MOTORPROBLEMER? 6,2/6,5 mulige løsninger
#21
Posted 11 June 2009 - 16:18
_____________________
Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.
#22
Posted 03 July 2009 - 18:25
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#23
Posted 06 August 2009 - 13:32
Hadde også vore fint om det var spesifisert om problema (med løysingar) er spesifikt for 6.2, 6.5 eller generelt.
#24
Posted 07 August 2009 - 10:41
Hadde også vore fint om det var spesifisert om problema (med løysingar) er spesifikt for 6.2, 6.5 eller generelt.
har du lest Topic?
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#25
Posted 07 August 2009 - 12:06
Ser ikkje nytten av å opprette ein tilsvarande tråd for 6,2D når dei i utganspunktet er ganske like og vil ha mange av dei samme problema.
#26
Posted 07 August 2009 - 18:22
Edited by KapteinMike, 30 January 2010 - 16:04.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#27
Posted 09 August 2009 - 11:16
1997 modell 6,5td Tahoe 1500
Olje 0-30w hel syntetisk er fin om vinteren - men blir for tynn om sommeren/ved tauing.
Byttet til 10-40w halv syntetisk og fikk en normal motor temperatur.
#28
Posted 10 August 2009 - 13:25
og det er med hensikt jeg har har skrevet topic`n sånn
Eg er på ingen måte ute etter å kverulere. Hovedspørsmålet mitt var om vi kunne få alle desse gode og informative svara inn i hovedinnlegget slik at tråden kan fungere som eit oppslagsverk utan å måtte lese gjennom alle svara. Veit at det krev litt arbeid, men det hadde vore supert om nokon kunne ta på seg å gjere det.
Det andre spørsmålet meiner eg er heilt relevant så lenge det finst 2 motorar som er ganske like. Mange av symptoma gjeld begge motorane.
Dersom det ikkje er ønskeleg å inkludere 6.2D i denne tråden håpar eg nokon kan opprette ein tilsvarande tråd for motorproblem på den motoren også. Ulempen er då at det som er likt må postast i begge trådane.
Hugs at formålet med dette forumet er å samle informasjon og hjelpe alle medlemmene til å få svar på diverse spørsmål med bilane sine. Det er akkurat dette eg prøvar å hjelpe til med med å foreslå opprydding i denne tråden (som for øvrig er eit kjempeflott tiltak!)
#29
Posted 10 August 2009 - 14:28
Edited by KapteinMike, 30 January 2010 - 16:04.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#30
Posted 10 January 2010 - 20:21
ok,meningen min med dette inlegget blir da at bilen faktisk kan gå ok med deffekt fødepumpe,så de der ute som merker litt uforklarlig effekttap,sjekk fødepumpa.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#31
Posted 10 January 2010 - 20:46
Dårlige batterier kan være en årsak (strømtom) Prøv ei natt på lader
funker ikke det kan du like gjærne investere i nye.. Optima anbefales 2X 55Ah på 850CCA
men i det minste velg noen med høy startkapasitet 100Ah og 550A som er for lite som startkapasitet i streng kulde
pluss Batterier i parallell dobler amperstyrken og da klarer ikke den originale dynamoen å henge med for lading under kjøring
f.eks 2x100Ah = 200Ah men dynamo ikke gir mer enn 105A da ligger du på 50% effekt til batteriene og da har jeg ikke tatt med strømforbruket i bilen
Fryst dieselfilter: løsning bytte filter og hold dieseltanken mest mulig full
Glødeplugger som ikke virker:
trenger ikke være alle som er defekte. men lønner seg å bytte alle sammen
Edited by KapteinMike, 30 January 2010 - 16:03.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#32
Posted 29 January 2010 - 13:25
Det er hvertfall syyyyyk forskjell å kjøre samme bilen nå som turboen ikke drar sammen med motoren. Jeg kan kjøre opp en bratt og lang bakke (les:lierbakkene) der har jeg 100 i bunnen. Ved tunellen er jeg nede i rundt 90. Jeg blir forbannet, tramper høyrefoten i bånn. Da girer han ned og øker veeeeeldig sakte oppover. Nesten på toppen finner plutselig turboen ut at han kanskje skal hjelpe til. DA går det blutselig unna, og jeg kan holde langt over lovlig hastighet over bakketoppen. Kan komme tilbake med hva som virkelig er galt med bilen, om det er interesse....og om jeg klarer finne ut av det da
#33
Posted 29 January 2010 - 13:59
Hva slags motor S eller F motor.. og hva sa feilkoden Pxxxx?
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#34
Posted 29 January 2010 - 14:21
Ehh, jah....
Skal høre med han i som har peiling i morgen. Skal visstnok ta en kjøretur med dataen tilkoblet, og gi bilen skikkelig belastning. Så skulle han lese av hva som er feil
#35
Posted 29 January 2010 - 18:58
..ikke sitt på noe kaldt, -da kommer dom!!!
