Gå til innhold



Foto

MOTORPROBLEMER? 6,2/6,5 mulige løsninger


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
167 replies to this topic

#21 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 11 June 2009 - 16:18

motor problemer på 6.5? ...heh bare åpne opp panseret så ser du problemet

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#22 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5924 Innlegg:

Posted 03 July 2009 - 18:25

Du skrudde jo nesten ihjel bilen din


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#23 Chevy1974

Chevy1974

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 06 August 2009 - 13:32

Nokon som kunne oppdatert hovedinnlegget med relevant info som er lagt til seinare?

Hadde også vore fint om det var spesifisert om problema (med løysingar) er spesifikt for 6.2, 6.5 eller generelt.

#24 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5924 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 10:41

QUOTE(Chevy1974 @ 6 Aug 2009, 14:32) <{POST_SNAPBACK}>
Nokon som kunne oppdatert hovedinnlegget med relevant info som er lagt til seinare?

Hadde også vore fint om det var spesifisert om problema (med løysingar) er spesifikt for 6.2, 6.5 eller generelt.



har du lest Topic?

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#25 Chevy1974

Chevy1974

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 12:06

Ja, men sidan det står "spesielt 6,5TD" er det lagt inn plass for andre typar også. Det er nok mange problem som vil vere felles for både 6,2 og 6,5 - gjerne uavhengig av turbo også. På bakgrunn av dette hadde det vore veldig nyttig med eit hint som viste om problemet var spesifikt for den eine eller den andre typen motor.

Ser ikkje nytten av å opprette ein tilsvarande tråd for 6,2D når dei i utganspunktet er ganske like og vil ha mange av dei samme problema.

#26 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5924 Innlegg:

Posted 07 August 2009 - 18:22

,

Edited by KapteinMike, 30 January 2010 - 16:04.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#27 Arngor

Arngor

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 733 Innlegg:

Posted 09 August 2009 - 11:16

Lavt oljetrykk - høy motor temperatur ved tauing av vogn
1997 modell 6,5td Tahoe 1500

Olje 0-30w hel syntetisk er fin om vinteren - men blir for tynn om sommeren/ved tauing.
Byttet til 10-40w halv syntetisk og fikk en normal motor temperatur.

#28 Chevy1974

Chevy1974

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 10 August 2009 - 13:25

QUOTE(Biringen @ 7 Aug 2009, 19:22) <{POST_SNAPBACK}>
nå går vi over i kverrulering og offtopic...
og det er med hensikt jeg har har skrevet topic`n sånn


Eg er på ingen måte ute etter å kverulere. Hovedspørsmålet mitt var om vi kunne få alle desse gode og informative svara inn i hovedinnlegget slik at tråden kan fungere som eit oppslagsverk utan å måtte lese gjennom alle svara. Veit at det krev litt arbeid, men det hadde vore supert om nokon kunne ta på seg å gjere det.

Det andre spørsmålet meiner eg er heilt relevant så lenge det finst 2 motorar som er ganske like. Mange av symptoma gjeld begge motorane.
Dersom det ikkje er ønskeleg å inkludere 6.2D i denne tråden håpar eg nokon kan opprette ein tilsvarande tråd for motorproblem på den motoren også. Ulempen er då at det som er likt må postast i begge trådane.

Hugs at formålet med dette forumet er å samle informasjon og hjelpe alle medlemmene til å få svar på diverse spørsmål med bilane sine. Det er akkurat dette eg prøvar å hjelpe til med med å foreslå opprydding i denne tråden (som for øvrig er eit kjempeflott tiltak!) smile.gif

#29 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5924 Innlegg:

Posted 10 August 2009 - 14:28

,

Edited by KapteinMike, 30 January 2010 - 16:04.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#30 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5924 Innlegg:

