Gå til innhold



Foto

MOTORPROBLEMER? 6,2/6,5 mulige løsninger


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
167 replies to this topic

#61 Hummer

Hummer

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4114 Innlegg:

Posted 16 February 2012 - 07:01

hva var åpningstrykke i ei stabndard bosch dyse?

_____________________

Roy S. Hansen - " er en så genialt intuitiv fører "
Hummer H2
.


#62 manfred

manfred

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 982 Innlegg:

Posted 16 February 2012 - 07:42

QUOTE(Hummer @ 16 Feb 2012, 07:01) <{POST_SNAPBACK}>
hva var åpningstrykke i ei stabndard bosch dyse?


6,2-6,5 126 bar
6,5 turbo 142 bar

Mvh Manfred

#63 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 20 May 2012 - 02:55

Legger ut noe info om diverse tiltrekkings momenter på motorn

'96 6.5TD Torque Specs-----------Ft-lbs (unless otherwise noted)

Camshaft Sprockt bolt.............................................. ........126
Camshaft thrust plate bolt.............................................. ....17
Connecting rod cap nuts.............................................. ......48
Crankshaft damper bolt.............................................. ........200
Crankshaft pulley bolts............................................. ...........30
Cylinder head bolts
First step.............................................. ...........................20
Second step.............................................. ........................50
Third step...................................Tighten an additional 90-degrees
Engine block to transmission...................................... ............30
Engine mount to cylinder block bolts.......................................75
Engine mount to frame bolts............................................. .....50
Exhaust manifold bolts............................................. .............26
Flywheel/Driveplate bolts............................................. ..........65
Fuel injection pump mounting nuts...........................................31
Front cover bolts............................................. ....................33
Fuel Injector to cylinder head.............................................. ..50
Glow plug.............................................. ....................156 inch lbs
Hydraulic lifter guide plate bolts............................................1 8
Injector line fitting........................................... ..................18
Injector nozzles........................................... ......................50
Injector pump gear bolts............................................. .........17
Injector pump gear nuts.............................................. ........31
Intake manifold bolts............................................. ..............31
Main bearing cap bolts
Inner............................................. ..................................110
Outer............................................. .................................100
Oil pump drive- clamp bolt.............................................. ......31
Oil pump cover screws............................................ .............12
Oil pump to bearing cap bolts............................................. ....65
Oil pan to crankcase bolts
All except 2 rear.............................................. .............84 inch lbs
Two rear.............................................. .............................17
Oil pan to timing cover bolts............................................8 4 inch lbs
Oil pan drain bolt.............................................. ...................20
Oil cooler lines to oil filter base.............................................. 12
Oil cooler lines to radiator.......................................... ...........25
Pulley to vibration damper bolts............................................. .20
Rocker arm shaft bolts............................................. .............40
Thermostat housing bolts............................................. .........31
Timing cover bolts............................................. ..................33
Turbocharger to exhaust manifold bolts....................................37
Vacuum pump clamp bolt.............................................. .........31
Valve cover bolts............................................. ....................16
Vibration damper bolt.............................................. ............200
Water pump plate to water pump bolts....................................17
Water pump to front cover bolts............................................. 32
Water pump plate to front cover bolts......................................17

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#64 GMC 2500

GMC 2500

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 662 Innlegg:

Posted 20 May 2012 - 13:04

QUOTE(KapteinMike @ 20 May 2012, 03:55) <{POST_SNAPBACK}>
Legger ut noe info om diverse tiltrekkings momenter på motorn

'96 6.5TD Torque Specs-----------Ft-lbs (unless otherwise noted)


Cylinder head bolts
First step.............................................. ...........................20
Second step.............................................. ........................50
Third step...................................Tighten an additional 90-degrees


Ikke bruk denne tiltrekkingen.
Dere mister all kontroll med momentet på boltene.
Husk å buke nye bolter merket med 10.9

Her finner dere spec for motorer.

http://www.v8dieselt...pec/engspec.htm

Edited by GMC 2500, 20 May 2012 - 13:07.

mvh
GMC 2500

Kjør Diesel...Bensin lukter python

V8 Diesel Tech

#65 lafterolf

lafterolf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 642 Innlegg:

Posted 20 May 2012 - 14:36

QUOTE(GMC 2500 @ 20 May 2012, 14:04) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke bruk denne tiltrekkingen.
Dere mister all kontroll med momentet på boltene.
Husk å buke nye bolter merket med 10.9

Her finner dere spec for motorer.

http://www.v8dieselt...pec/engspec.htm


Mener du at momenttiltrekning er bedre enn grader? Forklar.