#36
Posted 30 January 2010 - 15:57
denne tråden er ment for å kunne gi tips om problemene så infoen bør ikke drukne i chat
Alle kan legge inn relevant info her
og før man spør om noe bør man vite hvilken Motor type man skal skru på først
Edited by KapteinMike, 30 January 2010 - 15:58.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#37
Posted 25 March 2010 - 21:04
Det er hvertfall syyyyyk forskjell å kjøre samme bilen nå som turboen ikke drar sammen med motoren. Jeg kan kjøre opp en bratt og lang bakke (les:lierbakkene) der har jeg 100 i bunnen. Ved tunellen er jeg nede i rundt 90. Jeg blir forbannet, tramper høyrefoten i bånn. Da girer han ned og øker veeeeeldig sakte oppover. Nesten på toppen finner plutselig turboen ut at han kanskje skal hjelpe til. DA går det blutselig unna, og jeg kan holde langt over lovlig hastighet over bakketoppen. Kan komme tilbake med hva som virkelig er galt med bilen, om det er interesse....og om jeg klarer finne ut av det da
Hadde samme problemet og det viste seg å være vakuumpumpa som ikke klarte å åpne disse turboventilene.
Men feilmeldingene var fra turboen. Måtte bytte pumpa, ca 2500,-
Og Kapt'n, du må være noe mer utfyllende i definisjon av "ikke-chat" på ett forum.
Virker da ganske chattene i innlegga høyere opp i tråden...
Skal det være en tråd du "sakser" ut fra forumet å legger inn her, må du være mer aktiv og sperre, event slette oss som skriver her.
Kommer langt med noen liter tectyl!
#38
Posted 09 April 2010 - 14:50
Jeg er en "fersk" bruker av dette forumet og har et spørsmål ang. en del som jeg fant liggende i bilen min 1 år etter at jeg kjøpte den.
En Suburban 6.5 -95mod.
Hva slags del / brukes denne til ? se vedlegg/bilde.
Hvordan kan jeg se om FSD`n er skiftet til nyere/bedre type ?
Han jeg kjøpte bilen av påstod at den var skiftet ,men den står fortsatt på samme plass og ikke montert på en ny kjølebrakett som jeg ofte ser blir gjort.
Har ofte hørt at hvis den er skiftet trenger man ikke tenke på denne v/evt.feil/motortrøbbel....er dette tilfelle?
Grunnen til at jeg spør er at jeg har en del lugging ved pådrag og motorlampen(orange) lyser enkelte ganger i bratte stigninger.
Har ikke sjekket feilkoder ang.denne.
med hovedpunkter
Prøv å unngå alt for mye Off-topic gutter å jenter
+ nøkking ved pådrag, stopper med ujevne mellomrom men startes igjen
- ofte løsning på problem er ny FSD. husk å flytt over motstanden som sitter inni kontakten på fsd
+ Starter men stopper igjen
- FSD
- OPS (oil pressure switch) som bryter strømmen til fødepumpen når følern mister oljetrykket eller er defekt Gjelder tom 95modeller
- Rusthull på Rør/tankarmatur. får luft i diesel og stopper. (ta ut Dieselfilteret å kikk nedi etter rustslam)
- potte tett dieselfilter
+ Motor går fint på starter men starter ikke
- FSD husk å flytt over motstanden fra den gamle FSD
- Defekte glødeplugger / Gløderele
- Defekt Lift Pump (Fødepumpe)
- Defekt Injecton Pump (Dieselpumpen)
+ Kjøres lang tid på Starter før start
- Slitte Dyser
- Defekte glødeplugger / gløderele
Edited by sub95, 09 April 2010 - 15:52.
#39
Posted 09 April 2010 - 15:04
Det ser ut som det kan være OilPressureSwitch
Enten er den blitt bytta eller så var det planglagt å bytte den
den så ganske ren ut men den er brukt ref. Gjengepartiet på den ser jeg
FSD eller PMD
så lenge du ikke har Kjølebrakett sitter den noe inn i helvete kuke plassert på originalplasseringa si
på Sjåførsiden av Dieselpumpa nedi V så får å skifte den der må du av med innsug osv for å komme til
ofte så blir det satt på en kjølebrakett på ny FSD og en skjøteledning slik at den kan flyttes ut på skjermen for bedre kjøling
www.kennedydiesel.com i USA har slik kabel+kjøler
Nye typen FSD heter Dtech funker på samme måte som Stanadyne men sies å være mere holdbar, har ikke testa den selv
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#40
Posted 09 April 2010 - 17:29
Enten er den blitt bytta eller så var det planglagt å bytte den
den så ganske ren ut men den er brukt ref. Gjengepartiet på den ser jeg
FSD eller PMD
så lenge du ikke har Kjølebrakett sitter den noe inn i helvete kuke plassert på originalplasseringa si
på Sjåførsiden av Dieselpumpa nedi V så får å skifte den der må du av med innsug osv for å komme til
ofte så blir det satt på en kjølebrakett på ny FSD og en skjøteledning slik at den kan flyttes ut på skjermen for bedre kjøling
www.kennedydiesel.com i USA har slik kabel+kjøler
Nye typen FSD heter Dtech funker på samme måte som Stanadyne men sies å være mere holdbar, har ikke testa den selv
Tenkte kanskje det var en oilpressureswitch ja , jeg tror den kun er testet da den ser helt ny ut.
Skal skaffe meg en ny FSD for å være sikker.
Takk for svaret