Posted 10 January 2010 - 20:21

siterer "Hot-Chevy (eller nå hvordan han stava det igjen)" oppdaga tilfeldig at fødepumpa på subben var deffekt her om dagen,men nå er ny på plass har antagelig kjørt ganske lenge slik,har syntes at motoren har trukket litt dårligere,men ikke noe rykking ved akselerasjon,som skal være et symtom.men sløvt av meg selvfølgelig å ikke legge merke til at kakkelyden under bilen fra fødepumpa,mens glødinga pågår,var fraverende skjønte at noe ikke stemte da jeg skulle drenere dieselfilteret for vann,og det ikke kom så mye som en dieselskvett da jeg åpna kranen,og motoren bare bråstoppa.
ok,meningen min med dette inlegget blir da at bilen faktisk kan gå ok med deffekt fødepumpe,så de der ute som merker litt uforklarlig effekttap,sjekk fødepumpa.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#31 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5924 Innlegg:

Posted 10 January 2010 - 20:46

Startproblemer i Vinterkulda er jo ganske kjedelig

Dårlige batterier kan være en årsak (strømtom) Prøv ei natt på lader
funker ikke det kan du like gjærne investere i nye.. Optima anbefales 2X 55Ah på 850CCA
men i det minste velg noen med høy startkapasitet 100Ah og 550A som er for lite som startkapasitet i streng kulde
pluss Batterier i parallell dobler amperstyrken og da klarer ikke den originale dynamoen å henge med for lading under kjøring
f.eks 2x100Ah = 200Ah men dynamo ikke gir mer enn 105A da ligger du på 50% effekt til batteriene og da har jeg ikke tatt med strømforbruket i bilen

Fryst dieselfilter: løsning bytte filter og hold dieseltanken mest mulig full

Glødeplugger som ikke virker:
trenger ikke være alle som er defekte. men lønner seg å bytte alle sammen

Edited by KapteinMike, 30 January 2010 - 16:03.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#32 Royern81

Royern81

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 13:25

Har selv en 99 modell 6,5 TD hvor motorlampen min tennes og slukkes med ujevne mellomrom. I instruksjonsboka står det at siden denne lyser, er det noe feil med drivstofflinjen i bilen. Har hatt en dude til å sjekke på pcen hva som var galt med bilen min, og det skulle være en liten del til 500 kr som sitter på venstre del av motor. Denne styrer om turboen skal dra på eller ikke( klarer ikke komme på navnet). Jeg byttet denne, men det hjalp ikke. Så i helgen skal jeg feilsøke på ledningsnettet til den føleren.
Det er hvertfall syyyyyk forskjell å kjøre samme bilen nå som turboen ikke drar sammen med motoren. Jeg kan kjøre opp en bratt og lang bakke (les:lierbakkene) der har jeg 100 i bunnen. Ved tunellen er jeg nede i rundt 90. Jeg blir forbannet, tramper høyrefoten i bånn. Da girer han ned og øker veeeeeldig sakte oppover. Nesten på toppen finner plutselig turboen ut at han kanskje skal hjelpe til. DA går det blutselig unna, og jeg kan holde langt over lovlig hastighet over bakketoppen. Kan komme tilbake med hva som virkelig er galt med bilen, om det er interesse....og om jeg klarer finne ut av det da


#33 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5924 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 13:59

QUOTE(Royern81 @ 29 Jan 2010, 13:25) <{POST_SNAPBACK}>
Har selv en 99 modell 6,5 TD hvor motorlampen min tennes og slukkes med ujevne mellomrom.

Hva slags motor S eller F motor.. og hva sa feilkoden Pxxxx?

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#34 Royern81

Royern81

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 14:21

QUOTE(KapteinMike @ 29 Jan 2010, 13:59) <{POST_SNAPBACK}>
Hva slags motor S eller F motor.. og hva sa feilkoden Pxxxx?



Ehh, jah.... tongue.gif

Skal høre med han i som har peiling i morgen. Skal visstnok ta en kjøretur med dataen tilkoblet, og gi bilen skikkelig belastning. Så skulle han lese av hva som er feil

#35 Skauing

Skauing

    Rett og slett skauing!!!