#66 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 20 May 2012 - 18:14

QUOTE(GMC 2500 @ 20 May 2012, 14:04) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke bruk denne tiltrekkingen.
Dere mister all kontroll med momentet på boltene.
Husk å buke nye bolter merket med 10.9

Her finner dere spec for motorer.

http://www.v8dieselt...pec/engspec.htm


dette kom opp på et usa forum for gm 6,5td diesel da jeg søkte på 6,5td torque diagram i altavista

jeg så egentlig etter momentkurven i Ft-lbs eller Nm kontra hk ved gitte turtall noe jeg egenlig hele tiden har lurt på hvor er max moment i motor på turtall kontra HK
som jeg fortsatt ikke har funnet.. men funner mye da det gjelder tiltrekkingsmomenter på alt som sitter fastskrudd

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#67 Arctichuman

Arctichuman

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 27 Innlegg:

Posted 15 October 2012 - 12:36

Har litt problemer med min Tahoe '97 6.5TD:

For ikke så lenge siden kom det en skrapelyd fra motoren og bilen ble daukjørt samt at det kom ut masse svart røyk.
Fikk den ikke over ~2k RPM (nødmodus?)

Kan dette være turboen som er gåen? Dette kommer å går forresten, mest når motoren er varm, men når jeg drar på når turtallet er "sperret" kommer det en skrapelyd.

Har nok blitt tatt opp før, men siden forumet er oppgradert er ikke søkingen like enkel.

[EDIT] Fant forresten denne på V8 Diesel Tech, er samme problemer, skal sannelig test diverse saker.

Edited by Arctichuman, 15 October 2012 - 12:39.


#68 Wolflady

Wolflady

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 13 December 2012 - 13:32

Kanskje et dumt spørsmål, men hvor sitter oljetrykksbryteren på en Chevrolet Pickup 6,5 td 2000 mod. Har kjøpt bryteren men ser den ikke oppe i motorrommet.

#69 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 13 December 2012 - 17:30

Kanskje et dumt spørsmål, men hvor sitter oljetrykksbryteren på en Chevrolet Pickup 6,5 td 2000 mod. Har kjøpt bryteren men ser den ikke oppe i motorrommet.

Den sitter under innsuget.. du kommer til den hvis du løsner hele dieselfilterhuset

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#70 muddyman

muddyman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 29 September 2013 - 23:16

Har en 98 Silverado K2500 6,5TD. Motoren går fint på tomgang. Starter lett og har ikke hatt nevneverdige problemer etter at jeg skiftet FSD og glødeplugger. Men hvor "dau" skal slike motorer være? Var nettopp 64 mil nord til Sortland og hentet en campingvogn. Hadde aldri trudd at en motor skulle slite så mye med å dra ei lita vogn på 1300 kg etter seg. Gud hjelpe meg den slet i oppoverbakkene på strekningen Bognes til Fauske. Den hylte og ba om nåde, noe den fikk da tempen gikk over 100 grader i enkelte bakker. Farta var ikke mere enn 65 - 70 km/t i 80 sone. På flat vei koste den seg og brummet pent. Forbruket lå på ca 2,3 l/mil. Den bruker ikke olje og det er heller ingen antydning til røyk av eksosen. Dieselfiltret ble også skiftet for et halvt år siden.

Jeg leser til stadighet de som drar slike vogner opp til 2K kg uten å "merke at de har dem hengende der bak. Litt tvilende til disse uttalelsene...

 

Er det håp for malm klumpen eller må jeg se meg om etter en riskoker med en D-4D motor?

 

Kurt


Edited by muddyman, 29 September 2013 - 23:21.

