex det ble. Var ikke så stompete heller.
#206
Posted 04 December 2008 - 14:45
Men har bilen din fått tenner i ræva? Jeg synes jeg ser et par hoggtenner bak der jeg. Laange tenner (sjakler)
#207
Posted 04 December 2008 - 19:01
#208
Posted 06 December 2008 - 02:27
Det angir jo hjulets helling inn eller ut sett fra ei lodrett linje, sett fra fronten på bilen....
eneste to justeringene vi kan gjøre er KPI og TOE in og out
#209
Posted 06 December 2008 - 08:46
Pinion / Castor Shims
Caster angle has alot to do with many steering issues you may have. Most just worry about thier pinion angle in the front but you have to deal with your caster angle first and pinion angle second. You genarally want 2-5 degrees positive caster. Tha means the top of your tire is angled toward the fire wall. For the rear you have to set your pinion angle differently for the type of driveshaft you are running. These solid steel angle shims are your ticket to safe and vibration free driving.
Dette er det jeg mener Sven.
#210
Posted 06 December 2008 - 09:25
#211
Posted 06 December 2008 - 17:56
I Olsenbandenfilmen kommer det tydelig frem "Han er sikkerhetsklarert selv om han er fra Østfold" .
Når våre forfedre vandret opp gjennom Danmark og Sverige og over til Norge så var det etter hvert en del som gav opp og ikke kom seg videre. Bla de som endte i Østfold. Og så var det en del som ikke skjønte når nok er nok og de havnet i Trønderlag og endalenger nord, Husker ikke hva det heter oppover der men dere skjønner hva jeg mener.
Rette sia av fjorden. Det er det det handler om. Alle andre har mindreverdighetskomplekser og derfor blir de lett sånn småkranglete og henger seg opp i alt.
#212
Posted 07 December 2008 - 16:23
#213
Posted 07 December 2008 - 17:04
Men ja.... jeg er kverulant, men det var du som begynte:)
uansett... riktig kinpinvinkel er viktig... er den feil kan du få en bil som ikke selvoppretter, eller enda verre du kan ende med å få såkalt "death wobble" det er når woblinga treffer en frekvens der den blir verre og verre helt til du ikke klarer å holde bilen på veien lenger
#215
Posted 08 December 2008 - 00:13
Men ja.... jeg er kverulant, men det var du som begynte:)
uansett... riktig kinpinvinkel er viktig... er den feil kan du få en bil som ikke selvoppretter, eller enda verre du kan ende med å få såkalt "death wobble" det er når woblinga treffer en frekvens der den blir verre og verre helt til du ikke klarer å holde bilen på veien lenger
Jævla kranglefanter alle sammen men det er jeg, jeg og bare meg som har rett hele tide alltid alltid bare for å nevne det sånn forsiktig.
På motorsykkel var wobble et begrep alle var kjent med i gamle dager. Mange mc ble wobblete når de fikk litt slitte foringer i svingarmen og kombinert med slitte dempereog nedkjørt bakdekk kunne det bli fatalt. Særlig i høy hastighet. Pluss litt slark i innfestingen av gaffelen foran.
At en bil wobbler, slik som SJ er kjent for og bekreftet at skjer, er virkelig skummelt. Mange av de som har blitt drept i ulykker i statene tilskrevet "death wobble" forklares med at det er satt på lange sjakler som heving. Dette fucker opp forstillingen gjennom å endre vinkelen samtidig som særlig billigere eler lange sjakler gir mer slingring for bladfære til å bevege seg sideveis. Med samme typer sjakler også bak blir også bakenden lealøs og bilen begynner vrikke seg bortover i en ustabilitet som bare forsterkes og bygger seg opp på sekunder fra den oppstår til bilen er som en gedigen geleklump som disser og vris seg utenfor all kontroll.
Lykkelige er de som havner levende i grøfta og værre for de som kjører ihjel folk langs veien eller i møtende kjøretøy.
#216
Posted 08 December 2008 - 00:22
Her er adressen: www.occracing.com
Du må sende mail til ham.
takker;)
http://www.offroad.n...showtopic=81865 *supervitara sin garasje*
#217
Posted 09 December 2008 - 00:07
#218
Posted 09 December 2008 - 10:12
Skal du bygge om hele bakstillingen på vegbilen? Jeg ville ikke gjort det, om du kommer ut for noe blir det et jævla ball om du har bygget om uten godkjenning.
Det blir regress med en jævla gang.
Selv om en Vitara flekser bedre med sin bakstilling enn den relativt stive og ubevegelige bakstillingen til SJ så er det ikke nok å hente ved en ombygging til at det er verdt det. I forhold til risikoen mener jeg.
Det er jo ikke så lite jobb å bygge tilbake til original heller om en blir tatt i en utekontroll.
Artig tanke, såklart fristende, men jeg ville aldri gjort det.
#219
Posted 09 December 2008 - 10:26
Dette er med tanke på når jeg søker om oppbygging av bil så må vi jo gjøre dette totalt, ikke bare de småting som motor,servostyring,vinsjfanger, skivebremser bak, 33" hjul, samurai aksler,bodylift,fjærer + div. For å bygge opp en bil må vi jo ha noen utfordringer og det hadde vært veldig artig å bygge noe ikke alle andre har. Tror at ved å sette på pendelarmer og spiralfjærer bak lik Landcruser vil det bli ganske mye bedere fjæring og kjørekomfort. Eller kanskje også bygge om forstilling også
#220
Posted 09 December 2008 - 12:35
Dette er med tanke på når jeg søker om oppbygging av bil så må vi jo gjøre dette totalt, ikke bare de småting som motor,servostyring,vinsjfanger, skivebremser bak, 33" hjul, samurai aksler,bodylift,fjærer + div. For å bygge opp en bil må vi jo ha noen utfordringer og det hadde vært veldig artig å bygge noe ikke alle andre har. Tror at ved å sette på pendelarmer og spiralfjærer bak lik Landcruser vil det bli ganske mye bedere fjæring og kjørekomfort. Eller kanskje også bygge om forstilling også
Jeg får ikke godkjent en oppbygging på min bil. Da må den plomberes på par tre punkter av BT før en begynner om en skal få avgiftsfritak.
Uten avgiftsfritak må en betale en masse avgifter og så må en bygge etter de krav som gjelder i dag. Det kan en bare glemme for det blir så grisedyrt.
Jeg leter litt etter noen vei gjennom det men det ser dårlig ut.
Skal sende en søknad til vegdirektoratet om å få endre akselvekt på grunnlag av TÜV test. Originalpapirer fra hevesettet.
Men de er så fulle av f.. i det norske systemet. MC får nå lov til å bygge om rammer for å sette et personlig preg på mc, mens vi får fanken ikke lov å sette en vinsj på en offroader.
Men som sagt jeg sender et brev til direktoratet.
Det viktige for meg er å øke forakselvekten til 650 kg. Da kan jeg mase meg til større dekk og da er jeg fornøyd. Det er de to tingene som står igjen på hele lista mi, alt annet er ok godkjent.