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1429 Innlegg:

Posted 29 January 2010 - 18:58

Det som beskrives ligner veldig på MAP sensorfeil. Når detta skjer kan du vippe bilen i N og ruse den opp (i fart) da kommer turboen igjen, og det er bare å kjøre som vanlig. Bytta solenoiden te wastegaten på min, det hjalp itte... Det blei sagt det var detta som er feilen, og je kjøpte ny. Så bytta je MAP sensor, og feilen var borte. Ei stønn... Nå har je satt inn en brukt en fra en Siera Cosworth, som ske tåle 1 kg mer ladetrøkk enn den originale. Denna var det sikkert en grunn at var bytta ut, for denna jukser også litt. Itte så ofte som den gamle, men den jukser fortsatt litt.

..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
 


#36 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5924 Innlegg:

Posted 30 January 2010 - 15:57

PS unngå Chat her
denne tråden er ment for å kunne gi tips om problemene så infoen bør ikke drukne i chat
Alle kan legge inn relevant info her
og før man spør om noe bør man vite hvilken Motor type man skal skru på først

Edited by KapteinMike, 30 January 2010 - 15:58.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#37 minus

minus

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 310 Innlegg:

Posted 25 March 2010 - 21:04

QUOTE(Royern81 @ 29 Jan 2010, 13:25) <{POST_SNAPBACK}>
Har selv en 99 modell 6,5 TD hvor motorlampen min tennes og slukkes med ujevne mellomrom. I instruksjonsboka står det at siden denne lyser, er det noe feil med drivstofflinjen i bilen. Har hatt en dude til å sjekke på pcen hva som var galt med bilen min, og det skulle være en liten del til 500 kr som sitter på venstre del av motor. Denne styrer om turboen skal dra på eller ikke( klarer ikke komme på navnet). Jeg byttet denne, men det hjalp ikke. Så i helgen skal jeg feilsøke på ledningsnettet til den føleren.
Det er hvertfall syyyyyk forskjell å kjøre samme bilen nå som turboen ikke drar sammen med motoren. Jeg kan kjøre opp en bratt og lang bakke (les:lierbakkene) der har jeg 100 i bunnen. Ved tunellen er jeg nede i rundt 90. Jeg blir forbannet, tramper høyrefoten i bånn. Da girer han ned og øker veeeeeldig sakte oppover. Nesten på toppen finner plutselig turboen ut at han kanskje skal hjelpe til. DA går det blutselig unna, og jeg kan holde langt over lovlig hastighet over bakketoppen. Kan komme tilbake med hva som virkelig er galt med bilen, om det er interesse....og om jeg klarer finne ut av det da



Hadde samme problemet og det viste seg å være vakuumpumpa som ikke klarte å åpne disse turboventilene.
Men feilmeldingene var fra turboen. Måtte bytte pumpa, ca 2500,-

Og Kapt'n, du må være noe mer utfyllende i definisjon av "ikke-chat" på ett forum.
Virker da ganske chattene i innlegga høyere opp i tråden...
Skal det være en tråd du "sakser" ut fra forumet å legger inn her, må du være mer aktiv og sperre, event slette oss som skriver her. cool.gif
-84 300GD

Kommer langt med noen liter tectyl!

#38 sub95

sub95

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 09 April 2010 - 14:50

Hei

Jeg er en "fersk" bruker av dette forumet og har et spørsmål ang. en del som jeg fant liggende i bilen min 1 år etter at jeg kjøpte den.
En Suburban 6.5 -95mod.
Hva slags del / brukes denne til ? se vedlegg/bilde.
Hvordan kan jeg se om FSD`n er skiftet til nyere/bedre type ?
Han jeg kjøpte bilen av påstod at den var skiftet ,men den står fortsatt på samme plass og ikke montert på en ny kjølebrakett som jeg ofte ser blir gjort.
Har ofte hørt at hvis den er skiftet trenger man ikke tenke på denne v/evt.feil/motortrøbbel....er dette tilfelle?
Grunnen til at jeg spør er at jeg har en del lugging ved pådrag og motorlampen(orange) lyser enkelte ganger i bratte stigninger.
Har ikke sjekket feilkoder ang.denne.