Muddyman
2002 LC VX 90
Buster Magnum m/ 200hk Yamaha
 


#71 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 30 September 2013 - 16:08

Har vogn på 2,5 tonn, klart det er merkbart å dra den opp bakken her på 3,3 km i 12 prosent stigning.
Girer 3. og lar den få 2300 omdr. holder fint farten og trafikken opp bakken da.
Ned bakken får den 2. Gir og da holder den 70, uten å bruke bremsene.
Mulig catalysatoren er tett av sot da økte motortempen til 120 grader, etter den ble fikk en omgang med stimeren ligger tempen tett på 100 grader i bakkene.
Fjern katta og sjekk om Turboen fungerer, 1300 kg skulle ikke være noe problem. :)

#72 muddyman

muddyman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 30 September 2013 - 17:55

Leser andre plasser at disse kan virke litt late. De skal vist nok være arbeidshester med dreiemoment.
Skal gjøre forbedringer med større eksos og intercooler samt et bedre luftfilter. En greiplass å starte. Katalysatoren er fjernet på min bil. Den var tett i utgangspunktet, så den var bare heft. Den ble faktisk plukket ned og skåret hull i på toppen og innholdet fjernet. Det vises ikke fra undersiden. ;)
Turboen går som bare det. Men har ikke sjekket trykket.


Muddyman
2002 LC VX 90
Buster Magnum m/ 200hk Yamaha
 


#73 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 30 September 2013 - 19:19

har du testa dysene dine?


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#74 muddyman

muddyman

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 168 Innlegg:

Posted 30 September 2013 - 20:04

Nei, har ikke testet dysene. Nå har jeg kikket litt inne på amcar forum som tar opp denne problematikken. Skal man ha en 6,5 dom drar skikkelig og kan være på høyde med duramax så må man senke kompresjonen og gjøre en del grep derfra. Jeg skal gjøre en del grep rundt eksos og intercooler så tar jeg det stegvis.

Det er mange amerikanske forum som har dieselprosjekter rundt om. Her tar de for seg ALT som er relevant rundt disse 6,5 motorene.


Muddyman
2002 LC VX 90
Buster Magnum m/ 200hk Yamaha
 


#75 stiankj

stiankj

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 13 October 2013 - 23:02

Høres mest ut som en dønn utslitt insprøytningspumpe. Har du målt hvor mye pumpa gir i retur av diesel.



#76 Sub_1994_diesel

Sub_1994_diesel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 409 Innlegg:

Posted 16 October 2013 - 09:58

Har en 94 mod subb 6,5.. Hadde levert ungene i barnehagen og når eg kjørte derfra og skulle svinge då stoppet bilen, mn startet igjen med en gang.. Kan det være FSD? Den ble byttet for et år siden..

#77 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 16 October 2013 - 18:00

Ja det kan det... en står årsak til at fsd ryker er fødepumpa som ikke leverer nok diesel og ren nok diesel

løsning kan for noen være et anna type filter som er bedre og ei kraftigere fødepumpe samt øke mengden diesel inn til IP

 

FSD i seg selv er en signalforsterker, den leser av signalet fra optiske sensoren og forsterker opp dette.. jo svakere signal jo mer må forsterkern jobbe

og da blir det varmgang i transitorene som sitter montert på fsd som i utgangspunktet har fol lite kjøleegenskaper

 

så ren og nok diesel til IP vil være å forlenge FSD sin levetid

etter holley blue mod og operation dieselflow med et anna type dieselfilter enn standardfilteret som jeg utførte i 2008 bytta jeg ikke fsd igjen før i romjula 2012

og da var holleypumpa utslitt. men den er ikke beregnet brukt på diesel fant jeg ut, så jeg har satt inn en annen type.


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#78 Sub_1994_diesel

Sub_1994_diesel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 409 Innlegg:

Posted 16 October 2013 - 23:37

Fødepumpen er i orden, men det skjedde igjen seinere på dagen..startet den og lot den gå på tomgang, med det resultat av at den stoppet 3 ganger på under 5 min... Og dette var med kald motor/FSD... Et eller annet som er ikk helt som det skal være tror eg...:P

#79 Tahoe 2000

Tahoe 2000

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 17 October 2013 - 08:17

Fødepumpen er i orden, men det skjedde igjen seinere på dagen..startet den og lot den gå på tomgang, med det resultat av at den stoppet 3 ganger på under 5 min... Og dette var med kald motor/FSD... Et eller annet som er ikk helt som det skal være tror eg...:P



Byttelån FSD med en annen, så ser dere fort om det er den som er problemet. :)

#80 Sub_1994_diesel

Sub_1994_diesel

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 409 Innlegg:

Posted 17 October 2013 - 09:36

Skal gjøre det...