QUOTE(Biringen @ 3 Jan 2009, 19:53) <{POST_SNAPBACK}>
Ettersom det popper opp flere tråder her inne for mer eller mindre samme problem så dytter jeg inn en ny en
med hovedpunkter

Prøv å unngå alt for mye Off-topic gutter å jenter


+ nøkking ved pådrag, stopper med ujevne mellomrom men startes igjen
- ofte løsning på problem er ny FSD. husk å flytt over motstanden som sitter inni kontakten på fsd

+ Starter men stopper igjen
- FSD
- OPS (oil pressure switch) som bryter strømmen til fødepumpen når følern mister oljetrykket eller er defekt Gjelder tom 95modeller
- Rusthull på Rør/tankarmatur. får luft i diesel og stopper. (ta ut Dieselfilteret å kikk nedi etter rustslam)
- potte tett dieselfilter

+ Motor går fint på starter men starter ikke
- FSD husk å flytt over motstanden fra den gamle FSD
- Defekte glødeplugger / Gløderele
- Defekt Lift Pump (Fødepumpe)
- Defekt Injecton Pump (Dieselpumpen)

+ Kjøres lang tid på Starter før start
- Slitte Dyser
- Defekte glødeplugger / gløderele

Attached Thumbnails

  • DSC00492.JPG

Edited by sub95, 09 April 2010 - 15:52.


#39 KapteinMike

KapteinMike

    Alaskan huskey`s 5stk

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5924 Innlegg:

Posted 09 April 2010 - 15:04

QUOTE(sub95 @ 9 Apr 2010, 15:50) <{POST_SNAPBACK}>
Hva slags del / brukes denne til ? se vedlegg

Det ser ut som det kan være OilPressureSwitch
Enten er den blitt bytta eller så var det planglagt å bytte den
den så ganske ren ut men den er brukt ref. Gjengepartiet på den ser jeg

FSD eller PMD
så lenge du ikke har Kjølebrakett sitter den noe inn i helvete kuke plassert på originalplasseringa si
på Sjåførsiden av Dieselpumpa nedi V så får å skifte den der må du av med innsug osv for å komme til

ofte så blir det satt på en kjølebrakett på ny FSD og en skjøteledning slik at den kan flyttes ut på skjermen for bedre kjøling
www.kennedydiesel.com i USA har slik kabel+kjøler
Nye typen FSD heter Dtech funker på samme måte som Stanadyne men sies å være mere holdbar, har ikke testa den selv

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#40 sub95

sub95

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 09 April 2010 - 17:29

QUOTE(KapteinMike @ 9 Apr 2010, 16:04) <{POST_SNAPBACK}>
Det ser ut som det kan være OilPressureSwitch
Enten er den blitt bytta eller så var det planglagt å bytte den
den så ganske ren ut men den er brukt ref. Gjengepartiet på den ser jeg

FSD eller PMD
så lenge du ikke har Kjølebrakett sitter den noe inn i helvete kuke plassert på originalplasseringa si
på Sjåførsiden av Dieselpumpa nedi V så får å skifte den der må du av med innsug osv for å komme til

ofte så blir det satt på en kjølebrakett på ny FSD og en skjøteledning slik at den kan flyttes ut på skjermen for bedre kjøling
www.kennedydiesel.com i USA har slik kabel+kjøler
Nye typen FSD heter Dtech funker på samme måte som Stanadyne men sies å være mere holdbar, har ikke testa den selv

Tenkte kanskje det var en oilpressureswitch ja , jeg tror den kun er testet da den ser helt ny ut.
Skal skaffe meg en ny FSD for å være sikker.
Takk for svaret smile.gif